Hoe lang kan een hond alleen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:38

TS dat idee heb ik ook hoor. Stel jij werkt vanuit huis ben je ook thuis en ondertussen ligt je hond te slapen... Liever iemand die wel diverse dingen onderneemt met de hond als die thuis is dan iemand die veel thuis is en alleen maar een rondje door de buurt gaat van een half uur drie keer per dag. Stel dat de tijd alleen toch te lang zou zijn denk ik dat het meer is om tussendoor even plasje te kunnen doen.
Maar goed nogmaals dat zal per hond verschillend zijn.

Maar misschien zie ik het verkeerd. Stel je geeft de hond tussendoor ook nog eens mee aan de hondenuitlaat is dat dan niet veel te veel voor zo'n dier?? Die lopen toch ook minimaal een uur ermee?
ochtend een uur
middag ruim twee uur
na stal half uur

Dan zit je buiten een hondenuitlaat al op ruim 3,5 uur buiten zijn voor de hond. Dat is meer als wat menig hond krijgt! Als je iemand kan vinden die hem even naar buiten kan laten voor te plassen zou super zijn, maar denk niet noodzakelijk.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:39

kimmie261 schreef:
ik heb dit al vaker geschreven,maar mijn eerste hond ( plus de honden die ik erna erbij kreeg) zaten van smorgens 7.15 tot 16.30 alleen thuis,daarvoor liep ik smorgens ze goed moe,en smiddags even plas en poep rondje en savonds gingen ze mee naar stal en liepen ze zo'n 3 a 4 uur met de paarden mee.

in weekenden liepen ze vaak hele dag mee met de paarden of ze gingen hele dagen mee op stap.

denk dat mijn honden meer liepen als in menig huishouden waarbij mensen thuis zijn,daarnaast liet ik ze dan inderdaad niet meer alleen,maw hond ging áltijd mee,hadden mensen daar geen zin in,dan kwam of ging ik gewoon niet mee al er iets te doen was,of verjaardagen bv...

áls ik weleens wat eerder vrij nam voor de hond,lag ze 9 van de 10 x nog te slapen op de bank,en was ze ook niet van plan om op te staan,ze keek nog net niet op haar horloge om te zeggen dat ik te vroeg thuis was :+

oja,en ze woonde ook nog op een flat,en het was ook nog eens een grote hond ( ze heeft er wel een maatje bij gekregen,woonde er 2 grote honden op een flat de hele dag alleen),de hond(en) sliep overigens snachts wel bij mij op bed

over het algemeen slapen veel honden snachts bij mensen ergens alleen in huis,en dan schijnt dan weer niet erg te zijn dat de hond uren alleen is en zijn poep en pies op moet houden,de meeste mensen zullen ook niet midden in de nacht er nog eens extra uitgaan om hun hond uit te laten.

mijns inziens zou je dus zo een hond kunnen hebben :) ,ik zou dan de hond lekker thuis laten ,niet meenemen naar het werk in de auto,alhoewel dat ook geen probleem hoeft te zijn als je een grote laadruimte hebt,maar in de zomer met hitte kan het de dood van je hond worden...

Noukie123,honden in een kooi,je bedoelt zo'n kamerkooitje???

Dit is dus ook mijn ervaring met de hond van mijn ouders. Als ik toevallig een keer eerder uit school kwam was ze eerder geïrriteerd dat ik haar wakker maakte dan blij dat ik eerder thuis was. Hond was dan al wel goed moe gelopen op een wandeling van een uur/1,5u.

Met een uur wandelen 's morgens bedoel ik trouwens niet: duf een blokje om sloffen maar actief wandelen, balletje apporteren, zwemmen, rennen etc.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:40

Ik heb ook de mazzel dat ik een hond heb die bij uitzondering een hele dag alleen kan blijven. Wordt wel moeilijker nu hij 13 jaar oud is en toch wat sneller moet plassen, maar dat is logisch. Verder vond hij het altijd wel prima als we hem van te voren goed hadden uitgelaten.

Een pup of jonge hond kan je ook in het begin niet zo lang alleen laten. Toch denk ik dat je met deze levensstijl prima een hond kunt houden, afhankelijk van het ras/ energie type van de hond. Je kan idd ook voor twee keer per week nog een uitlaatservice inschakelen. Dat scheelt weer. Er zit namelijk wel een lange tussenpoos in het uitlaten in de ochtend en het einde van de middag. Je zou zelf je plas maar zo lang moeten ophouden. Dus als je al iemand hebt die hem een plas rondje geeft in de middag, dan ben je al een heel eind. :)

Ik denk dat je toekomstige hond verder wel zijn energie kwijt kan in de ochtend en op de manege.

