Jaarlijkse inentingen *Discussie*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Re: Jaarlijkse inentingen *Discussie*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:33

Je kunt het beste met 1 jaar leeftijd en dan eventueel als ze 3 zijn enten, en daarna enkel titeren.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 19:45

Aha, weer wat geleerd :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:53

LisaaBloem schreef:
Ik raad enten absoluut aan, ik heb katten gezien die midden in Amsterdam op 6 hoog wonen en niesziekte oplopen, die mensen enten ze niet omdat ze niet buiten komen. Beetje jammer dat niesziekte zich via de lucht verspreidt. En honden ook, gewoon enten want ze kunnen er doodziek van worden. Ontwormen ook netjes elke 3 maanden. Waarom zou je het risico nemen? De hond of kat kiest er niet voor om ziek te worden, jij als eigenaar kiest daar voor door ze niet te enten.

En ze kunnen ook ziek worden van enten. Er is verschil tussen nooit enten, alleen kitten/puppie-enting en na enkele jaren stoppen met enten (bij katten nog met 1 en 3 jaar enten, honden 1 en 4 jaar enten). Het gaat namelijk om de langdurige immuniteit die bij veel dieren na 4-5x enten tot aan hun dood gewoon op orde is. Als je het zeker wilt weten, dan inderdaad laten titeren. Dit is net zo veilig als enten qua bescherming, alleen nu neem je niet het risico van het enten.

Ontwormen idem dito, lang niet alle honden kunnen tegen ontwormen (en ontvlooien). Zeker als ze toch al een allergie/intolerantie of maag-darmproblemen hebben. En ontwormen is gewoon echt niet zo vaak nodig bij honden die geen poep eten of in zeer smerige veldjes worden uitgelaten.

Die van ons heeft helaas verschillende allergieën en intoleranties ontwikkelt die zich o.a. tonen d.m.v. jeuk. We hebben hem recent wel moeten ontvlooien, daar hebben we mee gewacht totdat hij ook op prednison ging vanwege de pollenallergie die ieder jaar erger wordt (we liepen bij de dierenarts al op dat moment, we hadden mogelijk 1 vlo gezien. Maar niet zeker). Voor ontwormen laten we mestonderzoek doen. Het risico van jeuk-prikkel veroorzaken is behoorlijk aanwezig bij ieder chemisch middel bij hem kans is op reactie. Als hij eenmaal jeuk heeft, dan is het al hele truc om hem weer jeukvrij te krijgen en in de zomer is er dan maar één oplossing, medicatie. Dat betekent dat de hond op prednison moet.

Komende zomer kijken we hoe lang we hem jeukvrij kunnen houden. Als er ergens aan het begin van de zomer al een jeuk-prikkel is (dit jaar was het door een zeer klein scheerwondje), dan gaat hij op atopica. Als we het tot het einde van de zomer kunnen uitstellen, dan kort op prednison. Maar ieder chemisch middel is dus een risico op jeuk en het verplicht worden tot gebruik van medicatie.

Ook is het voor de darmflora verre van goed om iedere keer ontwormt te worden. Het is veel wijzer om zo veel mogelijk te voorkomen dat je hond besmet raakt. En dus niet op die ondergescheten poepveldjes te laten poepen, maar gewoon de poep opruimen omdat hij op een schoon(erig) veldje poept. En voorkomen dat hij poep eet (dat is nog wel de lastigste).

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 21:20

Ja wat je zegt Mizora, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Wij hadden een aantal paarden op stal die na de entingen ook altijd een paar daagjes niet helemaal lekker waren en wij als kind zijnde hadden ook altijd last van een enting, dus voor een hond of kat is dat niet anders.
Elke 3 maanden ontwormen vind ik heel veel, lijkt me een grote aanslag op de maag/darmwand van je dier. Vind het ook een beetje vreemd als jou dier meer medicatie binnen krijgt als jijzelf terwijl je beiden in goede gezondheid bent.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:21

