Hond in de auto-welke wet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:09

_black_rose_ schreef:
Zeker vind ik het netjes dat ze even komen kijken. Ik vind het ook goed dat buurtbewoners om zich heen kijken en actie ondernemen wanneer ze honden in een auto zien zitten. de politie kan ook niet ruiken of ik daaruit het raam zit te koekeloeren of t de beestjes wel goed gaat.

Ik vond het persoonlijk een misinterpretatie aangezien onze honden niet geleden hebben. de een lag te dutten, de andere twee keken vrolijk uit het raam omdat wij er weer aankwamen. geen van 3 hijgden ze of gaven ze teken van door ongepast gedrag of iets dergelijks.

Mijn interesse voor de wet werd gewekt toen de agent begon te dreigen met een proces-verbaal omdat ik hem bovenstaande graag rustig wilde uitleggen. Ik bedacht dus, op basis waarvan wil hij mij een proces-verbaal gaan geven? Dat is dus ook wat ik graag in dit topic te weten wilde komen.

Ik begrijp ondertussen dat er veel mensen een sterke mening hebben over het onderwerp. En terecht want het kan ook flink mis gaan. Begrijp me nu niet verkeerd, ik zou nooit de hond in de auto laten wanneer het zonnig was geweest (al was het maar een waterig zonnetje) en ik zou ook nooit de hond in de auto laten als ik verder dan 10 min lopen van de auto verwijderd ben. De artikelen die Kana aanhaalt vind ik in dit topic misplaatst, het gaat over 24.5 en 30 graden op een parkeerplaats in de volle zon gedurende uren achter elkaar.

het was de hele dag bewolkt en het heeft een uur geregend, waar spreekt dit elkaar tegen, meestal zijn er toch ook wolken nog voor regen toch?. We zaten 100 m verderop in de zijstraat aan het raam, dus nee we konden de politie niet zien komen.

Ik zou zeggen, zoek naar jurisprudentie. Dan kom je denk ik genoeg tegen. Tevens indicaties van mogelijke boetes/straffen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:09

truus1970 schreef:
Klopt hoor, maar honden van bezoekers mochten niet mee. Werdt heel gezellig met honden zeg maar.

Was de keus of hond paar uur alleen in de auto en dan naar het bos of ruim een halve dag alleen thuis.

Dan had ik hem thuis gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:10

Ik snap niet dat mensen hun honden nog (een uur lang!) in de auto laten als het buiten niet koud is.
Van mij had je een boete mogen krijgen.
Als je een ijsje wil eten dan had je of de honden mee kunnen nemen, of het ijsje in de auto op kunnen eten.
Het feit dat je er al een uur over doet om een ijsje op te eten terwijl er 3 honden in de honden auto zitten zegt voor mij ook wel dat je geen rekening met ze gehouden hebt.
De agenten hebben groot gelijk.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:11

Ik vind dat je een hond niet alleen in de auto moet laten zitten . Of het nou koud of warm is.. Ja ff 5 minuten als je snel iets moet halen ofzo . Maar om een ijsje te gaan eten,dan kan je ze tog ook meenemen ?

Gelukkig voor jou heb je een waarschuwing gekregen , en niet meer doen he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:12

dees_daan schreef:
Ik snap niet dat mensen hun honden nog (een uur lang!) in de auto laten als het buiten niet koud is.
Als je een ijsje wil eten dan had je of de honden mee kunnen nemen, of het ijsje in de auto op kunnen eten.
Het feit dat je er al een uur over doet om een ijsje op te eten terwijl er 3 honden in de honden auto zitten zegt voor mij ook wel dat je geen rekening met ze gehouden hebt.

Hopelijk komen die agenten dan niet bij onze club kijken. Zitten meerdere honden lang alleen in de auto.

