Wanneer is het genoeg...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Re: Wanneer is het genoeg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:56

Nog eens voor de duidelijkheid: hij heeft nu nog geen pijn... alleen bij in het in de auto springen (overmatig strekken ) of eruit springen ( krijgen zijn gewrichten n opdonder) dus dat wordt niet meer gedaan. Zal ik hem pijnstillers geven voor niets?? Nee dus..en als hij aangeeft dat hij in ht "gewone" leven pijn heeft, dan ga ik misschien over nadenken maar dat hangt ook ervan af hoe de rest van zijn gedrag is... en gezien nu dat hij deftig aan het dementieren is
zal ik nog extra 3x over nadenken.
Mij gaat het dus om zijn gedrag en NIET om de athrose (die net als zijn HD3) verder geen lichamelijke problemen geeft. Dus aub niet verder op pijnstillers hameren... ik has het al erder uitgelegd

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 06:20

Als ik je berichten zo lees, heb ik het gevoel dat je hond gewoon ouder is. Oudere honden slapen steeds, doen ongelukjes in huis en zijn soms enorm knorrig maar het hoort er gewoon bij. Persoonlijk vind ik dat een oude hond met oudersdomkwaaltjes (zoals ongelukjes, wat dementie, etc) ook een rustige, oude dag mag beleven zolang ze geen pijn hebben.

En echt, ook je oude hond zal een manier vinden om je duidelijk te maken wanneer het genoeg is voor hem ;) Gewoon luisteren naar hem. Ook al twijfel je nu of weet je het mss niet zo goed, de hond gaat het je echt duidelijk maken ;) Niet teveel stressen op voorhand ;)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 06:33

Dankjewel! Tot nu toe had ik ook nooit problemen met het ouder worden van mijn honden. Mijn erste werd 14 / zijn zoon 13 . Dan Taco 12 ( Pakes broer met de kanker). Alleen bij Pake is het zo raar... eerst het snelle" aftakelen" naar de dood van zijn broer ( wat ik ook kan begrijpen) , dan de opleving door de komst van Léon en nu weer na beneden...
Vooralsnog wordt meneer gewoon vertrutteld en wil hij s ochtends niet mee, blijft die lekker slapen met de tuindeur open. De laatste paar dagen had ik wel het geluk , dat hij in de tijd dat ik weg was daar poepte. Is niet zo fris, maar gelukkig klinkers dus het is zo opgeruimd en afgespoeld... en niet in huis :-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 07:37

Pijnloze artrose bestaat helaas niet, maar ik begrijp wel wat je bedoeld. Je hond heeft op dit moment in zijn leven geen pijnstillers nodig. Kijk het gewoon aan. Je weet echt zelf wel wanneer je moet ingrijpen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 21:49

Ff weer leven inblazen. ..ik wordt knettergek. .. pijn is geen issue maar dementie en de focus op eten. Hij zit al op light (plus boontjes, want volgens DA vult het) en komt nog meer aan... als ik niet iedere seconde opzit dan vrewt hij een hele paardepoep op...
En vind echt alles, zo gefocust is hij, jankt als ik aan het koken ben,jankt als ik de katten eten geef, jankt als ergens plastic open getrokken wordt (ook als zijn het de vuurstukjes voor de houtkachel).. en tussendoor vergeet hij te plassen en te poepen... wat rwsul5 dat in huis iedere avond minimaal 3 keer pisruimen en overdag.... ook ala is die 4 uur bij de paardjes met immens veel ruimte. . Op weg naar huis... midden op de stoep poepen. Heb inmiddels 2 rollen poepzakjes per week. ... wat kan ik doen? Voor mijn gevoel is hij veel te goed vpor inslapen maar op de andere kant breekt het mij wel op... want ook s'nachts jankt ie... en dan is niets maar bedelen om eten... en ook dan moet ik oppassen dat ik niet in de stront sta....
voorop :ik hou zielsveel van hem .... maar ik weet het ff niet meer

