Kattenren zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:34

Klinkt heel goed hoor! Gewoon goed investeren in het afsluiten van je tuin zodat er niks uit, maar ook niks in kan komen. Zijn allerlei manieren voor te vinden op allerlei kattenfora etc. Mijn ouders hebben een contstructie met gaaspanelen. De bovenkant steekt schuin naar binnen, dan kunnen ze er niet overheen klimmen. Katten van buiten kunnen er wel op klimmen en daarvoor hebben we een paar stroomdraadjes lopen. Gaat helemaal prima!

Elke boom zal wel voldoen, ze gebruiken het puur om te klimmen en krabben dus je zit niet zo met giftigheid ofzo. Verder kan ik geen tips meer geven, je denkt zelf al overal aan!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:38

Zwerte schreef:
Klinkt heel goed hoor! Gewoon goed investeren in het afsluiten van je tuin zodat er niks uit, maar ook niks in kan komen. Zijn allerlei manieren voor te vinden op allerlei kattenfora etc. Mijn ouders hebben een contstructie met gaaspanelen. De bovenkant steekt schuin naar binnen, dan kunnen ze er niet overheen klimmen. Katten van buiten kunnen er wel op klimmen en daarvoor hebben we een paar stroomdraadjes lopen. Gaat helemaal prima!

Elke boom zal wel voldoen, ze gebruiken het puur om te klimmen en krabben dus je zit niet zo met giftigheid ofzo. Verder kan ik geen tips meer geven, je denkt zelf al overal aan!

Dankjewel Zwerte.

Om het nog even verder over de boeg te gooien, wil ik gaan kijken naar een klein ornamentje. Jaa.. Het is heel heel heel erg. Maar een kleine boedha of een leeuwenkopje...

Aangezien katten gek zijn op stromend water.

Qua voeding, wil ik kijken welke fokker, wat voert. Liefst geef ik vleesvoeding. Niet die van tompoes, whiskas of andere, nee echt vlees. Hier houd je de vacht ook beter van.... (Door fokkers verteld)

Langzaam zijn we aan het orienteren op NBK fokkers, en wat bij ons past en of het klikt.

Maar het blijft.... Over 4 a 5 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:39

Ik vind dat zielig vooral van de kat afhangt.
Onze kitten wou van begin af aan alleen maar naar buiten en verkennen.
Voor haar zou binnen zitten of in een hok niks aan zijn, op dit moment blijft ze nog in onze tuin.
Maar deze is een halve hectare dus dat is ook flink wat.
Maar als een kat er geen probleem in ziet de hele tijd binnen te zitten of in een kooi is er niks zieligs aan vind ik.
Je kunt het dus paar kat zielig of niet zielig vinden.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:43

Ik heb er drie. Een htk die gewoon buiten komt en niet binnen te houden is en 2 main coons die nu nog binnen wonen, zijn nu een jaar oud. Vorig jaar is mijn andere htk op 2 meter van onze brug ( wonen vrijstaand in de polder) platgereden en daar heb ik heel veel verdriet van gehad. Wij hebben een enorme tuin van 3000 m3 die dus niet katproof te maken is.

mijn 2 kereltjes doen het prima binnen, maar wij leven zomers veel buiten en ze zijn gewoon graag bij ons. Voor ons staat dus van de winter ook een enorme kattenren op de planning. Is bij ons redelijk makkelijk te realiseren. Aan 1 kant begrenst door het huis. Aan1 kant door onze semi tropische kas en aan een kant door een deel schutting. Dus nog 1 deel afrasteren en zorgen dat ze er niet overheen kunnen klimmen.dan hebben ze straks een stuk groter dan de gemiddelde achtertuin en ons terras ligt erin dus gezellig zomers met zijn allen.

mijn mannen zijn echt een beetje blond :o? En snappen zelfs niet hoe het kattenluik werkt, dus die durf ik nietaan het echte buitenleven te wagen, daar geef ik teveel voorom ze

