Hond valt inbreker aan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:18

antje_vip schreef:
Douraque schreef:
En de strafmaat heeft ook te maken met het verleden van de crimineel, de geestelijke gesteldheid onder andere. Mensen denken maar heel simpel over het recht, maar pas als ze het fijne ervan weten kan je hier pas echt over mee praten. Daarbuiten blijft het slechts een ongefundeerde mening, hoewel logisch doch ongefundeerd

Maar stel je nou voor... je zus (of wie ook) wordt doodgestoken voor de grap. Kom je in de rechtszaal: "De misdadiger zat op dat moment niet helemaal lekker in zijn vel, dus we geven hem geen straf". Hoe voel je je dan als slachtoffer/nabestaande? Is dat recht?
Europees recht aan m'n reet ik vind dat die straffen veel harder moeten. Zodat mensen eens OPHOUDEN met zulke grapjes, want je krijgt toch geen of minimale straf.

Dat is praten uit gevoel en nog steeds ongefundeerd. Europees kan je niets anders, punt. Wat jij vind kan niemand in Europa schelen. Kijk naar Amerika waar de straffen hoger/zwaarder zijn, echter is de criminaliteit niet omlaag gegaan. Dus ja, hogere straffen werken nou eenmaal niet. Dat is trouwens ook nog wetenschappelijk onderzocht

Ehh crimineel niet lekker in zijn vel zat?? Daar gaat heel veel onderzoek aan vooraf in het PBC en krijgt hoogstwaarschijnlijk TBS. TBS kan ongelimiteerd verlengd worden en staat in veel gevallen gelijk aan levenslang. Dus ja, dat is recht. Recht is niet alleen straf, maar ook iemand helpen die ziek in zijn hoofd is of iemand rehabiliteren in de maatschappij

Al met al is je mening, hoe begrijpelijk ook, ongefundeerd. Als rechten student leer je de andere kant kennen en kan je veel rationeler denken dat vanuit gevoel/emotie

Amaris

Re: Hond valt inbreker aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:30

Daarnaast vind ik de theorie van antje_vip vreselijk hoog in het gehalte 'uit de duim zuigen' en 'fantasie'.

Zo zal het gewoon nooit gebeuren dus erover speculeren is alleen maar verspilling van tijd/moeite.

Nog knap dat je er serieus op in gaat Douraque ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:40

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:40

antje_vip schreef:
Maar stel je nou voor... je zus (of wie ook) wordt doodgestoken voor de grap. Kom je in de rechtszaal: "De misdadiger zat op dat moment niet helemaal lekker in zijn vel, dus we geven hem geen straf". Hoe voel je je dan als slachtoffer/nabestaande? Is dat recht?

Denk jij echt dat het zo gaat? Dan zou ik je echt aanraden je toch eens iets meer te verdiepen in het strafrecht. :) Want zoals jij nu schetst gaat het echt niet, hoor.

Ten eerste moet je bedenken dat alleen hele spraakmakende zaken in de media komen. Die zijn spraakmakend omdat ze afwijken van wat normaal is, ze zijn dus niet representatief voor de gemiddelde strafzaak. Het is dus niet handig om je mening over het strafrecht volledig te baseren op die paar zaken die in het nieuws besproken worden.

Ten tweede zit er nogal eens een verschil tussen ons gevoel en de werkelijkheid. Zo blijkt die 'belachelijke' taakstraf wél het meest effectief als het gaat om recidivebeperking. Oftewel, bij een taakstraf is de kans kleiner dat een misdadiger opnieuw de fout ingaat dan bij een celstraf. Bovendien is die celstraf ook geen pretje en een hotel is het zeker niet. Ik kan je verzekeren, die Playstation, televisie en gratis maaltijd kan je gestolen worden als je ineens zelf niets meer te vertellen hebt over je dagbesteding, vrijheid, contact met vrienden/familie, en de mensen met wie je samen moet zijn. Nu kan je natuurlijk van mening zijn dat het vooral moet gaan om het lijden van de dader, en niet om het voorkomen van toekomstige misdrijven. Dat mag. Alleen is het stomweg niet waar dat een taakstraf geen nut heeft of dat een celstraf zo leuk is.

