Waarschuwing! Frontline vlooiendruppels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Waarschuwing! Frontline vlooiendruppels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 07:02

Frontline, advantix etc zijn allemaal gruwelijk chemisch.
Veel honden reageren hier dan ook op.
Vaak worden de vlooien er ook resistent voor.

Ik ontvlooi sinds een paar jaar op natuurlijke basis en heb geen vlooi of teek meer gezien.

Tis ook veel fijner voor de hondjes doordat ze geen chemische rotzooi op hun lijf krijgen.

Vroeger probeerde ze altijd direct alles eraf te rollen en schuren.
Nu kan ik ze slapend behandelen bij wijze van spreken en ze kijken me nog niet aan.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 07:04

Wij gebruiken hier nog steeds frontline voor onze 2 katten, 't is eigenlijk nog nooit fout gegaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:09

Frontline is onder een andere naam zelfs nieuw op de markt gebracht. :+ Allen dezelfde werkstof.

Deze werkstof werkt prima. MAAR niet als de hond/kat al vol vlooien zit of het huis er vol mee zit dan zal frontline alleen niet werken. Dat heeft niks met resistentie te maken maar met verkeerd gebruik. Veel mensen hebben dit niet door en gooien en frontline op en voor je het weet 1 grote plaag.

Bij ons in de praktijk is firpronil het meest verkocht product en zelf gebruiken we het ook al meer als 10 jaar bij onze katten en honden zonder problemen. Ook geen allergische reacties en dergelijke, ook niet bij klanten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:31

Ik ontvlooide mijn kat nooit. Dacht een zomer: laat ik toch maar eens preventief ontvlooien. Dus frontline gebruikt, had mijn kat ineens vlooien. Das lekker -O-

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:36

Hier werkt frontlinie ook niet verschillende geprobeerd. Soieso nog niet echt de oplossing gevonden want ze krijgen nog steeds vlooien ondanks druppel

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:37

In de afgelopen 22 jaar heb ik nog nooit ontvlooit en nog nooit last gehad van vlooien.
Tot 3 weken geleden. De honden hadden vlooien.
Frontline gekocht en met 3 dagen was het helemaal weg. Honden hebben nergens last van gehad.

Ik ben tegen het structureel gebruik van dergelijke middels. Doet meer kwaad dan goed.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:40

Dat is al jaren bekend dat Frontline niet altijd meer werkt.

En ja het is nog steeds overal te koop, niet alleen bij de dierenarts..

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:48

Sassol schreef:
Ik ontvlooide mijn kat nooit. Dacht een zomer: laat ik toch maar eens preventief ontvlooien. Dus frontline gebruikt, had mijn kat ineens vlooien. Das lekker -O-

Ja, maar dat ligt dan weer niet aan Frontline..
Het kan niet zo zijn dat jouw kat geen vlooien had en dat Frontline die vlooien dan opeens aantrekt ofzo...

Ik ben de laatste tijd ook niet zo heel tevreden over frontline...
Maar we hebben op zich geen last van vlooien, maar met 4 katten en 1 hond, moet je die hond toch wel ontvlooien...
Want honden kunnen niet bepaald goed tegen kattenvlooien..

Overigens gebruik ik altijd Frontline Combo voor de teken... Dat vind ik namelijk echt naar als die helemaal volgezogen in huis liggen.. :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:52

Volgens mij weten heel veel mensen ook niet dat fipronil alleen op volwassen vlooien werkt.

Die gaan dood. Jippie!

En vervolgens komen alle eitjes en larven even later uit en zit het dier weer vol vlooien. En maar roepen 'frontline werkt niet'.

Jawel, het werkt prima, maar dan moet je wel de (duurdere) combo-versie nemen. Of een middel als advantage, dat heeft Imidacloprid als werkzame stof en deze werkt op volwassen vlooien EN larven.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:55

zonnebloem18 schreef:
Veel vlooien zijn inderdaad resistent geworden voor de werkzane stof in Frontline, al zal het bij bepaalde mensen nog prima werken.
Ik zweer bij Stronghold dat werkt als een tierelier.

