poes disciplineren...raar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:01

Katten zijn prima op te voeden. Ze zijn wat eigenwijzer dus je hebt wat meer geduld nodig, maar het is zéker heel goed mogelijk en niet zielig. Die van ons kennen 'nee' heel goed.
Ze mogen ook niet op het aanrecht en krabben mag alleen aan de krabpalen (krabben aan de krabpaal levert bijna altijd een 'goedzo!' en/ of aai op, dus dan doen ze ook als ze aandacht willen dan kijken ze ook echt van goed he?!).
Ze weten het donders goed.
Ik heb ze ook verschillende 'trucjes' aangeleerd. Voor eten moeten ze netjes 'zit' en 'wachten' tot ik klaar ben met het voer klaar zetten en op 'toe maar 'mogen ze pas gaan eten. Super handig ook met een deur open doen, als ik 'wachten' zeg, blijven ze netjes aan die kant van de deur (nou ja... meestal, het heet niet niet voor niets kattenkwaad).
Ze kunnen ook voetje, high five en komen braaf als je ze roept (dat wordt 9 van de 10 keer beloond met een brokje).
De ene komt zelfs speeltjes brengen die je dan weg moet gooien zodat hij ze weer enthousiast kan gaan halen en weer terug brengen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:09

Ja hoor, hier ook opgevoed. Zolang je duidelijk en consequent bent kun je ieder dier opvoeden.

Al onze dieren (2 honden en 2 katten) zijn herplaatsers en kennen de regels.
We willen de katten absoluut niet op de tafels, bed, kasten en aanrecht hebben.
En als we aan het eten zijn, mag er absoluut niet geschooid worden.

Onze katten liggen overdag binnen te slapen, en zijn 's nachts buiten.
Wie weet waar die pootjes allemaal komen....bbbrrrr....moet er niet aan denken die op de tafels, bed, kasten en aanrecht te hebben. Of ongelukjes met ontlasting.
In het begin was het een paar keer wat vliegende slippers oid, of stemcorrectie.
Na die paar keer snappen ze echt wel dat het absoluut niet mag.

Wat betreft het schooien; na een paar keer wegsturen snapten ze het.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:11

een kat is wel degelijk op te voeden, zelfs kunstjes leren kan..

echter het grote verschil met een hond..

een hond wil voor je werken om jou te plezieren

en kat luistert uit eigenbelang.
dus omdat ze wat wil, of omdat ze wat wil voorkomen.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:12

Zoals iedereen al zegt, katten zijn prima op te voeden.
Maar dan moet je dit wel doen en volhouden, niet denken van "agch ze luistert toch niet naar me". Ze kunnen allemaal luisteren en dingen leren en afleren.

Mijn katten weten precies waar ze wel en niet mogen komen, wel op de bank, ook op de stoelen, ook op bed. Niet op de salon tafel en tv kast, ze mag wel op de eettafel want daar eten we niet aan maar computeren daar wel.
Als we daar eten komt ze er ook niet heen.

De kat van m'n zus is slecht opgevoed en springt dus op aanrechten enz. Dit mag ze nu ondertussen omdat de hond ook slecht opgevoed is en anders het kattenvoer op eet.
Maar die zegt ook, ja ze luistert toch niet. Ja ammehoela, als je zo al denkt niet nee.

Ik kan biefstuk neerzetten op de grond, de katten zullen het niet pakken. Het enige wat ze niet kunnen weerstaan is patat en chips :') Dus dan krijgen ze een mini patatje en 1 mini stukje chips. En dan is het ook klaar, dan gaan ze weer weg.
Ze eten ook niets anders dan kattenvoer en hun eigen snoepjes, is erg makkelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:13

Je hebt gewoon altijd mensen die te lui, of "makkelijk" of gewoon incapabel :P zijn om hun dier (of kind...) op te voeden.... terwijl dat inderdaad prima mogelijk is :j

In mijn beleving zijn dieren (en kinderen) die goed opgevoed zijn bovendien een stuk wijzer en gelukkiger dan de variant die men maar laat rondwapperen.

