Twijfel over advies dierenarts, snee bij hond. (fotos)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:31

Voor een snelle genezing had het beter gehecht kunnen worden, maar dit kan ook vanzelf genezen. Mijn hond had ook een keer zo'n wond, ik heb het goed schoon gehouden en wondzalf erop en het is vanzelf genezen, het duurt alleen langer dan als het gehecht zou worden.

De dierenarts had het misschien met nietjes aan elkaar kunnen zetten, maar misschien waren de wondranden niet vers genoeg meer en moest hij deze bijknippen, vandaar de narcose. Had ook evt. onder lokale verdoving gekunt, maar misschien vond hij jouw hond daarvoor niet geschikt.

Ik zou in ieder geval een T-shirt de komende twee weken aandoen bij je hond, zeker als je er niet bij bent, zodat hij er niet teveel aan likt. En als wondzalf adviseer ik Betadine zalf of Acederm zalf. Succes ermee. Oh ja, hou het in de gaten dat het niet gaat stinken of dikker wordt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:34

Ja het geneest sneller als het gehecht is, maar een narcose is ook niet niks he! Ik heb zelf verdovende creme in huis voor mens en dier, dat gebruik ik wel vaker als er een teek wat diep zit of een splinter bij mezelf. Dus dat smeer ik er straks rondom, maak ik het netjes schoon en mesotran er op. Schoon lakentje in de bench en morgenvroeg, schoon tshirt.

Het is hier rond de 25 graden op het moment....

Tja pmarena, ik ook, maar ik wil geen narcose riskeren eigenlijk tenzij het echt noodzakelijk is. De kosten dat zal mij een worst wezen, kan er ook nog wel bij na Empaier.

Ewona, zonder verdoving laat mijn drama queen niks toe :Y). Hij kan het hele huis bij elkaar janken als hij weer eens in een braam is gaan staan :+ . Vervolgens pakt hij die dan zelf uit zijn pootje en loopt dan kreupel tot je hem een aai geeft of een stok weggooit :') Aldus, mijn hond :o
Maar sederen en dan plaatselijk verdoven en hechten wilde hij ook niet. Het was of narcose of dit... Nogal een rottige keuze dus.

Benita, de wond was echt heel vers want het was net gebeurd en ik ben direct naar de dierenarts gereden. Er zat hooguit 30 minuten tussen het gebeuren en mijn visite. Het was toen brandschoon en helemaal droog.
Ik houd het zeker in de gaten hoor!

Ik had het echt het liefste gehecht gezien, daarom zit het me niet lekker, maar de verhalen hier geven wel hoop!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:40

Voor sommige hondenrassen is een algehele narcose een reeel, groot risico ( weet niet hoe het zit bij Weimaraners, maar de gemiddelde schotse herder kan door een gendefect niet tegen het in Nederlandse narcose beleid ( de combinatie Domitor/ketamine is berucht), daar moet een specifiek narcose protocol voor gevolgd worden, anders gaan ze gewoon ci een dag na de operatie dood) . Ik kan me voorstellen dat je dierenarts dan bij een dergelijk,grote maar oppervlakkige wond, het risico niet wil nemen.
Wond gaat ook zo wel goed genezen, en fout lopende narcose is niet meer te herstellen. Ik kan me de risico afweging wel voorstellen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:50

Een Weimaraner is vergelijkbaar (kwa immuunsysteem) met de windhond heb ik me door de fokker laten vertellen en kan dus niet tegen een normale narcose. Hij zou sowieso een ander middel moeten krijgen En dan nog, ze kunnen kennelijk toch zeer onvoorspelbaar reageren en dus overlijden aan een narcose. Daarom was mijn eerste reactie bij het woord narcose, nadat hij gezegd had dat hij het liefste de wond zo zou laten genezen, hard de kliniek uit rennen haha ;).

Ik heb dit verder nooit bij een dierenarts nagevraagd overigens. Misschien wel eens goed om te doen zodat als ik in de situatie sta dat ik geen keuze heb, meer verstand van zaken heb.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 02-10-14 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:51

Mijn weimaraner is ooit op haar bil gebeten door een andere hond, was best een stuk huid weg. Dat is toen gehecht maar weer open gegaan door de druk die erop stond (bij zitten en liggen stonden de hechtingen strak). Is heb ook met mesitran gesmeerd en het is heel goed genezen! Wond was ongeveer even groot als die bij jouw weim..

