Waarom gaan katten aan de wandel...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:36

Sakkia, als ze aldi of lidl of ander naamloos brokjes , dat ze 2 keer per dag krijgen ( behalve de oude, want die moet natvier geprakt) verkiezen boven bvb Sheba of ander duur en lekker voer ? Of dat het lekkerer is om in de stal op oude dekens of in t hooi te slapen? Ik koop niets speciaals en ik had tot nu alleen maar buitenkatten. in 40 jaar is nog geen een weggelopen. Een kater is zelfs 5 keer met mij verhuist. Dat ik numijn laatste 2 binnen heb, is simpel omdat mij al 3 doodgereden werden omdat ze hier belachelijk rijden. En omdat de eigenaren weigeren ze te verzorgen, vind ik asiel geen optie. Die kans op adoptie is ook bij de twee jongere heel klein. En voor de duizendste keer : In t begin , was er contact met Asiel, Dieren bescherming EN is melding gemaakt...maar als zelfs die zeggen, dat ze op stal beter af zijn dan bij de Tokkies of in het asiel. .. en aan de Coon wordt gewerkt.
Dus mag ik nog eens beleeft vragen om ontopic te blijven

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:42

Ayasha schreef:
Dé oplossing: maak je tuin af. :)*
De katteneigenaar die zijn kat laat lopen in andermans tuinen is de schuldige. Niet TS! :)

Nee de katteneigenaar is niet de schuldige. Ik vraag me echt af waarom je andermans kat zou gaan voeren. Zeker als je weet dat het dier een eigenaar heeft. Wat is daar het nut van?

Ik heb 1 kat die buitenkomt, die is niet binnen te houden. Doodsbang voor vreemde mensen, dus voeren heeft geen zin. De hele buurt is blij met haar want ze vangt veel muizen en af en toe ook ratten.
De andere zit idd binnen, gaat alleen naar buiten aan een tuigje. Hij vind mensen vooral lief en is de grootste vreetzak die er bestaat. Maar hij krijgt speciaal voer en overgewicht is niet goed voor hem.
Ik heb meer het idee dat ik hem moeten beschermen tegen mensen als TS dan dat ik me ergens schuldig aan maak als ik mijn kat buiten laat lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:25

Dat is ie wel, je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor wat jouw dier doet. Maar dat dat een concept is dat veel katteneigenaren niet begrijpen valt me vaker op. :D het is altijd een ander z'n schuld en probleem. :D

SAKKIA

Re: Waarom gaan katten aan de wandel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:28

Nee hoor ik begrijp dat heel goed. Als mijn kat overlast veroorzaakt zal ik er alles aan doen om dat te voorkomen. Ik vraag me gewoon af wat andere mensen beweegd om andermans dieren te gaan voeren. Ze zouden zich eens wat vaker moeten afvragen hoe de eigenaar van de kat daar zich bij voelt, dat de kat niet meer thuis komt. Hoe ze zichzelf zouden voelen als iemand anders het nodig acht jouw kat bij te voeren en de kat daardoor niet meer thuiskomt.

Is trouwens een algemene vraag en niet specifiek gericht op de TS.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:32

Ik heb geen kat dus geen ide, had ik die wel, zorgde ik dat ie in mijn tuin bleef. Hoefde ik me daar ook al geen zorgen om te maken. Lietk m los is dat mijn eigen schuld dat ik me zorgen maak of rot voel/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:35

Als jij de kat(ten) van een ander voert, dan is het logisch dat ze terugkomen.
Ik snap het probleem dus niet. Je vraagt er op deze manier bijna zelf om.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:41

Nog een reden om katten binnen te houden... Ik wil over een tijdje graag katten nemen (kittens i.v.m. de hond), maar die ga ik gewoon binnen houden. Mijn hart zou breken als iemand mijn katten zou 'stelen' en zou houden.