Je voedt ook op omdat je een goede en fijne band wilt en juist omdat je veel vrijheid wilt geven en het leuk wilt houden, en dat kan alleen als er goede afspraken zijn waardoor het voor iedereen leuk blijft en waarbij iedereen weet wat die aan de ander heeft :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:16

Ik was van huis uit honden gewend en toen ik op mezelf ging kwamen er twee katten. Gosh wat heb ik moeten wennen! Diep respect juist voor de opvoeding van jullie kat! _/-\o_ Ik heb twee deugnieten van 2 jaar oud, de heren weten inmiddels ook dondersgoed wat wel en niet mag maar dat moet ik ze echt nog wel dagelijks aan helpen herinneren :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:18

Hier ook een opgevoede kat. Ging eigenlijk vanzelf. Ze luisterde van kleins af naar stemcorrectie en als ze het te bont maakte kreeg ze een tik tegen haar neus (zachtjes hoor).
Ze mag wel op tafel zitten als we eten, omdat ze er gewoon gezellig naast zit te ronken. Als ze aan het eten wil snuffelen sturen we haar weg.
Ze mag op bed en in de zetel, maar verkiest eigenlijk altijd haar eigen zetel dus ze zit niet bij ons.

Ze mag uiteraard nooit aan eten komen dat op tafel staat. Lijkt me gewoon logisch toch, enkele huisregels, je leeft tenslotte samen.

Ojajoh

Re: poes disciplineren...raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:42

hier ook opgevoede katten hoor, stemcorrectie's zijn al voldoende

ze mogen hier ook alleen op de bank OP het kleed....en dat weten ze perfect.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:02

Ik heb thuis 2 poezen, heeft ongeveer hetzelfde regels als die van jou maar alleen heb ik geen deur bij mijn slaapkamer en ze kunnen daar gewoon naar binnen wandelen. Met een sprei over het bed, mogen ze dan ook erop gaan slapen, als ik in bed ga dan vouw ik de sprei netjes op en leg ze naast het bed. Wel mogen ze niet op bed komen als ik in bed lig, dat weten ze nu heel erg goed en ook nog als geen sprei op bed ligt komen ze ook niet meer niet op.

In de loop van de jaren weten ze ook wat 'nee' betekent, ze weten dat ze niet in keuken en schuur mag komen. Maar ze zijn eigenwijs, dan kan wel eens gebeuren dat ze ongemerkt tussen deur door glipt en komt vervolgens in de keuken en of de schuur. Verder mogen ze niet op de kasten, tafel etc.

Ook heeft een poes van mij paar keer tegen mij gesproeid met haar anaalklieren, ze doet dat vooral als ze jaloers is dat ik alleen aandacht geeft aan mijn partner en het keihard aanpakken is juist wat ze wil (aandacht) dus negeren is beste manier in dat geval.

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:14

Wij hebben 7 katten en ze luisteren allemaal.

Onze katten mogen zonder ons niet onder in de woonkamer, dan gaat een groep naar boven en een groep naar de zolder (vanwege soms nog wat vechten tussen sommige).
Iedere kat weet gewoon waar hij hoort en gaat ook op commando naar boven en de groep die de zolder op moet gaat daar netjes heen en de rest blijft boven wachten.

Ze zullen hier ook nooit op tafel, aanrecht of kast komen, dat weten ze verdomde goed. Mocht het ooit eens voorkomen dat eentje het "vergeet" is een knip met de vingers voldoende.... heerlijk opgevoedde katten.

Met eten mogen ze overigens ook niet op de bank komen....
En ze zijn echt niet zielig hoor....... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:22

Is het raar dat ik mijn konijn zindelijk heb gemaakt en heb geleerd 'als wij gaan eten zit jij in je hok'? _O-
Die springt gewoon zelf in zijn hok en als hij er drie naar de keuken heeft zien lopen om het bord weg te zetten dan komt ie er weer uit.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:25

Waarom heeft altijd iedereen t idee dat katten niet opgevoed kunnen worden, zie hierboven!

