silversomali schreef:Hier heb je weer mensen van het andere extreme eind, de hond mag nog geen 5 minuten in de bench want dat is zielig. Ik vind 16 uur niet kunnen, maar we moeten niet gaan overdrijven. Een groot deel van Nederland heeft zijn paard gewoon 23 uur per dag (alleen!) op stal staan en hier zegt bijna niemand wat van, maar als een hond een paar uur alleen moet is het een drama.
Nogmaals, 16 uur vind ik wel echt te veel. In de bench zou ik zeggen 4 uurtjes maximum
ik zeg zeker niet 'mag niet' een paar minuutjes in de bench..
maar als een hond zich gedraagt, dan zie ik het nut niet in om haar een uurtje in een bench te gaan doen, terwijl ze dat uur gewoon doorslaapt als ik weg ben.. hooguit een keer naar haar water en voerbak loopt voor een hapje en een drankje, even een rondje kachelt en dan in plaats van op haar mand de bank verkiest (zodra ik de deur uitga of naar boven ga om te slapen, dan ligt er een plaid op.. vrijspel zodra de plaid erop ligt.. verboden terrein zonder (tenzij je dus 'verdwijnt) )
ik zou echt een hele goede reden moeten horen om mijn hond haar 'vrijheid' van de hele kamer om te ruilen tegen een klein gesloten oppervlak..
persoonlijk vind ik het ook niet vreemd dat een hond die sloopt een sloper blijft als hij in de bench wordt gezet.. immers hij legt echt de associatie bench > voorkomt slopen niet... hij heeft alleen even geen kans om te slopen, dus doet dat per de eerste andere mogelijkheid die zich aandient..
het eerste half jaar heeft ze een paar kleine dingentjes gesloopt.. maar als ik dat onder haar neus hield (duidelijk haar luchtje eraan en 'haar' speeltje) en duidelijk zei dat ik zeer ontevreden was.. dan droop madam direct af naar haar mand voor het eerste half uur (om daarna te doen of er niets gebeurd was).. Het hield op zodra ze in de pubertijd kwam en mijn 'wens' meer respecteerde dan haar verlangens om ergens haar tanden in te zetten wat ik haar niet als 'eigen' gegeven had.
-------
een paard heeft overigens 2x zijn lichaamslengte gemiddeld zowel in de lengte als in de breedte als minimaal 1.5 x de schofthoogte (in een beetje behoorlijke stal) in de hoogte. de meesten presteren het nog om er uitgebreid in te rollen.. De afmeting van benches v.s. honden is niet te vergelijken met paard v.s. box (die ook geschikt is om te mesten, te eten en te drinken.. meeste benches zijn niet eens voorzien van water en voer)