Border Collie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:47

ik heb er 3!!
Reu van 1 jaar, Reu van 3 jaar en een teefje van 8 jaar, en je raadt het al , de teef is baas!! haha

Wij hebben een groot hof waar ze een ganse dag op loslopen, dus ze lopen elke dag smerig! hihi, ze komen niet in huis maar hebben in de stallen een eigen paradiijse..

de reu van 1 jaar is weggehaald bij zijn vorige baas door de dierenbescherming, hij was 4 maanden oud en had nog nooit het daglicht gezien.. echt sneu..

het zijn wel 3 verschillende karakters hoor! de teef is meer een Barbie-border collie, is ook vrij rustig, loopt alleen als er een luchtballon hangt, de reu van 3 jaar is zeer angstig en die van een jaar is gewoon 'lomp' haha

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:52

_AAASCHAAA_ schreef:
Mijn hond gaat vaak mee hardlopen en heeft een tijd flyball gedaan, helaas is dat er nu niet meer. Hij is verder niet vervelend ofzo maar wil wel graag iets doen...

Oh ja hardlopen doen wij ook samen, veel gezelliger dan in mijn eentje en makkelijker vol te houden :D

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:56

Wij hebben thuis sinds maart ook een border collie :)
Wij wonen in een twee onder een kap huis en het gaat prima. Nu kan deze hond ook absoluut niet drijven en heeft daar helemaal geen behoefte aan. (Komt van een boerderij waar ze op alle mogelijke manieren hem hebben geprobeerd te leren drijven, maar toch is het nooit gelukt)
Wij doen veel met hem, hij loopt naast de fiets, voetbalt met mijn broertje, rent met mijn zusje en apporteert ballen alsof het zn levensdoel is :D En ik leer hem kunstjes :)
Hij is echt een schat en ik heb niet het idee dat hij ooit te weinig uitdaging/beweging heeft ondanks dat we niet gericht met hem trainen oid.

Wel is hij behoorlijk angstig voor bepaalde dingen. Oa als er iemand in huis boos is dan kruipt hij letterlijk op de vensterbank. En hij is ook bang voor knallen, tikjes, bromvliegen en allemaal andere idiote dingen :')

Oliebollie

Re: Border Collie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:11

Hier ook iemand met een BC die het eigenlijk fout doet :+

Onze oudere hond is een BC x Friese stabij en liever lui dan moe. Die heeft af en toe nog wel een opleving dat hij wil spelen maar eigenlijk slaapt hij het merendeel van de dag. Verder is die stront eigenwijs en na 10 jaar heb ik het opgegeven, naar mij luistert hij niet. Naar mijn vriend luistert hij prima, maar ik heb gewoon geen overwicht op hem.
De jonge hond, nu bijna 2,5 jaar, is een ander verhaal.. Die volgt me overal en wil altijd rennen. Helaas heeft die een botwoekering zitten op haar achterpootje waardoor ze niet te veel kan rennen.
In het begin werkte dat ontzettend tegen want hoe houd je zo'n beestje bezig als ze niet mag rennen?
Alles werd gesloopt en uit elkaar getrokken. Langzaam aan ben ik weer begonnen met fietsen, gewoon lekker rechtuit. Dat gaat nu goed, mits ik het niet elke dag doe en max 20 minuutjes.
En als oplossing om haar bezig te houden gaat ze nu mee naar mijn werk. Daar is ze super braaf. In principe ligt ze onder mijn bureau maar loopt regelmatig mee naar buiten en soms gooien we even een balletje. Soms gaat ze ook nog mee naar stal, maar omdat ze best wel veel drijft kan ze alleen mee als ik niet ga rijden.
Ook qua voer probeer ik haar bezig te houden. Ze krijgt voer uit een kong. Eigenlijk hetzelfde als een paardenbal maar dan voor honden. Hier is ze ook altijd even zoet mee en dan word ze heel erg fanatiek.
Botjes werken ook erg goed om te voorkomen dat ze op andere dingen gaat knagen.

Zelf ben ik ook helemaal niet ervaren met BC, maar ik vind het hondje wat we nu hebben echt een toppertje. Ze is zo verschrikkelijk lief en luistert echt geweldig.
En gezien ze helemaal geen ongewenst gedrag meer heeft denk ik dat we een goede middenweg hebben gevonden en haar lekker bezig houden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:11

ik heb er ook eentje :) 15 weken oud, Mylo genaamd!

Afbeelding

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:37

Hier ook nog eentje :))
Bordercollie blue merle van 6 maand en een teefje genaamd Cloé.

Heeel druk. Zo druk dat ze vaker niet eens meer de concentratie heeft om te luisteren vooral met andere honden.
Mijn plannen met haar zijn alle gehoorzaamheid cursussen doen en behendigheid.