Okee, ze zijn wat meer eigenwijs, arrogant etc... maarja dat betekent niet dat ze niet opgevoed kunnen worden?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:46

Onze kat is ook goed opgevoed! Is nu 4 maanden maar weet precies al wat hij wel en niet mag. Als we er op dat moment bij zij, probeert hij het af en toe, maar we hoeven maar; eeeeeh te zeggen en hij stopt. Zo mag hij hier wel op de bank, maar niet op de tafels en niet naar boven. Zodra die boven zit en hij hoort ons, komt hij heel snel naar beneden. Soms ligt hij op bed. Gisteren kwam ik mijn kamer binnen, was hij dus toch naar boven gesneakt, lag hij op mijn bed, maar zodra ik binnenkwam ging hij onder mijn dekbed liggen, hij vergat alleen dat zijn staart iets langer is! Haha.

Maar hij is goed op te voeden hoor, hij weet heel goed wat niet mag, maar net als een klein kind, blijft hij het proberen!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:47

geweldig filmpje !! haha mijn kat zou ook alles doen voor een snoepje, maar moet zeggen dat ik dat niet doe haha

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 11:53

Oe, dat zitten voor de brokjes vind ik ook wel een goed idee. Bij honden vind ik dat vanzelfsprekend, maar bij poes gewoon niet aan gedacht. Ze heeft rond etenstijd wel een zekere neiging tot voor de voeten lopen en luid mauwen. Maar es aanpakken dan.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:58

Katten zijn ontzettend intelligente dieren. Ze hebben snel genoeg door dat iets niet mag en daar is niks mis mee hoor.
Je kat zou maar vergiftigd worden, omdat ze eten wat op het aanrecht staat heeft opgegeten en er niet tegenkan :(:).
Neehoor TS geen zorgen, wat je doet is prima!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:02

Hier kan Mioux al enige trucjes :) Vind t niet zo zeer bij discipline horen maar wel bij respect en luisteren naar. Ze kan nu op dr achterbenen staan op commando (soort van vragen) met dr pootjes omhoog. Ze kan zitten op commando, en ze kan dood :) Als ik ook wat neerzet wat dan ook en zeg op springt ze er ook gewoon op. Ook kan ze op commando liggen zoals ze bij de dierenarts moet voor onderzoek. Ik kan haar ook als enige overal aanraken en "onderzoeken" haha. en als je met dr speelt gebruikt ze nooit dr nagels :)

Afbeelding

Je kan t dus vind ik ook wel deels discipline noemen, aangezien ze moet luisteren naar wat jij zegt :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:03

hier ook altijd "opgevoede" katten gehad in de zin van niet op het aanrecht of tafel, niet in de gordijnen hangen, niet op schoot als je eten in je handen hebt, niet in de slaapkamer,...

Al was er eentje die altijd doodbraaf mee "aan tafel kwam" en dondersgoed wist wanneer het veilig was iets te stelen met 1 pootbeweging, want ja op tafel mag niet :+

ook 1x uitzondering gehad bij het aanrecht en dat was al ze hun voer kregen, omdat onze hond op het einde van z'n leven plots het voernijd had en alles van de katten afpakte of zelfs de katten aanviel. Maar zelfs toen sprongen ze alleen op als we ze riepen EN de potjes klaarzetten.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:06

Oh ja één van onze katten liep me altijd zo vervelend voor de voeten als ik z'n natvoer aan het klaarmaken was, klom bijna de kast op en miauwde erop los, tot het irritante aan toe. Nu hebben wij bij de overgang van de woonkamer naar de keuken een 'lijn'. Heb hem geleerd dat hij - wanneer ik z'n natvoer aan het bereiden ben - niet de keuken in mag. En hij blijft dus gewoon netjes achter die lijn zitten wachten :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:13

Mijn kat weet het ook dondersgoed. Hij kan intussen naast een bakje yoghurt of vla zitten zonder het aan te raken. Met een blik naar hem toe weet ie al dat het niet mag.
Op het aanrecht probeert ie wel, maar vaak om aandacht te trekken als ie eten wil. Dan springt ie op het aanrecht en dan weet ie dat wij vanuit de kamer naar hem toe komen om hem met de plantenspuit eraf te halen, en dan heeft ie zoiets van "Zo, nu jullie in de keuken zijn kun je me ook meteen eten geven :D ". Dat trucje probeert ie rond etenstijd erg vaak :+