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:46

ts wij hebben op de tuin kastanjeboom berk en een eik en een wilg
mijn ervaring is dat de katten het liefst de kastanje invliegen :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:49

Boras schreef:
Zielig vind ik een te groot woord.
Maar voor een dier als een kat zeker niet ideaal en voor mij persoonlijk niet goed genoeg en niet fair naar het dier toe.
Eigenlijk net zoals bij het houden van paarden heb je goede ruimte nodig.
Maar gek genoeg mag een paard liefst niet in een stal of kleine paddock worden gehouden, maar een kat wel alleen in huis en evt. in een ren in een achtertuintje. Dat begrijp ik niet. Voor mij is een kat juist een huisdier bij uitstek dat nog dicht bij de natuur staat en een zekere mate van vrijheid zeer prettig vind.

Dus voor mij geldt: alleen een kat houden als die op een goede manier naar buiten kan om te struinen en kattedingen te doen.

Precies mijn gedachte! :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:50

Wat zielig betreft,wij hebben thuis een kat die altijd in een koeienschuur heeft geleefd,hij heeft een trap van een koe gekregen en zo is hij gewond geraakt.Ik heb hem mee naar huis genomen en daar in een bench gehouden en verzorgd want het is een in het wild geboren kat en hij was ook nog nooit in huis geweest.Beetje bij beetje moest hij terug leren lopen en is hij zo aan huis gewend geraakt.Toen wij hem terug buiten wilde zetten was hij dood ongelukkig.Hij wilde terug binnen,stond voor de deur te janken en zielig te kijken.
Dus zo zit hij nu al een paar jaar in huis.Hij komt zelfs zelden in de ren,meestal ligt hij lekker in het zonnetje in de vensterbank of bij gebrek aan zon op de bank.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:54

Een ren hoeft niet zielig te zijn, maar vaak zie je dan van die kooien van een vierkante meter terwijl er in de tuin verder plaats zat is. Ja dat vind ik wel zielig. Ofwel houdt je ze binnen, ofwel geef je ze buiten ook de ruimte.
Ik zie dan liever dat de hele tuin afgezet wordt.
Op een vierkante meter kunnen ze niet rennen (op 10 m ook niet).

Onze katten hebben altijd vrij los gelopen, ja ook de siamees. Maar wij hebben altijd in 'katvriendelijke' buurten gewoond.
De enige die hier last van de katten kunnen hebben, zijn de koeien in het weiland ernaast, maar die klagen niet.

Ze kunnen zich uren vermaken met muizenjacht, spurten rond in de gekke 5 minuten of liggen godganse dagen te bakken in de zon. En als het regent of koud is zijn ze voor geen goud buiten te krijgen.
En ja er zijn 'gevaren', de weg weten ze te vermijden (is ook 250m verder), buren zijn er verder niet en als ze dan eens een discussie hebben met een vreemde kat of zelfs een vos laten ze zich niet zomaar uit het lood slaan.
Veel verder dan 500m gaan ze trouwens niet. Maar ze gebruiken wel het volledige territorium binnen die afstand. Kan een ren niet aan tippen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:55

Een kattenren lijkt me een goede aanvulling voor een binnenkat, als je het zo kan bouwen dat ze zelf van binnen naar buiten kunnen is het helemaal ideaal. Zeker als ze leuk uitzicht hebben, schuilmogelijkheid en voldoende plekken om op hoogte te zitten. Katten blij met uitzicht en frisse lucht, je omgeving blij met niet nog meer loslopende katten. En het is nog veiliger voor de kat ook.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:56

Ik vind een ren een prima oplossing!

