Vers vlees hond, welke?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:00

Ik voer het vlees van Duck zonder gluten en dat vul ik aan met de brokken van Farmfood, de versie met zalmolie...
Sinds ik dit voer zijn de honden er echt op vooruit gegaan, de oudste bleek allergie te hebben voor gemodificeerde granen.... kon haar bijna laten inslapen....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:41

ingeb0rg schreef:
Voor ons nooit maar dan ook nooit meer vers vlees! Twee pups uit het nest wat wij gefokt hebben zitten allebei met chronische ontstoken maagwand en zeer snel geprikkelde darmen. Daar komt bij dat ze allebei een niet aangeboren hartafwijking hebben. Welke volgens kliniek door het slechte kwaliteit vlees kan komen. ( hormonen enz)

Mijn vader werkt voor de keuringsdienst van waarde en het is algemeen bekend dat het verse vlees lang niet altijd zo vers is. En bovendien niet het beste vlees bevat maar slachtafval is.

Natuurlijk zijn er ook goede ervaringen en dat is helemaal prima! Ieder zijn ding toch? maar hier komt het er als hoofdvoeding niet meer in. Ze krijgen hier eukanuba en niks anders. En alle labradors zijn er toch 13+ mee geworden.

Wij hebben ook een lastige eter gehad, kijk eens of je het aantrekkelijker kan maken met een blikje pedigree erdoor.
Brokken van bonzo en lidl zit teveel zout in en is daarom niet echt aan te raden.

en wat denk je dan dat er in brokken zit? :') :')
vanaf wanneer ben je toen begonnen met vers geven bij je nest en wat heb je gegeven?

hier krijgen ze alleen zelf samen gestelde maaltijden (Barf dus) ik zie wat ik voer, ik weet waar het vandaan komt doordat ik betrouwbare adressen heb en niemand die me oplicht... zoals met alle fabrieksvoer wel gebeurd.. het is maar net wat je wil :Y)
hier komt er nooit meer brok in.. wat een verschil zeg!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:42

CharmingS schreef:
Weet nu niet of ik heel bokt over me heen gaan krijgen.

Maar in Amerika hebben we 150 jachthonden, en deze krijgen een keer in de maand een heel paard. Paard word ook ter plekken geschoten in de kennel, en de honden eten echt alles van het paard en alleen de botten blijven over. Meestal is er na 4 dagen niks meer over van het paard.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* feeeestmaal! :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:04

CharmingS schreef:

Maar in Amerika hebben we 150 jachthonden, en deze krijgen een keer in de maand een heel paard. Paard word ook ter plekken geschoten in de kennel, en de honden eten echt alles van het paard en alleen de botten blijven over. Meestal is er na 4 dagen niks meer over van het paard.

Verser kan niet :Y)
Ik zie hierin het probleem niet zo hoor. Maakt het nu uit of et van de slacht afkomt of je doet het zo....
ingeb0rg schreef:
Voor ons nooit maar dan ook nooit meer vers vlees! Twee pups uit het nest wat wij gefokt hebben zitten allebei met chronische ontstoken maagwand en zeer snel geprikkelde darmen. Daar komt bij dat ze allebei een niet aangeboren hartafwijking hebben. Welke volgens kliniek door het slechte kwaliteit vlees kan komen. ( hormonen enz)

Mijn vader werkt voor de keuringsdienst van waarde en het is algemeen bekend dat het verse vlees lang niet altijd zo vers is. En bovendien niet het beste vlees bevat maar slachtafval is.

Natuurlijk zijn er ook goede ervaringen en dat is helemaal prima! Ieder zijn ding toch? maar hier komt het er als hoofdvoeding niet meer in. Ze krijgen hier eukanuba en niks anders. En alle labradors zijn er toch 13+ mee geworden.

Wij hebben ook een lastige eter gehad, kijk eens of je het aantrekkelijker kan maken met een blikje pedigree erdoor.
Brokken van bonzo en lidl zit teveel zout in en is daarom niet echt aan te raden.

Ik ben van mening dat er in de meeste brokken meer zooi zit dan in rauw vlees. Kijk alleen al eens naar de toevoegingen.....

CharmingS

Re: Vers vlees hond, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:07

Vind er ook niks mis mee hoor.. honden vinden het heerlijk.

Alleen het klusje klaren is een van de mindere dingen :(

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:10

Denk wel aan salmonella besmetting. Daarnaast weet je niet waar het meeste vlees vandaan komt (vaak uit buitenland) en dat er antibiotica in kan zitten of andere troep. Het moet aan veel eisen voldoen om het goed te bewaren en het klaar te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:50

CharmingS schreef:

Ja, nu ga je vast heel bokt over je heen krijgen. :')

Maar ik ben wel nieuwsgierig: hoe kies je welk paard? En hoe schiet je dan? Met een schietmasker?