Er liep bij onze vorige woning een kat rond, echt een onwijs lieve kat, die sprong bij je op schoot en wilde graag aandacht. Maar hij zag er prima uit, hij kreeg volgens mij genoeg te eten. Ik denk dat hij daar ook ergens in de buurt woonde, want soms was hij er eventjes niet. Omdat hij er verder prima uit zag, ben ik hem ook verder niet gaan voeren. Aandacht geven deed ik wel, daar kwam je gewoon niet om heen (en ik vond het stiekem ook wel leuk). Maar geen haar op mijn hoofd om te denken dat het een zielige kat was die geen aandacht en verzorging kreeg... Ik dacht gewoon, hij vind het leuk hier, alle aandacht. Ik snap dat voeren eigenlijk ook niet zo. Als ik zou weten wie de eigenaren zijn, zou ik vragen of zij weten dat hun kat uitspookt en of ze dat goed vinden ja of nee.

Ik denk dat ik eerder ervoor zou kiezen om een kat zgn. naar een asiel te brengen, kijken of de eigenaren de moeite nemen om 'm op te halen... Ik heb dit wel eens bij een hond gedaan, of althans, mijn zusje had de hond gevonden. Liep angstig over straat achter haar aan. Op een veel te drukke straat, dus het was nog gevaarlijk ook. Ik kreeg een hels boze eigenaar aan de telefoon want iedereen kende haar hond en de hond liet zichzelf uit en ze begreep niet waarom we de hond naar het asiel hebben laten brengen want dan moest ze betalen. Ik heb nog uitgelegd dat de hond angstig was en bij drukke straten/wegen liep, we kende de hond niet dus daarom naar het asiel. De eigenaar wilde dit maar niet begrijpen en vond het als nog belachelijk wat wij hadden gedaan. Maar dat zou ik met katten dus ook wel doen...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:53

Als een kat er goed uitziet zie ik geen reden om te voeren. Als een kat een aantal malen achter elkaar verschijnt en er niet goed uitziet, ga ik beter opletten. Dan ga ik de verschillende sites bekijken om te kijken of er een kat vermist word. Is dit niet zo ga ik pas voeren om de kat te pakken te kunnen krijgen om de dierenambulance te bellen. Ik heb zelf 4 katten. 1 ervan gaat altijd op onderzoek uit, is echt een schooiertje. In 10 jaar 3 x verhuisd binnen een straal van 5 km. Sjimmie komt altijd netjes weer thuis., terwijl hij in zijn nieuwsgierigheid, helaas, ook bij anderen naar binnen gaat. De andere 3 gaan niet verder dan 200 meter van mijn huis. Sinds een aantal maanden heb ik een hond en ga ik 's avonds wandelen met Sjimmie en Byorn. Ik denk dat het toch echt de baasjes/sfeer in huis is waardoor een kat toch terugkomt. Ook al is het na een paar dagen/weken/maanden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:24

Cayenne schreef:
Als jij de kat(ten) van een ander voert, dan is het logisch dat ze terugkomen.
Ik snap het probleem dus niet. Je vraagt er op deze manier bijna zelf om.

Nou dit dus. Ik vind dit een pennyverhaal maar dan met katten. Heel sneu.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:47

Er zijn legio redenen waarom een kat een ander huisje zoekt, maar in de basis is het simpel: de nieuwe plek voldoet beter aan zn behoeftes dan de oude plek. Met de coon kan je trouwens ook nog denken aan vakantietijd. Wellicht zijn de eigenaren op vakantie gegaan, dier is erg gehecht aan eigenaren en neemt de benen omdat zn baasjes ook weg zijn. Oppas in de stress want kat is verdwenen.

Katten zijn heerlijk egoistisch en als hun huisje niet meer voldoende is, dan zoeken ze doodleuk een nieuwe op. Nieuwe hond, kind, beperking van ruimte, noem de redenen maar op.
Voeren kan er zeker voor zorgen dat ze terug blijven komen (ook het verhaal hier van maar heel af en toe in de winter voeren, daar komen ze echt wel voor terug hoor!)
Maar katten die op voer af gaan en vervolgens niet meer naar huis gaan, die missen toch wel iets hoor. Als ze thuis happy zijn, gebruiken ze de mens die voert gewoon als snackbar en blijven daar niet permanent wonen.
Ik voer zeker niet zomaar iets hier, juist omdat je ze dan aantrekt. Vorig jaar is er een halfwilde aan komen lopen en die heb ik uiteindelijk geadopteerd, maar die was overduidelijk een zwerver en van niemand (uiteraard alles uitgesloten via amivedi etc). Ik heb zelfs mn voer in de schuur weggehaald, omdat er teveel buurtkatten langs kwamen. Die voer ik niet, dus mn wilde dingetje krijgt nu gewoon maaltijden van me ipv onbeperkt brokjes.