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:53

Hey jij woont in Heeze en hebt een Weim?! Ik woonde voorheen in Geldrop met mijn Weim! Hoe oud is ie? foto? welke fokker? :D

Goed te horen dat het goed genezen is! Op de bil is het misschien wel wat gemakkelijker dan deze plek, maar ik ben blij met alle positieve verhalen :D

Anoniem14

Re: Twijfel over advies dierenarts, snee bij hond. (fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:57

Ik pb je anders gaan we vast offtopic ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:57

Mijn tip; eenmalig heel goed schoonmaken met betadine shampoo. Daarna vetrimil zalf erop ( mestrain prikt;) ) en dat iedere dag er een dun laagje in masseren.

Na 3 dagen zal het viezig worden en kun je het nog een keer met betadine wassen.
Mijn paard heeft deze zomer in de sloot gelegen en had haar achterbeen flink open gehaald. Door de sloot (=vies) en de nare plek wilde de da niet hechten en ik heb het op bovenstaande manier gedaan. Na 2 weken volledig dicht en het was een scheur van 20/25 cm die ongeveer 3 cm breed was. Da had eigenlijk verwacht dat het een maand of 2 zou duren.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:03

Ik denk dat je hond ook meer last zal hebben van de hechtingen en daarom de wond zal willen krabben of bijten. Ik geloof vast dat dit mooi geneest.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:27

Beetje laat,maar dit had ik ook laten hechten.
Hij had waarschijnlijk geen gehele narcose gekregen maar een roesje.Dat is een licht everdoving waardoor hij alles minder mee krijgt zijn ze ook zo weer wakker van omdat ze niet zo diep weg zijn.
Ik zou het nu gewoon behandelen met de mesitran,het zal een minder mooi liteken worden.Gelukkig is het zijn onderkant maar.
Ondanks dat je hond een vrij leven heeft zou k hem toch wel even uit de vuiligheid halen,anders heb je dadelijk een ontstoken wond waar je niet blij van word.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 09:33

Nee beatje, hij wilde echt een narcose. Een roesje was ook mijn idee maar hij verwachte dat dat niet genoeg zou zijn.

Gisteren alleen met een spuitje van betadine oplossing er in gespoten. Hij is er niet zo blij mee als ik er aan kom dus ik heb het maar even gelaten.

Vanmorgen liep hij er zo bij Afbeelding.
Na 3 minuten wandelen had hij echter het shirt al weer uit. Hij vond het niks! Wellicht nog eens proberen met een iets strakkere polo, maar ik denk dat hij het altijd wel tegen een boom of zo af kan schuren als hij dat wil.
Hij rent, blaft, springt, kwispelt. Dus ik denk niet direct dat hij er veel last van heeft.
Gisteravond wilde hij er wel aan likken nadat ik er bij was geweest, maar hij kan er niet bij :P

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:47

aggos ja die t-shirts haha. Met hechtingen was het inderdaad wat sneller en mooier genezen. Vaak moet je de wondranden afsnijden tot je gezond weefsel hebt om dan netjes te hechten (en het netjes geneest), vandaar de algehele narcose volgens mij (en waarschijnlijk het lange stilliggen). Wel doen wij vaak een roesje, dus niet een volledige, hefitige narcose.
Ik denk wel dat dit ook zo goed kan genezen hoor, er zal een mooie korst op komen, die waatschijnlijk gaat jeuken als het gaat genezen, dus houdt in de gaten dat hij er niet aan krabt of bijt. Ik meen dat wij ook verbandgaasachtig spul hebben wat wondgenezing bevorderd, kan je dat niet nog eens vragen aan je DA?
geef m maar een dikke knuffel!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:50

WOw stuurde ze je hier mee naar huis (zie je topic nu pas). Ik vind de hond wel erg groot om niet te hechten, gaat een lelijk litteken worden zo !

Heb nog niet het hele topic gelezen alleen de openingspost, maar in jou schoenen zou ik toch even terug gaan om het alsnog te nieten/lijmen (hechten zal nu te laat zijn). EN de randen wat te ontsmetten..

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 13:35

Owja dat ken ik wel Enjoy! Moet je wel mee oppassen want dat kan ook het tegenovergestelde doen en dan moet je het er uit trekken! Ik ga het navragen.

Hij is nog altijd hyper, eet goed, maar wel iets aanhankelijker. Dat doet ie altijd als ie wat onzeker is of ergens last van heeft, dus helemaal pijnvrij zal ie niet zijn.

Ze hebben het wel meteen schoongemaakt daar op de praktijk Renee (vond ie niet gaaf :P) en ik spuit en het nu 2 x per dag uit met betadine oplossing (verdunt uiteraard!). Vanavond is mijn vriend er dus dan gaan we even kijken of we gezamenlijk wat beter kunnen schoonmaken en zalf er op kunnen krijgen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:46

Betadine zorgt voor een slecht wondklimaat. Mag je 1 keer mee schoonmaken en daarna vooral niet te vaak ( 1 keer per 3 dagen). Het valt ook de goede cellen aan.

