Is dit groot genoeg voor 2 konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: Is dit groot genoeg voor 2 konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:48

Jou hok van de laatste link is een veel betere keuze, omdat dat hok niet zo'n irritant trapje in het midden van het hok heeft zitten wat ten koste gaat van de leefruimte.
Maar als ik jou was zou ik slim zijn en dit hok kopen, die is nu echt goedkoop en is voor jezelf véél makkelijker schoonmaken, en heeft voldoende deuren waar je makkelijk bij de konijnen kan. Ze bezorgen ook thuis, dus hoef je niet zelf te klooien met je auto:
http://winkel.chewies-online.nl/produkt ... =KIPPENHOK olijfje wit / bruin 171x81x110cm

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 11:51

Het is zeker een mooi hok en handig, maar gaat helaas echt buiten mijn budget. Ik heb aardig wat gespaard, maar ik moet ook nog een potje maken voor da-kosten, voerbakken, drinkfles, speeltjes e.d kopen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:04

Ik denk dat je dan beter nog even door kan sparen meid, anders ga je er echt spijt van krijgen door zo'n klein hokje te kopen. Het hele hok is maar 155 lang, dus het nachthokje is wel héél erg klein. Kijk je ouders even lief aan ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:05

CK88 schreef:
Ik denk dat je dan beter nog even door kan sparen meid, anders ga je er echt spijt van krijgen door zo'n klein hokje te kopen. Het hele hok is maar 155 lang, dus het nachthokje is wel héél erg klein. Kijk je ouders even lief aan ;)

Er komt nog een stuk ren bij hè, van 1X1, wat later eventueel nog groter kan worden :).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:09

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:16

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:00

Ik moest er ook altijd een kwartier of half uur voor uittrekken voor ik m'n konijn kon vangen 's avonds. Soms lukte het niet, dan mocht hij buiten in de tuin blijven :o

Ik vind een hok sowieso te klein voor een konijn, maak je er een degelijke ren aan waar ze beschikking tot hebben vind ik het wel kunnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:21

Het nachthok, dus het deel wat daadwerkelijk afgesloten is, vind ik te klein voor 2 konijntjes.
En zonder toevoeging van een ren is het geheel zowieso te klein voor 2 en zelfs voor 1 al erg krap.
Máár je zou de hele bovenverdieping 'dicht' kunnen maken, dus een plaatje hout voor het linkse deurtje maken en met een mooie grote ren erbij (minimaal 2x2) is het dan ruim genoeg voor 2 dwergjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:27

EskeGirl schreef:
http://winkel.chewies-online.nl/produkt ... 55x53x70cm
En deze? Er komt nog een extra stuk van 1X1 aan vast dan, en eventueel kan ik misschien nog wat bedenken om het groter te maken, en nachtgedeelte helemaal af te sluiten.

Dit is echt een veel betere keuze, groter nachthok en veel gebruiksvriendelijker.
Oppervlakte van de ren is al een stuk groter dus hoef je ook niet zoveel ren bijaan te maken.
Wat zeker het overwegen waard is is om gewoon je tuin goed te omheinen en dan overdag het deurtje open te zetten, kunnen ze lekker je hele tuin door.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:38

Wij hebben zelf zo een kippenhok/konijnenhok voor de konijnen zijn teddy dwergen. Het hok is zoals Lieselot zo ene ongeveer met een ren van 2x2 aan. Hier zitten 5 teddy dwergen in en komen net toe van ruimte maar voor in de toekomst zouden wij kijken voor roestvrij stalen panelen (kost wel veel maar dan gaan ze nog stuk ruimer dan nu zitten dat verdienen ze) om zelf een grotere ren te maken met die panelen aan ons terras met hun ene hok (als die tegen dan nog leeft gaat z'n 2 de jaar in maar vrij slechte kwaliteit voor die prijs maar wel mooi hok! ) :)

Even als tip neem wel een overdekte ren heb tussen mijn teddy's 1 klimmer zitten die gewoon via de net van zo een klapren er uit klimt, onze ren is daarom een vaste overdekte ren. :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 11:06

anneliesdj schreef:
EskeGirl schreef:
http://winkel.chewies-online.nl/produkt ... 55x53x70cm
En deze? Er komt nog een extra stuk van 1X1 aan vast dan, en eventueel kan ik misschien nog wat bedenken om het groter te maken, en nachtgedeelte helemaal af te sluiten.