Precies dit ja! :-P

Stronghold is nog super goed!
Advantage ook!

Er is ook Advantix, maar LET OP!! deze is NIET voor katten... Er zitten stoffen in die teken (tix) tegen gaan, maar deze zijn giftig voor de kat!
Advantage = KAT
Advantix = HOND

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:57

Frontline verliest duidelijk de werking door resistentie. Dit gaat ook bij Stronghold gebeuren als dit nog zo vaak gebruikt word.
Onze DA wisselt zelf van merk wat ze verkopen. Wij ontvlooien niet standaard elke maand, maar eigenlijk alleen als ze naar het pension gaat. Nida komt dan ook alleen in onze tuin buiten en niet verder.

Advantage is erg goed. Avantix voor honden ook, beschermt ook tegen teken :)
Op het moment hebben we Activyl wat ook goed werkt.
Iig alleen maar via de DA spul kopen, dat wat in de dierenwinkel ligt werkt sowieso niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:57

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:58

speurneusc schreef:
frontline is van bekend dat het bij sommige katten op gegeven moment huidproblemen gaat geven, zeker als je het regelmatig gebruikt.

om de 2 maanden is dan ook veels te veel, ik gebruik het alleen wanneer ik vlooien zie net als bij ontwormen.

je hebt nu als het waren zelf je kat vergiftigd doordat ie veels te vaak frontline heeft gehad. stoppen met vlooienmiddelen totdat de huidproblemen zijn opgelost en dan een ander merk kiezen, advantage of stronghold. in de tussentijd de omgeving goed vlovrij houden kat enige tijd weghouden van de behandelde ruimtes

Dit is onzin. Het is inderdaad zo dat veel vlooien resistent zijn tegen frontline, dit is ook al jaren bekend, maar dit is nog niet wetenschappelijk aangetoond en daarom ontkennen de vertegenwoordigers van Frontline het bestaan van resistente vlooien. Je kunt het echter gewoon veilig elke maand gebruiken (uitzonderlijke gevallen daar gelaten) het werkt alleen niet goed meer tegen vlooien. Maar de frontline combo is 1 van de weinige producten die helpt tegen teken. Veel teken producten voor honden bevatten permethrin, dit is gevaarlijk voor katten en daarom wordt de frontline nog wel eens aangeraden. Voor een kat met een vlooienallergie is dit echter niet voldoende. Deze zullen wel klachten krijgen, omdat een enkele vlooienbeet al genoeg is voor weken klachten. Dan is inderdaad een behandeling met corticosteroiden (vaak prednison) het enige dat nog helpt. Je onderdrukt hiermee de reactie van het lichaam op de vlo--> de jeuk wordt minder. Preventie is echter de beste methode, je kunt daarom het beste een ander product gebruiken. Bijvoorbeeld advantage, activyl, stronghold etc. Tegenwoordig zijn er ook pillen, die werken doden de vlo binnen korte tijd nadat hij zich vastgebeten heeft. Schijnt erg goed te werken bij dieren met een vlooienallergie. Iemand hier al ervaring mee?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:02

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:02

De resistentie is zeker al langer bekend, maar ook zeer plaatsgebonden! In sommige regios werkt het gewoon echt niet meer en daar vind je dus ook de dierenartsen die je adviseren een ander middel te gebruiken. Maar andere regios werkt het gelukkig wel nog steeds.
Het is wel de enige pipet die ook goed tegen teken werkt, daarvoor heb ik het nog in huis. Ik behandel 1 van mijn katten ermee en bij haar werkt het goed. Ik heb nog een lading in huis, maar daarna schakel ik toch ook over op advantage denk ik. Heb 1 kater gehad die er niet tegen kon (kale plek in zn nek). Voor mijn andere kater is het niet sterk genoeg, hij is namelijk een tekenmagneet. Ik heb nooit vlooien gevonden, maar wel meerdere teken per dag. Hij heeft een serestoband gekregen en die werkt perfect.

