Probleem koppeling konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:11

Mijn konijnen zijn ook moeilijk gekoppeld. Voedster was 3 en ex ram die erbij ging 1 jaar.
In het asiel zeiden ze dat goed ging, ik vond mijn konijn wel wat apathisch. Maar mannetje toch mee naar huis genomen.
Daar was het drama!! Vechten verschrikkelijk. Het koppelen overal geprobeerd, niks hielp.
Uiteindelijk hulp gekregen van het plaatselijke asiel (ram kwam ergens anders vandaan). Daar zijn ze op neutraal terrein gekoppeld, 2 dagen in een hok gezeten.
Ik vond het heel spannend toen ze thuis kwamen, maar het ging super! Inmiddels zijn ze al ruim een jaar heel gelukkig samen.
Misschien kan je ook zoiets doen, als het in het asiel ook misgegaan was hadden ze het met een ander mannetje geprobeerd.

_Celess

Re: Probleem koppeling konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 09:37

Wat een hoop reacties ineens! Heel erg bedankt voor het medenken allemaal.

Bij het vechten begint het met snuffelen, dan gaat Jessie op een gegeven moment weg en gaat Snoopy erachteraan, dat pikt Jessie niet, en dan rollen ze helemaal over elkaar heen met knorren, nageltjes en tanden (toen ik er gister tussen kwam beet Jessie mij, hij was voor Snoopy bedoeld maar mijn hand zat ertussen)

Het asiel heeft nu aangeboden om het een dag daar te proberen. Als zij ook zeggen dat het m niet meer gaat worden dan gaat Jessie helaas weg, ik kan haar helaas bijna niet meer afstaan... ik ben al aan haar gehecht... :( maar ik ga ze niet in 2 hokken houden

Over de leeftijd van Snoopy, hij is 6 en tja, hij is niet de jongste meer en heeft ook af en toe probleempjes met zn ogen, ook nu weer door de stress, maar toen we ze een paar dagen niet bij elkaar hadden ging het weer goed met zn oogje. Het zijn trouwens dwergkonijnen

Ik denk dat als het met Jessie niet lukt het met geen ander konijn meer lukt, Jessie is zo lief voor Snoopy maar Snoopy is blijkbaar niet blij met een vriendin, als we Jessie terug moeten brengen blijft Snoopy de rest van zn leven alleen. Als hij geen vriendin wil mag dat, dan moet hij het maar gewoon met mijn aandacht doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:08

Klinkt wel als flink ruzie, neigend naar vechten. Zij loopt weg, hij gaat er achteraan om oo haar te rijden neem ik aan? Dat zij dit niet accepteert, betekent dat ze dus qua dominantie aardig gelijk staan en dat kunnen zeker lastige koppelingen zijn!
Maar je kan na 1 mislukte koppeling nog niet concluderen dat hij geen vriendinnetje wil hoor. Is het geen optie om Jessie naar een opvang in de buurt te brengen en daar te ruilen? Een opvang kan je heel goed helpen met het juiste vriendinnetje vinden. Want net zoals bij mensen, heeft elk konijn een ander type maatje nodig. Zou zo jammer zijn dat je zo goed bezig bent voor je diertje en dat het niet lukt!
Je zegt dat zij zo lief voor hem is.... Komt ze dus vrolijk op hem af? Het kan best zijn dat ze gewoon te dominant voor hem is, dat hij een meer verlegen meisje wil.

