Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Ambiiee schreef:Zo kwaad word het wel neergezet zammie!
Ambiiee schreef:Klopt naiwhl.
alleen was er bij adoptie van vikash nooit sprake geweest van hd. Dat zie je op die leeftijd niet. Weet jij veel hoeveel trappen oud heb gelopen waardoor het toch aangewakkerd is oid.

Shadow0 schreef:Ik vind de uitspraak heel goed uitgelegd en helder? Wat is er mis mee?
Persoonlijk denk ik dat het best goed is dat organisaties en verkopers, zoals adoptiestichtingen, op deze manier gedwongen worden zorgvuldig met honden en mensen om te gaan. Dat kan dus zeker zijn: inclusief goede keuring, en potjes voor noodgevallen. Het is iets te makkelijk om heel veel leed van dieren uit opvangsorganisaties bij particulieren over de heg te gooien.
"Onderzoeksplicht" wordt in diverse discussies iets te makkelijk gebruikt om alle verantwoordelijkheid van de verkoper (waartoe dus ook dit soort organisaties gerekend worden) uit te sluiten, maar het is nooit bedoeld als excuus om 'ondeugdelijke' waar te verkopen en dan te kunnen zeggen: jammer dan, pech gehad, los het maar op.

Zammie schreef:Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar de hond was 3 maand oud en is het dus nog niet zichtbaar en na een jaar dus wel. Als ik een veulen koop en die heeft een jaar later iets wat erfelijk is, dan kan ik dat toch niet op de fokker/verkoper verhalen?
Citaat:En ik vond dat de stichting juist heeft gehandeld. Eerst de helft willen betalen en later de hond terug en alles betalen. de vrouw wou de hond laten inslapen, dus geen operatie. Waarom moet die vrouw de hond dan terug krijgen?

Pippaa schreef:Natuurlijk is het op deze manier volgens de wet goed afgehandeld, maar het gaat in het "echte leven" niet om een product maar om een dier.
miss_lizje schreef:De stichting wilde in principe fraude plegen met de verzekeraar. Ook niet netjes.
Ik vind het wel goed van Meester Visser dat hij duidelijk heeft gezegd dat die zelf gemaakte contracten dus totaal niet rechtsgeldig zijn en dus nog onder het wetboek staan.
Ik vind het bijv. bij veel stichtingen raar dat wanneer ik iets adopteer de stichting uiteindelijk "eigenaar" blijft. Ze mogen de dieren weghalen wanneer zij dat goeddunken etc. Dat vind ik ook niet helemaal fair. Dat zelfde lees je in het topic over die Paarden opvang. Je moet alles betalen, maar stichting blijft eigenaar.
Iris82 schreef:miss_lizje schreef:De stichting wilde in principe fraude plegen met de verzekeraar. Ook niet netjes.
Ik vind het wel goed van Meester Visser dat hij duidelijk heeft gezegd dat die zelf gemaakte contracten dus totaal niet rechtsgeldig zijn en dus nog onder het wetboek staan.
Ik vind het bijv. bij veel stichtingen raar dat wanneer ik iets adopteer de stichting uiteindelijk "eigenaar" blijft. Ze mogen de dieren weghalen wanneer zij dat goeddunken etc. Dat vind ik ook niet helemaal fair. Dat zelfde lees je in het topic over die Paarden opvang. Je moet alles betalen, maar stichting blijft eigenaar.
Ook grote dierenasiels hebben zo'n contract. Is dat nou gewoon om mensen angst aan te jagen ofzo?