Drukte enthousiasme etc ben ik gewend heb namelijk nog een australian cattle dog van 4.. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:41

Foto's? :D

Ik velde me tevens niet aangevallen maar ik wilde niet dat het uit de hand liep!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:00

Dit is Silka! Ze is nu dik 9 maanden oud :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:09

Gaaf ding zeg! Lief koppie zit er op <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:20

Ik heb ook een Bc. Herplaatser. Was bijna 3 toen we hem ophaalden. Man wat heb ik die hond vervloekt. Ik ben gezegend met de meest domme BC die er bestaat. Wat er in de eerste 3 jaar is gebeurd, geen idee maar het heeft die hond niet veel goeds gedaan.
Het eerste jaar heb ik meerdere malen op het punt gestaan om hem in te laten slapen omdat hij bijtgraag was, totaal ongevoelig voor straffen of belonen, werkelijk waar niet trainbaar was.
We hadden allerlei plannen met hem maar hebben alles laten varen. Nu loopt hij hier in de tuin en vermaakt zich hier prima. Het is een huishond geworden en dat vindt hij prima. Af en toe spelen en voor de rest slaapt hij of struint wat in de tuin.

Inmiddels is hij bijna 7 en dus een prima huishond waar je niks van moet vragen want dan flipt hij. Enkel spelen, eten en een knuffel. En het is inmiddels een lieve hond geworden met een fikse gebruiksaanwijzing. Dit hebben wij geaccepteerd bij hem.
Dus weet waar je aan begint, niet alle BC's zijn even leuk, slim, makkelijk trainbaar en volgens het boekje.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:29

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:45

Wij hebben er ook één. Was totaal de bedoeling niet maar mijn dochter kwam vorig jaar bij mensen met een bc, zei dat ze dat zulke leuke honden vond en voila, we hadden een border collie.

Eerste drie jaar van zijn leven heeft hij in huis en tuin gewoond. Door ziekte was hij nog nooit uitgelaten. Hij rende daar altijd hetzelfde rondje in de tuin en ik denk dat hij daardoor scheef gegroeid is. Gisteren liep hij opeens kreupel maar na vijf minuten was het weer weg.

Hier ging ik dagelijks naar het bos met hem en mijn andere grote hond maar door knieproblemen kan dat niet meer zo vaak. Mijn Mastin en hij zijn hele goede vriendjes en ze brengen bijna de hele dag spelend door. We hebben veel ruimte achter het huis dus daar leven ze zich ook uit. Hij dacht één keer te jagen achter een paard waar mijn dochter op zat. Paard was not amused maar hij kwam er gelukkig zonder kleerscheuren van af. Hij heeft het gelukkig nooit meer gedaan.

Ben wel blij dat de honden elkaar zo goed bezig houden want mijn Mastin is drukker dan de bc en juist van hem werd ik af en toe gek maar nu steelt hij minder spullen omdat ze zoveel stoeien.

Een van de leukste spelletjes die ze hebben is naar buiten vliegen als ze iemand aan horen komen en dan langs het hek mee rennen.

Toen we hem net hadden was hij bang voor mij en bij het minste of geringste begon hij te stress plassen, zelf met het de riem aandoen maar nu heeft hij daar veel minder last van en hij vind mij gelukkig nu wel lief :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:01

Ik heb er ook eentje.
Nadat mijn Herder een ongeluk kreeg en geen behendigheid meer kon doen is Jinn (Scott op stamboom), reu van nu 15 maanden gekomen. Wees niet getreurd, mijn Herder komt niks te kort.
Wij trainen zeker 2 of 3 keer in de week en af en toe 4 keer. Overdag is hij lekker rustig en een heel relaxt hondje. Doe behendigheid en gehoorzaamheid en wil erg graag gaan frisbeeën, alleen dat is niet bij ons in de buurt.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:43

Knappe hond is het <3

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:48

ik heb ook wel foto's maar dan moet het iemand voor mij doen, want mij lukt het niet om ze op bokt te zetten..

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:07

Ik heb er twee, meet Holly & Noah!
Afbeelding

Holly is 1,5 jaar, met haar doen wij schapendrijven & flyball
Noah is 5 maanden, met hem doen wij gehoorzaamheid & gaat hij elke week mee snuffelen bij de schapen

Zij komen allebei uit twee werklijnen & hebben de zelfde moeder (andere vader!)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 07:39

_AAASCHAAA_ schreef:
Hier nog iemand die het dus helemaal fout doet :P

Mijn eerste hond werd een border collie van toen 5 maand oud. Ik woon in de nieuwbouw en mijn hond drijft niet. Ik wou het heel erg graag maar kan niets vinden en dat vind ik jammer want het zit in hem. ( mocht iemand iets weten ;) qua drijven omgeving zwolle ). Mijn border collie is nu 6 jaar en luisterd prima. Wel is hij heel erg druk en altijd in voor gekkigheid. Helaas heb ik veel gezondheidsproblemen bij mijn hond. Hij heeft het gen defect wat veel voorkomend is, heeft atopie en voedselallergieen, door het gen defect vaak epileptische aanvallen.