Ontwormen is nog altijd gezonder als de schade die wormen aanrichten. Als je wormen ontdekt dan ben je eigenlijk al te laat en heb je blijven de schade.
Mestonderzoek is verre van zeker. Door de verschillende cyclussen vind je ze pas in de ontlasting als er binnen geen plek meer is. Ook ingekapselde wormen vind je niet. 1 van mijn honden had als pup problemen. Ontlastingsonderzoeken waren keer op keer negatief. Via bloed onderzoek kwam er uit dat de hond vol met wormen zat. Hond is nu 10 maar nog steeds schade aan zijn maag en darmstelsel. Hier word om die reden alles ontwormt alle 3 maanden.
Het niet verdragen van wormmiddelen enz. kan komen door het MDR1 gen en hoeft niet altijd wat met wormenkuren te maken te hebben. Ook reageren de honden minder op de betere merken. Heb 6 honden en al heel wat honden gehad en tot nu toe 1 die af en toe iets reageert op een tekenmiddel. verder niks.
Ook via mijn werk als DA assistente tot nu toe ooit 1 ent reactie. Waarvan later bleek dat de eigenaar had verzwegen dat de hond al dagen niet goed in orde was....

Jaleesa89: wij mensen lopen niet blootvoets over straat en likken daarna de eitjes onder onze schoenen vandaan enz. Honden hebben veel contact met de bek van elkaar en veel honden eten ontlasting en dergelijke. Dat is appels en peren vergelijken.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 21:27

Dat is zo, maar dan vind ik het heel vreemd dat wij thuis nooit problemen hebben gehad terwijl ik hier een soort van hel en verdoemenis lees voor diegene die er voor kiezen het niet zo vaak of niet te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:28

Ik ent mijn honden niet,en mijn ene kat ook niet.Ontwormen doe ik wel,maar slechts 1x per jaar.
Ik ruim dagelijks de poep op en ze komen het terein niet af.
Ontvlooien doe ik niet want ze hebben geen vlooien.
Verder vind ik het jaarlijks enten onzin.Bij pups en kittens wel en daarna niet meer.
Je ent kinderen toch ook niet ieder jaar?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:32

Het is een kruising schnauzer x maltezer die geen enkel probleem heeft gehad met narcose. Klinkt niet als mdr1. Het gaat puur om het reageren van chemische middelen die daardoor jeuk en maag-darmproblemen veroorzaken. Met dunne poep krijgt hij weer last van zijn anaalklieren, waardoor meer jeuk en het verhaal eindigt in weken met de kap om en een prednisoninjectie. Is overigens pas ontstaan toen hij 3.5 was. Toen een periode flink ziek geweest en daarna fysiek door de behandeling van slag geweest. Sindsdien heeft hij klachten.

Pups vind ik een ander verhaal. Die zijn namelijk ook immuun (ik kom even niet op de correcte term) gezien niet volgroeid. Tot in ieder geval 1 jaar zou ik gewoon strak blijven ontwormen. Volwassen dieren hebben een veel grotere weerstand tegen wormen. Ontlasting-eters had ik ook al genoemd. Die maken de cirkel van besmetten wel erg gemakkelijk, net als de honden die door hondenpoepveldjes moeten manoeuvreren, die kunnen bijna niet anders.

Ik meld een ent-reactie niet bij de dierenarts hoor, mits het niet te hevig is. Hoort erbij. Een hoop mensen hebben kinderen en weten dat ze een paar dagen gammel kunnen zijn van enten of er wat last van kunnen krijgen. Dat wordt toch vaak als normaal gezien.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:33

Wij enten niet alles.

Onze hond: 9 jaar, bijna geen grijze haren, mega fit, altijd gezwommen in vieze sloten. (Heeft alleen de puppy entingen)
Kat 1: Alleen kitten entingen, loopt los buiten, gezond.
Kat 2: Alle entingen en jaarlijks, deze kan niet zo veel hebben, is nu wel gezond!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:37

Ontwormen doe ik ook maar 1x per jaar bij mijn kat. Ontvlooien wanneer ik er aan denk, meestal zo'n keer of 3 per jaar, maar ook dat omdat mijn kat niet buiten komt :)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:39

Wij hebben onze honden altijd nog laten enten. Gelijk ook even controle bij de dierenarts. Ik ontdek geen bijwerkingen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:50

purny schreef:
Ondanks dat mijn kat binnen woont krijgt ze elk jaar haar APK keuring :+ en haar inentingen. Je kunt makkelijk ziektes mee naar binnen nemen.

