Hond vreet de muur op.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Judass

Re: Hond vreet de muur op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:32

Ik wordt dat gejank over correctie ook een beetje beu. Niks kan en mag tegenwoordig meer en alles is mishandeling.
Vervolgens kom je op de hondenschool met een echte probleemhond en kunnen ze je niet meer helpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:37

judith370 schreef:
Ik wordt dat gejank over correctie ook een beetje beu. Niks kan en mag tegenwoordig meer en alles is mishandeling.
Vervolgens kom je op de hondenschool met een echte probleemhond en kunnen ze je niet meer helpen..

Ik wou het dus goed doen met mijn lab. Dus ik naar zo'n hondenschool. En ze verzekerde mij dat ik een hond kreeg die goed ging luisteren. Die hond ging pas luisteren toen ik daar stopte en het volgens mijn eigen manier ging trainen. Want ze konden mij niet meer helpen en wisten niet wat ze hier mee aan moesten -O- En mijn lab reageerde nauwelijks tot niet op stem correcties. Zat helemaal in zijn focus. Of ik moest zo hard schreeuwen dat hij in elkaar kroop van angst. Dan schiet je je doel ook voorbij.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:40

Ik weet natuurlijk niet of het iets met het gedragsprobleem te maken heeft, maar geadviseerd wordt vers vlees en brokken niet tegelijk te geven. Brokken en vers vlees worden verschillend verteerd. Brokken vragen een andere zuurgraad van de maag en hebben andere enzymen nodig dan vlees. Zeker als het om een dier gaat met een gevoelig verteringssysteem
Geen idee of hij daar last van kan hebben?!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:44

Nee straffen heeft zeker geen zin, maar daar ben ik zelf ook niet voor. Nu moet ik wel zeggen dat er de laatste dagen wel minder meegedaan wordt als normaal. Aangezien wij bezig zijn het andere huis leeg te halen voor de oplevering. Maar hij doet het ook gewoon als wij er gewoon zijn :/

Kijk dat is dus de oorzaak, oplossing: Weer meer mee gaan doen.
Verder kauwbotten, verse van de slager halen en die geven. Zijn ze ook tijden mee zoet.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:47

Gea99 schreef:
Nee straffen heeft zeker geen zin, maar daar ben ik zelf ook niet voor. Nu moet ik wel zeggen dat er de laatste dagen wel minder meegedaan wordt als normaal. Aangezien wij bezig zijn het andere huis leeg te halen voor de oplevering. Maar hij doet het ook gewoon als wij er gewoon zijn :/

Verder kauwbotten, verse van de slager halen en die geven. Zijn ze ook tijden mee zoet.

Ja of van die balletjes waar je voer in kan stoppen en dat ze het er dan uit moeten halen.. Wil ook wel eens helpen, en zo blijft je hond ook bezig!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:49

Ga lekker fietsen of zwemmen met je hond, dan kan ie zijn energie kwijt en thuis lekker dromen.
De meesten mensen geven hun hond veel te weinig werk en beweging waardoor onwenselijk gedrag ontstaat. Een hond had vroeger een taak en deed klusjes. Tegenwoordig willen we alleen nog maar knuffelen en aaien. Dat is voor een hond niet genoeg om gelukkig te zijn en dan krijg je ongewenst gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:54

Gea99 schreef:

Huh ben jij de ts :+

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:58

huh nee, dat bovenste had ze zelf een paar regels daarboven gepost?
Kan je gewoon kopieeren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:03

Komt deze hele discussie nu omdat ik zei dat hij een schop onder zijn kont kreeg?
Achteraf straffen Nee, maar toen ik hem betrapte toen wel.
En hij vloog heus niet Door de kamer gillend en piepend :')
Ik weet niet maar idd tegenwoordig mag niks meer, Hij heeft het nooit meer gedaan en is net zo gek als ons als wij op hem.
En ja, als ze iets doen wat we direct zien Dan straffen we ze.
En dat is zelden tot nooit want ze luisteren gewoon.
Toen de hond ongezien onze vogel opgevreten Had waar wij niet bij waren hebben we haar ook niet gestraft want ze was trots op haar prooi.
Nee natuurlijk weet ik en thuis heus wel wat we doen. . En nee niet alles valt lief op te lossen.
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 15-10-14 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:04

Abacab schreef:
Ga lekker fietsen of zwemmen met je hond, dan kan ie zijn energie kwijt en thuis lekker dromen.
De meesten mensen geven hun hond veel te weinig werk en beweging waardoor onwenselijk gedrag ontstaat. Een hond had vroeger een taak en deed klusjes. Tegenwoordig willen we alleen nog maar knuffelen en aaien. Dat is voor een hond niet genoeg om gelukkig te zijn en dan krijg je ongewenst gedrag.