Ik heb hem laten castreren toen hij 2 was. Een man op de club baalde daarvan, hij wou dolgraag een nest van hem hebben en verklaarde me voor gek en vond het vreselijk zonde. Ik zou hem nooit als vaderdier gebruiken, hij is bloedmooi en zijn karakter is perfect maar daar hodt het helaas ook op.

Mijn hond gaat vaak mee hardlopen en heeft een tijd flyball gedaan, helaas is dat er nu niet meer. Hij is verder niet vervelend ofzo maar wil wel graag iets doen...

In zwolle zit de bcc (border collie club) daar kun je met schapen drijven. zit bij de hessenpoort (bedrijfsterrein) ze hebben een website, dus ik zou zeggen: ga dr voor

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:06

berdien85 schreef:
Hihi ik zal maar niet zeggen dat onze eerste hond een BC is.
En nee, wij wonen niet op een boerderij.. (ik krijg nu vast heel bokt over me heen :+ )

Wij gaan elke dag met haar naar het bos, en als ze er oud genoeg voor is gaat ze waarschijnlijk behendigheid doen en mee op buitenrit. We hebben juist voor de BC gekozen omdat die op afstand bestuurbaar zijn :)

_O- _O- _O- :') hahahahah o sorry hoor maar you just made my day! Op afstand bestuurbaar!
Het lijkt er wel een van de intertoys :')

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:17

Nou ja, je snapt me wel toch? :P

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:18

Wij hebben er 2. Een reu en een teef.
Ik ben het wel eens dat ze genoeg te doen moeten hebben maar ben het niet eens dat je daarvoor altijd schapen nodig hebt.
Onze reu komt uit een showlijn, is dus ook de knapste van t stel. Maar die heeft dus niet eens altijd zin om mee uit gelaten te worden op de fiets. Die kunnen we dan daarna nog een keer lopend doen.
De teef komt uit een werklijn, die is rete snel en wil t liefst 10x per dag mee fietsen. Wij geven haar dus onderweg (ze lopen los) ook opdrachten die ze moet uitvoeren. Zij moet inderdaad wel wat te doen hebben. Maar zonder schapen gaat dat ook prima en we wonen ook niet op een boerderij ofzo hahaha!
Agility hebben ze ook allebei gedaan maar daarvoor moest er voor wedstrijden elke keer zover t land in gereisd worden dat dat niet meer gedaan wordt.
Natuurlijk komen wel wat oefeningen van pas als je door t bos loopt of door een boomgaard fietst. Bedoel die ouwe reu kunnen we gewoon links en rechts sturen naar een konijn ergens op t land. Uitdaging genoeg!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:52

Wat goed dat bijna iedereen hier op het forum toch wel lekker met hun BC's bezig is !!!
Maar het gaat ook zo vaak fout.......en ik denk dat iedereen hier die op dit topic waarschuwt, onderstaande situatie probeert te voorkomen:

Dit bericht kwam eergisteren voorbij op Facebook:

*knip*
Met spoed een sportief baasje gezocht voor Border Collie reutje van 11 maanden. ( zonder stamboom) Hij is vriendelijk, attent en is gezond. Zijn baasje had hem vandaag naar de dierenarts gebracht om hem in te laten slapen. Dit is uiteraard geweigerd, vandaar deze oproep. De baasjes waren hele dagen werken en hond zat in bench of buiten in afgesloten stukje tuin. Hij verveelde zich verschrikkelijk en liet druk gedrag zien als ze thuis waren. Deze vriendelijke reu is toe aan een uitdaging. Morgen gaat hij bij ons snuffelen bij de schapen. Ik zal daar verslag van doen. Bij interesse graag een pb
*knip*

Vreselijk toch ? Ik hoop dat 'ie een goed plekje krijgt.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:53

Ik heb 2 borders en het zijn 2 reu's, een zwart-witte en een bruine.
De zwarte is 3 jaar oud en de bruine is 1.5 jaar en beiden doen behendigheid (wedstrijden).
Zij lopen heel de dag rond in onze tuin en piste (zonder paarden) en we trainen 2x per week bij de hondenschool en in het weekend gaan ze meestal op wedstrijd (1 dag of 2 dagen). Ook zijn ze beiden enorm gek van frisbee's.