Mooi voorbeeld is mijn laatste koppeltje. Ik heb 1 mannetje die een uitzondering is want hij is afwijkend in zn sociale gedrag. Hij lijkt andere konijnen niet te begrijpen en zij hem niet. Hij zat samen met een voedster die heel zelfstandig was en zijn nukkige buien gewoon negeerde, maar zij was dus overleden. In de opvang gekoppeld aan een halfwilde dame. Thuis mee door gegaan maar zat totaal geen schot in, ze bleven allebei bang in een hoekje zitten. Zij had ook totaaaaal geen interesse in hem meer. Naar opvang gebracht, zelfde conclusie. Als ik toen had opgegeven, had ik nu niet twee hele gelukkige stelletjes gehad.
Beide dus maar een ander maatje gegeven. De halfwilde was binnen enkele secondes dikke maatjes met een enorme hangoor, type relaaaaaaxxxx. Die rust had zij gewoon nodig! Ze duikt graag onder zijn oor als ze bang is en hij beschermt haar als een ridder! En dat andere mannetje zit nu samen met wederom een zeer zelfstandige dame, die hem niet nodig heeft voor steun maar alleen soms even gezellig samen eten enzo. Vier totaal verschillende diertjes dus!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:14

Jessie is zo lief niet tegen hem door gewoon keihard terug te willen slaan, ik ben echt bang dat je met twee dominante konijnen te maken hebt. Ik vind absoluut niet dat je de conclusie nu al kunt trekken dat hij geen vriendinnetje wil.
Zoals ik al zei sommige mensen zijn ook enorm kieskeurig en deze liggen elkaar mogelijk niet. Geef hem de kans zijn eigen vriendin te zoeken, dan komt het echt wel goed.
Eigenlijk precies wat Zwerte ook zegt. Ik ben echt bang dat je hier gewoon sprake hebt van een mismatch, lees mijn eerdere post ook.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:15

_Celess schreef:
Ik denk dat als het met Jessie niet lukt het met geen ander konijn meer lukt, Jessie is zo lief voor Snoopy maar Snoopy is blijkbaar niet blij met een vriendin, als we Jessie terug moeten brengen blijft Snoopy de rest van zn leven alleen. Als hij geen vriendin wil mag dat, dan moet hij het maar gewoon met mijn aandacht doen.

Maar er zijn nog zoveel andere konijnen die een huisje zoeken. Dat het nou net niet met deze echt klikt hoef toch niet te betekenen dat het met een van die anderen ook niet klikt/
Als jij het toch niet zo goed met je eerste vriendje kan vinden en het uitmaakt zeggen je ouders toch ook niet... nou kennelijk hou je niet genoeg van mannen en blijf je de rest van je leven maar alleen.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 12:27

Jessie is gewoon heel nieuwsgierig, en wordt Snoopy op de een of andere manier boos en Jessie doet daar aan mee door terug te vechten.
Ik snap wat jullie zeggen, misschien dat er ergens een rustig meisje is wat Snoopy wel accepteert, maar in het asiel waar we Jessie vandaan hebben was ze het enige dwergje. En een grote mag niet van mn ouders, dat past niet.
Ik zei dat omdat het lijkt alsof Snoopy geen indringers wilt, hij wilt gewoon rust, dus misschien een type relax maar dat wordt dan wel een hele zoektocht.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:26

_Celess schreef:
Jessie is gewoon heel nieuwsgierig, en wordt Snoopy op de een of andere manier boos en Jessie doet daar aan mee door terug te vechten.
Ik snap wat jullie zeggen, misschien dat er ergens een rustig meisje is wat Snoopy wel accepteert, maar in het asiel waar we Jessie vandaan hebben was ze het enige dwergje. En een grote mag niet van mn ouders, dat past niet.
Ik zei dat omdat het lijkt alsof Snoopy geen indringers wilt, hij wilt gewoon rust, dus misschien een type relax maar dat wordt dan wel een hele zoektocht.

Als je een opvang bij jou in de buurt zoekt kan die zoektocht met 1 bezoekje al klaar zijn hoor. Meeste opvangen hebben wel een aantal keuzes en het gebeurt echt zelden dat er geen enkele geschikt is!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:32

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 20:03

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 13:15

Ik heb ze gisteren naar het asiel gebracht, daar ging het heel goed, ik heb ze daar achter gelaten voor een paar dagen (mis ze wel :( ) en ze hebben de hele tijd samen gezeten, zelfs vannacht! Misschien gaat het toch nog lukken :j *\o/* <3 :+:

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:22

Je had ze ook een aantal keren kunnen wisselen van hok zodat ze elkaars geur leren kennen. Dan koppelen op neutraal terrein en zodra ze beginnen te vechten de plantenspuit erop. Ook samen laten eten helpt vaak. Hopelijk kunnen ze in het asiel meer voor je nijntjes betekenen.

