Advies gevraagd: hond bijt kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:42

Ik zou mijn kinderen niet aan het gevaar van deze hond bloot stellen. Dit gaat een keer goed mis en tot nu heb je nog geluk gehad.

Ik mis in het hele verhaal de reactie en houding van de hondeneigenaar. Als dit mijn hond was, dan zou ik de hond niet meer in de buurt van kleine kinderen los laten, veels te gevaarlijk. Dus ja, dan maar in een bench.

Als de hondeneigenaar dit niet uit zichzelf doet, dan maar niet uit logeren. Wat is voor jou belangrijker de gezondheid van je kinderen of de (vriendschaps) band met deze hondeneigenaar?

Geryon

Re: Advies gevraagd: hond bijt kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:49

Ik denk dat hij zijn baas wilde beschermen, omdat hij op schoot zat bij hem en hem dan 'toe eigent'. In ieder geval moet je kind dus niet meer dreigend doen als hond bij iemand zit. En wat je verder nog wilt doen is je eigen keus.. Begrijpelijk als je je kind er niet meer wilt laten zijn met de hond!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:01

Aangezien je zelf al twijfelt en het je niet lekker zit: gewoon niet doen!
Waarom zou je uberhaupt dit risico gaan nemen?!
Je geeft nu al twee situaties aan waar de hond te ver ging, en eigenlijk probeer je die goed te praten. Maar dat kan niet.
Kinderen van 2 en 3 zijn nog veel te klein om gedragsregels voor honden te leren en te onthouden!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:11

Je kinderen zijn te waardevol om uit te proberen of het wel of niet gaat

Van wat ik lees zou ik t doodeng vinden... Mag je best zeggen, jou kinderen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:22

hond lijkt mij niet echt opgevoed en de kinderen te jong....die struikelen een keer over de hond en dan hapt hij waarschijnlijk ook.Heeft de hond een correctie gekregen toen hij beet?Ik zou hem toch een flinke schop(je) de hoek in hebben gegeven.
Wat doet een hond op schoot?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:24

Brr niet ok dit en jouw taak als ouder om je kids te beschermen tegen deze hond. Het is al twee keer mis gegaan, denk je nu echt dat het niet een derde keer gaat gebeuren??

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:31

Ik ben een hondenliefhebber maar ook moeder en nee, mijn kinderen zouden hier niet gaan logeren.
Zoals ik het kan inschatten zijn de baasjes van de hond niet in staat de combi hond/kind goed te begeleiden. Jouw gevoel dat het je 'niet lekker zit' moet voldoende zijn om naar te luisteren.
Sterker nog, mocht er wel wat gebeuren neem je jezelf dat voor de rest van je leven kwalijk.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:32

Ik zou mijn kinderen daar echt niet laten logeren. Ze zijn nog heel jong en je weet niet of die hond het nog eens gaat doen. Dit ging maar net goed. Als het net niet goed gaat dan vergeef je dat jezelf ook nooit.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:40

hond en baas hebben duidelijk opvoeding nodig en kinderen moet je daar niet aan blootstellen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:43

Als jij mij zou vragen om mijn hond in de bench te stoppen als jou kinderen komen logeren dan hield je je kinderen maar. ;)

Wij zijn er niet bijgewerkt en kunnen dus niet voldoende over de situatie oordelen om te zeggen of je er wel of niet van kan uitgaan dat de hond nog eens bijt. Je moet doen wat je hart je ingeeft, maar die onzekerheid is zeker niet handig, zeker niet als je kinderen die onrust gaan overnemen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:46

absoluut niet door laten gaan, je kinderen zijn geen testobject; 2 incidenten op 1 dag notabene?!

als baasje zou ik het zelf geen enkel probleem vinden om de hond in de bench te doen (of in de hal of bijkeuken)als de kinderen er aan het spelen zijn, maar ik ken meerdere baasjes die dat niet willen. Snap het probleem niet zo, de hond hoeft er geen uren achterelkaar in (tuin?wandelen?snachts gewoon los?) en het is maar voor een dagje en puur vanwege dit probleem. Onze honden gaan sowieso in de hal als er mensen over de vloer komen, wil niet dat een ander last heeft van onze spring in het veld. Maar goed, ik zou ook niet het risico willen lopen als hij in de bench zit, straks wordt het toch even vergeten ofzo.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:48

geerke schreef:
hond lijkt mij niet echt opgevoed en de kinderen te jong....die struikelen een keer over de hond en dan hapt hij waarschijnlijk ook.Heeft de hond een correctie gekregen toen hij beet?Ik zou hem toch een flinke schop(je) de hoek in hebben gegeven.
Wat doet een hond op schoot?