In de zomer staan onze paarden op de wei en niet op ons erf, en dan bouwen we onze piste om tot een echt behendigheidsparcours met een 10-tal sprongen, slalom, tunnel en wip. We gaan ook veel wandelen met hen, maar bij de paarden gaan ze altijd aan de leiband (beter voorkomen dan genezen).

Wat betreft die wedstrijden, het komt vaak voor dat deze zaterdag en zondag doorgaan. En dan gaan mijn ouders met onze caravan op pad. Ze staan dan vaak al van vrijdagmiddag op post en onze borders vinden dit echt geweldig. Zij gaan daar dan voor en na de wedstrijd wandelen en zo komen zij steeds op andere plaatsen en zien zij steeds verschillende omgevingen en dingen. Onze hondenschool gaat ieder jaar 4 dagen naar de Ardennen wandelen en daar lopen ze dan allemaal los zonder problemen (35 honden). Met onze honden en zonder gaan we ook wandelen aan de kust.
Vorige week nog hebben we meegedaan met de hondenplons in Axel (zeeuws vlaanderen) en dat vonden ze beiden super. Heb dit jaar meegedaan aan een dogsurvival wat superleuk was.

Wij zijn iedere dag toch een half uurtje bezig met onze honden (gehoorzaamheid, beetje behendigheid) en daarbuiten veel spelen met de frisbee en balletjes gooien.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:30

Wat erg dat bericht freespirit. Heb aan drie honden wel genoeg anders zou ik hem zo ophalen.

Zijn die van jullie ook net jullie schaduw. Overal waar ik ben is hij behalve als mijn dochter thuis is. Dan is hij altijd bij haar.

Ik weet niet of agility verstandig met hem zou zijn vanwege zijn kromme pootjes. Hij is wel helemaal gek op zijn speel ei. Daar voetbalt hij overal mee naartoe tot het ding in één van de paddocks vliegt want hij durft niet onder de draad door. Dan ligt hij heel zielig te wachten tot ik zijn ei pak.

Hij weet wel dat de stroom er af is als wij in de wei zijn dus dan vliegt hij wel onder de draad door. Zijn frisbee vind hij trouwens ook geweldig.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:38

freespirit schreef:
Wat goed dat bijna iedereen hier op het forum toch wel lekker met hun BC's bezig is !!!
Maar het gaat ook zo vaak fout.......en ik denk dat iedereen hier die op dit topic waarschuwt, onderstaande situatie probeert te voorkomen:

Dit bericht kwam eergisteren voorbij op Facebook:

*knip*
Met spoed een sportief baasje gezocht voor Border Collie reutje van 11 maanden. ( zonder stamboom) Hij is vriendelijk, attent en is gezond. Zijn baasje had hem vandaag naar de dierenarts gebracht om hem in te laten slapen. Dit is uiteraard geweigerd, vandaar deze oproep. De baasjes waren hele dagen werken en hond zat in bench of buiten in afgesloten stukje tuin. Hij verveelde zich verschrikkelijk en liet druk gedrag zien als ze thuis waren. Deze vriendelijke reu is toe aan een uitdaging. Morgen gaat hij bij ons snuffelen bij de schapen. Ik zal daar verslag van doen. Bij interesse graag een pb
*knip*

Vreselijk toch ? Ik hoop dat 'ie een goed plekje krijgt.

Die heeft al een goed plekje gevonden gelukkig ;)

Ik heb zelf ook 5 border collies uit werklijn. Grotendeels kortharen.
Wat doen we ermee?
Werken aan de schapen, praktijkwerk en wedstrijdgericht trainen :+

Voor mij nooit meer een ander ras :D

Foto's heb ik vast wel in het werkhondentopic staan denk ik.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:18

Hier ook een BC van ruim 5 maanden. Een kortharig reutje met de naam Luka. Momenteel zijn we nog vooral bezig met de gehoorzaamheid, maar straks staat schapen drijven ook zeker op het programma. En daarnaast gaat hij mee werken (natuurbeheer). Nu nog aangepast op wat hij fysiek en mentaal aankan, straks zal dat vrijwel altijd zijn.

Hier nog als klein pupje.
Afbeelding

Qua ras zou ik me geen betere hond kunnen wensen. Maar tegelijk denk ik wel dat enigszins vrij wonen en veel tijd aan je hond besteden een must is. Maar imo moet dat laatste voor elke hond gelden. Elke hond heeft aandacht nodig. Mijn BC is eigenlijk heel makkelijk en rustig in huis. Momenteel ben ik echter ziek en zijn de rondjes buiten wat korter en dat merk ik meteen. Hij is rustelozer en luistert ook minder goed. Zal straks wel weer beter gaan!

Ik ga eens een kijkje nemen in het werkhondentopic!