In de auto laten voor zolang vind ik geen optie.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:41

pvdbosch schreef:
Een hond houdt zijn behoefte wel op maar dat is wel heel slecht.
Ik zou persoonlijk mijn hond absoluut niet langer dan een uur of 4/5 zonder uitlaten willen laten zitten.
Ik zou in dat geval gewoon kijken of hij niet tussen de middag met de uitlaatservice mee kan, dat kost je uiteraard wel wat maar de gezondheid en het welzijn van je hond lijkt me belangrijker.
En zoals iemand al zei, je hebt ook nog sociale verplichtingen en het huishouden en dan is het wel fijn als ie al is uitgelaten voor als je s'middags/s'avonds eens minder tijd hebt.

Hahaha vertel dat mijn hond maar.

Het komt regelmatig voor dat meneer geen zin heb om te plassen, en doet dit dus ook niet. Dus dan is die 7 uur voor het laatst uitgeweest, 00.00 weer rondje, doet niks en dan pas 10.00 ong weer.. Daarnaast zal 5 uur zonder uitlaten echt niet zo slecht zijn. Mijne gaat om de ong 7 uur naar buiten en moet absoluut niet hoor. Maargoed denk dat ik volgens vele bokkers geen hond zou mogen hebben dan :+ :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:42

Nou TS, je hebt je keus volgens mij allang gemaakt.

Dan kan het zoeken beginnen +:)+

Amaris

Re: Hoe lang kan een hond alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:42

Waarom gaat het alleen om het uitlaten/plas ophouden?

Honden zijn sociale dieren, alleen daarom al is het sneu om zo'n dier veel alleen te laten zijn.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:44

het gaat om het belang van het dier daar over na denken is toch het minste dat je kunt doen.
Ts heeft het over rassen die veel beweging nodig hebben die moet je ze ook kunnen geven.
En natuurlijk kan het allemaal maar of het goed is is vraag twee.
Ik heb een hondje gehad toen ging ik werken en het hondje door ouderdom stierf heb ik om deze reden besloten om geen hond meer te nemen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:45

Amaris schreef:
briitje schreef:
Ik vind dat het prima kan. Mijn hond zit ongeveer ook zo lang alleen en laat hem voor en na goed uit. Helaas is een 8 urige werkdag nou eenmaal normaal. Dus dan zouden heel veel mensen geen hond nemen.. pfff mij niet gezien. Daarnaast slaapt me vriendje toch alleen maar als wij aan het werk zijn en daarna krijgt die voldoende beweging.

Precies, en dat doen dus heel veel mensen ook niet.

Wat is er zo moeilijk aan om te accepteren dat je niet altijd ten koste van alles iets MOET hebben.
Ik wil al jaren een hond, maar zolang ik fulltime werk komt die er gewoon niet. Vind ik dat vervelend? Ja, maar dat kan ik wel handelen.

Ik formuleerde het verkeerd. Het zou moeten zijn: 'dan zouden heel veel mensen geen hond kunnen nemen volgens sommige hier'. Nou mooi pech wat een ieder ander ervan vind. Maar ik werk fulltime en dat zal de komende 10 jaar niet veranderen en ik heb mooi een hond. Zoals al eerder gezegd een hond heb echt geen tijdsbesef en de mens vind het meer zielig dan de hond er mee zit.

mooi verhaal als ik hem daarom nu weg moet doen :'). Als die langer dan 8 uur alleen zou zitten, gaat die naar me moeder of laat iemand hem uit.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:46

Wij hebben pas een hond in huis genomen vanaf het moment dat ik alleen maar late diensten ging werken. Dat is nu zo'n 6 jaar geleden. Ik ben dan tot 13.30/14.30 thuis en manlief is er dan weer om half 6. Inmiddels werk ik al 4 jaar parttime en gaat het nog maar om hoogstens 3 dagen in de week. Verder is er dus altijd iemand in huis. Mochten we een keer langer van huis zijn laat 1 van de buren haar tussendoor uit.

Regallie

Mag ik vragen waar je de hond laat als je niet thuis bent? In een kennel of bench of gewoon los in huis?

Persoonlijk vind ik het wel kunnen hoor. Je hebt genoeg aandacht voor hem/haar en als hij los mag lopen in huis of in een kennel dan is het toch prima?

Wij hebben ook een hond (bruine lab) en vriend en ik werken beide 40 uur. Wij hebben wel als voordeel dat we op een boerderij (gaan) wonen. Voorheen liep ze de hele dag op de boerderij samen met de hond van de buren en bij onze nieuwe huis (ook boerderijtje) kan ze de hele dag loslopen. Volgend jaar komt er waarschijnlijk wel een hond bij, zodat ze niet alleen is.