Fietsen en zwemmen is zeker een goed idee, maar alleen niet genoeg. Ze bouwen dan namelijk ook een conditie op. Je kan beter (op één dag) afwisselen, dus een lekker stuk fietsen/zwemmen of balletjes apporteren, en zorgen dat ie daarnaast ook met andere honden kan ravotten.
Tevens hebben wij ook goede ervaring met de kong, je moet er alleen geen brokjes in doen want die zijn er zo uit. Gedroogde kipfilet reepjes werken dan beter, je ziet ze dan echt nadenken en het duurt stukken langer voor ze eruit zijn :j

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:07

@Lukiebradley. Er is een verschil tussen niet alles op kunnen lossen met koetjiekoetjie lief hontjuh, en je hond schoppen om gedrag dat JIJ moet en kan voorkomen :)

Want "dat er niks meer mag of het is mishandeling" is bullshit en dat beweer ik ook niet. Soms moet je nou eenmaal een correctie geven. Denk maar niet dat als mijn honden elkaar opvreten ik ga zeggen "oh willen jullie aaasjeblieft even normaal doen?" B-)

Dus zet iemand die tegen fysieke correcties is niet meteen neer als weggewaaide bomenknuffelaar. Bedankt alvast.
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 15-10-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:08

Je hond doet dit inderdaad waarschijnlijk uit verveling.
Hij wil graag wat doen. Krijgt hij niks te doen dan gaat hij zelf wat bedenken.
Ik zou eerst zorgen dat je de oorzaak oplost voor dat je gaat corrigeren.
Zorg dat hij wat te doen heeft, maak lange wandelingen, beoefen een bepaalde sport of zet hem aan het hersenwerken. Op internet is hier veel over te vinden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:11

Volgens mij noemde Ik niemand persoonlijk omdat er meerdere waren die erover vielen.
Ik legde het algemeen uit.
Hoe jij je hond op wil voeden moet je lekker zelf weten.
Soms als je alles al geprobeerd hebt en het houd niet op is het dus wel eenmalig gelijk de goede oplossing

Bedankt voor je begrip :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:11

PenP2014 schreef:
weggewaaide bomenknuffelaar.

:') :') :') :')

Ik ben ook tegen mishandeling, maar een schop onder de kont vind ik geen mishandeling. Ik heb als kind ook wel eens een tik tegen mijn achterste gehad als ik iets had gedaan wat ik niet mocht!! En ik ben er ook niet slechter van geworden!!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:15

Ik kan mijn hond geeneens een schop geven want hij is 3 kilo. Dan ligt hij meteen ergens 10 kilometer verderop :') voordeel is weer dat hij ook geen muur op krijgt :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:30

Ik hou niet van een schop of klap. Die kracht is mij te lastig inschatten. Wel gebruik ik lijncorrecties (een rukje of ruk aan de riem), het liefst aan een tuigje. Onderschat het aan een tuigje niet, dat kan alsnog flink inwerken.

De basis is belonen via click -> snoepje en stembeloningen en correcties via lijncorrecties en stemcorrecties (stampen op de grond valt voor het gemak even op stemcorrectie). Belonen met speeltjes/spelen of corrigeren door de lijn of een sleutelbos naar hem toe te gooien is iets dat ik zelden, maar toch wel eens toepas. En als hij het heel bont gemaakt heeft (dus na meerdere eerder genoemde correcties), dan dwing ik hem op de grond door me heel dominant op te stellen en met één vinger in de zijkant van zijn nek om te duwen. Bijten (en dan niet speels) werd (gebeurt nooit meer) gecorrigeerd door hem in zijn nekvel te pakken en flink te knijpen terwijl hij boos verteld werd "BEN JE NOU HELEMAAL!". Dat is namelijk gewoon not done.

