Pup eet alles wat lost en vast zit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:36

Borisje schreef:
Ik lees hopelijk iets verkeerd. Hoe oud os de pup? Met een pup fietsen moet je echt echt niet doen, pas na een jaar gaan opbouwen, anders heb je garantie op gewrichtproblemen.

Wat doe je nu als hij iets pakt?

Je pup weet dat hij aandacht krijgt als hij iets van straat pakt (omdat jij los oid roept en daarna naar hem toerent om het uit zn bek te halen). Ook is dit een puppyfase, alles van straat vreten.
Wat kan helpen, is negeren, en de goede momenten dat hij niks van straat eet en netjes meeloopt uitvoerig belonen. Ook een speeltje meenemen, zodat als je het ziet aankomen als hij wat gaat eten (en daar moet je dus heel erg op gaan letten) hem kan afleiden met een speeltje.

Ook kan je de nee (en de ja dus ook) gaan aanleren. Snoepjes in je hand, nee is niks pakken, bij ja krijgt hij een snoepje (dit doe je dis verbaal). Dit breid je uit naar de straat, je roept nee als hij iets wil pakken en zodra hij afgeleid is roep je ja en krijgt hij wel wat lekkers.
Daarnaast, niks uit zijn bek proberen te peuteren, volgende keer gaat hij het dus nog sneller opeten omdat hij weet dat jij het afpakt. Ga het ruilen voor een snoepje, zodat pup weet als ik loslaat krijg ik ook wat lekkers en ben ik niks kwijt.

Consequent zijn, heel goed opletten en leer je pup kennen. Succes.

We fietsen er zo nu en dan mee sinds 3 weken, max 10 minuutjes. Afwisselend met een stukje lopen en fietsen. Volgens de puppy cursus kon het geen kwaad, zolang we het goed opbouwden en de route goed afwisselen. Als meneer 3 minuten aan een stuk door kan rennen dan kan 'ie ook wel een paar minuutjes op een rustig tempo met de fiets mee :)

We proberen het nu af te pakken, wat tot zover dus geen resultaat heeft. Ruilen gaan we mee beginnen, al weet ik niet of 'ie z'n vondst af wil geven.. Maar we gaan het gewoon proberen, wie weet.

Speeltjes vind hij niet zo interessant, zeker niet buiten. Is het dan een idee om een bot mee te nemen in plaats van een speeltje? In principe ruil je dan eten tegen eten, weet niet of dat aan te raden is?

Kimbers

Re: Pup eet alles wat lost en vast zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:15

Afpakken gaat je niet lukken vrees ik. Dan wordt het of een krachtspelletje of wie heeft de langste adem.. En ik denk dat de hond langer volhoudt dan jij. Plus dat je de kans krijgt dat ie het als een spelletje gaat zien.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:37

Je kunt het beste klein beginnen met het ruilen. Bv het ene speeltje voor een ander zodat hij leert dat hij er iets soortgelijks voor terug krijgt en ik zou eerst thuis beginnen met makkelijke dingen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:17

Dan moet jou cursus zich schamen. Vraag aan de dierenarts of je al mag fietsen, 3 maanden is echt te vroeg, ook bij een over het algemeen sterke hond. En constant draven is een hele andere belasting dan wandelen met de baas he.

En een bot zou je ook kunnen meenemen inderdaad, of kijken of hij piepspeeltjes leuk vind. Eigenlijk alles wat hij interessant vind. En idd wat hierboven wordt gezegd, ga het ruilen eerst aanleren met dingen doe hij makkelijk afgeeft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:51

Je moet er ook voor zorgen dat hetgeen wat je wilt ruilen, leuker is dan hetgeen wat je wilt krijgen.
En je dus ook zo gedragen. Steek je hetgene al uit wat je wilt ruilen zal de hond denken dat het niet zo interessant is, immers jij geeft het weg.
Doe je net alsof jij de jackpot hebt en laat de hond zijn ding vallen om te kijken wat jij hebt, zul je eerder succes hebben als de hond echt iets lekkers heeft is mijn ervaring.
Ik draaide me ook echt een beetje weg van de hond zo van: neehee, dit mag jij niet dit is veeeeeelste leuk!