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:22

Vraag je af waarom hij jankt. Is het pijn, is het doofheid, is het dementie of is het iets anders?
Hier ook een oude kat van 19 en een hond van 16. Kat schreeuwt als een leeuw. Dacht eerst pijn maar hij b lijkt doof te zijn en dit doet ie omdat ie zichzelf niet hoort. Hond blaft ook anders, ook dit is doofheid. Kat heeft nog 1 oog en hond staar. Maar beide nog heel levendig (op leeftijd gebasseerd). Hond heeft ook artrose. Ik heb juist gekozen voor pijnstillers toen hij nog niet eens zoveel pijn had. Waarom? Omdat hij daarmee wel loopt en af en toe rent. Dit houdt zijn spieren sterk die dan juist weer wat op kunnen vangen als de artrose erger wordt. De kat begint af en toe ook op plekken te plassen die niet de kattebak is. Laatst was ie ziek en lag ie in zijn eigen plas. Dat was voor mij de druppel. Ik had een afspraak gemaakt om hem in te laten slapen. Je raad het al; volgende dag was kat weer geheel bij positieven. Ik denk dat je als eigenaar heel goed voelt wanneer het genoeg is. En ik hoop niet dat je dit verkeerd opvat, maar doordat je er zo onzeker over bent en niet weet wat je moet doen, denk ik dat je gevoel nog niet daar is. Het is lastig, maar is dat voor JOU genoeg reden om hem te laten gaan. Iedereen heeft daar zijn eigen grens in. Een dier leeft in het nu, die zal niet denken; nu al? Kijk naar je eigen gevoel, die wijst het wel aan.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:41

Ik wil ook even reageren.
Ik vind dat mensen hier heel snel praten over in laten slapen, en er gaan vast mensen over vallen. Maar ik vind dat een oude hond niet persee direct dood hoeft. Ook niet als hij een beetje pijn heeft. Ik denk dat de grens ligt bij het wel of niet meer genieten van zijn leven. Kan het dier nog plezier hebben? Bedelt het om eten of om aandacht? Geniet het dier van knuffels of uitgaan? Dan vind ik dat het nog niet zijn tijd is, ook niet als het dier pijn heeft.. Natuurlijk moet er wel overwogen worden of je het dier kan helpen met pijnbestrijding. Maar ik denk dat ts hier goed over nagedacht heeft en dat haar hond het dus niet nodig heeft.

Ts over je huidige probleem, ik zou de hond gewoon lekker eten geven. Het dier is oud, heeft honger.. Boeie dat tie misschien te dik wordt.. Daar heeft hij toch geen last meer van als hij zo snel slechter wordt.. Kan die nog ff lekker genieten van zijn eten :)
Misschien ander voer overwegen? Onze oude labrador voerden we brokken die ook hielpen tegen de atrose, daar heeft hij het nog bijna een jaar heel goed op gedaan (lees niet tot weinig kreupel lopen tegenover stokkreupel rechtsvoor).

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:46

Doen wat het beste voor je hond is.
Luister naar hem. Hij geeft je antwoord en je merkt wel wanneer het écht niet meer kan. Heb je medicatie? Of heb ik daar overheen gelezen?!

Onze hond had nierfalen, eindstadium.
Hij viel af, en goed ook. Af bijna niet meer. Hij moest zich met veel drinken in leven houden. Op den duur kon het niet meer.
Heb hem samen met mijn pap naar de da gebracht. Eenmaal bij de da kreeg mijn pap twijfels. Ik heb hem overtuigd want het kon echt niet meer. Het was mijn maatje, ik moest m laten gaan want het kón gewoon niet meer. Nooit spijt gehad, wel verdriet natuurlijk

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:06

Femek2902 schreef:
Ik wil ook even reageren.
Ik vind dat mensen hier heel snel praten over in laten slapen, en er gaan vast mensen over vallen. Maar ik vind dat een oude hond niet persee direct dood hoeft. Ook niet als hij een beetje pijn heeft. Ik denk dat de grens ligt bij het wel of niet meer genieten van zijn leven. Kan het dier nog plezier hebben? Bedelt het om eten of om aandacht? Geniet het dier van knuffels of uitgaan? Dan vind ik dat het nog niet zijn tijd is, ook niet als het dier pijn heeft.. Natuurlijk moet er wel overwogen worden of je het dier kan helpen met pijnbestrijding. Maar ik denk dat ts hier goed over nagedacht heeft en dat haar hond het dus niet nodig heeft.