Maar behalve resistentie, speelt verkeerd gebruik ook een rol. Als je vlooien aantreft, moet je eigenlijk ook de hele omgeving behandelen. Doe je dat niet en blijft de kat dan vlooien houden, ondanks pipet, kan dat net zo goed aan de omgeving liggen en is het onterecht om te denken dat het middel niet meer werkt.

Een ander merk pakken werkt niet, je moet kijken naar de werkzame stof. De resistentie is dus tegen fipronil dus die moet je niet hebben, als je in een gevoelige omgeving woont of zelf hebt gemerkt dat het niet (meer) werkt. De nieuwe merken druppels vliegen om je oren tegenwoordig, aangezien het patent op fipronil is verlopen. Monopolypositie is er niet meer, elke fabrikant mag dit nu produceren. Vandaar de wildgroei aan merken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:04

@els1984: jij bedoeld denk ik comfortis. Dat zijn idd pillen, werkt preventief tegen vlooien voor een maand. Ik gebruik het voor mn wilde katje en bij haar werkt het goed. Ik heb zelf nog geen directe ervaring met gebruik bij vlooienallergie, maar heb wel meerdere verhalen gehoord waarbij dit goed werkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:04

Wij hebben dezelfde ervaring met frontline. Werkt niet meer bij onze honden en katten. Hebben nu van die pilletjes die ze eens in de zoveel tijd moeten van de dierenarts. Dat helpt wel!

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:06

Kleine_Reijn schreef:
zonnebloem18 schreef:
Veel vlooien zijn inderdaad resistent geworden voor de werkzane stof in Frontline, al zal het bij bepaalde mensen nog prima werken.
Ik zweer bij Stronghold dat werkt als een tierelier.

Precies dit ja! :-P

Stronghold is nog super goed!
Advantage ook!

Er is ook Advantix, maar LET OP!! deze is NIET voor katten... Er zitten stoffen in die teken (tix) tegen gaan, maar deze zijn giftig voor de kat!
Advantage = KAT
Advantix = HOND

Even kleine aanvulling: Advantage is ook voor hond, werkt alleen niet tegen teken, alleen tegen vlooien.
Want Advantage bevat geen permethrin (de schadelijke stof voor katten), Advantix bevat wel permethrin.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:06

Het is een beetje onzin dat frontline niet werkt, sommige vlooien worden er resistent tegen en katten kunnen spontaan een allergie krijgen tegen een bepaalde stof.
Ik heb zelf een tijdje in een dierenspeciaalzaak gewerkt en daar kwamen ook vaak mensen met de klacht dat het niet werkt en dat de DA zegt dat frontline niet werkt.
Dat is een fabel, natuurlijk zal de DA zeggen dat het niet werkt, want dan verkoopt hij toch zijn eigen producten?
Geen enkel vlooienmiddel werkt als je alleen het dier behandeld. Als je dier last heeft van vlooien zul je ook de omgeving moeten behandelen, anders heeft het totaal geen zin.
Ieder heeft natuurlijk wel zijn eigen voorkeur voor vlooienmiddel.
Neem beaphar, die heeft dezelfde stof er inzitten die ervoor zorgt dat er geen vlooien op het dier komen als frontline. Maar je hoort alleen altijd over frontline.. Terwijl veel mensen met een kleiner budget vaak voor beaphar kiezen. Ik heb niks tegen de DA, maar ik geloof alleen niet altijd alles wat hij zegt ( meerdere keren ervaring gehad dat de DA het verkeerd had.. veel kosten betaald en uiteindelijk zelf uitgezocht en dan de oplossing gevonden )
Vlooien worden tegen elk middel resistent als je die altijd gebruikt, je moet daarom ook regelmatig afwisselen van vlooienmiddel.

En niet vergeten, dier en omgeving behandelen..
Laatst bijgewerkt door RenskeLap op 09-09-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:07

Zwerte schreef:
@els1984: jij bedoeld denk ik comfortis. Dat zijn idd pillen, werkt preventief tegen vlooien voor een maand. Ik gebruik het voor mn wilde katje en bij haar werkt het goed. Ik heb zelf nog geen directe ervaring met gebruik bij vlooienallergie, maar heb wel meerdere verhalen gehoord waarbij dit goed werkte.