Melissa

Proces verbaal kan gegeven worden op basis van dierenkwelling. Het is zelfs onder een milieudelict en die boetes/straffen daarvoor zijn niet misselijk!
Laatst bijgewerkt door Melissa op 31-08-14 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Of we verplichten de mensen die het heel normaal vinden om de dieren in een warme auto een uurtje met de ramen dicht te gaan zitten in de auto... doen ze het nooit meer :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:15

Zolang het niet warm is en de dieren water tot hun beschikking hebben is er niets strafbaars aan.
Ik heb al jaren honden en zelfs 3 tegelijk gehad die regelmatig langer in de auto zaten.
Daar geven ze niets om hoor.
Ik heb nu alleen nog een kleintje en die gaat regelmatig mee als ik op pad ga.
Vaak de hele dag.Die is blij als ze af en toe even 3 uurtjes in de auto mag tukken.
Met deze temperatuur idd met de ramen een stukje open,maar als het kouder wordt dan gewoon dicht hoor.
Een uurtje is echt niet lang voor een hond.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:15

Miepie77 schreef:
Ik neem mijn honden ook vaak mee naar stal of familie en als ik dan ff boodschappen moet doen onderweg zitten ze ook even in de auto, is niets mis mee, ik heb alleen wel altijd beide ramen open, t is toch een beperkte ruimte en honden hijgen, wat mensen niet doen, dus dit kan je niet vergelijken, als je auto stilstaat werkt je luchtcirculatie ook minder, ook met regen open dus, boven de 20 graden gaan ze niet mee in de auto als ik weet dat ze ergens niet meekunnen, dat is gewoon veels te snel een kookpan. Kom altijd veel andere honden tegen in auto's dus vind het wel grappig dat op bokt iedereen doodleuk zegt dat ze dat nooit doen.

Wat je hier omschrijft is al een heel verschil met 3 honden in een compleet afgesloten auto. Terwijl de zon vandaag (in elk geval hier) geregeld heeft geschenen. Ook ik laat mijn 2 honden wel eens even in de auto om snel een boodschapje te doen, maar niet als het (af en toe) zonnig is en de ramen gaan zo ver mogelijk open (niet helemaal, want dan springt de grootste eruit). En dan nog haast ik me om weer terug te gaan, want ik vind het geen fijn idee. Is het warm, af en toe zonnig of lopen er rare types rond, dan moet die boodschap maar even wachten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:17

love_western schreef:
dees_daan schreef:

Hopelijk komen die agenten dan niet bij onze club kijken. Zitten meerdere honden lang alleen in de auto.

Dat je er maar trots op bent, dan ;).

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:18

XxSultanxX schreef:
Ik vind dat je een hond niet alleen in de auto moet laten zitten . Of het nou koud of warm is.. Ja ff 5 minuten als je snel iets moet halen ofzo . Maar om een ijsje te gaan eten,dan kan je ze tog ook meenemen ?

Gelukkig voor jou heb je een waarschuwing gekregen , en niet meer doen he ;)

Onzin. Als het warm is uiteraard absoluut niet, nog geen 5 min. Maar het gebeurt wel echt wel eens dat minn Duitse Herder een uurtje in de auto ligt te pitten hoor, uiteraard wel met raampjes open. Soms ga ik eerst lekker 2uur met haar lopen op het strand en dan ga ik daatna even naar de paarden. Ze blijft dan liever op haar vertrouwde plekje in de achterbak liggen pitten dan dat ze mee moet de stallen in. Zie het probleem niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:20

_San87_ schreef:
love_western schreef:

Blijkbaar ben je niet zo bekend met de honden sport? We kunnen moeilijk van de honden verwachten dat ze aan 1 stuk door gaan speuren, appèl doen en dan nog manwerk. Dus ja tussen de sessies door moeten ze wachten in de auto.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:20

Els1984 schreef:
Miepie77 schreef:
Ik neem mijn honden ook vaak mee naar stal of familie en als ik dan ff boodschappen moet doen onderweg zitten ze ook even in de auto, is niets mis mee, ik heb alleen wel altijd beide ramen open, t is toch een beperkte ruimte en honden hijgen, wat mensen niet doen, dus dit kan je niet vergelijken, als je auto stilstaat werkt je luchtcirculatie ook minder, ook met regen open dus, boven de 20 graden gaan ze niet mee in de auto als ik weet dat ze ergens niet meekunnen, dat is gewoon veels te snel een kookpan. Kom altijd veel andere honden tegen in auto's dus vind het wel grappig dat op bokt iedereen doodleuk zegt dat ze dat nooit doen.

