Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
aslo schreef:TS in hoeverre is het zeker dat de hond feller wordt na de castratie? Weliswaar een ander ras (Witte Herder), maar ik heb juist een tegen gestelde ervaring. Onze teef werd juist veel stabieler en vriendelijker na de castratie. Voor die tijd was ze bijvoorbeeld naar vreemde mensen niet altijd prettig cq te vertrouwen. Ook naar de andere honden toe vaak humeurig.
Amandavd schreef:IZEP schreef:Nee hoor, is allemaal prima gegaan, maar mijn hondje is nu ook niet echt een "bikkel" zeg maar. Maar het is gewoon een hele heftige operatie. Dat ze sterilisatie nergens meer doen is echt de grootste onzin.
En hoezo is dat de grootste onzin? Weet je überhaupt wel het verschil tussen steriliseren en castreren?
Ailill schreef:Amandavd schreef:
En hoezo is dat de grootste onzin? Weet je überhaupt wel het verschil tussen steriliseren en castreren?
Omdat het een feit is, ik ken meer dan genoeg dierenartsen die wel degelijk steriliseren. Dat castreren in veel gevallen de voorkeur geniet is een ander onderwerp.
Terug on-topic, ik denk dat TS goed na moet denken, een deskundige inschakelen en via dit topic/deskresearch meer inzichten vergaren. Daarna pas een keuze maken.
Amandavd schreef:Voor de mensen onder ons die het misschien nog niet wisten... Geldt ook voor honden trouwens!!Citaat:In de volksmond wordt het verwijderen van de teelballen bij de kater ‘castreren’ genoemd. Het weghalen van de eierstokken (en eventueel de baarmoeder) van de poes/kattin wordt aangeduid als ‘sterilisatie’. In de diergeneeskunde duiden ‘sterilisatie’ en ‘castratie’ echter niet op het geslacht van de dieren, maar op de operatie zelf. ‘Castratie’ is het weghalen van de geslachtsorganen, zowel bij mannelijke als bij vrouwelijke dieren. Onze huisdieren worden dus altijd ‘gecastreerd’, welk geslacht ze ook hebben. Worden de geslachtsorganen niet weggehaald, maar de eileiders of zaadleiders onderbroken, dan heet dat ‘sterilisatie’. De dieren zijn dan onvruchtbaar, maar hormonaal nog intact. Het gedrag blijft dus hetzelfde. Uiteraard is dat “lastige” gedrag net hetgeen we willen vermijden. Sterilisatie van huisdieren wordt daarom bijna nooit gedaan.
Amandavd schreef:Ailill schreef:Omdat het een feit is, ik ken meer dan genoeg dierenartsen die wel degelijk steriliseren. Dat castreren in veel gevallen de voorkeur geniet is een ander onderwerp.
Terug on-topic, ik denk dat TS goed na moet denken, een deskundige inschakelen en via dit topic/deskresearch meer inzichten vergaren. Daarna pas een keuze maken.
Dan ken jij bijzonder dierenartsen. Als dierenartassistente heb ik dat nog nooit meegemaakt op mijn werk of stages.
Onderstaand stukje geldt ook voor honden.
In de volksmond wordt het verwijderen van de teelballen bij de kater ‘castreren’ genoemd. Het weghalen van de eierstokken (en eventueel de baarmoeder) van de poes/kattin wordt aangeduid als ‘sterilisatie’. In de diergeneeskunde duiden ‘sterilisatie’ en ‘castratie’ echter niet op het geslacht van de dieren, maar op de operatie zelf. ‘Castratie’ is het weghalen van de geslachtsorganen, zowel bij mannelijke als bij vrouwelijke dieren. Onze huisdieren worden dus altijd ‘gecastreerd’, welk geslacht ze ook hebben. Worden de geslachtsorganen niet weggehaald, maar de eileiders of zaadleiders onderbroken, dan heet dat ‘sterilisatie’. De dieren zijn dan onvruchtbaar, maar hormonaal nog intact. Het gedrag blijft dus hetzelfde. Uiteraard is dat “lastige” gedrag net hetgeen we willen vermijden. Sterilisatie van huisdieren wordt daarom bijna nooit gedaan.
Arjan1983 schreef:Waarom Castratie? Men kan nu ook enkeld alleen de eierstokken afbinden, waardoor het vrouwelijke hormoon blijft doorvloeien.
jiperdepip schreef:Vraag je dierenarts eens uitleg over Suprelorin staafje
LhinnOlijf schreef:jiperdepip schreef:Vraag je dierenarts eens uitleg over Suprelorin staafje
Werkt gemiddeld 6 maanden en onderdrukt de hormonen. Het voordeel is dat je kan kijken hoe ze het doet zonder hormonen, nadeel is dat als het fout gaat je de honden gescheiden moet houden totdat het uitgewerkt is.
Je kan ook aangeven dat er een eierstok intact moet blijven. Dan ben je het risico op bmo kwijt, maar hormonen werken nog voor 50%. Binnen mijn ras wordt dit geadviseerd als je een roedel hebt, vanwege de kans op gedragsverandering.
Amandavd schreef:Berners zijn wel goedmoediger hoor, dus dat verschil is er degelijk. Maar teven samen kan dus wel maar ligt idd ook aan karakter en ras.
, maar een CC is dan toch wel wat anders.