Om die reden enten wij onze binnenkat ook jaarlijks. Nog nooit bijwerkingen gehad overigens.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:20

Mizora schreef:
LisaaBloem schreef:
Ik raad enten absoluut aan, ik heb katten gezien die midden in Amsterdam op 6 hoog wonen en niesziekte oplopen, die mensen enten ze niet omdat ze niet buiten komen. Beetje jammer dat niesziekte zich via de lucht verspreidt. En honden ook, gewoon enten want ze kunnen er doodziek van worden. Ontwormen ook netjes elke 3 maanden. Waarom zou je het risico nemen? De hond of kat kiest er niet voor om ziek te worden, jij als eigenaar kiest daar voor door ze niet te enten.

En ze kunnen ook ziek worden van enten. Er is verschil tussen nooit enten, alleen kitten/puppie-enting en na enkele jaren stoppen met enten (bij katten nog met 1 en 3 jaar enten, honden 1 en 4 jaar enten). Het gaat namelijk om de langdurige immuniteit die bij veel dieren na 4-5x enten tot aan hun dood gewoon op orde is. Als je het zeker wilt weten, dan inderdaad laten titeren. Dit is net zo veilig als enten qua bescherming, alleen nu neem je niet het risico van het enten.

Ontwormen idem dito, lang niet alle honden kunnen tegen ontwormen (en ontvlooien). Zeker als ze toch al een allergie/intolerantie of maag-darmproblemen hebben. En ontwormen is gewoon echt niet zo vaak nodig bij honden die geen poep eten of in zeer smerige veldjes worden uitgelaten.

Die van ons heeft helaas verschillende allergieën en intoleranties ontwikkelt die zich o.a. tonen d.m.v. jeuk. We hebben hem recent wel moeten ontvlooien, daar hebben we mee gewacht totdat hij ook op prednison ging vanwege de pollenallergie die ieder jaar erger wordt (we liepen bij de dierenarts al op dat moment, we hadden mogelijk 1 vlo gezien. Maar niet zeker). Voor ontwormen laten we mestonderzoek doen. Het risico van jeuk-prikkel veroorzaken is behoorlijk aanwezig bij ieder chemisch middel bij hem kans is op reactie. Als hij eenmaal jeuk heeft, dan is het al hele truc om hem weer jeukvrij te krijgen en in de zomer is er dan maar één oplossing, medicatie. Dat betekent dat de hond op prednison moet.

Komende zomer kijken we hoe lang we hem jeukvrij kunnen houden. Als er ergens aan het begin van de zomer al een jeuk-prikkel is (dit jaar was het door een zeer klein scheerwondje), dan gaat hij op atopica. Als we het tot het einde van de zomer kunnen uitstellen, dan kort op prednison. Maar ieder chemisch middel is dus een risico op jeuk en het verplicht worden tot gebruik van medicatie.

Ook is het voor de darmflora verre van goed om iedere keer ontwormt te worden. Het is veel wijzer om zo veel mogelijk te voorkomen dat je hond besmet raakt. En dus niet op die ondergescheten poepveldjes te laten poepen, maar gewoon de poep opruimen omdat hij op een schoon(erig) veldje poept. En voorkomen dat hij poep eet (dat is nog wel de lastigste).

Ik kan me inderdaad in jouw redenen vinden. Alleen nu is het zo dat jouw hond dus erg gevoelig is (wat ik opmaak uit jouw verhaal). Nu raden wij altijd die drie maanden aan als de hond inderdaad poep eet, of als de eigenaar (jonge) kinderen heeft en dergelijke. Dus de honden die het meeste risico lopen. Het blijft natuurlijk altijd de keuze van de eigenaar, wij adviseren alleen wat het minste risico geeft op wormbesmetting (of vlooien en dergelijke).

En over het enten, het is nog niet bekend hoeveel jaar zo'n enting nu echt werkt, dus we kunnen geen garantie geven dat het dier dan immuun is na een x aantal jaren. Eigenaren willen toch weten waar ze aan toe zijn, niet dat wij aanraden om na x aantal jaar te stoppen met enten, het dier toch niet immuun blijkt te zijn en ziek wordt. Dan krijg je eigenaren die niet meer op het advies van de dierenarts kunnen/willen vertrouwen en dan heb je de poppen aan het dansen. Tuurlijk, als je zelf onderzoek heb gedaan en er zeker van bent moedig ik het ook aan om het op jouw manier te doen en wil ik er zelf ook van leren, maar voor nu is het in mijn ogen nog te vroeg om dat ook te gaan adviseren aan eigenaren.