En voordat ik heel bokt over me heen krijg omdat ik dat wil weten: nee, ik ga niet één van mijn pony's naar de keuken slepen en vervolgens omleggen bij de voerbakjes van mijn twee katten.... :D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:57

Wij kiezen de paarden niet, er zijn veel mensen in de omgeving die hun paarden voor die reden bij ons brengen. Aangezien paarden niet geslacht worden voor menselijke consumptie willen mensen vaak niet de dierenarts kosten betalen om een spuitje te laten geven (ieder zo zn keus). Deze paarden zijn eigenlijk altijd wel oud of kreupel.

Ik gebruik eigenlijk altijd een revolver met .22 munitie en nee geen schietmasker. Ik neem altijd een emmer met voer mee paard gaat eten dus houd het hoofd stil en dan is het een kwestie van richten en schieten. Dat gedeelte kan ik zelf, maar vervolgens moet de keel doorgesneden worden om het paard leeg te laten bloeden en de buik moet worden opengesneden, anders eten de honden er niet van. Dat gedeelte kan ik niet want dan ga ik over mn nek!

Het is niet een leuk iets om te doen, maar het is in het gedeelte waar ik woonde heel normaal. Daarbij geef je een stukje terug aan de natuur.. in het wild worden ze uiteindelijk ook opgegeten.

Maargoed wil niet teveel offtopic gaan dus als je vragen hebt stuur me maar een PB :)

Edit: Het is een keer voor gekomen dat we een paard naar de kennel hebben gebracht omdat dat paard levensgevaarlijk was en je om te beginnen al de stal uit sloeg, zodra je wou opstappen met 4 benen de lucht in sprong en zich liet vallen. Uiteindelijk was er een meisje die hem een kans wou geven en dat paard liet zich weer vallen, boven op het meisje en bleef daarna na trappen, meisje heeft dat helaas niet overleefd! Paard is daarna dus ook hondenvoer geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:25

@charmingS bedankt voor je uitleg. Interessant om te lezen hoe men dat daar doet!

Ik lees vaak dat mensen rauw vlees aan hun huisdier gaan voeren omdat alles "natuurlijk" moet, want "natuurlijk is goed." En dan denk ik wel eens: "oké....haal dan een pondje levende muizen voor je kat. Laat je hond een kip of een schaap vangen! Gooi een kadaver neer en laat ze het opvreten" 8)7

Dat laatste gebeurt dus echt in Amerika... :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:35

safina schreef:
@charmingS bedankt voor je uitleg. Interessant om te lezen hoe men dat daar doet!

Ik lees vaak dat mensen rauw vlees aan hun huisdier gaan voeren omdat alles "natuurlijk" moet, want "natuurlijk is goed." En dan denk ik wel eens: "oké....haal dan een pondje levende muizen voor je kat. Laat je hond een kip of een schaap vangen! Gooi een kadaver neer en laat ze het opvreten" 8)7

Dat laatste gebeurt dus echt in Amerika... :=

Laten vangen mag niet ;) En ik ben juist blij dat ik langs kippen, schapen enzovoorts kan lopen zonder een moordpartij. En hele prooidieren geef ik heel zelden, omdat ik liever geen dieren dood alleen voor mijn hond. Zoals dat paard vind ik anders, omdat ze daar geen paardenvlees eten. Een muis zou gerust geven, want wij eten geen muizen, alleen moet ik er zoveel geven voordat het een maaltijd is. :') Ik geef het niet alleen omdat het natuurlijk moet, maar omdat ik van mening ben dat het goed is voor een vleeseter om vlees te eten en omdat mijn honden het er goed op doen. Ik heb er één die tegen bijna geen enkele brok kan en de merken waar ze wel tegen kan, eet ze niet. :+ Dat is meteen de reden dat ik geen brok geef en overgestapt ben. Had zij wel brok gegeten, had ze gewoon een brok met een hoog % vlees gekregen en had ik niet eens nagedacht over vlees. Ze krijgen dus slachtafval, maar wat mensen wel eens vergeten is dat slachtafval ook de stukjes vlees zijn die van een biefstuk afgesneden worden om het een mooie vorm te geven. Of de graat + overgebleven stukjes filet van een zalm. Of in het wildseizoen de karkassen waar de mooie stukjes vlees vanaf zijn gehaald door de mens.

Als je goed oplet, weet je juist precies waar het vlees vandaan komt.

Ontopic: Ik voer, naast barf, DARF kvv, tammenga en daarnaast nog wat merken. Net wat ik in huis heb. Ik let vooral op de vorm van calcium, geen toegevoegde calcium, maar uit bot. Daarnaast op de diersoorten. Ook heb ik liever geen KVV die alleen compleet is door een premix (vitamines), maar niet compleet door de juiste samenstelling. Daarnaast heb ik het liefst dat het grof gemalen is ipv bijna pap.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:49

De mijne blieft alleen maar smuldier, en van barfmenu de variant 'natuurlijk'.

