2e konijn erbij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 18:54

Nimfee schreef:
Isabonny schreef:
Naar mijn achterbuurman gegaan (die konijnen fokt) en daar een lief exfok konijntje gekocht (Snoepie). En ja hoor... ca. 1jaar later werd ook Snoepie ziek. Vanaf dat we haar hadden, vonden we al dat ze enigszins sleepte met haar achterlijf, oftewel haar achterpootjes niet goed onder haar lijf zette. Wij dachten dat het kwam door het fokken en altijd in een klein hokje te hebben gezeten.

Lijkt mij dan niet echt een fijne fokker, als de konijnen in kleine hokjes zitten. Ik zou eerder dan naar een opvang gaan.
Ik heb ook een paar keer pech gehad met opvangkonijnen. Niet alleen met opvangkonijnen, gewoon sowieso konijnen in het algemeen. De eerste twee konijnen uit de opvang waren elke keer na een half jaar plots overleden. Behalve de laatste twee, die ik nu heb, heb ik nu inmiddels drie jaar.

Na ja, zo klein zijn zijn hokken eigenlijk niet, maar bij mij lopen ze ook wel eens los in de kippenwei of staan ze in de winter in een paardenstal waar ze dan de hele dag (overdag) los in mogen lopen, dus die krijgen gewoonweg veel meer beweging.

In de opvang waar wij de 1e 2 konijnen hebben gehaald, zaten de konijnen in veel kleinere hokken. Vaak met zijn 2-en in van die grotere binnenkooien, maar die waren dan toch nog kleiner dan de vaste hokken waar hij zijn konijnen in heeft zitten. Zijn hokken moeten ook wel groot zijn, want hij heeft voor het merendeel van die grote Lotharingers.

Nimfee

Re: 2e konijn erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:26

In de opvang zitten konijnen over het algemeen maar 3-4 weken. Bij een fokker toch vaak hun hele leven... Als een konijn ergens een vast verblijf krijgt, is het wel belangrijk dat een konijn een permanente ren tot zijn beschikking heeft (en een maatje natuurlijk), zodat het konijn echt aan zijn behoefte kan voldoen. Rennen, spelen, graven enz. Dat zou 24/7 moeten kunnen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 19:04

Nimfee schreef:
In de opvang zitten konijnen over het algemeen maar 3-4 weken. Bij een fokker toch vaak hun hele leven... Als een konijn ergens een vast verblijf krijgt, is het wel belangrijk dat een konijn een permanente ren tot zijn beschikking heeft (en een maatje natuurlijk), zodat het konijn echt aan zijn behoefte kan voldoen. Rennen, spelen, graven enz. Dat zou 24/7 moeten kunnen.

Dat zou moeten kunnen, maar als je heel reeel kijkt, dan voldoet bijna niemand aan al die wensen. Hoeveel konijntjes die voor kindlief zijn aangeschaft zitten niet in een veel te kleine ren, soms in een kleine binnenkooi zelfs en word er nauwelijks naar om gekeken nadat de nieuwigheid eraf is. Dan zitten ze bij mijn achterbuurman zo slecht nog niet, maarrrr... ze kunnen uiteraard niet vrij rondrennen en graven. Bij mij kunnen ze ook niet graven. Alleen als ze in de kippenren zitten, maar dat heb ik ze nog nooit zien doen. Misschien dat ze de kleibodem te hard vinden, want in de zandbak van mijn dochter heb ik ze wel eens zien graven.

