ervaringen TTA operatie gescheurde kruisband hond gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: ervaringen TTA operatie gescheurde kruisband hond gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:04

Jaaaaa... die ken ik wel ;)
Wist alleen niet dat ze kruising mechel was.

(Trouwens, ik werk er inmiddels niet meer na 6,5 jaar.... moet mijn profiel ff updaten.)

Maargoed ter aanvulling op mijn eerste verhaal.

TTA en TPLO zijn blijvende oplossingen. Dit is omdat het probleem hem schuild in de constructie van het kniegewricht. Dus een nieuwe knieband krijgt vaak al na niet te lange tijd te kampen met materiaalmoeheid en zal weer breken.
TTA en TPLO maken doormiddel van een verandering van de constructie van het gewricht de voorste kruisband overbodig, zodat een nieuwe band ook niet meer geplaatst hoeft te worden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:07

piendepien schreef:
Ik heb het nog even nagekeken, maar mijn hond heeft de TPLO operatie gehad,
Wij hebben voor deze operatie gekozen op advies van een orthopedisch dierenarts.

Beide methodes zijn in principe evengoed en hebben na 3 maanden ongeveer dezelfde resultaten.

Kan je ergens terugvinden hoe het ten tijde van de OK met de meniscus was?

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:14

Mijn eigen dierenarts had een verkeerde diagnose gesteld en pijnstillers en rust voorgeschreven, dus heeft ze te lang doorgelopen alvorens de andere dierenarts meteen zag wat er mis was.
omdat ze te lang zo doorgelopen heeft had ze veel kraakbeen ontwikkeld.
( echt zielig , wat zal dat beestje pijn gehad hebben, maar zoals alle dogachtige gaf ze geen kik)

Tijdens de operatie heeft de dierenarts alles kunnen oplossen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:20

Maar was de meniscus nog heel? Of hebben ze die ook (gedeeltelijk) verwijderd?

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:45

Ze hebben hem verwijderd,

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:22

Ah oke... dan kan dat het niet zijn.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:12

piendepien schreef:
Mijn eigen dierenarts had een verkeerde diagnose gesteld en pijnstillers en rust voorgeschreven, dus heeft ze te lang doorgelopen alvorens de andere dierenarts meteen zag wat er mis was.
omdat ze te lang zo doorgelopen heeft had ze veel kraakbeen ontwikkeld.
( echt zielig , wat zal dat beestje pijn gehad hebben, maar zoals alle dogachtige gaf ze geen kik)

Tijdens de operatie heeft de dierenarts alles kunnen oplossen.

Dit was met onze hond dus ook zo. Veel te lang mee door gelopen. Uiteindelijk zijn wij ook naar een andere DA gegaan en toen is hij geopereerd. Zijn meniscus is er ook uit gehaald. Hij loopt op zich wel weer goed alleen in draf heeft hij nog een klein knikje maar het word wel steeds minder dus misschien trekt dat nog helemaal weg.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:24

Ja, dat knikje heeft onze hond dus ook nog steeds, ze loopt met een "tik" als ze wat harder loopt. De operatie is al meer dan een jaar geleden dus dat zal niet meer weggaan, Denk ik.
De dierenarts zei dat 50% van de honden binnen twee jaar terug kwam voor de andere poot.
Het is te hopen dat wij bij de andere 50%zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:34

Om eerlijk te zijn weet ik niet welke methode er bij onze vorige toen gedaan is, aangezien ze als herplaatser vlak na de operatie bij ons terecht is gekomen.
Er is ons verteld dat er kunstkruisbanden in gezet waren, meer niet. Ze heeft nog een tijdje moeten revalideren.
Uiteindelijk is het wel weer redelijk goed gekomen, al had ze wel een apart hupje op die poot.

Later wel weer mank, en toen bleek haar meniscus stuk te wezen, welke ze hebben verwijdert.