Kwestie van uitproberen, heb duurdere merken in de vriezer gehad welke ik alsnog weg kon gooien, meneer wou het absoluit niet eten.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:00

Ik heb mijn hond een tijdje Smuldier gegeven, daar deed ie het goed op. Nu weer op brok omdat ie panisch is voor vliegen en er vaak vliegen op het vers vlees afkomen, wat hij vervolgens niet meer op durft te eten :roll:
Heb hem ook wel eens die andere gegeven uit de supermarkt, Rodi geloof ik, maar daar is hij twee keer niet lekker van geworden (overgeven of diarree, weet ik niet precies meer) dus daarna maar niet meer gedaan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:09

Onze hond krijgt Smuldier en brokken van Orijen. Doet ie het super op.
Andere brokken (en ik heb er veel geprobeerd) at ie maar 1 keer en liet daarna alles staan. Wat ie wel op at raakte hij van aan de diarree. Hij werd mager, slechte vacht e.d.

Nu met smuldier en de brokken van orijen gaat ie super! Brokken wil ie wel eens wat lang over doen, omdat ie het "vleesje" veel lekkerder vindt. Maar als ik zeg dat ie eerst z'n brokjes op moet eten en dan pas een "vleesje" krijgt, dan gaat het best snel op, hahaha

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 17:14

Nog even een vraagje,
Onze hond heeft zn brokken bijna op dus ik wil straks gaan overstappen.
Maar hhoe doen jullie dat met vakantie?
Ik ga in november een weekend naar texel.
maar hoe neem je dit dan mee?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:49

Een weekend neem ik gewoon mee in een koeltas evt een blokje koelelement er in.
Als ik langer op vakantie ga neem ik voor de eerste dagen KVV mee en daarna koop ik in de winkel kippenbouten en vlees/gehakt oid

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:03

Bij een verhaal als wat Ingeborg plaatst denk ik eerder aan gewoon slechte voeding oid.
Als ik kijk naar goede vers voeding, dan worden honden daar prima oud mee.
Die van ons is derde generatie vers en oma van 10+ is kerngezond (Rottweiler) groot deel van de honden van deze fokker zijn bij de pie kopers ook nog steeds op vers en doen het stuk voor stuk erg goed.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:50

Ik ben begonnen onze pup Farmfood brok te geven, was ze gewend vanuit het nest. Daar heb je ook vers vlees van, dat kreeg ze dan eens per week. Maar de brokken wilde ze niet eten, werd mager.

Sindsdien voer ik lotgering, nu 1,5 jaar. Heb geen ervaring met wisselende kwaliteit, is altijd zelfde tot nu toe en ziet er netjes uit. Daarnaast krijgt ze regelmatig een kipkarkas, zeeforel, pens etc. Ze vindt het heerlijk en ziet er perfect uit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:54

Een twee jaar terug had ik ook issues met wisselende kwaliteit bij lotgering, maar tegenwoordig zijn ze consistent qua kwaliteit moet ik zeggen.
Heb ook maar zelden last van kapotte verpakkingen. (Ik wissel een drie merken af )

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:56

Op Texel kun je sowieso smuldier uit de supermarkt halen. Wij hadden op vakantie huisje waar ook koelkastje met diepvriesvakje in zat. Duurt wel een tijd voor een rol ontdooid is, dus was nog bikkelhard na boottocht etc.

Wat eten honden rest van de maand dan charmingS?

In Friesland zit helaas nog maar 1 leverpunt van lotgering, andere kant friesland..dus iets meer voorrijkosten maar dan nog is t niet duur.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 21:24

Pinacolada schreef:
Op Texel kun je sowieso smuldier uit de supermarkt halen. Wij hadden op vakantie huisje waar ook koelkastje met diepvriesvakje in zat. Duurt wel een tijd voor een rol ontdooid is, dus was nog bikkelhard na boottocht etc.

Wat eten honden rest van de maand dan charmingS?

In Friesland zit helaas nog maar 1 leverpunt van lotgering, andere kant friesland..dus iets meer voorrijkosten maar dan nog is t niet duur.

Waar bestel jij het?
kon van hun site niet echt wijzer worden

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:13

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:52

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:22

Via NaturalPaws.nl kun je menu's laten samenstellen die alles bevatten wat je hond nodig heeft, misschien is dat wat? Ik geloof dat ze het zelfs in porties aanleveren :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 19:25

Dankjewel! Ga ik ook even bekijken.
Moet toch voor die tijd eerst nog een extra vriezer aanschaffen :=

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 08:05

Ik heb besteld, krijg van alle smaken wat, om te proberen! word vandaag al bezorgd!

krijgen jullie honden naast het vlees ook nog iets om op te kauwen oid?