Verwaarloosde Perzen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:30

Wat goed van je! Ik ben wel heel nieuwsgierig naar een foto :)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 12:07

Dit is hoe de kater eruit zag:

Afbeelding

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:09

PardoesJessi

Re: Verwaarloosde Perzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:15

Ahhhhhhhhhhhhhhh goshhhhhhhhhhhhhhhhhhh.......
Daar heb je nog wel even werk van vermoed ik.... sneu zeg!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:19

Tallie1979 schreef:
Ach, gossie! Arme ziel!! :( wat zijn mensen soms monsters!! :(

niet te snel oordelen, je weet nooit waarom, de man waar ik mijn verwaarloosde pers vandaan had was
erg ziek (kanker en terminaal), hij was erg gek op zijn katten (stuk of 14) maar kon er echt niet meer voor zorgen :(:)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:23

Inderdaad, we weten de reden niet. En dat ze daar veel te laat zijn weg gehaald is natuurlijk duidelijk,
maar (zoals listiglistje) als het bijvoorbeeld mensen zijn met kanker, zo slecht zijn dat ze niet meer voor hun dieren kunnen zorgen, maar hun dieren zijn wel 'hun alles'..... Dubbel, dubbel. Natuurlijk oneerlijk voor de dieren, maar kan me ' wel vinden' in die situatie.

Wat ziet de kater eruit zeg en onwijs goed dat je deze zorg op je genomen hebt,
komt toch weer de nodige tijd en rekeningen bij kijken.
Hoop dat ze onwijs snel opknappen :j Voor het vervilten etc kun je ook naar een hondentrimmer gaan,
die doen ook vaak katten als je het vraagt.
Mijn moeder heeft ook af en toe dramatische viltkatten gehad, die dan toch gewoon netjes kaal en zonder vilt de deur uitgingen. :j

Succces!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:24

Ja, dat is waar.. Het ziet er alleen zo rot uit, ik krijg dan altijd de neiging om erg primitief te reageren.. ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:26

Tallie1979 schreef:
Ja, dat is waar.. Het ziet er alleen zo rot uit, ik krijg dan altijd de neiging om erg primitief te reageren.. ;)
Logisch hoor. Ik denk vaak ook " Hoe kunnen ze !? #&$**#W(&$(" En daarna ga ik logisch na denken. Helaas zijn er natuurlijk ook genoeg die het doen, omdat 'het kan'...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:28

Het belangrijkste is dat ze hulp krijgen en opknappen! :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:32

Tallie1979 schreef:
Het belangrijkste is dat ze hulp krijgen en opknappen! :)

Dat is helemaal waar +:)+

Ik heb trouwens altijd herplaatsers, die ik nu heb moest mentaal opgeknapt worden, mijn vorige fysiek :(:)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:35

Wat goed dat je de dieren opgevangen hebt! Kan nog best moeilijk worden als ze weer weggaan, spreek uit ervaring, ik heb pleegkittens uit het asiel. Kun je ze beter niet te lang thuis hebben...

Die kater ziet er niet uit zeg! Ben heel benieuwd na een 'na foto' als ze straks opgeknapt zijn! Succes met de verzorging!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 12:44

Nou, deze mensen zijn monsters. Ze komen bij buren van kennissen vandaag, die zijn vorig jaar gescheiden, zij naar haar nieuwe huis maar heeft haar katten achtergelaten bij haar ex. Die houdt er niet zo van, dus ze hebben met haar medeweten een jaar lang in een kamer opgesloten gezeten in hun eigen troep en nauwelijks een mens gezien. Twee weken geleden was ze er weer eens want er kwamen kopers voor het huis, maar het stonk nogal door de katten dus ze heeft de dieren buiten gedumpt om te kunnen schoonmaken. Overigens heeft ze eerst een klit op zijn borst proberen weg te knippen maar de huid gepakt dus daar zat een grote open plek.
Die kennissen hebben een paardenbedrijf, iemand op stal zag ze doodsbang buiten zitten en heeft ze meteen meegenomen. De oude eigenaar wilde ze eigenlijk terug, maar als je je katten een jaar zo laat creperen verdien je ze niet meer dus ze zijn meteen gaan zoeken naar een opvangadres, uit het oog uit het hart, maar na wat overleg heeft ze ze toch afgestaan gelukkig.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:53

Jeetje, dan zet je ze toch op MP ofzo of je informeert bij vrienden, familie of kenissen of er iemand is die een (of twee) perzen wil hebben?