Hierna nooit geen last meer van gehad. Kon heerlijk rennen en spelen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:50

piendepien schreef:
Ja, dat knikje heeft onze hond dus ook nog steeds, ze loopt met een "tik" als ze wat harder loopt. De operatie is al meer dan een jaar geleden dus dat zal niet meer weggaan, Denk ik.
De dierenarts zei dat 50% van de honden binnen twee jaar terug kwam voor de andere poot.
Het is te hopen dat wij bij de andere 50%zijn.

Hier dus inderdaad net zo. Al moet ik zeggen dat het wel steeds minder word. De tweede operatie van mijn hond is volgende maand een jaar geleden. Hij begint nu weer echt sterk te worden en kan zijn zus ook weer goed bijhouden met rennen. Ik hoop ook dat hij de andere poot goed houd. Moet er niet aan denken dat we dat hele circus nog eens door moeten en over de kosten helemaal maar niet te spreken. -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:52

De kosten zijn wel shocking ja... Maar goed als ie hiermee er weer tegenaan kan... Die tweede poot zien we wel tegen die tijd, ligt er aan hoe hij door dit debakel heen komt , hij loopt nu op drie poten tot woensdag en weet hem nu al bijna niet mak te houden := mafkees.

Kiki , kunstbandjes is lang de standaard methode geweest, met tlpo en de tta zij n er meer mogelijkheden en worden kunstbandjes vooral bij kleinere/ lichtere honden gebruikt en wat minder temperamentvolle/drukke dieren.
Dieren die zwaarder/temperamentvoller zijn of sporten met een iets hogere impact op het lichaam, dan zijn tlpo en tta betere methodes.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:12

Ik heb onderhandeld over de prijs en dat scheelde 200 euro.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 12:35

Daar doen ze bij ons niet aan :)
Ik had wel rond kunnen gaan shoppen bij andere klinieken, maar ik heb zoveel vertrouwen in mijn eigen kliniek dat we de kosten maar gewoon voor lief neem.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 21:21

inmiddels is hij geopereerd en ligt hij nog half van de wereld op een dikke wollen deken, onder een fleecedekentje bij te komen.
operatie is goed verlopen, nu nog revalideren

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:24

Beterschap en verwen hem maar lekker!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:25

Oke fijn dat het goed gegaan is! Heel veel sterkte met de revalidatie. Ik heb mijn hond de eerste tijd veel in de bench gehad om hem koest te houden. Hij dacht zelf dat hij na een dag wel weer kon rennen en op en van de bank kon springen. Dus toch maar opgesloten. Gelukkig vind hij dat niet erg, dus dat ging prima.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 21:30

mmm, ik was daarstraks heel even naar de supermarkt, ik kom terug en Vriendlief was net te laat om hem te tackelen ;)
stond ie alweer (compleet high van de dope) bij de deur toen ik binnenkwam...
dus nu standaard iemand naast hem op de grond (sowieso fijn omdat hij toch wat plakkerig en pieperig is van het hele gebeuren vandaag en waarschijnlijk ook de morfine )
als ie eenmaal echt wat beter bij is gaat ie een aantal dagen de bench in , en dan zo snel mogelijk de bijkeuken, daar heeft ie toch net iets meer scharrelruimte... maar ook weer niet te veel want idd, ze mogen er echt niet zo veel mee de eerste tijd...gelukkig een doos calmivet op voorraad

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:08

Hoe gaat het nu met je hond? Kun je hem een beetje rustig houden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 00:12

Mwah... Soort van rustig zullen we maar zeggen ;)
Maar hij doet het op zich hartstikke goed , hechtingen zijn er vandaag uitgehaald, gewricht is verder ook helemaal droog, dus dat is heel positief.
Momenteel zit hij op 4 maal daags 3 calmivet, we mogen die nog met 1 pil per keer verhogen, maar dat probeer ik uit te stellen tot het echt nodig is.
Zoals de DA al zei vanmorgen: tis gewoon een heel blij hondje .
Wat een soort van understatement is :')
maar we mogen nu wel licht gaan opbouwen met wandelen, dus hopelijk gaat dat schelen.