Edit: Ik zie dat ik wel heel erg in de "wij" vorm praat :') ben nog met mn hoofd bij mijn werk denk ik.. Maar dit is dus voornamelijk mijn mening, niet persé de mening van de dierenarts waar ik werk, voor de duidelijkheid.
Laatst bijgewerkt door LisaaBloem op 15-10-14 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:22

jaleesa89 schreef:
Hoi hoi,

Ik ben nieuwsgierig hoe jullie tegen de jaarlijkse inentingen aankijken bij honden en katten.
Ikzelf weet niet zozeer of het echt elk jaar nodig is, onze honden hebben altijd hun puppy entingen gehad en op latere leeftijd zijn ze eigenlijk nooit meer geënt, was ook niet nodig omdat opa en oma altijd deden oppassen als wij op vakantie gingen. Onze honden zijn nooit ziek geweest ondanks dat ze wel door sloten/natuurgebied liepen te baggeren.

Dus nu was ik nieuwsgierig naar jullie mening over dit onderwerp, vinden jullie het net zoals ik geldklopperij om elk jaar te enten als de dieren toch thuis blijven of denk je er anders over?

Bedenk wel ik wil hier niet zien dat er op de man gespeeld word en graag zie ik uitgelegd waarom je er zo over denkt.

mijn 6 htk katten dus ook echt letterlijk huis en tuin en het liefst keuken bij de boer zijn nog nooit van hun leven geent.
Ziek zijn ze ook nooit

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:43

Mijn honden heb ik vorig jaar laten titeren, zij hoeven iig tot 2018 niet meer geënt te worden omdat ze meer dan genoeg antistoffen in hun bloed hebben. Als er voldoende antistoffen aanwezig zijn in het bloed dan is enten zinloos omdat het afweersysteem dan niks doet met de entstof. Je laat je hond dan wel inspuiten met 'iets' zonder dat het wat doet. Ieder jaar de cocktail enten is sowieso niet nodig omdat in de bijsluiters staat dat 3-jaarlijks voldoende is.
Weil laat ik niet enten omdat de werkzaamheid slecht is en maar heel kort beschermd en dan nog tegen een heel beperkt aantal vormen van de ziekte. Overigens op advies van een dierenarts..
Kennelhoest laat ik ook niet enten, nog nooit een hond gehad met kennelhoest en vaak krijgen de honden die geënt zijn makkelijker kennelhoest dan de niet geënte honden.
Bij mijn hondenschool is het voldoende als je kunt laten zien dat je hond geënt is of voldoende bescherming heeft bepaald met titeren. Kennelhoest is niet verplicht.
Rabies moet ik om de 3 jaar laten enten, ze gaan nog wel vaak mee de grens over.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 22:50

@ Ester: Ja dat dacht ik dus ook, dus waarom houden dan zoveel dierenartsen aan die 1 jaar vast?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:51

Ik ent mijn kat niet. Ze heeft haar basisentingen wel gehad. Vanaf toen niet meer gedaan. DA heeft zelf gezegd dat enten feitelijk onzin is. Zeker elk jaar. Om de drie jaar is voldoende. Echter met enting kunnen ze alsnog ziek worden. Mijn kat loopt veel buiten en bouwt zo wel weerstand op.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:56

Ik raad het niet aan maar het is zeker mogelijk om niet je dieren te enten. De kans op ziek worden van de dieren die niet geent zijn is tegenwoordig kleiner. Hoe komt dat? Dit komt door iets wat 'herd immunity' wordt genoemd.

Het is namelijk zo dat doordat het grootste deel van de populatie honden en katten in Nederland is gevaccineerd, een ziekte zich slecht kan verspreiden. Ziektes waar je voor vaccineert zijn daardoor zeldzamer geworden. Een ziek individu kan immers alleen een individu besmetten die vatbaar is in een populatie dieren. En de vatbare dieren zijn zeldzamer doordat het grootste deel van de populatie is gevaccineerd. Ziektes kunnen zich hierdoor slechter verspreiden. Vatbare dieren zijn als het ware beschermt door de gevaccineerde dieren.

Echter, er zijn ook ziektes (zoals Leptospirose) die via andere vectoren worden overgebracht en waar herd immunity niet op van toepassing is. Ik zou zeker wel vaccineren, helemaal als je hond ook zwemt (Leptospirose). Je kan gewoon veel ellende voorkomen mocht het je hond wel overkomen. Ook is enten belangrijk voor moederhonden, aangezien ze de immuniteit in het colostrum/melk doorgeeft aan de pups voor de eerste weken.