AppleDumplin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:46

_Celess schreef:
Ik heb ze gisteren naar het asiel gebracht, daar ging het heel goed, ik heb ze daar achter gelaten voor een paar dagen (mis ze wel :( ) en ze hebben de hele tijd samen gezeten, zelfs vannacht! Misschien gaat het toch nog lukken :j *\o/* <3 :+:

Bravo! ;) .
Ik heb zelf ook veel ervaring met konijnen van alle leeftijden en rassen.
Hier worden de konijnen meestal in kuddes gekoppeld.Twee vreemde konijnen in een bestaande kudde (wel een kudde met wat rustige konijnen,geen dominante want dan zijn ze er geweest...)
Twee konijnen gaan dan omdat ze beide vreemd zijn veel met elkaar optrekken en op ten duur kunnen ze samen.

Of zolang er alleen kleine wondjes komen (niet ver open) uit laten vechten.
Dat gaat altijd goed als je een 'normaal ontwikkeld' konijn hebt,een uit een asiel of drukke fok heeft soms veel meegemaakt,heeft zichzelf moeten verdedigen door verkeerd koppelen (of zelfs verwaarlozing).Zulke konijnen moeten eerst rust krijgen,eerst weer konijn worden.

De konijnen moeten wel in een aardig grote ruimte met veel 'rommeltjes' zodat ze wel de kans hebben te vluchten of langs tunneltjes en dozen te schuilen.

Een neutrale geur is erg belangrijk,maar dat had je al gedaan,heel goed!Evenals aan elkaars terretorium laten ruiken zonder de ander erbij.
Niet lachen hoor ;) maar een kip erbij helpt ook :') .Zodra konijnen beginnen te vechten springt de kip er altijd tussen,bij mijn oma zelfs ook...en hoor het vaker :)) .

Konijnen zijn aardig slim nog hé :j ,geweldige dieren en je zal ervan genieten ze lekker met elkaar te zien relaxen op ten duur.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 12:32

We hebben ze ook van hok laten wisselen toen ze nog thuis waren :)
Konijnen zijn superleuke beesten idd AppleDumplin, dat in de kudde koppelen klinkt ook logisch maar waarschijnlijk gaat het zo ook al lukken :D, ik hoor van het asiel dat ze een beetje afstandelijk naar elkaar zijn, maar wel vaak even gaan snuffelen.
En die kip :') , nu ze in het asiel (dus helemaal 100% neutraal) zijn hebben ze nog niet gevochten, dus heeft de kip ook niet veel te doen :O

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 16:52

Ze zijn nu weer thuis *\o/* *\%/*

Jessie probeert op Snoopy te rijden, maar die loopt weg. Maar verder gaat het rustig

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:31

_Celess schreef:
Ze zijn nu weer thuis *\o/* *\%/*

Jessie probeert op Snoopy te rijden, maar die loopt weg. Maar verder gaat het rustig

Dat rijden is dominantie, doet Kyra soms ook op Billy, als ze niet gasn vechten, is het goed :)

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:24

Dat rijden wordt met de tijd waarschijnlijk wel iets minder, als snoopy er geen grote last van ondervindt is het niet erg :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:39

Hier is vandaag mijn 7-jarige dame overleden. Nogal onverwachts, ze liep vanochtend nog te huppelen. Haar "zus" is nu dus alleen. Mijn speurtocht naar een ouder mannetje kasn dus beginnen. We willen overigens een senior, omdat we eigenlijk geen konijnen meer wilden na onze dames. Maar ze kam nog wel een pasr jaar mee en das ook niets alleen...

Ik hoorde dat konijnen ook rouwen. Moet je even wachten met zoeken dan?

@ts: fijn dat de koppeling nu goed lijkt te lukken.