Ten derde is het nu eenmaal zo dat misdadigers relatief vaak psychische problemen hebben. Dat gaat dan gerust niet over een paar nachtjes slecht geslapen of een somber humeur, maar over schizofrenie, paranoïde gedachten, of een antisociale stoornis. Problemen die zelfs op een MRI in de hersenen zichtbaar zijn. Als iemand een misdrijf pleegt ten gevolge van een hersentumor (dat is niet onmogelijk, een tumor op de verkeerde plek kan agressie opwekken), vind je dan ook dat daar totaal geen rekening mee gehouden moet worden? Een ernstige psychische stoornis is min of meer hetzelfde. Iemand heeft zichzelf niet onder controle op de manier die jij en ik dat wel hebben. Daarom moeten ze behandeld worden, en niet gewoon de cel in geschopt. Maar ook TBS is geen hotelverblijf. Het blijft vrijheidsberoving, en dat lijkt mij persoonlijk op zichzelf al enorm zwaar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:56

De Nederlandse wet is idioot. Dan kun je zeker niet eens meer je hond in je EIGEN huis laten loslopen 's nachts omdat die stoute hond dan misschien wel een inbreker pakt?
Echt ziek vind ik het, die bescherming van criminelen. En over dat noodweer.. als je de kans hebt om een inbreker knock-out te slaan dan doe je dat toch? Je gaat toch niet wachten tot ie eerst jou slaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:59

Dorine92 schreef:
De Nederlandse wet is idioot. Dan kun je zeker niet eens meer je hond in je EIGEN huis laten loslopen 's nachts omdat die stoute hond dan misschien wel een inbreker pakt?
Echt ziek vind ik het, die bescherming van criminelen. En over dat noodweer.. als je de kans hebt om een inbreker knock-out te slaan dan doe je dat toch? Je gaat toch niet wachten tot ie eerst jou slaat?

Knock out slaan. En dan ergens dumpen in het bos. Laat die inbreker maar bewijzen dat ie heeft ingebroken bij jouw huis.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:04

love_western schreef:
Dorine92 schreef:

Knock out slaan. En dan ergens dumpen in het bos. Laat die inbreker maar bewijzen dat ie heeft ingebroken bij jouw huis.

Haha die is goed _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:07

Dorine92 schreef:
love_western schreef:

Haha die is goed _O-

En waar ik woon hebben we heel veel bossen. Kunnen ze eerst nog paar uur dwalen _O-

Maar om eerlijk te zijn, ik hoop dat de inbrekers zich gewoon bedenken als ze bij ons de bordjes zien. En zoveel haalt er toch niet te halen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:08

xSCWx schreef:
purny schreef:
Lijkt mij de inbreker? Hij komt op gebied van de huiseigenaren waar hij helemaal niks te zoeken heeft.

Ja was dat maar zo.
Waar je in Amerika inbrekers mag neer schieten, moet je hier een inbreker 3x vorderen je huis je verlaten of staande houden.
En je mag niet eens als eerste slaan want dan is het mishandeling. Pas als je inbreker als eerste klappen uitdeelt mag je je verdedigen, en ook maar zover nodig is.

Inderdaad, inbreker heeft meer rechten dan huiseigenaar! De omgekeerde wereld dus!
Laat ze hier maar binnen komen....ik heb 2 duitse herders :D :D :D :D :D :D

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:11

Meestal als ze weten dat er een hond is dan blijven ze wel weg. Maar als iemand hier toch perse wil inbreken als de honden binnen zitten, tja dan wens ik ze veel succes. Vrees dat het niet goed afloopt voor hem maar persoonlijk vind ik dat dan het risico van het vak. Maar hopen dat de rechter er dan ook zo over denkt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:46

aisie schreef:
Meestal als ze weten dat er een hond is dan blijven ze wel weg. Maar als iemand hier toch perse wil inbreken als de honden binnen zitten, tja dan wens ik ze veel succes. Vrees dat het niet goed afloopt voor hem maar persoonlijk vind ik dat dan het risico van het vak. Maar hopen dat de rechter er dan ook zo over denkt.

Maar wat tegenwoordig ook voorkomt, is dat ze de hond eerst een stuk vergiftigd vlees voorleggen.

Afbeelding

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:53

Die van mij nemen niets aan van vreemden. Ze zijn sowieso niet op eten gefixeerd. Als er iemand voor de deur staat die ze niet kennen dan willen ze die grijpen en dat is het enige waar ze op dat moment mee bezig zijn. Dus daar ben ik niet zo bang voor hier. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat een handig middel is om sommige honden uit te schakelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:13

antje_vip schreef:
aisie schreef:

Maar wat tegenwoordig ook voorkomt, is dat ze de hond eerst een stuk vergiftigd vlees voorleggen.

[ Afbeelding ]

dat is niet iets van tegenwoordig,

dat is juist heel ouderwets..
zo kwam men vroeger overal binnen waar een hond was..

voor de hond een vergiftigd biefstukje
en de kattenhaters gebruikten een spons gebakken in spekvet.

een hond schrikt mensen niet zo af.
een honden keten wel..

vroeger had het bij ons geen zin om de hond te vergiftigen, er sloegen er nog 25 in de buurt in..
in schuren werd dan nog wel eens een poging gewaagd, maar de huizen lieten ze links liggen.