Tegenwoordig ga ik niet meer verder dan de basis, maar als pup hebben we onze handen vol aan hem gehad. Hij was niet groot, maar er zat wel een fikse kop op. We zaten bij een zeer ervaren trainer, hij trainde honden die bij Martin Gaus intern kwamen omdat er geen land meer te bezeilen mee viel, en die zei: "als je hem eenmaal voor je gewonnen heb, dan heb je er een gouden hond aan." waarna daar een veel betekenende stilte na viel. Ondertussen is hij 7 jaar en zijn de meeste mensen onder de indruk van hoe hij luistert. Het is niet zo goed als dat ik zou willen. Maar ja, het is een halve terriër in plaats van een herder of een retriever, dus daar moet je je verwachtingspatroon wel een beetje voor bijstellen.

Mijn eigen hond wordt om die reden dan ook een poedel. Ik verwacht gewoon meer gehoorzaamheid.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:46

Zo te lezen heeft je hond last van stress en vreet hij daarom de muur op.
Straffen heeft dan weinig zin want de stress blijft en dan begint hij gewoon met iets anders.

Jullie zijn druk met iets en hebben even weinig tijd voor hem en dat voelt hij en is van slag.
Was het een mens gaf je hem kauwgom, was het een paard een extra pluk hooi en nu gaat het om een hond.

Je geeft zelf aan dat hij het doet waar jullie bij zijn dus reik hem gelijk een bot aan zogauw hij aan de muur begint, leer hem op iets anders te kauwen als de muur.
Maar bedenk dat de echte reden nog niet is opgelost want dat is zijn stress, vergeet dus niet genoeg tijd aan je hond te besteden ook al heb je het nu druk met andere dingen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:41

judith370 schreef:
Fietsen en zwemmen is zeker een goed idee, maar alleen niet genoeg. Ze bouwen dan namelijk ook een conditie op. Je kan beter (op één dag) afwisselen, dus een lekker stuk fietsen/zwemmen of balletjes apporteren, en zorgen dat ie daarnaast ook met andere honden kan ravotten.
Tevens hebben wij ook goede ervaring met de kong, je moet er alleen geen brokjes in doen want die zijn er zo uit. Gedroogde kipfilet reepjes werken dan beter, je ziet ze dan echt nadenken en het duurt stukken langer voor ze eruit zijn :j

ben het helemaal met je eens.
die Kong is echt eens super ding. Ik gooi er wel brokjes in, met brood, smeerkaas en pindakaas. En dan zet ik de Kong op de kop in een beker en gooi er heet water op. Dan gaat de boel lekker wellen en vast zitten. Pas geven als alles is afgekoeld.

Probeer eens uit te zoeken wat jouw hond leuk vind om te doen. Sommige honden zijn dol op speuren, laat 'm dan dingen zoeken die jij hebt verstopt. Andere honden apporteren graag, dus leer 'm dan de post te apporteren of de was in de wasmand te doen. Kijk maar eens wat hulphonden allemaal leren. Je kunt ook naar een hondenschool gaan en aquility, tricks of doggy dance gaan trainen. En bijna alle honden gaan helemaal uit hun dak in het bos. Maar een hond in het bos moet wel onder appel staan. Maar oko dat is te trainen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:43

ik zou het gedrag absoluut wel corrigeren, maar daar staat wel tegen over dat het een symptoom is , dier verveelt zich schijnbaar en uit zich op deze manier.
dus naast het gedrag bij heterdaadjes te corrigeren, is het zaak dat de hond zijn energie kwijt kan, niet alleen lichamelijk, maar ook in het koppie.
meer met hem doen dus
fietsen en zwemmen etc is trouwens hartstikke leuk, maar houd wel even in gedachten dat je hiermee conditie ook verbeterd en het dier misschien nog meer activiteiten gaat wensen.
vooral zaak om naast lichamelijk , ook het koppie bezig te gaan houden

(als ie trouwens nu alleen achter zou blijven tijdens werk oid geef hem dan een goed gevulde kong oid, dan heeft ie het eerste kwartier wat te doen. als je brok voert, ga op zoek naar een goed formaat voerbaL, , deel van zijn dagelijkse rantsoen via de voerbal geven ipv in de voerbak.
dan heeft ie al weer iets om mee bezig te zijn.
daarnaast is het idd even kijken wat de opties zijn om samen met hem te doen

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:52

Heeft je hond zijn tanden al gewisseld?
Mijne begon de deur en haar mand op te vreten toen ze haar tanden wisselde :/
Wel echt op tijd corrigeren voor hij straks het hele huis sloopt...
Je hond bedoelt het waarschijnlijk niet slecht, hij heeft hier waarschijnlijk wel rede toe (gebit, verveling ...), maar dit deugt voor jou natuurlijk niet. Als je niets doet denkt ie dat je het niet erg vindt en dat wat hij doet oké is en dat wil je niet.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:54

Tjee wat een discussie weer en eigenlijk heeft de TS er helemaal niks aan.