Maar alleen lijkt ze het allemaal ook wel prima te vinden.

Als pup zijnde is het wel wat moeilijker natuurlijk, want dan is 7 uur allen toch wat te lang. Maar een volwassen hond moet dat prima kunnen. De nacht zal voor menig hond ook langer duren dan 7 uur.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:46

Ik ben me ervan bewust dat een pup het eerste jaar VEEEEL tijd kost en niet alleen kan. Daarom heb ik het ook niet over de pup-periode maar echt over de volwassen periode. Ik heb al eerder een pup opgevoed en ik kan me erg goed herinneren dat deze periode echt mega-intensief was.

@ amaris, ik vraag me af of meegaan met een hondenuitlaat niet veel te veel wordt voor zo'n beestje. Zoals joyce83 ook al zegt: 1u in het bos in de ochtend, in de middag nog weer 1,5u met de uitlaatservice, dan in de middag mee naar stal ruim 2u, daarna nog een half uur op de dijk lopen. En dan hebben we het nog niet over plasrondjes etc.

En huh? Ik heb m'n keus nog helemaal niet gemaakt? Waar maak je dat uit op? Als ik al een keus had gemaakt en heel erg zeker van m'n zaak was geweest had ik geen topic geopend. En ik ben echt niet ineens in een half uur vastbesloten hoor.. :+

_Nelleke_

Re: Hoe lang kan een hond alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:46

Regallie, hond blijft los in de woonkamer (nog 60m2)

purny

Ik ben nog van een gedachten dat je een hond moet nemen als je veel thuis bent en er ook tussendoor tijd voor hebt. De hond kan altijd een virusje oplopen en dan schijt ie je hele kamer onder. Wij hadden vroeger een hond toen we allemaal nog thuis waren en mijn broer en zus en ik op school zaten. Dan was ze niet zoveel alleen.
Ik vind vier dagen per week zolang alleen zitten niet te doen voor dat beestje. En al helemaal niet in een auto laten zitten, dat beestje moet de ruimte hebben.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:48

_Nelleke_ schreef:
Regallie, hond blijft los in de woonkamer (nog 60m2)

Het is al super dat je er zo over nadenkt. Persoonlijk denk ik dat jij een hond op deze manier echt wel een mooi leven kan bieden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:48

Wat een gezever.

Een hond kan prima van 08.30 tot 15.15 alleen blijven. Mensen moeten eens ophouden die dieren te behandelen als kinderen. Als hij gewoon voldoende ruimte eromheen krijgt, wat in mijn ogen meer is dan een gemiddelde huishond, kan het prima.

Mijn hond heeft vanwege een gewijzigde situatie een jaar lang 9 uur per dag thuis gezeten. Was niet anders; werk gerelateerd. Nu is hij gelukkig overdag niet meer alleen, maar ik merk helemaal niets in zijn gedrag hoor. Hij is nog net zo enthousiast, hij blijft gewoon lekker liggen als ik thuis ben en toen ik er niet was zat hij echt niet op schoot om gemistte aandacht in te halen hoor.

Toen ik een pup had ben ik halve dagen gaan werken en heb ik hem de eerste week gewoon in de auto meegenomen. (dit is dan wel tijdelijk) Bench achterin, kleedje erbij en in de pauze liep ik een rondje. Ging perfect en heb er een stapelgekke hond met autorijden eraan overgehouden. Wil altijd mee, kan ik prima even een halfuurtje in de auto laten met boodschappen doen etc. Ik heb het hier over DH en MH's.

Je moet er gewoon nuchter in staan en je niet gek laten maken door idealisten.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:49

Amaris schreef:
Waarom gaat het alleen om het uitlaten/plas ophouden?

Honden zijn sociale dieren, alleen daarom al is het sneu om zo'n dier veel alleen te laten zijn.

Wat ik mij afvraag, zijn honden wel echt zo sociaal? In het wild leven honden ook vaak alleen en niet in roedels zoals wolven bijvoorbeeld.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:50

Caesar schreef:
Wat een gezever.

Een hond kan prima van 08.30 tot 15.15 alleen blijven. Mensen moeten eens ophouden die dieren te behandelen als kinderen. Als hij gewoon voldoende ruimte eromheen krijgt, wat in mijn ogen meer is dan een gemiddelde huishond, kan het prima.

Waar is de vind ik leuk knop? *\o/*

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:51

+:)+ +:)+
Caesar schreef:
Wat een gezever.