En ja, wil jij een stuk verrotte vis ruilen voor een koekje, daar trapt je hond misschien 1x in. Wil je een stuk verrotte vis ruilen voor een lap pens en bot, dan maak je de volgende keer ook meer kans.

Overigens kent mijn hond gewoon het commando 'los' en zolang ik dat op een doodnormale manier zeg, laat hij ook los. Zeg ik het met een beetje spanning (omdat ik gezien heb dat het een kippenbotje is) dan zal hij het juist sneller op willen eten. HOE je het commando geeft, telt dus ook mee.

En inderdaad: voorkomen werkt beter dan genezen. Ga dus eerst thuis aan de slag en wandel buiten met een muilkorf zodat je je ook geen zorgen hoeft te maken of je pup iets binnen krijgt.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:28

NESCAFE schreef:
Herkenbaar, ik heb een golden retriever pup van 4 maanden die dat doet. Zodra hij buiten los is eet hij bijna alles wat hij maar kan vinden. Ik heb hem vanaf het moment dat ik hem had geleerd te ruilen. Dus wat hij dan ook in zijn mond heeft ruil ik tegen een snoepje. Dat werkt redelijk zolang de verleiding niet te groot is, ik ben dus wel benieuwd of hier nog andere mogelijke oplossingen komen.

Het andere wat ik hem trouwens probeer te leren is iets vast houden. Een stokje of een kartonnetje oid. Als hij het vast houdt (en een tijdje vast blijft houden) eet hij in elk geval niets anders.

ik heb ook een golden pup van 4 maandjes. Ik heb op de puppy cursus geleerd dat ik hem iets voor moet houden (op de grond leggen werkt beter naar mijn meening) dan aan de riem het comando weiger aan leren. iedere keer als hij het wilt pakken trek je heel zachtjes en zeg je luid weiger. als hij dit doet geef je hem een ander snoepje of speeltje waar je hem mee wilt belonen.

De trainer beschreef het dan als ''leer de pup dat wat jij bij je hebt veel intresanter is dan alles wat in huis staat of buiten op straat ligt''

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:35

Tips heb je al voldoende gekregen zie ik, echter zou ik zelf nooit een snuitje gebruiken als muilkorf. Dit zijn dingen die je alleen maar even omdoet, bijv. bij de dierenarts. Zie hier meer informatie erover http://www.licg.nl/tl/praktisch/hond/ge ... orven.html

Een muilkorfje om doen is niks mis mee, vooral om te voorkomen dat er straks wat naar binnen gaat wat echt niet erin mag. Maar wel in combinatie met afleren om zomaar dingen te pakken, puur als hulpmiddel op de momenten dat je niet de tijd/mogelijkheid hebt om goed op te letten.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:56

Ik raad je een cursus 'impuls controle' aan. Kort door de bocht leer jij samen met je hond, hoe jij de aandacht van je pup/ hond krijgt in zeer verleidelijke situaties. En dat de pup leert dat jij, het baasje, veel meer oplevert dan al dat andere. Ze mogen pas wat doen als jij goedkeuring geeft.