Dit is echt een veel betere keuze, groter nachthok en veel gebruiksvriendelijker.
Oppervlakte van de ren is al een stuk groter dus hoef je ook niet zoveel ren bijaan te maken.
Wat zeker het overwegen waard is is om gewoon je tuin goed te omheinen en dan overdag het deurtje open te zetten, kunnen ze lekker je hele tuin door.

Tuin is geheel omheind door schutting, maar er zitten een paar open punten, zoals het poortje, dus dat durf ik niet aan :=

Wat ik erbij wil is allemaal overdekt :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:25

Die open punten kun je doorgaans makkelijk veilig maken met wat gaas of planken.
En dan hebben je konijntjes de ruimte, al was het alleen maar een uurtje in de middag.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:30

Ligt natuurlijk aan welk konijn je hebt, een dwerg is anders als een vlaamse reus :). Maar 2 kleine rassen kunnen er wel in. Ik zelf zou er ook een ren aan doen, ze willen namelijk ook graag rennen en springen. Als ze hier 24/7 in zitten vind ik het te klein, puur ivm de bewegingsruimte dat ze er niet in kunnen uitleven. Ik zelf heb deze ren staan voor als ze niet in de tuin mogen, voordeel? helemaal dicht dus geen katten die erbij kunnen, en hun kunnen er niet uit springen, en t is deels overdekt.
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... kig/284843

Ook voordeel, is een zware ren, en aan meerdere kanten deurtjes, en zie dat hij ook op moment in aanbieding is

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:29

EskeGirl schreef:
Het is zeker een mooi hok en handig, maar gaat helaas echt buiten mijn budget. Ik heb aardig wat gespaard, maar ik moet ook nog een potje maken voor da-kosten, voerbakken, drinkfles, speeltjes e.d kopen.

Dat is een afweging die je zelf moet maken, maar houd er rekening mee dat de hokken die je hebt laten zien binnen twee tot drie jaar vervangen moeten worden. Als je de mogelijkheid hebt om het hok op een droge plek te zetten moet je dat zeker doen, want dat verlengt de levensduur aanzienlijk. Anders trekt er onherroepelijk water in en met vorst zet dat uit in het hout, waardoor je in het voorjaar een verrot stuk schroot hebt. Heb je tegen die tijd voldoende kunnen sparen om dat bedrag opnieuw te kunnen uitgeven?

anneliesdj schreef:
Die open punten kun je doorgaans makkelijk veilig maken met wat gaas of planken.
En dan hebben je konijntjes de ruimte, al was het alleen maar een uurtje in de middag.

Dat zou ik niet aanraden, tenzij TS bereid is om er bij te blijven zitten als de konijnen los zijn. Uit ervaring weet ik dat het weken goed kan gaan, maar zodra een konijn meent dat het gras bij de buurman groener is heeft hij echt geen uur nodig om aan de andere kant van de schutting te komen.

Ter illustratie, wij zijn begonnen met een ren met gedeeltelijk ingegraven gaas. Dat ging even goed, maar na een tijdje kon ik bijna wekelijks achter ontsnapte konijnen aan, dus dat was geen doen meer. Vervolgens een ren gemaakt met volledig ingegraven gaas met deels nog extra stoeptegels erin en dat werkte een stuk beter. Waterdicht was het niet, want kippengaas bleek niet voor 100% bestand tegen konijnentanden en ze hebben maar een bizar klein gaatje nodig. Dát, plus het feit dat het 's winters een modderige bende werd deed me besluiten de ren voor de kippen te gebruiken en de konijnen nogmaals te verhuizen. Tegenwoordig zitten ze op een volledig bestraat terras met aan twee kanten muren, één kant gaaspanelen met extra kippengaas en één kant een schutting. Sindsdien gelukkig geen ontsnappingen meer, al hebben we wel kippengaas tegen de schutting en schuttingdeuren moeten maken, omdat ze zich dwars door het hout heen een weg naar buiten aan het vreten waren. _-:( Je zou haast denken dat ze een rotleven hebben bij ons. :+

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:38

De daken van deze hokken lekken ontzettend snel! Ik heb er 4 van gehad in paar jaar tijd, drama!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:12

Foundtheone schreef:
De daken van deze hokken lekken ontzettend snel! Ik heb er 4 van gehad in paar jaar tijd, drama!