Zelf ben ik opgevoed met het idee "onze kat hoeft niet bij de buren in de tuin te sch**ten" en dus gingen al onse huis en tuin asielkatten met een bandje en lange lijn de achtertuin in (en met het zelfde tuigje en een grondharing mee op vakantie)

Toen ik op mezelf ging heb ik mijn blauwe rus hetzelfde aangeleerd. Ze gaat naar buiten als ik thuis ben, dan kan ik oogje in het zeil houden (oftwel aan komen rennen als ze zichzelf vast heeft gewurmd en dan heel hard gaat zitten roepen dat ik haar los moet maken)

Ik heb niet gekozen voor een ren omdat ik niet wist hoelang ik op dit adres bleef en omdat mijn kat het toch al snel zat is buiten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:58

Ligt eraan hoe de ren is natuurlijk, bij mijn broer is een vrouw met een ren rondom de tuin, die eigenlijk alleen ruimte biedt om een rondje om de tuin te lopen. Dus weinig uitdaging of lol, want kat kan niet echt iets doen behalve blokje om wandelen. T is gewoon echt letterlijk een lage tunnel van gaas. Maar benut je de ruimte zodat de kat lekker erin kan lopen, klimmen, zonnen etc; hartstikke mooi :) als je ze de hele tuin kan geven is dat fijn!

blue_sky

Re: Kattenren zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:05

NBK zijn heel erg mensgericht, een beetje hondachtig zeiden wij altijd. Die zijn graag in en om huis. Ons balkon was afgezet met 1 meter hekwerk, daarboven op 1 m glas (dat klimt niet lekker) en daarbovenop nog eens 20 tot 30 cm glas dat naar binnen overhelde. Daar konden ze echt niet overheen.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:12

Hier hebben we ook een kattenren. De katten hebben in ons vorige huis altijd binnen gezeten. In dit huis hebben we buiten heel erg veel plaats, maar we zitten aan een 80 km weg. Ik wilde eigenlijk wel dat de katten hier wel naar buiten konden, dus een kattenren gemaakt. De zijwanden zijn van betongaas met mazen van 5x5cm en het dak van lichtdoorlatende golfplaten. Aan de palen tussen het gaas hebben we planken bevestigd op verschillende hoogtes en de bedoeling is dat er ooit aan de andere kant tegen de muur ook planken op verschillende hoogtes komen. Er hangen hangmatjes, onder de planken staan op verschillende plekken krabpalen en boomstammen, er ligt speelgoed en soms zet ik er een kartonnen doos in met gaten.
In de muur van het huis hebben we een kattenluik gemaakt en binnen een verwarmd hok ook met planken op verschillende hoogtes en krabpalen. Voerbakken staan binnen en buiten hebben we een vlotterdrinkbak, zodat ze altijd voldoende water tot hun beschikking hebben. In het binnenhok zit een deur naar de rest van het huis. Het idee was deze deur open te zetten als we thuis zijn, zodat de katten dan lekker bij ons in huis kunnen. Maar ze vinden het zo leuk in de ren dat ze nooit meer binnen zijn.
Door de mazen van het gaas komen als nog vliegen, vlinders, vogeltjes, muizen, etc. Dus hun jachtinstinct wordt nog vaak genoeg aangesproken.

Sinds ze hier de ren in kunnen ziet hun vacht er veel beter uit en heb ik het idee dat ze beter in hun vel zitten. Binnen zijn ze nooit meer, dus ik heb niet het idee dat de katten het verschrikkelijk vinden in de ren. Zielig vind ik het dus niet. Ik zou het veel zieliger vinden als ze hier voor op straat aangereden worden en de rest van hun leven met die gevolgen zouden moeten leven (bijvoorbeel een poot minder, o.i.d.)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:15

Bij mij zitten ze ook al vanaf mei dag en nacht buiten, gedeelte ren is overdekt en betegeld zodat deze makkelijk is schoon te maken, ook nog een binnenverblijf die volledig dicht is en sinds een paar week nog vier bij twee gras strook erbij. Nou kan niet vernemen dat ze het erg vinden om daar te zitten. Ze zijn ook niet anders gewend.

