Een vis gekregen als verjaardagscadeau.......en nu???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:17

Wat sneu, in die veel te kleine ruimte. Echt heel dom om iemand zomaar een vis te geven, zeker zo'n grote als deze, want deze kunnen groot worden.

Ik zou de grote bak gaan klaarzetten, in dit kleine bakje heeft hij onvoldoende ruimte, ook zal hij snel te weinig lucht hebben (wegens te klein wateroppervlak) en de boel zal snel vervuilen.

Ik heb zelf jaren sluierstaarten gehad, ik had er 5 in een groot aquarium. Mijn grootste was 16 cm, even voor de indicatie van hoe groot ze kunnen worden. Mijn aquariumtemperatuur stond op 24, omdat er naast de grote goudvissen ook een algeneter bij zat die warm water prettiger vindt, plus wanneer je warm water hebt, heb je ook grotere keuze in waterplantjes.

Voor vriendjes, pas op met snelle vissen. Sluierstaarten zijn traag, en zijn een makkelijke prooi omdat ze niet weg kunnen komen. Guppen, gewone goudvissen e.d. kunnen de staart en vinnen van een sluierstaart compleet slopen, de sluierstaart maakt echt geen kans tegen ze.

Verder zijn een filter en een luchtpompje imo wel een must voor sluierstaarten. Ook handig maar wellicht nu nog iets overbodig, een aquariumstofzuiger. Die kan je makkelijk en low budget ook zelf maken! Goudvissen zijn echte vervuilers, en als je af en toe het vele poep van de bodem kan zuigen, dan help je je filter een heel eind. Plus het oogt meteen schoner. Ook kan het handig zijn om een ruitenwissertje erbij te halen voor de binnenkant van de ruit, tegen de algen.

Dan nog over een eventuele bakinrichting, goudvissen zijn dol op woelen, ze woelen de bodem compleet om op zoek naar restjes voedsel. Ziet er leuk uit, en is natuurlijk gedrag! Zelf zou ik om die reden niet een te zware bodem er in leggen, of te groot of te zware steentjes er in doen want ze willen het graag oppakken en ermee rommelen.
Plantjes... waren bij mij altijd wel feest. Zachte, lekkere plantjes gaan eraan, zeker als je meerdere grote sluierstaarten hebt. Als ik in de ochtend een lekker plantje er in zette, dan was die in een dag gewoon helemaal weg. Opgegeten, foetsie. Dus die kregen ze alleen af en toe, voor afwisseling en de fun... als je planten wilt die langer mee gaan dan zou je kunnen kijken voor planten met wat stevigere stugge bladeren, die lieten ze bij mij in elk geval meestal wel staan.
Koudwater plantjes leven ook prima in warm water trouwens, en goudvissen eten ook van de koudwater plantjes. Ik had altijd wat trosjes koudwaterplantjes in de bak drijven, die zijn doorgaans goedkoper, en ze kunnen zich er ook tussen verstoppen.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:25

Dit is een Redcap Oranda en deze kunnen bij goede verzorging en ruimte makkelijk een lengte van 20 centimeter halen. Het zijn erg gevoelige vissen wat betreft de waterkwaliteit.
Zeker meteen het grote aquarium gaan gebruiken en 50% per week verversen. Filter erin is wel heel erg aan te raden omdat deze vissen grote vervuilers zijn.
Geen verwarmingselement erbij doen.

Voor veel meer info omtrent het houden van deze prachtige vissen kijk hier eens:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... =44&page=1

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1116989

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:28

El75 schreef:
lor1_1984 schreef:
Jup, een redcap sluierstaart. :j
Steek hem maar in die grote bak en zet er een 3 vriendjes bij, je zult zien dat hij hard groeit en je de oren van de kop gaat eten. :D

Die naam zou goed kunnen kloppen als ik hem zo zie:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En dan water op kamertemperatuur of warmte element laag aanzetten??

Worden dat grote vissen want in mijn ogen passen daar wel 15 vissen in? Niet dat ik dat van plan was hoor.

Ze kunnen zo'n 25-30cm worden al blijven ze eerder iets kleiner. :)
15 vissen is echt veel te veel, 4-5 is de max wil je het een beetje leuk houden als ze op hun eindmaat zitten, anders heb je gewoon overbevolking en dat veroorzaakt stress en ziektes als stip, vinrot en schimmel. -O-

betadine

Re: Een vis gekregen als verjaardagscadeau.......en nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:31

Ik zou Blub bij een kennis onderbrengen die een vijver heeft.
Daar voelt die zich vast helemaal thuis en kan je dochter hem gaan opzoeken.
Ongevraagd dieren schenken vind ik eigenlijk niet kunnen. Vooral als je wekelijks dat aquarium moet schoonmaken en als je het goed wilt doen straks met een aquarium zit van 1m20 ofzo. Ik zou er echt niet aan beginnen :=

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 16:35

.............................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 06-07-22 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 16:37

.........................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 06-07-22 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:53

In de avond de lichten uit :j De reden weet ik niet meer, en kan ik ook niet verder onderbouwen :o Volgens mij had dat vooral met de ogen te maken, omdat ze geen oogleden hebben om de ogen te sluiten om de ogen te beschermen tegen langdurig licht. En het aquariumhout kan er gewoon bij! dat is gelukkig een van de natuurlijke objecten die je er nog in kan zetten om de boel op te leuken, zonder dat ze het slopen :D