Wat je hier omschrijft is al een heel verschil met 3 honden in een compleet afgesloten auto. Terwijl de zon vandaag (in elk geval hier) geregeld heeft geschenen. Ook ik laat mijn 2 honden wel eens even in de auto om snel een boodschapje te doen, maar niet als het (af en toe) zonnig is en de ramen gaan zo ver mogelijk open (niet helemaal, want dan springt de grootste eruit). En dan nog haast ik me om weer terug te gaan, want ik vind het geen fijn idee. Is het warm, af en toe zonnig of lopen er rare types rond, dan moet die boodschap maar even wachten.

Ook hier gaan de ramen helemaal open. Ik ga er,trouwens vanuit dat inbrekers geen auto pakken waar een Duitse herder de wacht houdt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:22

love_western schreef:
Ik train met mijn hond in de ipo. Soms tussen de training sessies zit hij wel meer als een uur in de bench in de auto.

Vanochtendvroeg had ik speuren. Ik was vergeten kofferbak open te zetten. Was amper kwartiertje weg geweest. Maar temperatuur was snel omhoog gegaan in de auto.

Edit: voel mij spontaan een slechte baas :')

precies, hier ook, een hond aan t trainen, de anderen zitten in de auto, allemaal hondenliefhebbers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:23

Miepie77 schreef:
love_western schreef:
Ik train met mijn hond in de ipo. Soms tussen de training sessies zit hij wel meer als een uur in de bench in de auto.

Vanochtendvroeg had ik speuren. Ik was vergeten kofferbak open te zetten. Was amper kwartiertje weg geweest. Maar temperatuur was snel omhoog gegaan in de auto.

Edit: voel mij spontaan een slechte baas :')

precies, hier ook, een hond aan t trainen, de anderen zitten in de auto, allemaal hondenliefhebbers

Blijkbaar zijn we slecht bezig.

Hier is max 1 hond op veld met manwerk. Appèl max 3 tenzij groeptraining.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:23

pairadice schreef:
Ook hier gaan de ramen helemaal open. Ik ga er,trouwens vanuit dat inbrekers geen auto pakken waar een Duitse herder de wacht houdt

Haha dat denk ik ook altijd als mijn Rottweiler in de auto zit. :P (Pas op aflebber-gevaar als je te dicht bij het open raam komt!)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:24

Het was hier vanmiddag ook bewolkt mijn ramen van de auto hebben een poos dicht gezeten ik ging nog met de auto weg om te wandelen met de hond en het was net een sauna in mijn auto.
Je vergist je denk ik snel in de temperatuur in de auto.
Ik vind langer als even 5-15 minuten ook niet echt oké.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:25

Hahaha, ik denk dat ie van mij het echt een slecht idee vindt als iemand iets probeert. Maar je weet het nooit natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:27

love_western schreef:
_San87_ schreef:

Blijkbaar ben je niet zo bekend met de honden sport? We kunnen moeilijk van de honden verwachten dat ze aan 1 stuk door gaan speuren, appèl doen en dan nog manwerk. Dus ja tussen de sessies door moeten ze wachten in de auto.

Ook als het warmer is? En de temperatuur in de auto oploopt? Lekker de ramen dicht en tot straks.. Nee ik kan daar niet bij.
En als ze niet aan 1 stuk door kunnen kan je ze ook buiten de auto op adem laten komen lijkt mij, en al kan dat niet.. Dan nog is het geen excuus om ze in de auto te laten zitten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:30

Van mij had je een dikke bon mogen hebben. Ik zou dus ook de politie gebeld hebben.
Niet omdat ze een uur in de auto zitten, dat zit die van mij ook wel eens. Maar ALTIJD minimaal een raampje open laten en dan het liefst niet een kiertje van een cm, maar minimaal 10 cm. Indien mogelijk 2 of meer raampjes flink open voor de ventilatie.