Kan helaas mij tuin niet volledig afzetten anders is het zo lastig om met de auto achter het huis te komen. Het liefst heb ik het hok nog groter, maar ja kan niet alles hebben.

Mijn verblijf.

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:17

Hoezo zielig

Onze eerste kat, gevonden zwervend in Rotterdam heeft 21 jaar heerlijk binnen gewoond en wist ook niet beter

Onze 3 siamezen wonen ook binnen ook al wonen we buitenuit
Wij hebben aan ons huis een mooie veranda gemaakt en die hebben we afgezet met gaas.
Zo zitten wij lekker rustig droog op de veranda en zij kunnen zonder weg te lopen ook genieten van een frisse neus

Ik heb ze nog nooit horen klagen hoor _O-

Wow mooie ren heb jij zeg...

Hier was die van ons nog in aanbouw

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mando op 28-08-14 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:20

Ik twijfel nu ik dit lees enorm wat wij eens zullen doen als we gaan verhuizen. Onze kat is aan komen lopen.. De hele straat gevraagd maar volgens iedereen zwierf hij al heel lang rond in de straat. Inmiddels is hij dus van ons en sindsdien zit hij eigenlijk altijd in onze tuin en komt hij hier niet uit. Ideaal!

Alleen nu gaan wij straks verhuizen (naar de andere kant van de straat) en zijn we wel een beetje bang dat meneer dan weer terug gaat naar de tuin van dit huis. Daarnaast kent hij dat gedeelte van de straat niet en willen we hem natuurlijk ook niet onder een auto, of kwijt zijn. Is het volgens jullie dan verstandig om een stroomdraadje te spannen over de schutting? Dan heeft hij zijn eigen tuin en een kattenluikje naar binnen. Het is wel een rijtjeshuis waar wij komen te wonen dus geen gigantische tuin maar hij is nu eigenlijk ook alleen maar buiten om in de zon te liggen. :D

Raskat of niet vind ik persoonlijk niet zo belangrijk. Onze dikke rode zwerfkat is ons net zoveel waard als dat het een dure Noorse Boskat was geweest.. Heeft in mijn ogen niks te maken met de prijs die je ervoor betaald hebt.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:22

Vrienden van ons hebben ook een kattenren met een kattenluik en meerdere katten. De stichting die katten herplaatste bij hun was er lyrisch over. Ze hebben een gedeelte overdekt voor slecht weer. Ligplekken op verschillende hoogtes. Klim- en krabpalen. Er is een gemetseld bankje voor de baasjes om gezellig erbij te zitten. Ze kunnen zelfs muizen vangen want die domme beesten lopen zomaar de ren in :D de ren wordt veel en graag gebruikt en is veilig voor katten. Niks zieligs aan.

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:36

ik ga dit even volgen, hoe jullie je katten ren hebben, ik ga namelijk waarschijnlijk binnenkort weer samenwonen en mijn 2 dames waren gewent in een rustige omgeving buiten te lopen, 1 van hem is zelf een enorme bitch, jaagt alles en iedereen weg. Nu krijgen ze waarschijnlijk ook een ren omdat mijn vriend vlakbij meerder drukke wegen woont en buren heeft met een hond, die van mij zijn geen hond gewend, ja nu even die van mijn moeder maar die zal geen kat kwaad doen aangezien hij er mee is opgegroeit. Ik heb een gewone htk en een kruizing brit. Ze gaan alleen in een ren omdat ik weet dat het problemen gaat geven als ik ze daar los mogen. Nu heft mijn vriend een behoorlijk grote tuin, dus kunnen we een grote ren gaan bouwen. Waar ze ook droog in kunnen zitten enzo. Als jullie tips hebben voor het maken hiervan. Ik hou me aanbevolen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:47

Hier ook 4 Noren en een grote buitenren, ik woon langs een drukke weg waar hard gereden wordt. Ik heb twee terrassen die met een paadje tussen twee schuren met elkaar in verbinding staan en die heb ik dus rondom afgegaasd met dat groene tuingaas en bovenover van dat zwarte netgaas. Tot nu toe blijven ze er goed in.
Er worden ook muizen gevangen en kikkers dus ze mogen helemaal 'kat' zijn. Als ik niet thuis ben komen ze niet buiten want ik wil niet dat ze gejat worden.