Van welk hok ? Die TS laat zien of de mijne? Die TS heb op de foto had ik ook, echter na jaar gebruik (1 winter zeg maar) was het dak inderdaad niet goed meer...ook aan de achterkant had ik lekkage en heb dus deze gehaald. Ja je betaald wel meer...aanzienlijk meer maar hij is wel perfect, en elk dingetje is los te krijgen. Zo bestel ik elk jaar nieuwe lade ivm de urine

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 15:28

Gaat het nu om de foto in de OP, of in mijn laatste post? Er wordt aangeraden regelmatig te beitsen, dus dat gaat ook wel gebeuren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:13

Ik zou hem vóór je hem in gebruik neemt minimaal 3x goed behandelen, óók de binnenkant!! (tegen urine)
Want zo'n onbehandeld hok is echt in één winter weg.
Beter neem je een hok van geimpregneerd hout of hardhout.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:18

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:20

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:21

EskeGirl schreef:
Gaat het nu om de foto in de OP, of in mijn laatste post? Er wordt aangeraden regelmatig te beitsen, dus dat gaat ook wel gebeuren.

Alle hokken die jij hebt genoemd zijn qua hout van vergelijkbare kwaliteit vrees ik. Beitsen is naar mijn mening haast zonde van je geld. Moet je eens kijken wat een goede beits kost. Het helpt misschien een beetje, maar wonderen moet je er niet van verwachten. Ook van binnenuit trekt er vocht en urine in het hout. Bovendien blijft het met beitsen vaak bij goede voornemens, want het hok kun je dan een paar dagen niet gebruiken en waar laat je je konijnen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:24

Ik had een hok als die en na 3 lagen beits verrotte die nog , ik heb een MP hok en een wat zwaardere kwaliteit en beiden leven nog en mijn begin hok die leefde echt jaren maar die waaihout dingen :n

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:30

Laptopmuis schreef:
Zoiets is ook prima als je er een ren omheen bouwt: http://www.dierenverblijf.com/konijnenh ... howie.html

Dit hokje heb ik zo'n twee jaar geleden gekocht als extra schuilhokje. Het is dus lang niet zo intensief gebruikt als een normaal hok, bovendien heb ik het vooraf tweemaal geschilderd, van binnen én van buiten, maar ondanks dat valt het ondertussen van ellende uit elkaar. Dit soort hokjes kun je prima in een schuur zetten, maar zijn naar mijn mening niet geschikt om buiten te laten staan. Je kunt beter je geld door de WC spoelen, dat geeft in elk geval minder rotzooi.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:18

Heb zelf ook een kippenhok van dit merk. Enkel het dakleer is niet goed. Heb ik het nu al 5 jaar en het is echt niet rot. Elke jaar gebeitst. Alleen zoals ik zei, dakleer is van mindere kwaliteit, dat laat los door de regen. Dus dat heb ik enkel vervangen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:26

Kijk naar de links van laptopmuis. Bij het kijken naar hokken moet je echt alleen maar kijken naar of het nachthok wel goed is. En dan bedoel ik het deel waar ze echt tochtvrij en alles zitten. Dat moet groot genoeg zijn (alle twee moeten goed gestrekt kunnen liggen, groter hoeft ook niet) en goed schoon te maken zijn voor jou.

Dat is ook goedkoper. Zou er zelf een maken. Gewoon een soort hondenhok met een kleine opening erin. En die in een ren zetten. Veel fijner voor je konijnen en voor jou.