Hoe oud is de pup nu en doen jullie aan denkspelletjes? Mentale uitdaging wil vaak, niet altijd, de lust om buiten het baasje uit te dagen doen afnemen. Door allerlei troep te pakken en uitdagen, want jij kan je pup niet te pakken krijgen en je pup ziet het als spel houd je dit 'spelletje' nu in stand.
Met (denk)spelletjes versterk je ook de onderlinge band en kan je eventueel ook buiten doen. Beloon je gelijk voor het goede gedrag ;)

Als je buiten een rondje loopt, heb je dan ook standaard lekkere beloningen (kaas, worst, frikandel oid) mee? Vaak vergeten mensen die en dan is een rotte vis veel leuker en lekkerder dan een aai ;)
JIJ moet de pup uitdagen en uitdaging geven ipv andersom :P ;)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:00

Pfoe lastig hoor! Kastanjes zijn ook giftig voor honden..
Goed opletten en loslaten trainen. Wanneer hij iets pakt/eet wat niet mag comando los.
Oefenen met knuffels of een fles met brokjes erin oid.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:14

Zelfde probleem hier gehad! Labradorpup van nu bijna 7 maanden. Wij zeggen wel eens, dat vreten roeit het ras nog een keer uit.

Wij leren het commando leave it aan. Takjes, blaadjes andere zooi beginnen met afpakken en leave it zeggen. We zijn nu op een punt als ze wat heeft wat niet in madame d'r mond hoort één keer streng leave it en ze spuugt het uit. Dan is ze dus braaf en krijgt een koekje.

Wij gebruiken het woord los in dit soort situaties niet omdat we jachttraining doen en het niet de bedoeling is dat "los" een naar commando wordt :) Het duurt even maar werkt wel, en tot het commando nog niet eigen is aan de lijn. Hebben wij ook gedaan :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:18

Herkenbaar, DH puppie hier :)
Ik heb het blijvend opgelost met het commando 'Kom maar brengen!' en dan 'Los'.
Hele vloer bezaaien met 'stoute' maar veilige dingen, wat hij niet in één keer door kan slikken, dan het hondje lekker stout laten zijn en alles oppakken wat hij wil.
Dan het commando 'Kom maar brengen' geven, een snoepje voor zijn neusje houden en als hij los laat, uitbundig belonen en snoepje geven.
Dit tot in ten treure oefenen, óók buiten en tijdens het wandelen. Dus inderdaad altijd hele lekkere beloningen meenemen

Succes!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:46

Puchje schreef:
Herkenbaar, DH puppie hier :)
Ik heb het blijvend opgelost met het commando 'Kom maar brengen!' en dan 'Los'.
Hele vloer bezaaien met 'stoute' maar veilige dingen, wat hij niet in één keer door kan slikken, dan het hondje lekker stout laten zijn en alles oppakken wat hij wil.
Dan het commando 'Kom maar brengen' geven, een snoepje voor zijn neusje houden en als hij los laat, uitbundig belonen en snoepje geven.
Dit tot in ten treure oefenen, óók buiten en tijdens het wandelen. Dus inderdaad altijd hele lekkere beloningen meenemen

Succes!

Als dat geen apporteer god word :D

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:17

Valt tegen in de praktijk :D Nu tien maanden oud en ERNSTIG aan het puberen :')
Alles is weer vergeten :D
Hoort er ook bij, heb ik me laten vertellen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:47

NOOITTTTTT een stoffen muilkorf voor langere tijd aan doen!!! Neem dan een goede metalen bijv. maar niet zo'n stoffen ding. Wil dat zijn werk doen dan betekend dat, dat de hond zijn bek niet meer open kan doen. Als zijn bek niet meer open kan dan kan hij dus niet hijgen (warmte kwijt) of als hij moet overgeven (dan stikt hij dus)
Ze zijn geweldig voor heel even bij de dierenarts als er iets moet gebeuren en de hond niet (geheel) te vertrouwen is. Echter verder gewoon ongeschikt voor langdurig gebruik!!!!

Verder heb ik alle tips niet door gelezen maar het belangrijkste is commando 'nee' heel erg goed aan leren en belonen als hij netjes ervan af blijft met iets waar hij echt helemaal gek op is (vaak is dat frikandel)

Mijn hond deed het als pup ook maar niet zeer gefixeerd. Het was voldoende speelgoed mee te nemen en hem daarmee af te leiden en bezig te houden (was hij gelijk ook goed moe)