Hier ben ik het absoluut mee eens.
zelf hebben wij hier een hondje van 16 rondlopen met enorme vechtlust. Op haar 13e een hersenbloeding gehad waarbij wij dachten dat het over was. De DA vond dat we het even aan moesten kijken en daar zijn we hem ontzettend dankbaar voor. één week later liep ons hondje bijna weer normaal rond, en ja het zag er verschrikkelijk uit. Een jaar later is ze van een stoel gevallen met als gevolg een hersenschudding. Ook dit was niet haar einde en is ze in een record tempo er weer boven op gekomen. De meeste van jullie hadden waarschijnlijk gezegd dat het klaar was, maar zij vond het nog niet klaar... Ondertussen is ze 16 en loopt nog vrolijk rond. Doof, Staar en wat tanden minder, maar ze geniet er nog steeds van. Wel leeft ze elke dag op pijnstillers vanwege de arthrose, maar wat wil je als ze 16 zijn? Ze geniet er nog van en dat is het belangrijkste voor ons.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:10

Een hond is geen mens, laten we dat vooral niet vergeten. Een dier weet niet wanneer het is afgelopen en volgens mij ben je eerder te laat dan te vroeg.
Lees je eigen post eens, dit is toch geen doen?

Ik ben daar heel nuchter in. Het leven was mooi en nu is het klaar. Hij is aan het aftakelen, hoe lang wil en kun je dat nog aanzien.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:23

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wilde even ingaan nog op de pijnbestrijding.
Door de pijn te dempen gaat een hond inderdaad over zn pijngrens heen (net als een mens in feite,pijn is er, meestal, niet voor niets, net als koorts trouwens maar das weer een zijsprong). Maar als jouw hond al zo oud is, dementerend en 101 andere ouderdomskwaaltjes heeft.. Dan maakt t toch geen zak uit of ie onbewust over zn pijngrens heen gaat?
Want als ik het zo hoor gok ik dat jouw hond niet fit genoeg meer is om het nog zolang te redden tot de gewrichts (etc) beschadiging (door het forceren van zn lijf door de pijnbestrijding) een rol gaat spelen.
Ik denk dat de 'schade' die hij zn lijf toe doet (of zou kunnen doen) onder pijnstilling helemaal niet zo relevant is.
Ja als het een 3 jaar oude hond is.. Ja dan zou ik eerst verder zoeken naar andere oplossingen. Maar een hond van 13?? Als hij daardoor een stuk prettiger in zn vel zit lijkt het me het op zn minst het overwegen waard :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:28

Femek2902 schreef:
Ik denk dat de grens ligt bij het wel of niet meer genieten van zijn leven.

En denk jij werkelijk na het lezen van de beschrijving van de hele ellende door de TS dat deze hond "nog geniet van zijn leven"?
Lijden en kwaliteit van leven gaan om meer dingen dan pijn alleen.
Laat dit arme dier toch gaan, dit is toch een hondonwaardige toestand zo...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:31

Op het moment dat een dier geen pijn heeft, is het te vroeg om hem/haar te laten gaan.
Als je een dier kunt helpen met pijnbestrijding of met behulp van andere middelen (PB maar voor meer info) is het te vroeg voor de uiteindelijke beslissing om hem te laten gaan.
Mijn niet zo bescheiden mening.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-12-14 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:32

Ik ben er ook heel nuchter in, denk ik. Ik lees vooral wanhoop. Je wilt het goed doen. Maar wat je ook doet er zijn altijd mensen die het er niet mee eens zijn. Maar die staan niet in jou schoenen.

Een hond leeft in het nu. Als je hem zou laten inslapen dan heeft hij daar verder geen last van. Hij zal er niet mee bezig zijn.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:32

Pijn is niet het enige. Een dier zonder pijn kan toch lijden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:34

Heike schreef:
Pijn is niet het enige. Een dier zonder pijn kan toch lijden..

Verklaar je nader.
Als een dier geen pijn heeft, is het aan de eigenaar om - indien mogelijk - het lijden weg te nemen, en indien dat niet kan - te verzachten.
De vraag is, in hoeverre is de eigenaar daartoe bereid, cq daartoe in staat?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:42

Als een dier bijv elke morgen in zijn uitwerpselen wakker wordt hoeft ie ook geen pijn te hebben maar fijn lijkt het me ook niet. Zeker niet als het regelmatig gebeuren zou.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:43

Als een hond dement is en totaal niet meer weet wat hij doet. Of als een hond niets meer ziet en niets proeft. Dan heeft het dier geen pijn? Mijn vorige hond was doof en blind geworden en had ook geen smaak meer. Daardoor at hij niet meer goed en was hij heel onzeker geworden. Hij botste overal tegen aan. En zakte door zijn poten. Ik besloot toen dat het genoeg was. Hij liep netjes naast me naar de da. Langer in leven laten was iets wat ik wilde, maar ik denk mijn hond niet.