Verder allerlei spelletjes bijvoorbeeld met 3 soepkommen met onder 1 een snoepje , wcrollen en doosjes met proppen papier en voertjes, regelmatig een kongetje , flink wat knaagmateriaal, veel aandacht op de geleider tijdens de rondjes( al is het alleen al om hem van het reageren op aanhangers achter auto's, motoren em brommers af te houden.
Dat gedrag hadden we er aardig uit maar nu is het weer allemaal iets te prachtig. en hij is wat vocaler dan normaal :p Was vanmorgen in de kliniek ook wel weer te merken... Iets met een loopse teef en frustie zijn dat hij er niet naar toe mocht .

We doen ons best en verder is het echt op hoop van zegen met die maffe smurf :+

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:22

Mijn hond is twee keer geopereerd met de MTT methode. Volgens mij bijna hetzelfde, alleen MTT is voor de wat kleinere honden en TTA voor grotere honden.

Ik ben er nu heel erg blij mee. In december vorig jaar is ze aan haar tweede knie geopereerd en sinds enkele weken kan ze rennen en vliegen en doen wat ze wilt zonder pijn te hebben.

De revalidatie zelf viel mij wel mee, ik had het erger verwacht. Het scheelt misschien dat mijn hond op andere manieren langere wandelingen probeerden te regelen... Ze mocht maar 5 minuten per keer naar buiten, eigenlijk alleen om te plassen en poepen. Nou, dat plassen hield ze zo lang mogelijk op en poepen wilde ze alleen op een veldje dus mocht ik haar fijn daar naartoe tillen (en 16 kilo is dan ineens heel zwaar). Om haar hoe dan ook aan te plassen te krijgen, mocht ze ineens heel veel en overal plassen waar ze maar wilde. Ze is in die tijd flink verwend. Na die zes weken was het dan ook weer even consequent zijn en laten weten dat ze zich normaal moest gaan gedragen. Na die zes weken mocht ik het wandelen weer gaan opbouwen (van 10 minuten naar 15, naar 20, etc.).

Al met al is het hier super goed gegaan. Behalve 1x dat mijn hond uitgleed in de tuin en toen ineens niet meer op d'r achterpoot wilde lopen... Gelukkig zat alles nog goed, maar ze had zich flink bezeerd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:47

Misschien overheen gelezen, maar welk type operatie is er bij je hond uitgevoerd TS?
En succes met de revalidatie.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:56

Onze flatcoated retriever heeft op ik meen 9 jarige leeftijd zo een operatie gehad (ik ken de naam niet). Hij had zijn pezen en kruisbanden afgescheurd, pezen zijn met een hulsje gemaakt in de eerste operatie.

Daarna werden wij afgescheept met het zal wel artrose zijn waar door ze slechter loopt.

Uiteindelijk naar een andere arts, bleek dus dat de hulsjes van de pezen losgegaan waren, deze hadden de meniscus aangetast en de kruisbanden waren gescheurd, arm beestje !

Wij hebben haar hieraan laten opereren en ze was binnen 2/3 maanden weer volledig de oude ! Ik durf niet meer goed te zeggen hoe wij haar rustig hebben kunnen houden, de eerste dagen is het niet moeilijk door de medicijnen, maar daarna... Is helaas iets te lang geleden om je nuttige tips te kunnen geven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 10:14

Nimfee, Eyck had wel de neiging om het ene haalbare veld niet ineressant te vinden idd... Was even een beetje creatief wezende eerste dikke week. Nu mogen we iets gaan opbouwen, dus weer verse grond en luchtjes ... En het is een reu, die wil maar al te graag zijn luchtje achterlaten, dat scheelt

Kuggur; TTA : in principe een verlenging van de voorzijde van het scheenbeen waardoor de band over de knieschijf de stabilisatie gaat overnemen