Je kan tegenwoordig ook gerichter vaccineren als je dat wilt. Je vaccineert dan en doet een titer bepaling als je wilt weten hoe het ervoor staat met de bescherming tegen een ziekte.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:01

Maar Yipee, juist de enting tegen de ziekte van Weill is ook zinloos. De enting is maar 3 tot 6 maanden werkzaam, en de ent stof zo heftig dat je ze daar echt niet elke 3 maanden aan wil blootstellen.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:07

Volgens mij hebben wij nooit wat laten enten. Ja het paard een keer 'voor de grap' omdat de dierenarts toevallig met zijn spuiten in de gang stond voor mijn stalgenoten en ik toevallig langs liep. 'Prik ook maar'.

We fokken dan ook niet met onze dieren. Wel regelmatig zwemmen in stromend water.

Hebben overigens nooit ziekte gehad onder onze dieren, af en toe een ontsteking of verwonding maar niets waar spuiten tegen helpt.

A wacht, volgens mij wel de puppyprikken tot ze het nest uit mogen. Zelf dus nooit laten enten, wel de mensen voor mij.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:09

Ja dat wil ik ook wel weten.
En als je wil fokken titer je toch gewoon van te voren en aan de hand daarvan kan je dan toch bepalen of de moederhond genoeg antistoffen in haar lichaam heeft of dat je haar een spuit moet geven?
@SFC: zo is het dus ook bij ons en ook nog nooit problemen gehad

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:25

Leptospirose komt het meest voor in de zomer, als honden vaker zwemmen. Je kan daar je vaccinatie schema op aanpassen. Het klopt dat De enting voor de ziekte van Weil zo'n 4 tot 9 maanden geldig is. Het verschilt per individu hoe lang precies. Gelukkig komt leptospirose ook niet heel vaak bij honden voor maar de dieren die ik heb gezien met Lepto waren wel echt dood ziek. Het is een keuze of je het risico wilt lopen denk ik.

En je kan inderdaad een titer bepaling doen voor je gaat fokken. Lijkt me heel verstandig. :)

Ik vind het wel goed dat tegenwoordig steeds meer mogelijk is om entingen 'op maat' te krijgen. Elk individu reageert weer anders op een vaccinatie en ook hoe lang een vaccinatie werkt verschilt per individu uiteindelijk. Titer bepalingen zullen vast ook steeds normaler worden voor een vaccinatie. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:49

De reden dat ze nog nooit ziek zijn geweest is natuurlijk ook onzin. Dat is net als rokende mensen die zeggen dat ze ook iemand kennen die rookt en 90 is geworden.

En inderdaad zoals Yipee zegt, komt dat waarschijnlijk doordat de meeste mensen wel enten. Daardoor worden de niet geënte honden ook minder snel ziek. Als er steeds meer mensen besluiten om niet te enten komen de ziektes wel weer terug.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:59

We enten niet meer.
Tot 2 jaar netjes geent en toen gestopt.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:25

Jildau schreef:
De reden dat ze nog nooit ziek zijn geweest is natuurlijk ook onzin. Dat is net als rokende mensen die zeggen dat ze ook iemand kennen die rookt en 90 is geworden.

En inderdaad zoals Yipee zegt, komt dat waarschijnlijk doordat de meeste mensen wel enten. Daardoor worden de niet geënte honden ook minder snel ziek. Als er steeds meer mensen besluiten om niet te enten komen de ziektes wel weer terug.

Ja maar zolang alle niet-bokkers lekker blijven prikken, en alle wel-bokkers hun dieren niet volspuiten met entingen is het toch prima.

Roken en niet-enten met elkaar vergelijken vind ik onzin, waarom. Roken is een schadelijke stof in het lijf stoppen en niet ziek worden, niet-enten is niks schadelijks toevoegen en nog niet ziek worden.
Waarom zou ik mijn dieren moeten enten als ze zonder enting niet ziek worden? Waarom zou ik er dan wat in laten spuiten? Vertel het eens.

Als er een probleem komt dat ergens een ziekte begint te verspreiden en het lijkt een risico voor onze dieren, dan krijgen ze een enting.