Helemaal mee eens!
Mijn vorige hond had ik al ruim 10 jaar en was zeer lief en betrouwbaar toen hij ineens (hond zat niet op schoot maar op de grond langs mij en ik zat op de bank)het kind wat op bezoek was in het gezicht beet toen deze hem wilde knuffelen met open armen(kind was honden gewend maar wist niet dat niet alle honden hiervan gediend zijn).
Was amper schade(tand door lip en sneetje) maar mijn hond heeft toch een flinke correctie gekregen ondanks dat hij zelf ook geschrokken was en het niet een kwestie was van dominantie.
Een hond mag niet bijten maar dit kan altijd in elke situatie eens gebeuren.
Het is aan de baas om dit op de juiste manier te corrigeren om in de toekomst dit soort situaties te voorkomen.

Ik heb zelf momenteel 2 grote honden waarvan 1 hond dominant en onzeker is.
Zeker zo'n combinatie kan link zijn en bepaalde situaties moeten er ook niet gebeuren want dan kan dit escaleren maar ik houd hier ten alle tijden rekening mee.
Deze hond krijgt dan ook echt een zeer consequente opvoeding om zoveel mogelijk risico te beperken.

Als hier kinderen op bezoek komen dan gaan de honden de tuin in of naar een hele grote schuur.
De honden zijn lief en vriendelijk maar kinderen doen ooit rare dingen en dan neem ik geen risico met een dominante, onzekere hond die dan ook nog eens op eigen terrein(territorium)is.
Buiten eigen terrein is hij heel anders naar kinderen en vind hij alles geweldig en leuk(meestal)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:51

Kinderen niet bij een hond laten die hier niet mee opgevoed is en andersom..... kinderen die niet weten hoe ze met een hond moeten omgaan horen ook niet in de buurt van de hond.

Echter bewtwijfel ik of de situatie hond-kind ooit 100% vertrouwd kan worden....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:55

goh KimD, dus als jouw hond bijt naar kinderen en je krijgt vrienden met kleine kinderen op bezoek dan laat jij je hond vrolijk en onbezorgd loslopen tussen die kinderen? Je snapt dat jij als baas verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor je hond en dat die niet mag bijten?

Als eigenaar van zo'n hond zou ik mijn hond niet bij de kinderen laten. Zijn de kinderen binnen? Dan hond in andere ruimte of buiten. Zijn de kinderen buiten? Dan hond in kennel of binnen. Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn en het hoeft ook niet gelijk een bench te zijn. Kinderen van 2 of 3 moet je in de gaten houden en die hoeven niet zelfstandig door het huis te spelen. Andere ruimte hoeft dus geen probleem te zijn.

Ik snap dus niet waarom de eigenaar niet in grijpt bij zulk gedrag en zelf initiatief neemt om ongelukjes te voorkomen.

Als moeder zou ik er die 2 incidenten geen vertrouwen meer in hebben en het risico niet willen nemen.
Dus het gesprek aan gaan en eerlijk aangeven dat je de hond niet met de kinderen vertrouwd en dat je daarom overweegt de logeerpartij af te zeggen. Misschien komt de eigenaar zelf met een goede oplossing en anders gaat het gewoon definitief niet door.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:58

KimD schreef:
Als jij mij zou vragen om mijn hond in de bench te stoppen als jou kinderen komen logeren dan hield je je kinderen maar. ;)

Hebben jouw honden meerdere keren kinderen gebeten? Zo niet dan is je opmerking nogal irrelevant.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:05

Honden en katten moet je nooit vertrouwen met kleine kindjes. Een dier is niet te vertrouwen met kinderen en daarom moet je hem altijd in de gaten houden. Kinderen zien geen gevaar en daarom moet je ze altijd voor zijn. Wij doen onze kat in de slaapkamer als we kleintjes over de vloer krijgen. Puur omdat we niet weten wat er kan gebeuren

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:07

Hm, gezien het tweede incident dat je nu beschrijft kan ik me wel heel goed voorstellen dat je er niet gerust op bent. Hoe ziet de eigenaar van de hond dit - ziet die er geen (potentieel) probleem in?