Vetramil zalf is een niet prikken de zalf die een rustig wondklimaat geeft en genezing bevorderd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:50

Ik vraag me af op die plek of hechten wel zin heeft zeker zo oppervlakkig, lastig

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:55

Toen ik het formaat van de wond zag, dacht ik ook direct aan hechten. Totdat ik zag dat de huid daar redelijk op spanning staat. Het is een bewegelijke plek en vraag mij af of de hechtingen/ nietjes wel blijven zitten. Wat ik wel gek vind, is dat er rondom de wond geen haar geschoren is. Lijkt mij toch makkelijker schoonhouden ipv vieze randen die in de wond kunnen komen. Je hebt als antibiotica en verder kan je er weinig meer aan doen

Waarom wil je het nog zo vaak schoonmaken? Hij heeft toch een t-shirt om :) Heb je geen strak topje dat beter blijft zitten dan een polo? Als je het schoonmaakt, week je telkens de korst los en moet het lichaam meer moeite doen om de wond te laten helen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:03

heb je geen tuigje voor hem? speurtuig of gewoon tuig, dat over het tshirt heen doen en dan van de uiteinde shirt bovenop een knoop maken, zo doe ik dat altijd of bij de schouder de onderkant door het ooghalen wat er ze dan omslaan en daaromheen tape of een klittebandje

dan blijft het shirt prima aan en op zijn plek.

als ze iets aan de achterkant hebben doe ik tshirt andersom aan, door het nek gat dan de staart en de achterpoten door de armsgaten, tuig om en dan de zoom er door trekken en zoals ik boven omschreef vastzetten

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:06

Onze hond had een snee in haar bovenlip onder haar neus. Mijn vader was aan het scheppen en onze bemoeial stond er weer eens (letterlijk) met haar neus bovenop, schep tegen haar smoeltje. Een flinke snee, het bloedde als een rund en omdat het heel zacht weefsel is bleef het open hangen. De dierenarts zei tegen mij hetzelfde, en omdat hij een dier liever niet onder narcose brengt als het niet nodig is raadde hij aan om het zo te laten genezen. Ik had er ook mijn bedenkingen bij omdat het zo openhing, maar het is inderdaad vanzelf genezen. Je ziet er nu niks meer van!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:15

Mijn hond had een flinke snee tussen haar voorpoot en borst, wij hadden dit pas later in de gaten en toen kon het niet meer gehecht worden
Maar dit is wonderbaarlijk heel snel uit zichzelf genezen,

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 19:09

Ik wist niet dat betadine de genezing tegenwerkte! Hij staat weer in de kast :P
ik ga smeren met een frans middel. Pecribaum. Werkte super op mijn paard en mag ook op honden, katten, kippen, varkens, schapen en koeien :P

StalNollie ja het is alleen opperhuid. Verder is er niks geraakt.

LhinnOlijf ik heb nu 2 shirts in meerdere stukjes terug gekregen. Ik geloof niet dat hij het wil :P

speurneusc Helaas geen tuigje. Hij heeft nog net een halsband maar verder niks haha. Het idee klinkt wel goed...

SummerRemedy ja soms gaat het zo snel he! Bedankt voor het delen. Net als Maresie! Dat geeft hoop!

Ik zal proberen vanavond een foto te maken van hoe het er nu uitziet (behalve zwart).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 01:04

Ik ben juist weer niet zo'n fan van hechten. Als het niet nodig is, doe ik het niet. En dat geld ook voor mezelf, laat het liefst het lijf met wat ondersteuning zelf oplossen.
Dus mijn hond had een tijd terug een lelijke jaap, maar ik dacht: ik geef hem eens de kans het zelf te laten genezen en verzorgen ipv een kap om en na elke wandeling schoon te maken in badedas.

En wat denk je? Het genezen duurde iets langer, maar de wond zag er hartstikke mooi en schoon uit en is supermooi genezen. Mooier dan de wonden die ik liet hechten.
Dus hier ga ik vanaf nu niet meer overmatig verzorgen. 1x goed schoon maken en daarna de hond het op laten lossen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 01:10

Heeft de hond ook geen antibiotica gekregen? Want infectiegevaar is er nu wel, zeker als dit gedaan is door een andere hond of 'vies' voorwerp.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 01:17

voor een evt volgende keer ipv hechten vragen of ze niet een paar nietjes erin kunnen doen, dan is het heel even de hond goed vasthouden en snel die nietjes erin jassen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:25

Nee hoor niet hechten.
Kans dat de huid juist door het hechten schade krijgt en necrotisch wordt is best groot.
Lekker zo laten, spoelen met water en verder niets.... geen smeersels of sprays erop.
Lekker laten drogen.