Uiteraard zijn er heel wat katten die met name in de zomer lekker aan de wandel gaan, maar dat is een hele andere situatie dan waar we hier over praten (namelijk een ander huis zoeken)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 11:18

@ zwerte : daar heb je gelijk in. Die idee van wegen vakantie had ik ook al, daarom briefjes opgehangen, asiel gebeld en amivedi - geen meldingen binnen gekomen. Chip uitlezen ( als die er is )kan zoals ik al schreef pas, als ik hem stressvrij te pakken krijg, anders is er namelijk ook nog kans dat zodat ik ik hem weer mee terug breng , hij de benen helemaal neemt en in de stal heb ik geen optie voor insluiten, zodat er op de ( eventuele ) eigenaren gewacht kan worden.
@ Cayenne : ik heb hier al meerdere keren uitgelegd WAAROM ik de katten onderhoud en op welke manier het gebeurt en begonnen is. Ik verzamel geen katten van vreemden omdat ik het zo leuk vind. Misschien moet je AL mijn posts even lezen en dan pas oordelen.
@ liveli ... nog eens vriendelijk ook jou verzocht : ga lezen !
Als je verder niets zinnigs in te brengen hebt...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:19

Ik heb al je posts gelezen maar je kiest er toch zelf voor om ze te voeren?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:23

Waarom perse stressvrij en waarom niet via de dierenambulance? Die hebben een chiplezer bij zich.
Er is nog geen enkele keer geweest dat ik mijn beesten stressvrij naar de DA heb kunnen brengen. Heel sneu voor ze idd, maar soms heb je gewoon geen keuze.
Misschien wordt de kat wel helemaal niet stressvrij? En dan? Dan hou je hem maar omdat je perse de chip stressvrij uit wil laten lezen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:28

Ik heb het gelezen. Waarom voel je de behoefte om mijn inbreng als niet zinnig te benoemen als ik het niet met je eens ben? Wil je alleen maar horen dat je goed bezig bent met het redden van katten?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:42

Wij hebben 3 gecastreerde katers op een boerderij. Eentje is lui, komt lekker binnen eten en slapen. De tweede gaat wat meer op avontuur, die komt binnen als hij buiten is uitgespeeld. De 3e is een echte jager die van echt vers vlees houdt. Die is op de plek met de meeste muizen te vinden. ;) Hij heeft een tijdje bij de ronde balen gewoond (liggen in een weiland bij huis), want daar zaten toentertijd de meeste muizen..

De buren vallen een beetje buiten de territoria van de katten, maar als daar lekkerder vlees te vinden is dan thuis dan is er een kans dat nummer 3 wel af en toe om het hoekje komt kijken.

Gelukkig ligt er zoveel grond om ons huis heen dat het niet afgezet hoeft te worden en ze dus nooit op andermans grond komen..

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 11:47

Ja, maar heb je ook de reden hiervoor gelezen... ?
Die 3 die ik onderhoud komen van EEN eigenaar af ....
en alle instanties die ingeschakeld waren doen niets of schuiven het gewoon lekker op mij af..
Dus die heb ik geaccepteerd.

Dat er af en toe ook andere katten door de stal lopen - geen probleem, want voer of iets staat er niet los rond en worden alleen die drie gevoerd.
Alle anderen eventuele "bezoekers " negeer ik, want die zien er goed en verzorgd uit en hebben baasjes ( ga ik tenminste ervan uit )
Dus bij mij is het absoluut niet zo dat als ik een vreemde kat zie, ik meteen naar het voer spring om ze aan te halen !
Dit is met de Coon ook niet gebeurt, die is ook eerst genegeerd omdat ik mij niet kan bedenken dat die geen thuis heeft, maar de COON heeft besloten te blijven - waarom zal ik niet weten...
en dus heb ik dit topic gestart om naar ideeën te vragen, waarom het zo kan zijn - omdat het mij nog nooit is overkomen en niet om hier een rel-topc van te maken....