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:14

Mijn kat is ook gewoon opgevoed en die zit zelfs altijd buiten. Eten krijgt ze gewoon, maar voor een snoepje moet ze gaan zitten. Zo kent ze nog wel wat trucjes. Ze weet ook heel goed wanneer ze binnen mag en wanneer niet.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:14

Hier 1 heel goed opgevoede kat en 1 minder opgevoede kat :+
De opgevoede kat doet ook gewoon niks wat niet mag. De kater, voor de insiders Jack dus, doet alles wat verboden is en heeft zijn oren voor de sier :o Hij komt niet buiten dus vies is hij nooit echt. Maar het aanrecht en de salontafel wil ik ze gewoon niet op hebben. Eettafel ook niet als we aan het eten zijn. Ook omdat het een enorme jatter is en het eten nog van je bord jat als je even niet oplet.
Hij incasseert nog weleens een slipper of een tik met de krant :o De krant hoef ik tegenwoordig alleen maar op te pakken en UH te zeggen en dan stopt hij.

Als ze 's avonds vlees krijgen dan moeten ze een rondje draaien voor ik het op de grond zet. Heel leuk gezicht hoor. Ben ik mee begonnen omdat Jack nogal gefixeerd raakte en het weleens vechten werd. Jack is met de fles groot gebracht dus dat verklaard ook wel het één en ander. Tis de liefste kat op aarde en hij gooit regelmatig zijn charmes in de strijd, maar er zijn echt dingen die niet mogen en daar houdt hij zich aan zolang ik inzicht ben :+

Ik ga eens een filmpje bekijken want omdat Jack binnenwoont heeft hij wat mentale uitdaging nodig, dus misschien kan ik hem ook een paar trucjes leren. Ik denk dat hij dat wel kan namelijk. Ik zeg weleens dat hij wat dommig is, maar ik denk juist dat hij zeer slim en uitgekookt is :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:43

Onze kat is naar het asiel gebracht, omdat hij NIET opgevoed was. Hij zou de kinderen en ook familie aanvallen. Wij hebben hem nu een tijd geleden uit het asiel gehaald en het is duidelijk een kat die geen NEE of grenzen kent (kende).

Hij is absoluut niet gemeen, maar had er lol in om als spelletje ineens in je been te hangen of om de hoek je op te wachten en een schijnaanval uit te voeren. Ik snap heel goed dat kinderen daar bang van werden en als die ouders daar niks aan gedaan hebben (of niet op de juiste manier), dan blijft zo'n dier dat doen. Ook sprong hij ongegeneerd op het aanrecht en at het brood van je bord. Aan zijn omvang te zien (veel te dik) had hij dat daar ook gedaan.

Nu hij bij ons is, denkt ie volgens mij dat hij NEE heet :D . We moeten hem echt disciplineren, anders heb je een kat die vindt dat de wereld om hem draait. Het is een leuke kat, maar wel eentje die véél energie heeft en veel uitprobeert. Dus knikker ik hem met dezelfde vaart van het aanrecht af als hij erop springt, vliegt hij regelmatig door de kamer als hij irritant voor je voeten loopt (ook per ongeluk hoor) en de plantenspuit is zijn nieuwe vriend :D

Maar hij is dus naar het asiel gebracht door gebrek aan opvoeding en het zal niet de eerste kat zijn die zo in het asiel beland..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:04

Ik vind je niet streng, en een kat kun je wel opvoeden, dat heb je zelf toch al bewezen?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:11

Nou ja blijkbaar mogen de katten van de tante van TS gewoon veel meer dan de katten van de TS.
Tja ieder zijn eigen, maar ik hou daar niet van.

Ik weet ook wel dat katten zodra je je omdraait het toch doen :+ Onze ene kat schrikt dan, onze andere kat kijkt je aan met een blik van: Wat?? Doe ik iets verkeerd?
Die is dus ook een beetje moeilijker qua opvoeding. Hij is gewoon veel brutaler, de poes is veel terughoudener.