Daarom kan ik niet oordelen in deze situatie. De TS kent haar hond het beste denk ik. En ik ben voorstander van je eigen gevoel volgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:49

En ik kan uit eigen ervaring spreken dat dit niet altijd werkt.
Ik heb op 10 Oktober op het punt gestaan om mijn eigen gefokte merrie in te laten slapen.
Omdat de artsen hadden geroepen dat de prognose heel slecht was na een door roentgenfoto's bevestigde diagnose.
Mijn hoofd en mijn gevoel riepen dat ik mijn paard geen revalidatieperiode aan wilde doen waarvan de artsen riepen dat het maar 30% kans had op succes.
De afspraak was gemaakt om in te laten slapen maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om dat te doen.
Dus behandeling is ingezet en lijkt goed uit te pakken.
Ik ben echt ontzettend blij dat ik mijn gevoel NIET heb gevolgd.
Mijn paard gaat goed en heeft alle kansen op volledig herstel.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:58

Kuggur schreef:
Femek2902 schreef:
Ik denk dat de grens ligt bij het wel of niet meer genieten van zijn leven.

En denk jij werkelijk na het lezen van de beschrijving van de hele ellende door de TS dat deze hond "nog geniet van zijn leven"?
Lijden en kwaliteit van leven gaan om meer dingen dan pijn alleen.
Laat dit arme dier toch gaan, dit is toch een hondonwaardige toestand zo...

Ik kan niet zien of dit dier nog geniet van een aai, bedelt om aandacht etc. Maar ik lees dat het dier ontzettend bedelt om eten, voor mij genoeg om te zeggen geef hem lekker eten en geniet nog ff van hem. Want een dier dat niet meer geniet van zijn leven eet echt niet meer, en zal al helemaal niet bedelen.

Goed, gelukkig is het niet onze taak om te zeggen dat de hond er genoeg van heeft, ja of nee. Dat is aan de Ts. Maar het feit dat ze er zo ontzettend aan twijfelt zegt mij genoeg. Als ik zo zou twijfelen dan zou ik het nog even lekker laten. Voor je het weet ligt hij de volgende morgen dood in de kamer, dan weet je in ieder geval zeker dat het genoeg was. Want ik zou het niet kunnen om een hond zomaar in te laten slapen. Zeker niet een waar ik al 13 jaar aan gehecht ben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 00:00

Femek2902 schreef:
Maar het feit dat ze er zo ontzettend aan twijfelt zegt mij genoeg.

Mij ook, als een liefhebbende baas die worstelt met de vraag wel of niet inslapen twijfelt, dan betekent dat iha dat het allang tijd is.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 00:08

Sasja: Kan je hem niet iets geven waar hij de hele dag lekker op kan kauwen en aan kan eten oid? Denk dat dat dan een groot deel van het jank probleem oplost.
Voor het poepen, misschien een stom idee, maar als je hond het oke vindt kan je hem misschien een luier of onderbroekje aantrekken in huis? Dan heb je iig niet overal stront en pies zitten. Buiten doe je het natuurlijk gewoon af, no problem om een drol van de stoep op te pakken neem ik aan toch?

Edit nav Kuggur: Het feit dat de ts aangeeft dat de hond eigenlijk geen pijn heeft en nog behoorlijk goed is zegt mij dat het nog lang geen tijd is. Ff een paar quotes:

Nog eens voor de duidelijkheid: hij heeft nu nog geen pijn...

Mij gaat het dus om zijn gedrag en NIET om de athrose (die net als zijn HD3) verder geen lichamelijke problemen geeft.

Vooralsnog wordt meneer gewoon vertrutteld en wil hij s ochtends niet mee, blijft die lekker slapen met de tuindeur open.

pijn is geen issue maar dementie en de focus op eten.

Voor mijn gevoel is hij veel te goed vpor inslapen

Genoeg onderbouwing voor mijn mening?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 00:10

Femek2902 schreef:

Wat is de reden dat je bevestiging zoekt bij ons voor iets waar je zelf al een beslissing over hebt genomen?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 00:12

Cassidy schreef:
Femek2902 schreef:

Wat is de reden dat je bevestiging zoekt bij ons voor iets waar je zelf al een beslissing over hebt genomen?

Dat ik hier behoorlijk aangevallen wordt zonder duidelijke onderbouwing, terwijl ik mijn best doe om dat wel te doen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 00:13

Van gedrag heeft hijzelf geen last, hooguit jij.
Als hij niet meer zindelijk is, zijn behoefte doet in huis, gefocussed is op eten: heeft hij daar last van of jij?