Inderdaad onder andere Comfortis, ik heb het ooit geprobeerd bij mijn hond, maar die vond de pil heel erg vies :P

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 10:10

Het gaat nu al veel beter met m'n kat! :D hij heeft zichtbaar minder jeuk. Nu de vacht nog terug.. :)
Mij kat heeft trouwens ook idd zo'n pil gehad die een maand werkt omdat die vlooiendruppels die we zouden krijgen uitverkocht waren, die kunnen we vandaag ophalen.

Voor de mensen die zeggen dat Frontline nog wel werkt of anders gebruikt moet werken en dan wel werkt: dat is niet waar. Mijn dierenarts zegt het niet voor niets lijkt mij.. Het werkt gewoon niet 'goed' meer. Als je kat niet vaak buiten komt zal je misschien het idee hebben dat het werkt omdat je kat geen vlooien krijgt. Maar als je kat vaak buiten komt..

Ik ben zelf geen dierenarts, ik weet dus ook niet alle feiten. Maar mijn dierenarts verkoopt dat spul ook al een heeeele tijd niet meer en zegt dat het al een tijd niet meer werkt en dat ze niet snappen waarom het überhaupt nog verkocht wordt.

Maar het gaat er ook niet echt om of het waar is of niet, ik wil alle katteneigenaren alleen waarschuwen zodat ze problemen kunnen vermijden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:14

Celine_Famke schreef:
Voor de mensen die zeggen dat Frontline nog wel werkt of anders gebruikt moet werken en dan wel werkt: dat is niet waar.

Ik heb het van de DA gekregen en het werkte dus wel. ;)

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:14

RenskeLap schreef:
Het is een beetje onzin dat frontline niet werkt, sommige vlooien worden er resistent tegen en katten kunnen spontaan een allergie krijgen tegen een bepaalde stof.
Ik heb zelf een tijdje in een dierenspeciaalzaak gewerkt en daar kwamen ook vaak mensen met de klacht dat het niet werkt en dat de DA zegt dat frontline niet werkt.
Dat is een fabel, natuurlijk zal de DA zeggen dat het niet werkt, want dan verkoopt hij toch zijn eigen producten?

En dit is dus precies de reden dat mensen in de war raken. Want ze komen met hun aan vlooienallergie-lijdende-kat niet bij de dierenspeciaalzaak. Die komen allemaal bij de DA. Beste DA, mijn kat zit onder de plekjes, likt zich helemaal kapot. Hoe kan dat? DA: Ja meneer/mevrouw hij heeft vlooien. Ontvlooit u wel? Klant: Ja hoor netjes elke maand met Frontline. En dan kijk je in de computer ja hoor mensen halen netjes elke 4 maand, 4 pipetjes frontline. En als dat elke week geregeld gebeurd en je praat met DA-en van andere praktijken en die merken hetzelfde....
Wel ben ik met je eens dat als je eenmaal een vlooienplaag hebt, je nergens komt met alleen het dier ontvlooien, dan moet je echt de hele omgeving meenemen en doorgaan tot het over is. Maar bij preventief ontvlooien zijn druppels over het algemeen voldoende.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:16

Waarom ga je niet gewoon verder met de pillen van Comfortis, TS?
Ik gebruik dit nu ook en ondanks dat het niet van harte ingenomen wordt werkt het wel heel erg goed.

Ik had eerder altijd Advantage, maar de kater bleef maar last houden van vlooien. Dus ben ik over gegaan om de Comfortis. Geen vlo meer gezien.
Ook het huis behandeld natuurlijk

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:16

HorseTopShop schreef:
Celine_Famke schreef:
Voor de mensen die zeggen dat Frontline nog wel werkt of anders gebruikt moet werken en dan wel werkt: dat is niet waar.

Ik heb het van de DA gekregen en het werkte dus wel. ;)

Dat je het van de DA krijgt hoeft niet te betekenen dat het goed werkt.
DA heeft Frontline nog wel voor kittens en puppy's ;)

En het werkt misschien bij jou nog wel, maar bij een héleboel andere dieren niet meer. En dat is net zo als met de wormen en de antibiotica.