Mijn hond heeft vanwege een gewijzigde situatie een jaar lang 9 uur per dag thuis gezeten. Was niet anders; werk gerelateerd. Nu is hij gelukkig overdag niet meer alleen, maar ik merk helemaal niets in zijn gedrag hoor. Hij is nog net zo enthousiast, hij blijft gewoon lekker liggen als ik thuis ben en toen ik er niet was zat hij echt niet op schoot om gemistte aandacht in te halen hoor.

Toen ik een pup had ben ik halve dagen gaan werken en heb ik hem de eerste week gewoon in de auto meegenomen. (dit is dan wel tijdelijk) Bench achterin, kleedje erbij en in de pauze liep ik een rondje. Ging perfect en heb er een stapelgekke hond met autorijden eraan overgehouden. Wil altijd mee, kan ik prima even een halfuurtje in de auto laten met boodschappen doen etc. Ik heb het hier over DH en MH's.

Je moet er gewoon nuchter in staan en je niet gek laten maken door idealisten.

Je haalt me de woorden uit de mond. _/-\o_

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:54

Ik vind het trouwens wel een bijzonder principe dat een hond geen tijdbesef zou hebben. Mijn hond merkt echt wel het verschil tussen een uur alleen thuis zijn, of 5 uur alleen thuis zijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:56

Voor het uitlaten hoeft het niet per se, maar alleen is niet ideaal. Als de mogelijkheid er is zou ik een tweede hond overwegen.

Sinds kort zijn wij verhuisd en daardoor is onze hond overdag meer alleen dan voorheen (+een half jaar geleden was er nog een tweede hond). Het is nog erg wennen voor hem, maar vooral 's nachts voelt hij zich alleen, dan blaft hij nog weleens en een enkele keer is hij naar boven gelopen. :+

Overdag heeft hij hier minder last van, maar dan is hij ook minder lang dan 8 u alleen. Rond een uur of 5-6 's ochtends hoort hij buiten de eerste geluiden weer en dan is hij het alleen beneden zijn soms wel zat.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:57

Besef vooral dat wanneer je een pup neemt, je er niet bent met een paar weken. Vanuit daar zou je je pup/jonge hond alleen laten, dit is een periode dat ze leren, spelen enz. Een pup kan niet de tijd dat hij alleen zit, z'n plas of poep ophouden, z'n blaas is daar niet op berekent. Waarom schaf je geen volwassen hond aan. Ik heb thuis 2 puberhonden zitten, die nog steeds veel leiding nodig hebben. En de ras die jij leuk vindt, onthoudt dat deze honden hoog in energie staan.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:58

Weet je wat het is, er is niet echt 1 waarheid. Sowieso zijn er honden die het veel slechter hebben. Ik denk ook dat het per hond verschilt hoeveel behoefte ze hebben aan wandelen etc. Ik zou in jou situatie bijvoorbeeld geen Husky nemen oid. Maar er zijn zat honden(rassen) die passen bij jouw levensstijl. ;)

Succes en veel plezier mocht je een hondje nemen! :)

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:59

De hond krijgt bij jou op deze manier een goed leven. Er zijn er zat waarvan de baas de hele dag thuis is waarvan de honden het slechter hebben. Als je de hond zoveel uitdaging biedt door veel met hem bezig te zijn, dan zal hij de uren die hij alleen is benutten door lekker te gaan slapen. Ik zeg gewoon doen. Jij bent er bewust mee bezig en hebt er goed over nagedacht.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 10:01

@ Packer, de pup-periode staat even buiten kijf. Ik zou eventueel een langere periode onbetaald verlof kunnen opnemen en daarna langzaam opbouwen naar halve dagen. Een volwassen hond is ook niet uitgesloten alleen ben ik bang dat je daarmee toch snel een probleemhond op de hals haalt.

De rassen die ik leuk vind, vind ik juist leuk omdat ze hoog in hun energie staan. Hij moet mee kunnen op buitenrit, actief kunnen wandelen (achter een balletje aan, apporteren, zwemmen etc) en langere afstanden kunnen lopen (mee op wandelvakantie in de Alpen bijv.)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:05

pvdbosch schreef:
Een hond houdt zijn behoefte wel op maar dat is wel heel slecht.
Ik zou persoonlijk mijn hond absoluut niet langer dan een uur of 4/5 zonder uitlaten willen laten zitten.
Ik zou in dat geval gewoon kijken of hij niet tussen de middag met de uitlaatservice mee kan, dat kost je uiteraard wel wat maar de gezondheid en het welzijn van je hond lijkt me belangrijker.
En zoals iemand al zei, je hebt ook nog sociale verplichtingen en het huishouden en dan is het wel fijn als ie al is uitgelaten voor als je s'middags/s'avonds eens minder tijd hebt.

Slaap jij echt zo kort?