Ik heb het konijntje van de achterbuurman ook niet gekocht, maar gekregen. Hij gunde het beestje haar leven, want anders had hij haar opgegeten...echt waar, zo klein als ze is...was precies genoeg vlees voor hem. Zijn vrouw is nl. vegetariër, dus dan had hij genoeg aan een dwergkonijntje. We hebben haar dus eigenlijk echt gered *D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 19:05

Isabonny schreef:
Nimfee schreef:

Dat zou moeten kunnen, maar als je heel reeel kijkt, dan voldoet bijna niemand aan al die wensen. Hoeveel konijntjes die voor kindlief zijn aangeschaft zitten niet in een veel te kleine ren, soms in een kleine binnenkooi zelfs en word er nauwelijks naar om gekeken nadat de nieuwigheid eraf is. Dan zitten ze bij mijn achterbuurman zo slecht nog niet, maarrrr... ze kunnen uiteraard niet vrij rondrennen en graven (al ontsnappen ze hem af en toe wel eens bij het uitmesten van de hokken }> ). Bij mij kunnen ze ook niet graven. Alleen als ze in de kippenren zitten, maar dat heb ik ze nog nooit zien doen. Misschien dat ze de kleibodem te hard vinden, want in de zandbak van mijn dochter heb ik ze wel eens zien graven.

Ik heb het konijntje van de achterbuurman ook niet gekocht, maar gekregen. Hij gunde het beestje haar leven, want anders had hij haar opgegeten...echt waar, zo klein als ze is...was precies genoeg vlees voor hem. Zijn vrouw is nl. vegetariër, dus dan had hij genoeg aan een dwergkonijntje. We hebben haar dus eigenlijk echt gered *D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:08

Je zegt een behoorlijk groot hok te hebben, hoe groot is deze dan? Heb terug gelezen, maar kan niet vinden of je dat al hebt gezegd of niet. De reden dat ik dit vraag is omdat veel mensen hun te kleine hok een heel groot hok noemen. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:59

Fijn dat het goed gegaan is en dat je rammetje een sulletje was/is hihi :'). Hier heb ik ze wel in een neutrale ren gekoppeld. In het permanente hok heb ik verder niets qua inrichting verandert, wel schoongemaakt en nieuw stro erin. Het ging hier ook gelukkig in één keer goed.

Heb je foto's van het stel en je hok en ren? Ik ben wel benieuwd!
Dit zijn mijn nijnen: [BB-ITP] Onze franse hangoorbaby in haar nieuwe buitenhok op pagina 3 zie je het nieuwe konijntje (Mowgli).

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:17

Isabonny schreef:
Nimfee schreef:

Dat zou moeten kunnen, maar als je heel reeel kijkt, dan voldoet bijna niemand aan al die wensen. Hoeveel konijntjes die voor kindlief zijn aangeschaft zitten niet in een veel te kleine ren, soms in een kleine binnenkooi zelfs en word er nauwelijks naar om gekeken nadat de nieuwigheid eraf is. Dan zitten ze bij mijn achterbuurman zo slecht nog niet, maarrrr... ze kunnen uiteraard niet vrij rondrennen en graven. Bij mij kunnen ze ook niet graven. Alleen als ze in de kippenren zitten, maar dat heb ik ze nog nooit zien doen. Misschien dat ze de kleibodem te hard vinden, want in de zandbak van mijn dochter heb ik ze wel eens zien graven.

Hoe andere hun konijnen houden, doet niet af aan hoe jij je konijnen houdt. Omdat anderen zich onvoldoende inlezen voordat ze een konijn aanschaffen en dus in een te kleine kooi houden, betekend niet dat jij dan ook minder 'goed' voor ze hoeft te zorgen.

Als hij jouw konijntje het leven gunde, waarom gunt hij dat zijn eigen konijnen dan niet?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:39

ehm, omdat hij fokt om ze of naar dierenwinkels te verkopen? Of om ze op te eten als hij zin in konijn heeft? Dat betekend niet dat hij helemaal harteloos is en alles wat niet deugt zomaar een slag in de nek geeft...als hij weet dat 1 van zijn konijnen goed terecht komt (zoals bij ons :j ) en het toevallig zo uitkomt dat wij net op zoek zijn naar een nieuw konijn, dan gunt hij het 't diertje....en ons ook natuurlijk.