Wat hierboven gezegd wordt, is wel waar - je kinderen zijn te dierbaar om te 'proberen of het lukt'. Als jij er geen vertrouwen in hebt dat er voldoende toezicht is of de dieren voldoende afgeschermd worden, dan zul je ze daar vermoedelijk niet met een gerust hart kunnen achterlaten. Van de eigenaar verwachten dat de hond dan in de bench gaat gaat wellicht aan hun kant te ver, maar van jou kunnen ze dan weer niet verwachten dat jij je kinderen als 'testobjecten' (bij gebrek aan beter woord) inzet. Dan moet er dus een andere oplossing komen, om ervoor te zorgen dat persoon in kwestie genoeg tijd met je kinderen kan doorbrengen zonder dat daarbij problemen ontstaan!

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:41

We hebben het er thuis nog eens over gehad en beslist om ze er niet te laten logeren, het risico is me inderdaad te groot dat het nog eens gebeurt met ernstigere gevolg.

@ Benita: de eigenaars waren enorm aangedaan toen het net gebeurd was en letten wel op als de hond nog bij de kinderen in de buurt komt, maar hij wordt er niet bij weg gehouden.

@geerke: naar wat ik hoorde heeft de hond wel een goeie opdoffer gekregen van de eigenaar, die was namelijk net zo hard geschrokken.

@ Hanmar: in dit tweede incident zag de eigenaar niet echt een probleem, gebeurde ook voor hij effectief op mijn dochter beet. Eigenaar heeft het niet gezien en veronderstelde dat het 'om te spelen' was. Ik denk niet dat ze er problemen in zien voor de toekomst aangezien de hond nog nooit zoiets gedaan had en zijn gedrag te verklaren viel. Dit wil echter in mijn ogen niet zeggen dat het niet meer zal gebeuren. Het is niet omdat het gedrag vanuit het standpunt van de hond te verklaren is dat het niet gevaarlijk is.

Bedankt iedereen voor de eerlijke meningen, het geeft aan dat er toch meerdere mensen er een probleem in zien en ik me niet onnodig zorgen maak of aanstel.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:54

Je stelt je absoluut niet aan en je moet je eigen gevoel volgen.
Ook dacht ik ergens te lezen dat die mensen geen ervaring hebben met kleine kinderen?
Het lijken me, zoals er al eerder aangegeven is, geen geschikte mensen om zowel hond als kind samen te begeleiden.. 2 incidenten zijn er al te veel. Goede beslissing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:55

De toedracht hiervan is de hond hoger plaatsen dan een kind door de hond op schoot te laten zitten. Bij mensen die dergelijke simpele rangorde regels niet weten kun je idd beter geen kinderen laten logeren. Het is de hond niet eens erg kwalijk te nemen.
Al moet ik zeggen dat ik ook 3 honden en kleine kinderen heb en die van mij bijten niet in zo'n situatie. Tuurlijk let ik op (en voed ik op, zowel honden als kinderen) maar ik ben blij dat ik hier 3 kindervrienden heb lopen. 2 van dergelijke incidenten in korte tijd zou voor mij genoeg zijn om kinderen en hond niet meer bij elkaar te laten als je op bezoek gaat. Lijkt mij dat de eigenaren van de hond dat ook wel snappen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:14

Goede keuze om niet te logeren. Zoals al eerder is aangehaald, hond - kind is niet altijd een goede combinatie. Omdat je het in je verhaal niet benoemd ga ik er vanuit dat deze mensen zelf geen (jonge) kinderen hebben, de hond zal dus ook niet (volledig) begrijpen hoe hij met deze kleine mensjes moet omgaan. Verder ga ik met mijn voorgangers mee, de high five situatie was een fout van de eigenaar.

Daarnaast is de Basenji alles behalve een standaard hondenras. Ontzettend leuke, intelligente honden die zich prima zelf redden en ook redelijk makkelijk hun eigen gang gaan (als je deze loslaat in het bos vind je naar een jaar niet een hoopje ellende maar een gezonde volgevreten hond). Het is het type hond wat doorgaans niet los kan en moeilijk onder volledig appel te krijgen is (vraag maar eens na bij menig professioneel honden trainer :') ). Uiteindelijk lukt het wel, maar daar is heel veel tijd, ervaring en geduld voor nodig. Hoewel op schoot zitten eigenlijk altijd fout is, is het een ras die het zelf altijd hogerop zoekt. Die van mij koos doorgaans voor de vensterbank. Ze blaffen niet maar maken aparte geluiden en zijn daarom soms wat lastiger te lezen (ook voor de baas).

Naar mijn mening dit specifieke ras sowieso een slechte combinatie met (kleine) kinderen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:25

Vervelend dit. Ik begrijp je heel goed dat je de kids er niet alleen laat logeren. Ik heb zelf kinderen en een Jack Russel die ook kan gaan happen bij onverwachte bewegingen van jonge kindjes. Hij houdt er gewoon niet van als er met handjes boven zijn hoofd gezwaaid wordt.

