Kattenaids/leukemie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Kattenaids/leukemie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:40

ik stuur je wel even een pb tje anders gaat het off topic

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:35

Buddykat bestaat al meer dan 10 jaar en er is nog nooit een besmetting plaatsgevonden op een niet-aidskat, ondanks dat zowel in de centrale opvangplaats als in de gastgezinnen er gezonde katten bij de aidskatten kunnen. Dus ook al is er in theorie een mogelijkheid tot besmetting... in 10 jaar tijd nog geen enkel praktijkgeval. Dat zou mij voldoende geruststellen om mijn hypothetische aidskat gewoon bij de andere katten te laten zoals het ook daarvoor het geval was.

Verder bekijken aidskatten elkaar niet als lotgenootjes. Die zijn echt niet gelukkiger bij elkaar. Het komt meer dan eens voor dat er een nieuwe aidskat in de centrale opvang komt, die helemaal weg dreigt te kwijnen tussen de andere aidskatten (ook al is het een kleinschalige opvang met twee huiskamertjes en een ziekenboeg, geen enge kooien en geen 5 katten per vierkante meter) en die dan naar een apart gastgezin moet. En stress is iets dat een kat met verminderde weerstand dus niet kan gebruiken. Nieuw huis, nieuwe katten... stress! Dus indien mogelijk, kat lekker in zijn veilige vertrouwde omgeving laten.

Het is sowieso al het geval dat er erg weinig opvangmogelijkheden zijn voor aidskatten. Buddykat zit bijvoorbeeld altijd met een wachtlijst. Wanneer er een aidskat definitief wordt geadopteerd, kan de volgende in opvang komen. De wachtlijst is nooit leeg.

Dus ook mensen die nog op zoek zijn naar een aidskat om te adopteren, hebben meer dan genoeg mogelijkheden. Ze hoeven er echt niet naar te zoeken. Integendeel, de mensen van buddykat werken zich een slag in de rondte om een fijne definitieve thuis te kunnen vinden voor de opvangkatten. Dus helaas erg weinig interesse in katten met fiv...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 01:42

ik zeg ook niet dat ze gelukkiger zijn met lotgenoten omdat zij er zo over denken..

ik ben er gelukkiger mee als mijn kat geen andere kat kan besmetten.. hij kan daar ook een gelukkig leven hebben

dus of

naar iemand die maar 1 binnenkat wil
of
naar iemand die een maatje zoekt en zelf een kat met aids heeft of leukemie
of
of naar een opvang die daar ervaring mee heeft..

het is en blijft mijn keuze (en ook die van TS) wat ik of iemand anders zou doen in het geval dat een van de katten ineens hiv of leukemie blijkt te hebben.. ik heb daar lang en vaak over nagedacht.. en ik persoonlijk houd het dier niet in huis.. als er geen enkele andere oplossing overblijft.. dan doe ik wat het asiel ook zou doen (die houden hem tijdelijk in quarantaine, maar daarna laten ze m inslapen) en laat m gaan.. en met mij nog velen blijkbaar als ik zo hoor van de wachtlijsten.

en dat heeft hier niets met 'angst voor het woordje aids' te maken.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 03:21

Klopt, is jouw keuze natuurlijk!

Daar staat iedereen anders in. Ik hou ook echt gigantisch veel van mijn 3 meiden, ze zijn mijn alles, ze zijn de enige kinderen die ooit wil en ze zijn nog veel meer dan dat :) en als eentje fiv blijkt te hebben, dan sterf ik liever dan afscheid van haar nemen. Want dan zou ik geen minuut meer met mezelf willen leven, snap je? Ik heb hen vanaf hun eerste levensweek met de hand grootgebracht, de band is onbeschrijfelijk, en ze gaan hier voor geen goud ter wereld weg. Worden ze ziek, dan verzorg ik ze met alle liefde tot ze hun laatste adem uitblazen, dat ben ik hen verschuldigd.

En ook als ik het rationeel bekijk: het verdriet dat ik de kat zou doen door haar weg te rukken uit haar vertrouwde omgeving is vele malen groter dan de verwaarloosbare kans op besmetting.

Je gedachtengang over de wachtlijsten begrijp ik niet? Ze schrijven die katten juist in op de wachtlijst van Buddykat omdát ze heel goed beseffen dat fiv katten niet geeuthaniseerd horen te worden. Het zijn veelal katten van asielen en andere organisaties die positief getest zijn op fiv (in een asiel maakt een aidskat geen kans op adoptie en júist om hem het dodelijke spuitje te besparen nemen ze contact op met buddykat) of katten van particulieren waarvan de verzorger is overleden, niemand van de familie wilt ervoor zorgen... die gevallen heb je ook, verschilt niet zo van gezonde katten.

Het draait er juist om dat fiv géén euthanasie betekent :) pas als de kat in het allerlaatste stadium van de aids is en het leven wordt lijden. Maar dat is hetzelfde als bij elke kat die op oudere leeftijd ziek wordt. De kans is groot dat een aidskat uiteindelijk sterft op oudere leeftijd van iets anders dan de aids.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 15:07

Vandaag de uitslag gekregen van de bloedtesten.
FIV/FELV was negatief *\o/* Wel heeft ze in het bloed verhoogde virale infectie parameters en samen met de temperatuur klopt het natuurlijk niet. Ze krijgt nu weer antibiotica, nu augmentin. En kijken of dit aan slaat, eind van de week hebben we weer contact, dagelijks wegen en dagelijks temperaturen. Ik ben allang blij dat deze testen negatief zijn. Natuurlijk zou het nog kunnen, maar vooralsnog lijkt het er niet op.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:09

Mooi zo, ik wens je poezel heel veel beterschap!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:16

TS, ik heb even gelezen, maar ze komt dus veel buiten nu je bent verhuisd?
Heb je toevallig een vijver of ander water in de buurt?

Ik heb namelijk ook jaren achter elkaar met een lusteloze kat, die mager werd bij de DA gezeten. Op van alles getest en we konden er maar niet achter komen wat haar mankeerde. Toen werd het kouden en bleef ze meer binnen en knapte ze weer op. Ze werd weer dikker en vrolijker.
Sinds vorig jaar ben ik er dus achter dat madam nogal van kikkerbilletjes houdt en dus veelvuldig kikkers eet in de zomer :n Kotsberoerd worden ze daar vaak van en ze vallen er enorm vanaf. Deze zomer heb ik het dus laten lopen en ze komt af en toe weleens met een kikker aan. Ik kan haar niet binnenhouden, dan wordt ze helemaal gek en daarbij vangt ze ook veel muizen waar bijna de hele buurt nogal blij mee is :+ Ze blijft dus buiten met het risico dat ze kikkers eet.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 15:45

Ze komt inderdaad buiten maar is voornamelijk huisvast. Komt wel eens over de schutting maar is dan direct weer terug. Is eigenlijk alleen maar achterhuis in eigen tuin. Eet alleen af en toe gras net als de andere twee. Ze is niet een magere kat eerder een fat kat. Maar is sinds 4 weken lusteloos en slaapt alleen maar en koorts. Hopelijk gaat dit wel helpen en is Floor de Floor weer die we kennen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:52

Ik heb ook een kat, had een half jaar geleden klieren die echt zo groot als dikke stuiterknikkers waren, tandvlees super rood en niet eten en veel slapen. Heeft antibiotica gehad en de klieren waren na een maand pas weer normaal en het gebit nu ook. Wel heel mager geworden maar verder heel goed te pas.