En als het regent, ja dan wordt het maar nat in je auto. Dan had je maar niet een uur lang een ijsje moeten gaan eten.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 31-08-14 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:31

Bij de hondensport vereniging zaten honden doorgaans ook in de auto te wachten, net zoals andere poster al meldt. (en ja, dat was ook ipo :D :+ )

En ja, mijn hond zit heel vaak in de auto.
Hij vind autorijden prachtig en doe hem geen grote plezier dan om hem dan maar mee te slepen in de auto, ja ook bij het boodschappen doen.
Doorgaans gaan er dan 4 ramen aanzienlijk open, onder het motto, stoere vent als je bij x (vermoedelijk) staff in gaat breken.
Heb wel regelmatig verzopen auto, want regent dan wel flink in.
Op stal blijft hij ook in de auto, aangezien anders de herder van de boer er appelmoes van maakt, die heeft hem al aantal keren gegrepen zonder aanleiding terwijl hij aan de lijn zat.
Bij warm weer sluit ik hem op in de stal.
Op wedstrijd in de auto, aan de auto of in de trailer bij bosrit in de trailer daarna rondje bos met de hond al paarden weer op de trailer staan.

Op visite in ziekenhuis vanuit Rotterdam in Groningen? Hond mee!
Op parkeerplaats voor Groningen lekker even met hem zwemmen en dan auto de parkeer garage in.
Tussen de bezoeken door even lekker met hond uitwaaien. (als je hele dag gaat naar zwaar zieke patient moet je iets met je hond he!?) En ja, er stond ook een emmertje water in de auto.

In de winter? Hond op stal of bij supermarkt wederom in de auto, dit keer met jas aan.

Met warm weer zet ik auto in schaduw en knoop hond aan trekhaak of stop riem tussen de deur en ga boodschappen doen. Om mensen niet meteen op te kast jagen met kleedje om op te zitten.

Mijn hond blijft dus niet vaak thuis, die sleep ik gewoon overal mee naar toe.
Wel altijd met de ramen open dus. (heb ondertussen al heel vaak op natte autostoel naar huis mogen rijden, maar ach, dat heb ik er dan wel voor over)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 31-08-14 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:31

love_western schreef:
_San87_ schreef:

Ik zeg niet dat je dat moet verwachten. Ik snap niet zo goed waarom je die dieren in de auto laat wachten. Een bench kan niet buiten de auto staan of zo? Dat moet per se erin? Ook met warm weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:33

dees_daan schreef:
love_western schreef:

Ook als het warmer is? En de temperatuur in de auto oploopt? Lekker de ramen dicht en tot straks.. Nee ik kan daar niet bij.
En als ze niet aan 1 stuk door kunnen kan je ze ook buiten de auto op adem laten komen lijkt mij, en al kan dat niet.. Dan nog is het geen excuus om ze in de auto te laten zitten.

Als je goed lees staat kofferbak gewoon los. En nee je kan ze niet buiten de auto tot rust laten komen. Omdat niet elke hond goed overweg kan met andere honden. Omdat ze toch automatisch hoger in de drift komen als ze op trainingsveld zijn of in de buurt van. Het zijn honden uit zeer goede werklijnen. Heel wat anders als een standaard labrador.

Terwijl ze thuis waarschijnlijk geen probleem is.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:34

dees_daan: volgens mij lees jij alleen wat je wilt lezen, wie zegt dat de ramen daar compleet dicht zitten en ook met hitte, dan waren die honden allang overleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:35

_San87_ schreef:
love_western schreef:

Ik zeg niet dat je dat moet verwachten. Ik snap niet zo goed waarom je die dieren in de auto laat wachten. Een bench kan niet buiten de auto staan of zo? Dat moet per se erin? Ook met warm weer?

In de auto geeft meer rust. En zijn vaak ingebouwde hokken. Is veiliger als er een ongeluk gebeurt.