Edit : SAKKIA , Ambulance is gebeld geweest - maar komt niet -of als ik alle kosten overneem incl dat ze de kat dan naar het asiel brengen ( hebben mij verteld dat ze dat dan moeten doen )
Ik ben inmiddels al in gesprek met mijn DA, dus die komt misschien met een Lezer - dat kost dan minder, maar ik ben afhankelijk van haar tijd
@ Liveli : als je de openingspost leest dan snap je misschien eindelijk dat er hier NIET om discussies gevraagd wordt van wegen katten voeren/ niet voeren / katten in andermans tuin/ of niet enz... dus voegt naar mijn mening jou uiting absoluut niets zinnigs toe.
Hiervoor zijn genoeg andere topics

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:11

Ik heb het gelezen. Lees jij wel dat ik dat schrijf? :')

Bokt is een discussieforum. Ik wil niet discussiëren in andere topics, ik wil dat hier doen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:19

Ik vind de basisvraag van de TS, losstaand dus van al dit gezeik weer over voeren en niet voeren en buiten en niet buiten etc., wel erg interessant.

Wat maakt de ene baas een 'betere baas' in de ogen van de kat dan een andere? Waarom trekt de ene persoon katten aan en de andere niet? Ik geloof voor geen flikker dat dit enkel met voer te maken heeft. Mijn grootouders hebben ook al jaren katten waarvan een deel gekregen van kinderen die scheidden of verhuisden en een deel dat gewoon aan kwam lopen op een dag (waarom komen die telkens bij hen aan? geen idee..). Ze hebben zelf in heel hun leven ooit 1 kat bewust zelf genomen. Eten wordt bij hen niet buiten gegeven dus daar ligt het niet aan. Gelijk beginnen voeren als bezetenen doen ze evenmin en speciaal voer kopen om katten te lokken al helemaal niet! Vaak zoeken ze wel uit van wie de kat is, als hen dat lukt.

Ook erg grappig is dat één van hun katten ooit op hoge leeftijd besloot te verhuizen naar de overkant van de straat. Die overburen woonden er al jaren en op een bepaald punt besloot poeslief dat ze het daar toffer vond, ik geloof in nasleep van een nieuwe kat die bij mijn grootouders binnenkwam toen (nee, geen aanloper..) Die mensen brachten poes geregeld terug maar ze bleef naar de overkant terugkeren. Mijn grootouders hebben dit dan maar zo gelaten en het diertje heeft daar nog een prima leven gehad naderhand. De overburen hielden hen ook een beetje op de hoogte over de poes.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:19

Ja maar wat wil je dan eigenlijk wel weten TS?
Het antwoord is toch al meerdere malen gegeven?

Goed van je dat je het probeert op te lossen en dat de DA waarschijnlijk langs komt met een lezer. Hopenlijk heeft de kat een chip en is hij snel weer bij zijn eigenaar. Dat hij zo gestressd is kan ook komen doordat hij bijvoorbeeld ontsnapt is terwijl hij geen buiten gewend is.
Ik zou echt zo snel mogelijk proberen te zorgen dat je weet waar je aan toe bent.
heb je hem ook al op Amivedi e.d. gezet? Marktplaats is ook een goede plek. Gedeeld via social media (als je dat hebt)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:39

@ Sakkia, ik wil dus weten welke redenen er zijn dat een kan een ander huis zoekt, want zoals o.a. Haiti schrijft , ben ik ook de mening dat alleen voer het niet kan zijn - maar wat dan wel ? Wat maakt dat sommige katten een leven lang trouw blijven en als buitenkatten zelfs geen probleem hebben met verhuizen, en anderen als het hun niet "past" op zoek gaan naar een nieuw plekje Zoals die ene kater jaren geleden die met mijn poes mee kwam , wekenlang hebben de eigenaren hem opgehaald en hij had een superthuis en werd door mij NIET gevoerd. Bij hem was duidelijk dat hij dus niet gediend was van het nieuwe hondje in de familie... en die twee groten van mij accepteerde hij en zocht ze op...
@ liveli, leuk dat je wilt discuteren... maar ik dus niet en volgens mij is bokt ook niet alleen een discussie-forum maar ook een forum waar men vragen en ideeën kan uitwisselen....