Als fokker kun je niet alles aanhouden en hij raakt ook niet alles kwijt. Soms fokt hij ook echt voor de slacht met zijn Lotharingers. Mensen komen zelfs bij hem voor nestjes Lotharingers (moeder met kids) om ze zelf groot te trekken en te slachten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:15

En dan na een jaar is flappie ineens 'weggelopen' :+

Maar vind het een beter idee dan gewoon vlees uit de supermarkt dus bio-industrie, daar niet van :P

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 10:00

Geryon schreef:

Maar vind het een beter idee dan gewoon vlees uit de supermarkt dus bio-industrie, daar niet van :P

Niet onze flappie hoor! Al lust ik zelf ook graag konijn :D .

En met "moeder met kids, bedoelde ik: moederkonijn met babynijntjes :D , niet mensemoeders met hun kinderen :P

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:21

Typisch bokt...
Er word net gezegd dat ze een ren heeft en 2 verdiepingen...
Dat is al groter dan het gemiddelde waar de konijnen in Nederland mee te maken krijgen....
En maar klagen over de (te) kleine hokken van de fokker.... Als je de situatie niet kent, niet oordelen.

TS, wat fijn dat Jack nu een vriendinnetje heeft en dat het tot nu toe zo goed gaat! Geniet lekker van jij nijntjes!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 10:45

Ik heb een groot hok van Castle. Zoiets als deze, maar dan met 2 deuren beneden (links en rechts, i.p.v. 1 in het midden) http://www.dierenhokken.nl/index.php/ko ... t-ren.html

Lijkt me groot genoeg voor 2 konijnen, waarvan 1 dwergnijn en een halfwilde die niet heel veel groter is. Als je daar dan bij telt dat ze regelmatig in de paardenstal of kippenwei mogen loslopen de hele dag, dan moet dat toch goed zijn.

Gisteravond was zoooo snoezig <3 : Black Jack zat Snovit (door mijn dochter Witje genoemd) haar koppie te wassen. Ze is nu ook al wat minder schuw. Ze komt tenminste nu snoepies uit mijn hand eten, al laat ze zich nog niet graag aaien... maar dat heeft tijd nodig, dat komt wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:03

Isabonny schreef:
Geryon schreef:

Niet onze flappie hoor! Al lust ik zelf ook graag konijn :D .

En met "moeder met kids, bedoelde ik: moederkonijn met babynijntjes :D , niet mensemoeders met hun kinderen :P

Ooh _O- Verkeerd begrepen.

iirrssjjee schreef:
Typisch bokt...
Er word net gezegd dat ze een ren heeft en 2 verdiepingen...
Dat is al groter dan het gemiddelde waar de konijnen in Nederland mee te maken krijgen....
En maar klagen over de (te) kleine hokken van de fokker.... Als je de situatie niet kent, niet oordelen.

TS, wat fijn dat Jack nu een vriendinnetje heeft en dat het tot nu toe zo goed gaat! Geniet lekker van jij nijntjes!

Dat komt omdat er op bokt dierenvrienden zijn :)

Je hok is helaas wel te klein voor een 24/7 verbijf. Bovenkant is nachthok, dat is groot genoeg. Onderkant is ren, maar echt te klein. Kunnen ze niet lekker in rennen, springen en doen. (gelukkige konijnen zijn GEK! :P).

Kun je er niet een rennetje aan vast maken? :) Gewoon zo'n goedkope puppy ren of iets.

Heerlijk dat ze zo lief zijn voor elkaar trouwens :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:59

Geryon schreef:
Dat komt omdat er op bokt dierenvrienden zijn :)

Je hok is helaas wel te klein voor een 24/7 verbijf. Bovenkant is nachthok, dat is groot genoeg. Onderkant is ren, maar echt te klein. Kunnen ze niet lekker in rennen, springen en doen. (gelukkige konijnen zijn GEK! :P).

Kun je er niet een rennetje aan vast maken? :) Gewoon zo'n goedkope puppy ren of iets.

