Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
LisaaBloem schreef:Ik raad enten absoluut aan, ik heb katten gezien die midden in Amsterdam op 6 hoog wonen en niesziekte oplopen, die mensen enten ze niet omdat ze niet buiten komen. Beetje jammer dat niesziekte zich via de lucht verspreidt. En honden ook, gewoon enten want ze kunnen er doodziek van worden. Ontwormen ook netjes elke 3 maanden. Waarom zou je het risico nemen? De hond of kat kiest er niet voor om ziek te worden, jij als eigenaar kiest daar voor door ze niet te enten.
Mizora schreef:LisaaBloem schreef:Ik raad enten absoluut aan, ik heb katten gezien die midden in Amsterdam op 6 hoog wonen en niesziekte oplopen, die mensen enten ze niet omdat ze niet buiten komen. Beetje jammer dat niesziekte zich via de lucht verspreidt. En honden ook, gewoon enten want ze kunnen er doodziek van worden. Ontwormen ook netjes elke 3 maanden. Waarom zou je het risico nemen? De hond of kat kiest er niet voor om ziek te worden, jij als eigenaar kiest daar voor door ze niet te enten.
En ze kunnen ook ziek worden van enten. Er is verschil tussen nooit enten, alleen kitten/puppie-enting en na enkele jaren stoppen met enten (bij katten nog met 1 en 3 jaar enten, honden 1 en 4 jaar enten). Het gaat namelijk om de langdurige immuniteit die bij veel dieren na 4-5x enten tot aan hun dood gewoon op orde is. Als je het zeker wilt weten, dan inderdaad laten titeren. Dit is net zo veilig als enten qua bescherming, alleen nu neem je niet het risico van het enten.
Ontwormen idem dito, lang niet alle honden kunnen tegen ontwormen (en ontvlooien). Zeker als ze toch al een allergie/intolerantie of maag-darmproblemen hebben. En ontwormen is gewoon echt niet zo vaak nodig bij honden die geen poep eten of in zeer smerige veldjes worden uitgelaten.
Die van ons heeft helaas verschillende allergieën en intoleranties ontwikkelt die zich o.a. tonen d.m.v. jeuk. We hebben hem recent wel moeten ontvlooien, daar hebben we mee gewacht totdat hij ook op prednison ging vanwege de pollenallergie die ieder jaar erger wordt (we liepen bij de dierenarts al op dat moment, we hadden mogelijk 1 vlo gezien. Maar niet zeker). Voor ontwormen laten we mestonderzoek doen. Het risico van jeuk-prikkel veroorzaken is behoorlijk aanwezig bij ieder chemisch middel bij hem kans is op reactie. Als hij eenmaal jeuk heeft, dan is het al hele truc om hem weer jeukvrij te krijgen en in de zomer is er dan maar één oplossing, medicatie. Dat betekent dat de hond op prednison moet.
Komende zomer kijken we hoe lang we hem jeukvrij kunnen houden. Als er ergens aan het begin van de zomer al een jeuk-prikkel is (dit jaar was het door een zeer klein scheerwondje), dan gaat hij op atopica. Als we het tot het einde van de zomer kunnen uitstellen, dan kort op prednison. Maar ieder chemisch middel is dus een risico op jeuk en het verplicht worden tot gebruik van medicatie.
Ook is het voor de darmflora verre van goed om iedere keer ontwormt te worden. Het is veel wijzer om zo veel mogelijk te voorkomen dat je hond besmet raakt. En dus niet op die ondergescheten poepveldjes te laten poepen, maar gewoon de poep opruimen omdat hij op een schoon(erig) veldje poept. En voorkomen dat hij poep eet (dat is nog wel de lastigste).
ben nog met mn hoofd bij mijn werk denk ik.. Maar dit is dus voornamelijk mijn mening, niet persé de mening van de dierenarts waar ik werk, voor de duidelijkheid. jaleesa89 schreef:Hoi hoi,
Ik ben nieuwsgierig hoe jullie tegen de jaarlijkse inentingen aankijken bij honden en katten.
Ikzelf weet niet zozeer of het echt elk jaar nodig is, onze honden hebben altijd hun puppy entingen gehad en op latere leeftijd zijn ze eigenlijk nooit meer geënt, was ook niet nodig omdat opa en oma altijd deden oppassen als wij op vakantie gingen. Onze honden zijn nooit ziek geweest ondanks dat ze wel door sloten/natuurgebied liepen te baggeren.
Dus nu was ik nieuwsgierig naar jullie mening over dit onderwerp, vinden jullie het net zoals ik geldklopperij om elk jaar te enten als de dieren toch thuis blijven of denk je er anders over?
Bedenk wel ik wil hier niet zien dat er op de man gespeeld word en graag zie ik uitgelegd waarom je er zo over denkt.

Jildau schreef:De reden dat ze nog nooit ziek zijn geweest is natuurlijk ook onzin. Dat is net als rokende mensen die zeggen dat ze ook iemand kennen die rookt en 90 is geworden.
En inderdaad zoals Yipee zegt, komt dat waarschijnlijk doordat de meeste mensen wel enten. Daardoor worden de niet geënte honden ook minder snel ziek. Als er steeds meer mensen besluiten om niet te enten komen de ziektes wel weer terug.