Pfff, gelukkig krijgen ze het nu goed!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 14:05

Dat komt tegen die tijd wel, zoals ik zei, ik ben daar nu nog helemaal niet mee. :) Eerst maar opknappen!
In mijn omgeving laat ik het natuurlijk al wel overal vallen, MP ben ik eigenlijk niet zo'n fan van. Je krijgt dan altijd zoveel niet serieuze reacties, of van mensen die minder geschikt zijn... Laat duidelijk zijn dat ik er niet vanaf MOET, anders was ik er niet aan begonnen. Al duurt het een jaar, er komt vast een passend iemand voor :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:00

Ik denk dat dagmar bedoelt dat de vorige eigenaar dat had kunnen doen :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:07

@ Tallie1979: Dat is inderdaad wat ik bedoelde :p

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 17:10

Oh zo! Ja precies, het zijn raskatten met een stamboom, die ben je ook zo kwijt als je niet de hoofdprijs vraagt.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:32

Ik word gewoon verdrietig van de foto en het bijbehorende verhaal en tegelijk ben ik blij dat ze nu bij jou zijn, Allegra!
Juist perzen zijn, in mijn ervaring, ontzettend mensgericht (daarom vind ik ze ook zo leuk). Ik kan me er geen voorstelling van maken dat je dan zo'n kat (maar eigenlijk geen enkel dier!!) een jaar zonder aandacht in een kamer stopt. Vreselijk gewoon!

Mijn vorige Pers woonde bij haar vorige eigenaren alleen nog op zolder, ze hadden wel door dat ze de katten (en hond) die ze na haar nog hadden genomen niet zo leuk vond, maar toch namen ze telkens meer beesten. Toen ik haar ophaalde woog ze nog maar 2,5 kg en zelfs de laatst bijgekomen kitten mocht eerder eten dan zij. Uiteindelijk is zij de meest fantastische kat geworden die we ooit hebben gehad. Ze keek wel de kat uit de boom, maar had ze eenmaal haar mens gevonden, dan was dat ook echt haar mens. Waar haar mens was, was zij. Zo konden we haar ook overal wel mee naartoe nemen, reizen vond ze prima en als er maar bekenden bij haar waren, dan was het overal wel goed.
Ze had best wat gezondheidsproblemen; je hoorde haar altijd ademen, had snel last van blaasontsteking, en had gevoelige darmen. Ook was ze volgens de DA drager van het niesziektevirus en had dat op jonge leeftijd haar stembanden waarschijnlijk beschadigd, waardoor ze niet echt kon mauwen, maar meer wat schreeuwde.
Ze is op 14,5 jarige leeftijd in mijn moeders armen ingeslapen na waarschijnlijk een hersenbloeding na haar avondeten.. Ruim 7 jaar nadat ik haar had opgehaald. En ik weet zeker dat ze die laatste 7 jaar nog een gelukkige kat is geweest. Ondanks haar slechte jaren zou ze niet snel uithalen ofzo, ze liep gewoon weg als het haar te druk werd. Plekjes genoeg in huis waar ze wel rustig kon liggen dan. :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:34

Had ze heel wat leed kunnen besparen... Waarom die dieren zo lang kwellen door eenzame opsluiting en verwaarlozing?

Hoop dat ze gauw opknappen en je een fijn thuis voor ze vindt (als je ze inmiddels dan niet zelf wil houden ;) )

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 18:39

Ze zijn idd ontzettend mensgericht! Poes begint zich te ontpoppen tot een echte kroelkont, en Katert bleef vanmiddag gewoon knorrend/half slapend op zijn rug liggen terwijl ik de laatste grote klitten van zijn buik geknipt heb. Er zit nu alleen nog her en der wat aan zijn poten, maar daar mag ik nog niet zo aanzitten.
Van Poes heb ik vanmiddag de nagels geknipt, gewoon poot pakken en knippen. Geef mij er zo nog maar 10 hoor qua gedrag!
Ik heb ogen- en orenspul besteld, ben benieuwd. Als ik de laatste klitjes van Kater's poten af heb stop ik hem ook weer even in bad denk ik, zijn poten zijn echt weer geel en onder zijn kin is hij ook zo vies.
Ik vond trouwens ook een soort, klit/korst achtig iets, zat heel dicht aan de huid bij de randen, maar in het midden was het los van de huid en kwam er een soort open plekje/wondje onder vandaan. Misschien een wondje geweest ofzo, vreemd plekje. Ik heb alle troep er omheen weg geknipt en ontsmet.

Dit is trouwens de laag vilt op Katert zijn rug toen ik ongeveer op de helft was met knippen:

Afbeelding

En dit is Poes vanmiddag:

Afbeelding

Katert wilde niet poseren :')
Laatst bijgewerkt door Allegra op 14-10-14 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:47

Als het goed is hebben ze ooit bij hun fokker wel geleerd hoe het werkt wat betreft kammen, wassen, nagels knippen, soms zelfs föhnen, dus als het meezit en jij het liefdevol doet (en dat doe je) laten ze dat gewoon weer toe.
Of, zoals mijn opknappertje toen.. Die vond alles goed tot ze erachter was dat ze ook aandacht kreeg zonder dat er iets aan haar gedaan moest worden, toen werd kammen en wassen wel wat minder makkelijk. Briljante tante. :)

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:48

Poe wat zag die kater eruit!
Ik heb 2 Perzen met 2 hele verschillende vachten. De ene klit amper en is ook niet vet, maar alleen lekkere volle vacht en weinig omkijken naar. Gelukkig maar, want zij vind jammer verschrikkelijk.
De andere heeft een lastige vacht die snel klit en vet wordt en daardoor nog sneller klit. Vooral op de plekken die jouw kater ook heeft, buik en poter en heupen zeg maar en oksels. Die heb ik gisteren helaas ook stukjes van moeten knippen want was echt niet meer uit te kammen..