De dames zitten in weer en wind buiten als ze zin hebben, heb diverse verstopplekjes en krabpalen voor ze. Ze liggen ook wel in de bloempotten of bloemperkje, eten grassies om die vervolgens binnen onder de salontafel op het kleed weer uit te kotsen en dan weer nieuwe grassis te gaan eten...

Afbeelding
Afbeelding

Dit terras is 4,5 bij 5 meter en dan is er nog een terras van 4,5 bij 3,5 meter maar daar heb ik geen foto van voorhanden.
Laatst bijgewerkt door cissy op 28-08-14 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:51

Wij hebben 2 gratis boerderij-poezen, gesteriliseerd en wel, en die komen toch echt de deur niet uit. Hooguit aan een tuigje in de tuin. We wonen in een zeer rustige wijk aan een doodlopende straat, maar toch vind ik het dood-eng om ze buiten te laten.

Ik wil ook niet dat andere mensen last van onze katten hebben (ze zijn al eens bij de buurvrouw met een fel hondje naar binnen gewandeld toen ik er 1 kwijt was), en ik wil niet het risico lopen dat ze vergiftigd worden of aangereden worden. Daarvoor zijn ze me gewoon emotioneel gezien te veel voor waard.

Sommigen vinden het zielig, ik vind het logisch en niet meer dan normaal. Poezen zijn vanaf dat ze kitten zijn binnen gebleven.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:24

Deflin,

Zo gaat het er dan bij ons ook ongeveer uit zien. Maar dan met de schutting, en lichtdoorlatende dakplaten.

Cissy... Ooooh die rooie, die moet ik mn lief niet laten zien. Dan issie echt verkocht hahahah.
Ook een gave ren..

Ik ben zo blij, dat er mensen zijn die er ook zo over denken!!!
En echt super met al die suggesties en tips!

Ben jullie echt dankbaar.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:31

Achter kant zijn bij ons is Rabat hout, is mooi aangesloten en hebben bewust niet voor lichtplaten gekozen omdat deze zomers in de volle zo'n staat en met lichtplaten wordt het er erg warm onder, heb lichtplaten in mijn voliere en het is er met dit weer behoorlijkwarm in

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:37

Ik zie allemaal superdeluxe buitenverblijven! Niemand kan zeggen dat die katten het niet fantastisch hebben.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:44

Wellicht een onpopulaire mening, maar ik vind dat katten, net als alle andere huisdieren gewoon binnen jou grondgebied moet blijven. Je kan aansprakelijk gesteld worden als jou ontsnapte konijn een automobilist laat schrikken en daarmee een ongeluk veroorzaakt bijvoorbeeld.

Ik zie veel liever dat mensen hun kat binnen en in de tuin/balkon houden door middel van een ren, of afzetten met schrikdraad bijvoorbeeld. Maar om deze mening word ik altijd belachelijk gemaakt, schijnbaar ben ik een van de weinige mensen in nederland haha

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:54

Devlin...! Daar had ik nog helemaal niet over nagedacht! Bij ons staat de zon er ook redelijk op...
Dan is het voor ons beter, om maar een deel te doen en de rest met stroomdraadje. Of gaas....

Roverrr

Ik vind dat je er juist goed over nadenkt!

Ik sluit me aan bij jou mening, daarnaast word ik ook nog eens gek, als geen kattenhouder, dat er allemaal katten op ons terrein bevinden, ondanks dat wij een grote hond bezitten.