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:43

sasja0705 schreef:
@ Sakkia, ik wil dus weten welke redenen er zijn dat een kan een ander huis zoekt, want zoals o.a. Haiti schrijft , ben ik ook de mening dat alleen voer het niet kan zijn - maar wat dan wel ? Wat maakt dat sommige katten een leven lang trouw blijven en als buitenkatten zelfs geen probleem hebben met verhuizen, en anderen als het hun niet "past" op zoek gaan naar een nieuw plekje Zoals die ene kater jaren geleden die met mijn poes mee kwam , wekenlang hebben de eigenaren hem opgehaald en hij had een superthuis en werd door mij NIET gevoerd. Bij hem was duidelijk dat hij dus niet gediend was van het nieuwe hondje in de familie... en die twee groten van mij accepteerde hij en zocht ze op...
@ liveli, leuk dat je wilt discuteren... maar ik dus niet en volgens mij is bokt ook niet alleen een discussie-forum maar ook een forum waar men vragen en ideeën kan uitwisselen....

Tja ik denk dat meer mensen daar wel een antwoord op willen hebben. Maar katten zijn nou eenmaal eigenzinnige beesten die gewoon doen wat ze zelf willen.
De tijd dat we in het hoofd van onze kat kunnen kijken en zijn gedachhten kunnen lezen is helaas nog niet aangebroken en misschien is dat maar goed uit.
Misschien steekt ie wel meerdere malen per dag zijn tong naar je uit en steekt een dikke middelvinger op (figuurlijk he) maar vindt hij je huisgenoot een schat van een mens ;) Is niet leuk voor jou om te weten dan :+

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 16:00

Dat is m juist ... voor een van mijn binnenkaters ( is een Siberische) ben ik goed genoeg als blikopener, hoofdkussen in bed en borstelmadam. .. maar knuffelen, hoh maar, dat mag alleen maar manlief, die eigenlijk niets met katten heeft :+

verder hoop ik vanavond te horen of die en chip heeft en of we de eigenaren kunnen vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:27

sasja0705 schreef:

Joh, blijf niet zo hangen. Jij stelt een vraag, ik geef antwoord. Bevalt het antwoord je niet? Pech.

Ik denk dat katten zeker hun eigen plek kunnen uitkiezen maar mensen die hen binnenhalen en voeren helpen daar flink aan mee. Het is trouwens 'lieveli' en niet 'liveli'. :)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 17:15

excuses lieveli :D ... maar je had dus geen antwoord op mijn vraag gegeven alleen even jou mening in de ronde gegooid en daar heb ik dus daadwerkelijk niets aan, want hier gaat het om wat anders dan andermans (?) katten voeren :-)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:25

Ja maar niet elke kat houdt van knuffelen en al helemaal niet met jan en alleman. Ze zijn gewoon eigenzinnig en bepalen zelf wie ze leuk vinden of niet. Zijn geen hypocrieten te vinden onder de katten hoor.

Mijn vriend kan op zijn kop gaan staat of met het allerlekkerste voer bij de deur gaan staan maar onze poes komt dan echt niet hoor. Ik moet haar roepen en dan kan ze nog beledigd zijn dat het allemaal zo lang duurde. Ze moet gewoon niemand anders dan ik. Tja klinkt wat arrogant maar zo is het nou eenmaal.

Er is geen antwoord op je vraag. Simpelweg omdat we niet weten hoe katten denken en waarom ze bepaalde keuzen maken.

Zo speel ik een blaasinstrument en de kater vind het geweldig als ik een stukje ga spelen. De poes maakt zich direct uit de voeten.
Misschien is er wel wat in huis wat de kat niet aanstaat, een geluid wat wij niet horen of een bepaalde geur die ze vreselijk vinden. Tja zeg het maar, je komt er toch niet achter.