Nog een laatste tip, over het kopen van visjes, het is over het algemeen verstandig om niet te veel vissen in 1x te halen, omdat er ook ziektes mee kunnen komen. Door transport wordt een visje zwakker en vatbaarder, en het is zo zonde als er wat zou sterven tijdens transport of in je bak. Voor een bak die net opstart of nog aan het starten is het ook verstandig om er niet te veel vissen in te hebben, omdat de waterwaardes nog niet helemaal goed zijn. Ik denk dat jullie het heel goed doen als jullie inderdaad max 2 nieuwe visjes erbij zouden doen, als dat achteraf wat weinig lijkt kan je altijd na een paar weken nog een keer visjes er bij halen :) Allemaal om ziektes te voorkomen.

Nog een aller aller laatste tip (ik ben geloof ik lang van stof vandaag :') ) sluierstaarten zijn gevoelig voor lucht in de zwemblaas, omdat het lichaam zo'n rare vorm heeft kan lucht geen kant om wanneer ze per ongeluk tijdens het eten lucht mee happen. Om deze reden is het verstandig om voer te geven dat zinkt :) Meestal zijn dat kleine bolletjes of pellets, géén vlokken. Als het nou toch een keer mis gaat, dan krijg je drijvende goudvisjes :D het gaat vanzelf weer over wanneer ze dat hebben, maar comfortabel is natuurlijk anders.

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:05

8-10 uur licht en een achterwand voor de rust van de vissen.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 20:25

...........................

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:30

Ah wat ben jij goed voor blub. Fantastisch om te zien! :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:34

Wat fijn dat Blub, Bob en vis zonder naam nu een goed onderkomen hebben!! Ze zijn er vast heel blij mee!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:35

Jezus christus. :') Wat een verschil, goed bezig TS!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:37

Blub boft maar dat hij bij jullie terecht is gekomen. Voor hetzelfde geld had die eeuwig in een kom moeten dobberen. Mijn complimenten hoe je ermee aan de slag bent gegaan!

MarlindeRooz

Heb je blub wel een plattegrond meegedaan? Dat hij niet verdwaald?

verootjoo

nou, dat is wel luxe voor blub :+
Ze kunnen trouwens echt groot worden, dus hebben die ruimte wel nodig, mn oom had er 3 in een (groot) aquarium, die waren wel 20cm lang per stuk :oo

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:40

Ziet er echt al veel leuker uit zo in deze bak! Ziet er uit als een goed begin voor een heel mooi aquarium +:)+

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 20:56

...........................

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:01

Wat is Blub een bofkont, bedoel een bofblob *\o/*

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:03

Complimenten dat je ook het juiste signaal uitstraalt naar je kind(eren) en eventuele vriendinnetjes. (En hopelijk de ouder die een vis heeft gekocht voor je dochter.)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:04

Ff eerlijk, je bent een van de weinigen die voor een goudvisje 'even' een aquarium op zet, en dan ook nog eens meteen zo'n grote, daarvoor verdien je gewoon een pluim vind ik!

Blub heeft een veel diervriendelijker bestaan nu :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:06

ik vind een vis nog vriendelijk om cadeau te doen..

toen ik drie jaar werd, verblijdde mijn tante mij met een blikken xylophoon..
als wraak heeft mijn moeder haar zoontje 15 jaar later (olifanten geheugen) een blikken drumstel cadeau gedaan voor zijn derde verjaardag..

maar goed zover ons familiewraaknemingen.. wat betreft het visje.. als je het grote aquarium beschikbaar hebt, dan zou ik toch maar vissen gaan houden als hobbie als je kind het leuk vind..
even informeren wat je er het beste bij in kunt doen en de boel leuk aankleden.. je kunt er veel plezier van hebben.

mooie bak, ik zou wel even checken nog bij de dierenwinkel of dat hout bij die vis kan.. er staat mij vaag iets van bij dat niet ieder hout soort geschikt is om in een aquarium te zetten (tenzij het neppies is natuurlijk

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 00:32

Top! Die visjes hebben het maar getroffen bij jullie!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:54

Wat een paleis! +:)+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:09

Je kan niet zomaar een tak uit het bos er in gooien, maar dit soort hout is er speciaal voor geeft ts aan (is van de xchildpadjes) en dat kan prima.

Ts, eerst idd een hele grote pluim voor jou! Super om zo'n signaal af te geven. Is het een idee om ook jog eventjes met de moeder van het meisje te praten hierover om dit te bespreken?

Je bak is zo super, in de toekomst mogen er best nog wat plantjes bij, als de visjes wat groter worden, maar voor nu prima.
Probeer iedere week te verversen, maximaal 50%, maar wat minder is beter, zeker omdat het gevoelige vissen zijn, 50% is dan al best veel om te vervangen.

Heb je je dochter uitgelegd waarom haar visje een groter onderkomen nodig had?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:39

Goed gedaan! +:)+

El75 schreef:
Meet Blup, Bob en vis zonder naam

[ Afbeelding ]

Het is gelijk een zoekplaatje geworden! :D
vis zonder naam, he? Hmmm: is Bibi iets?