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:45

djinnie schreef:
Hier is vandaag mijn 7-jarige dame overleden. Nogal onverwachts, ze liep vanochtend nog te huppelen. Haar "zus" is nu dus alleen. Mijn speurtocht naar een ouder mannetje kasn dus beginnen. We willen overigens een senior, omdat we eigenlijk geen konijnen meer wilden na onze dames. Maar ze kam nog wel een pasr jaar mee en das ook niets alleen...

Ik hoorde dat konijnen ook rouwen. Moet je even wachten met zoeken dan?

@ts: fijn dat de koppeling nu goed lijkt te lukken.

Als je konijntje niet aan iets van een ziekte is overleden kun je het lijkje het beste nog een halve dag bij je andere konijn laten liggen en dan weghalen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:52

Thanks, MarjoleinvdB. Ze heeft een hele tijd tegen Tazz (het overleden konijn) aangelegen. Nu huppelt ze af en toe weer in de ren, maar ze is duidelijk van de 'leg'. Ze zitten ook al bij elkaar vanaf dat ze 8 weken zijn, dus dat is een aardige tijd inmiddels. Geen echte nestgenootjes (vandaar 'zus' tussen aanhalingstekens), maar wel dezelfde fokker. Deze december zou Tazz 7 jaar zijn geworden. Zij was de dominantste en erg actief. Daarom schrok ik ook zo toen ik voor voer, water, routinecheck en dergelijke de dieren controleerde en ze overleden bleek... Mickey, haar achtergebleven vriendin, is veel minder actief en wat te zwaar (maar Tazz was dat nooit, dus helemaal in balans qua voeren kreeg ik ze niet).

Hopelijk kan Mickey nog een aantal mooie jaren in de ren genieten van mannelijk gezelschap.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:01

Ik zou er toch zo snel mogelijk weer een nijn bijzoeken. Ik heb een dame gehad die heel erg in de rouw ging. Ze heeft drie mannen gehad. Eerste keer is ze gestopt met eten en met veel dwangvoer en stimulerende middelen heb ik haar in leven weten te houden maar het scheelde heel weinig (was ook al gestopt met keutelen, darmen lagen vrijwel stil). Pas met een maatje erbij wilde ze weer gaan eten. Tweede keer heb ik sneller een maatje gezocht, na een paar dagen. Ook toen was ze al gestopt met eten en was dwangvoer noodzakelijk. Derde keer (wat een pech steeds!) gelijk dezelfde dag naar de opvang gegaan en dat was goed, want die keer heb ik niks hoeven doen.
Ik hoor van alle opvangen en mensen met ervaring met nijnen, dat je eigenlijk altijd het beste vrijwel meteen een nieuw maatje erbij moet doen. Dat is dus ook mijn ervaring.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:11

Als het geen ziekte oid is geweest, meteen een konijn erbij halen zou ik doen. Konijnen kunne heel ongelukkig worden na de dood van hun vriendje. Dan zitten ze ineens alleen. Maar mijn mannetje die in een groep leefde, is gestorven van verdriet nadat zijn beste vriend uit de groep was overleden, terwijl hij nog wel gewoon zijn vrouwtje had. De hele groep overleed behalve een konijn.
Deze werd zeer ongelukkig, en we hebben in enorme spanning gezeten of ze het alleen zitten (tot er weer nieuwe konijnen mochten komen vanwege ziekte) kon verdragen niet ook heen ging..

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:28

@djinnie, wat naar dat je konijntje is overleden, ik zou idd snel op zoek gaan naar een nieuw vriendje

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:35

Duidelijk. Wordt wel pas het weekend helaas, maar ik hou haar goed in de gaten. Deze week lukt het doordeweeks niet ivm werk, crematie van een oom en nog voor mijn eigen moeder, die anderhalve maand geleden is overleden, een plek op de begraafplaats kiezen (eerst gecremeerd en nu nog begraven). Wat een rot periode dit... ik ga regelen dat we zaterdag langs een opvang kunnen.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 19:48

Sterkte djinnie :(:)
Wat rot.... :(