Heerlijk dat ze zo lief zijn voor elkaar trouwens :D

We hebben zo'n los rennetje wat je ook op het gras kunt zetten, maar daar durf ik ze niet in te zetten zonder continu toezicht. Onze half wilde konijn is een ware houdini wat uitbreken betreft. Het halve hok heeft hij al van binnen kapot geknaagd, tot gaten in de draad toe om er maar uit te kunnen. Nu hebben we dus alle gaaskanten vervangen door harde beton?draad. Hoe vaak we hem al niet hebben kunnen vangen in de wei, blij dat er nog geen vos, marter of roofvogel hem te pakken heeft gekregen.
Vanwege de vele roofvogels hier in de buurt durf ik ze ook niet onbewaakt in de kippenwei erbij te zetten.
En tja...ik heb nu eenmaal niet de tijd om de hele dag naast de konijnen te zitten. Vandaar dat ze vaker de hele dag los in de paardenbox mogen.
Paarden staan tot volgend jaar toch niet meer aan huis, dus ze huppelen en scharrelen nu bijna dagelijks door het hoge stro wat we erin gelegd hebben. Ik neem aan dat een 3x3 stal toch ruimte zat is *D . Van de winter (kunnen we eigenlijk nu al doen :)* , aangezien de paarden zeker voor de winter niet meer terug komen,omdat we de wei gisteren net hebben laten frezen en inzaaien) staat hun hok de hele winter in 1 box, omdat dat wat beter beschermt is bij zware sneeuwval. Nu staan ze ook onder de carport, maar dan kan eventuele sneeuw er nog onderin waaien.

Straks eens even manlief vragen of hij dat zware hok met me wil omslepen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:36

Isabonny schreef:
ehm, omdat hij fokt om ze of naar dierenwinkels te verkopen? Of om ze op te eten als hij zin in konijn heeft? Dat betekend niet dat hij helemaal harteloos is en alles wat niet deugt zomaar een slag in de nek geeft...als hij weet dat 1 van zijn konijnen goed terecht komt (zoals bij ons :j ) en het toevallig zo uitkomt dat wij net op zoek zijn naar een nieuw konijn, dan gunt hij het 't diertje....en ons ook natuurlijk.

Als fokker kun je niet alles aanhouden en hij raakt ook niet alles kwijt. Soms fokt hij ook echt voor de slacht met zijn Lotharingers. Mensen komen zelfs bij hem voor nestjes Lotharingers (moeder met kids) om ze zelf groot te trekken en te slachten.

Dus nogmaals waarom gunt hij zijn eigen konijnen dan niet om een ruime ren te hebben (of iig een ruim verblijf dat de konijnen kunnen rennen/graven etc.)? :D al die andere dingen, waarom hij konijnen houdt zou mij een worst zijn. Zo lang de konijnen maar aan hun behoeften voldoen. Dat is het belangrijkste.

Wat je nu hebt is idd te klein. Je kunt uit gaan van minimaal twee vierkante meter voor twee konijnen. Ik zou dan liever kiezen voor 3 of 4 vierkante meter. Biedt net wat meer mogelijkheden voor de konijnen om echt actief te kunnen zijn. Je zult dan een goede, stevige ren moeten maken als je wilt voorkomen dat je konijnen kunnen ontsnappen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:15

Fantastisch dat ze straks altijd in de paardenstal mogen echt super!
Je halfwildje geeft met het enorm geknaag en ontsnap namelijk al aan dat het echt te klein is. Daarom laten we elke gevonden voedster castreren zodat we geen jonge halfwilde konijntjes krijgen, omdat daar heel moeilijk een baasje voor te vinden is die een grote overdekte ren heeft voor ze, want zij kunnen helemaal niet in een hokje, ze knagen alles kapot, zoals je nu al hebt ervaren :D Het zijn geweldige konijntjes halfwild, maar wel met een flinke dosis pit :D

Dus in het voorjaar lekker aan de klus voor een nieuwe ren, super tof! :D