Ik had ooit een flesje gehaald mer speciaal spul om oogvocht weg te halen, maar warm water werkt net zo goed bij die van mij.

Dat plekje kan goed van een irritatie zijn van een vorige klit.
Wil je ze nog laten scheren?

Fijn dat ze zo lief zijn, helemaal als ze zo veel vacht onderhoud nodig hebben!

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:50

Dreamybol schreef:
Als het goed is hebben ze ooit bij hun fokker wel geleerd hoe het werkt wat betreft kammen, wassen, nagels knippen, soms zelfs föhnen, dus als het meezit en jij het liefdevol doet (en dat doe je) laten ze dat gewoon weer toe.
Of, zoals mijn opknappertje toen.. Die vond alles goed tot ze erachter was dat ze ook aandacht kreeg zonder dat er iets aan haar gedaan moest worden, toen werd kammen en wassen wel wat minder makkelijk. Briljante tante. :)

Ja dat heeft mijn ene Pers ook geleerd als kitten maar doet nu toch echt of ze het vergeten is ;)
Bij de trimmer is ze super makkelijk en helemaal onderdanig, maar thuis is ze een kreng en vreet ze me het liefste op.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:54

BelleTessa schreef:
Dreamybol schreef:

Ja dat heeft mijn ene Pers ook geleerd als kitten maar doet nu toch echt of ze het vergeten is ;)
Bij de trimmer is ze super makkelijk en helemaal onderdanig, maar thuis is ze een kreng en vreet ze me het liefste op.

Ik zeg ook 'als het meezit'. :Y) Het blijven katten natuurlijk, al vindt een vriendin van mij dat Perzen een eigen diersoort zijn, niet te vergelijken met 'normale' katten. :+
Die oude van mij was thuis altijd best makkelijk (of in elk geval wel 'handelbaar) om bij de dierenarts de hele boel op stelten te zetten. DA 'Goh, het is wel een wilde hè? Zeker voor een Pers'. En ik stond met stomme verbazing te kijken, want zo fel en wild (tot bijten en krabben aan toe) kende ik haar echt niet.
Blijven mooie karakterbeesten, ondanks hun onvoorspelbaarheid. <3
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 14-10-14 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 19:01

Ik heb geen idee hoe oud ze waren toen ze bij de mevrouw die ze gedumpt heeft kwamen wonen. Zij had ze wel direct van de fokker dus ik gok als kitten. Ook geen idee of die ooit iets gedaan heeft wat betreft wassen/knippen/shows etc. Maar of ze kunnen het idd allemaal, of ze zijn gewoon echt heel makkelijk haha!
Voor nu zijn ze geloof ik blij met alle aandacht die ze krijgen. Ik heb ze zelf ook nog steeds in een kamer omdat ik ze niet bij mijn eigen katten wil introduceren totdat ik zeker weet dat de luchtweginfectie etc over is, maar ze zijn heel blij als iemand komt knuffelen/voeren/knippen wat dan ook. Hoewel ze aan mijn man wel iets langer moesten wennen.

Ik zie idd ook verschil hoor in de vachten, tussen deze twee. Poes had ook echt veel minder klitten. Wel ook zo'n schildje van vilt op der rug, maar dat was er veel makkelijker af te knippen, en helemaal geen klitten bij der poten of op der buik. Katert is echt enorm pluizig en wollig! Hele andere structuur dan Poes. En die had zelfs op zijn koppen klitten... Overal eigenlijk, behalve zijn staart en een randje tussen zijn rug en buik.

Ik wil ze idd nog laten scheren, maar de trimster hier heeft een uurtarief, dus ik wil eerst in alle rust zoveel mogelijk lastige klitten eraf knippen (wat nu dus bijna klaar is gelukkig) zodat ze niet zoveel werk heeft maar gewoon makkelijk alles kort kan wieken. Fijner voor haar (zijn buikklitten waren ook echt heel vies bijvoorbeeld), goedkoper voor mij, en ik denk ook fijner voor de kat als het niet in een keer moet allemaal. Ik merk wel dat hij het zat wordt als ik te lang bezig ben, irriteert natuurlijk ook, hoe voorzichtig je ook doet, en dan stop ik ook. Dat werkt, hij vind me nog steeds lief haha.