Van onze kinderen kon hij het nog wel hebben toen ze klein waren maar van andere kinderen echt niet. Bovendien wisten mijn kinderen dat ze er niet actief op af moesten gaan. Maar dat kun je van andere kids, vriendjes en vriendinnetjes niet verwachten. Dus ging ie in de bench als mijn kids vriendjes te spelen hadden vroeger.

Het is verder een schat van een hond, maar met kleine kinderen heeft ie niet zoveel. Als ze hem met rust laten vindt ie het prima maar als ze constant aan 'm zitten is ie het op een gegeven moment beu. Hij grijnst een keer en als dat niet helpt, dan hapt ie. Hij bijt dan niet door ofzo maar het is wel genoeg voor een paar tandafdrukken zeg maar.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:37

Ik zou inderdaad oppassen. Als je er nou zelf bij zou zijn was het misschien een ander verhaal.

Basenji's zitten volgens mij in de rasgroep Spitsen en Oertypes, net als die van ons. Dat zijn soms gewoon gevallen apart :+ Zoals Bubsj hier boven ook zegt komt mij zeer bekend voor. Om die reden zou ik situaties als honden op schoot, helemaal met kinderen er bij sowieso al vermijden.

Ik zie het altijd zo: een hond kan niet praten, als hij iets niet leuk vindt uit hij dat door iets te doen. Bijvoorbeeld door een andere houding aan te nemen, te blaffen, piepen of inderdaad bijten. Die eerste tekenen die een hond laat zien als hij niet op zijn gemak is of iets niet leuk vindt, herkent een kind sowieso niet. Dus ik zou ALTIJD voorzichtig zijn met honden en kinderen. Ook als je er zelf bij bent, een ongelukje kan in 1 seconde gebeuren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:41

Sokje_6 schreef:
Dat is al lang weer achterhaald, van die bank. Schoot weet ik niet.

Ik zou het gewoon samen een keer overleggen, allebei kijken wat er mogelijk is en allebei een beetje inschikken naar elkaar. Dan is er meestal best wat mogelijk :)

Kan wel "achterhaald" zijn, bij onze dominante hond (die we van onze ouders in huis kregen) werkte het perfect: we schrapten àl zijn privileges die hij had bij mijn ouders, omdat hij al praatjes kreeg als hij op de bank mocht liggen.
Bankverbod maakte hem al een stuk hanteerbaarder, en het toepassen van de andere "regels van de roedel" wat tegenwoordig zogenaamd ook al achterhaald is, maakte een hanteerbare en redelijk kindveilige hond van dat dier.

Verder: bij logeren kunnen er tal van andere situaties ontstaan waarbij die hond denkt in te moeten grijpen, dat zal ècht niet over zijn met het schrappen van alleen de high five... ik zou er niet gerust op zijn dat er niet weer iets gebeurt zolang de eigenaar geen uitgebreide begeleiding heeft gehad om het gedrag van die hond te leren begrijpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:46

Sokje_6 schreef:
Jankeke schreef:
Hond mag nooit meer op schoot of de bank liggen. Deze plek zorgt er voor dat hij zich hoger in rang voelt. En zeker bij een dominante hond. Dat zou je de peetoom kunnen vragen met deze uitleg. En hem duidelijk maken dat je er niet gerust op bent. Misschien is hij zelf ook geschrokken en komt hij zelf met een oplossing. Maar ik zou er zeker over praten. Als hij dan niet wil mee werken, dan de kinderen niet meer naar de peetoom tot ze een heel stuk ouder zijn.

Dat is al lang weer achterhaald, van die bank. Schoot weet ik niet.

Ik zou het gewoon samen een keer overleggen, allebei kijken wat er mogelijk is en allebei een beetje inschikken naar elkaar. Dan is er meestal best wat mogelijk :)

Het maakt niet uit waar de hond zit, op schoot of bank is een verkeerde plek , ik heb een reu, zeer braaf maar wel dominant. Als hij hoger zit dan katten en kinderen dan gromt hij en zal bijten wanneer ze aandringen. Ook onze vorige hond, zeer lief dier NIET dominant gromde ook zodra ze hoger zat. Dus hierop aanspreken maar ook je kinderen niet meer laten logeren tot ze ouder zijn, dit kan ook gebeuren als de hond in de tuin loopt en de kids daar spelen bvb in de zandbak, ook dan zitten ze lager.