TS, je gaat verhuizen neem ik aan? Je hebt zelf wat stress en door tijdgebrek kom je even wat minder toe aan je hond? Het is ook net pas begonnen en speelt dus eigenlijk nu pas, sinds je zelf wat meer stress en minder tijd hebt?
Ik denk dat de hond wel voelt dat jij stress hebt, dat er dingen gaan gebeuren en dit op deze manier uit. Kan idd ook verveling zijn. Ik denk dat als je straks verhuisd bent en alles is weer in wat rustiger vaarwater dat dan een groot deel van het probleem opgelost zal zijn. Neemt niet weg dat je de hond moet corrigeren op dit gedrag. Hoe je dat gaat doen moet je zelf weten en ligt er ook aan wat de hond van je gewend is.

Je kunt verveling of stress idd voor deze periode wel tegen gaan door de hond iets aan te bieden waar hij wel even zoet mee is en zijn hersens voor moet gebruiken. In het topic zijn al meerdere leuke voorbeelden genoemd :j

Succes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:58

verhuis stukje even gemist, maar dat zal idd wel even meespelen.
zou vooral zorgen dat hondlief voorlopig veel knaagwerk, voerballen en kongetjes krijgt, dalijk na het verhuizen etc en de rust is wedergekeerd eens zien hoe hij dan gedijd.
vulling van de kong en voerbal kun je eventueel minderen op zijn dagelijkse rantsoen (doen we hier ook)
knaagwerk, hier krijgt ie varkensoren, gerookte kauwstaven etc

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:08

Zolang jij slimmer ben dan je hond, is het eenvoudig om hem gewoon op een ander idee te brengen. Zorg dat hij meer dan genoeg andere dingen heeft om op te kauwen. Met meer "dan genoeg" bedoel ik dat je af en toe wat weer bij hem weg haalt, en dat een andere keer weer terug geeft (terwijl je weer iets anders weghaalt bij hem). Zo krijgt hij regelmatig "nieuw" speelgoed.

Honden kauwen nou eenmaal heel erg graag en niet alleen als ze nog pup zijn. Zorg dus voor gebitsverantwoordelijk kauwmateriaal.

Het kauwen op de muur zit nog wel als gedrag ingebakken. Dit slijt er er wel uit maar dan is het het makkelijks als je het kauwen tijdelijk fysiek onmogelijk maakt als je er niet bij bent. En als je er wel bij bent geef je hem op zn lazer. En dan laat ik het even in het midden hoe je dat wilt doen.

succes

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:11

Is het steeds op een zelfde plek?
Ik zweer bij:
Afbeelding
Gewoon op de muur smeren

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 18:59

Hoi Hoi,

Wat een reacties.

Ik heb een kruising tussen een Labrador en een argetijnse.. Niet echt een klein hondje. Ik heb hem in Februari genomen omdat de eigenaar er vanaf moest, Zij deden er relatief helemaal niets mee, zat altijd binnen. Had geen manieren (En dan bedoel ik ook echt geen manieren!! Hij sloopte daar de boel, poepte en pies de hele boel onder, maakte een partij pokkenherrie als die alleen gelaten werd, blafte en jankte de hele buurt bij elkaar! Trok gewoon de prullebak onderste boven voor je neus. Echt een ramp! Ik dacht mijn god waar ben ik aan begonnen, maar hij was zo lief met mijn dochter. Nu zijn wij een aantal maanden verder en hij doet het super. Gewoon met veel geduld, liefde en discipline (en bedoel ik niet door middel van klappen hehe) Nu zijn wij de laatste dagen veel bezig in mijn oude huis, maar als wij er zijn gaat hij gewoon op de muren lopen knagen (hij wordt wel gewoon 4 x per dag uitgelaten) Maar normaal gaan wij voor wat langere tourtjes, en lekker naar het bos of strand waar die zijn ei kwijt kan.
Nu lijkt het net alsof die het ons kwalijk neemt dat wij zoveel weg zijn om het zomaar te zeggen.