Syrische hamster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimby

Re: Syrische hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:46

Oja de wc waardeert hij ook heel erg. Ik dacht dat het onzin was, maar hij gaat er graag op. We hebben zo'n rechthoekig bakje met een kleine overkapping. Daarin gaat een soort kattenbakkorrel maar dan fijner. Hij plast er altijd in. Scheelt enorm met schoonmaken en de lucht.
Eerst had ik alleen een bakje met chinchillazand om te zand-badderen. Daar zag ik toen plasjes in liggen. Toch de wc er maar bijgezet, werd meteen in gebruik genomen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 06:26

Let er bij radjes/molentjes erop dat het dicht is waar de hamsters lopen. Er bestaan dacht ik nog steeds radjes die open zijn waar de teentjes tussen kan blijven haken met alle gevolgen van dien.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:18

Ik heb vandaag een mooi groot hok opgehaald met daarin een dicht radje van 28 cm en volgens mij is die er erg blij mee! Heb hem nog niet zo actief gezien! Haha

Moet alleen nog even dat chincillazand kopen voor hem maar dat komt nog wel. Ik denk dat die niet mag klagen als hammie zijnde!

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:34

Het klinkt super! Fijn voor hem!
En je hebt er zelf ook veel plezier van, een blije hamster.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:44

Ze kunnen niet tegen zoveel vocht, komkommer bestaat eigenlijk alleen uit vocht. Een heel klein stukje maakt niet uit maar ze kunnen in de diaree ervan raken en dan gaat het van kwaad tot erger. Kleine stukjes is niet erg, maar ook echt hamster klein en niet menselijk klein :P

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:17

Idd kan komkommer diarree veroorzaken.

Ik gaf meestal verschillende soorten pitjes en zaden. En zo nu en dan een stukje wortel, blaadje rucola of veldsla (klein stukje maar). Dat vond mijn laatste dwergje heel erg lekker en kreeg er iig geen last van. Oh ja, munt vond hij ook bijzonder lekker.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 22:00

Nimfee schreef:
Idd kan komkommer diarree veroorzaken.

Ik gaf meestal verschillende soorten pitjes en zaden. En zo nu en dan een stukje wortel, blaadje rucola of veldsla (klein stukje maar). Dat vond mijn laatste dwergje heel erg lekker en kreeg er iig geen last van. Oh ja, munt vond hij ook bijzonder lekker.

Deed je dan gewoon een zakje met verschillende pitjes en zaadjes kopen of aparte zakjes met 1 soort erin?

Hebben jullie ook nog tips om hem tam te maken? Hij is een beetje bangig aangelegd en vind me dan best wel eng. Ga vanavond even met een washandje slapen en leg die dan morgen in zijn holletje zodat die aan mijn geur kan wennen. Ik heb net de hele tijd met me hand/arm in het hok gelegd.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:04

Kaas zou ik niet geven, daar zit erg veel zout in.
Paprika is familie van de peper, kunnen ze diarree van krijgen.

Gekookt ei mogen ze, liga, gedroogd/geroosterd brood, pastas bijv. macaroni
Fruit, wortel, broccoli etc.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:13

Mijn hamster krijgt af en toe een stukje wortel/brood/sla/kip .. hele kleine stukjes.
Soms koop ik ook zo'n knaagstokje voor hem.. Nadat die op zijn gebruikt hij ze gewoon als knaagstok..
Verder vinden ze inderdaad wc rolletjes wel leuk.
Ik heb ook een wc'tje en word inderdaad goed gebruikt, zo blijft alles netjes en hoeft ze wat minder vaak schoon.
Mijn hamster "hamstert" niet, die eet z'n eten gewoon gelijk op :)
Mijn hamster woont in de kast :+ :
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:30

Ik heb zelf ook een langhaar :D
Hij is ook erg angstig aangelegd, nu minder want ik heb hem alweer een tijd, maar eerst echt heel erg. Met veel geduld (heel veel), rustig aan doen en snoepjes of voer om hem om te kopen kwam het uiteindelijk wel goed :D Hij duld mij zelf nu wel, maar het is geen knuffel en als anderen hem willen aaien trekt hij zich ook een soort van terug. Hij loopt het liefst veel rond en is onwijs slim dus ik ben altijd bezig zodat hij niet weg kan schieten (tijd terug was hij onder de tafel gekropen, maar die is net te laag om hem te kunnen pakken := ) echt mensenvoer geef ik niet. Soms wat komkommer of broccoli oid en anders af en toe wat lekkers van de dierenwinkel :)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:13

Qua brood is handig om te geven een stukje van een uitgedroogd keihard stokbrood. Lekker knagen en blijft lang goed (als hij het ergens verstopt).

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 06:51

Iedereen bedankt voor alle tips! Ben ik echt super blij mee, helpt me echt!

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:32

Plaats je ook een foto van de betreffende gelukkige hamster? :D

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 14:52

Jaa maar hoe doe ik dat ook alweer?

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 20:07

Me bollewollie <3

Afbeelding

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:27

Ach gos! Schatje hoor!
Hij wordt nog groter zo te zien, hoe oud is hij nu?

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 07:44

Nimby schreef:
Ach gos! Schatje hoor!
Hij wordt nog groter zo te zien, hoe oud is hij nu?

We hebben hem vorige week maandag bij de winkel opgehaald en toen was die net die donderdag daarvoor bij zijn moeder weggegaan. Hoe oud zijn ze als ze bij hun moeder weggehaald worden?

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:50

Gemiddeld vijf weken denk ik. Sommige winkels doen vier weken, sommige fokkers zes weken.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:59

Inderdaad gemiddeld 4 tot 6 weken mogen ze weg.
Sommige in de dierenwinkel kunnen iets jonger zijn, (omdat ze dan nog schattiger zijn en sneller verkocht worden)

Hij ziet er lief uit! :)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:52

De komende weken krijg je dan echt zo'n groeispurt, dat is zo leuk. Ook zijn haar groeit nog een hele tijd verder. Hij wordt vast heel mooi! (leuk als je nog een foto plaatst over een maand of drie... Alleen ben je het dan misschien al vergeten :) )

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 20:24

Nimby schreef:
De komende weken krijg je dan echt zo'n groeispurt, dat is zo leuk. Ook zijn haar groeit nog een hele tijd verder. Hij wordt vast heel mooi! (leuk als je nog een foto plaatst over een maand of drie... Alleen ben je het dan misschien al vergeten :) )

Oww echt wat grappig, nou moet zeggen hij is in een week tijd al veranderd, hij kwam binnen als een lelijk eendje die niet echt qua lichaam klopte en nu al wel. En nog langere haren.... hij heeft nu al aardig lange haren vind ik haha!

Ik ga proberen te onthouden om over een aantal maandjes weer een foto update te doen!

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:29

Aaw schattig :) mooi kleurtje heeft ie!

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:30

Ik heb echt een luie hamster die heel veel slaapt :-( haha

Ik probeer hem steeds uit zijn hokkie te lokken maar hij blijft er mooi in liggen, pakt even het eten aan en gaat vervolgens weer tukken, zo kan ik hem toch nooit tam krijgen? Haha

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:47

Hamsters zijn wel nacht dieren, hou daar rekening mee.
Dus ja overdag slapen ze erg veel. :)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:58

Jonge hamsters moeten ook hun slaap echt hebben, ze kunnen dacht ik ook ziek worden van te weinig slaap of teveel gestoord worden.
Ik heb ook wel eens gehoord dat mannetjes meer 'uitslapen'. Maar als je iedere avond een vaste tijd hebt waarop je er voor hem bent, schijnen ze daar aan te wennen.