welk hondenvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joelle1996

Re: welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 16:28

Het voer dat ik nu heb is eukanuba. Is dat goed voer?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:28

Ik vind dat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgen met smuldier als pup, geef dan speciaal voor pups.
Kimmie wij hebben nu eenmaal een ander idee over voeren. Ik vind mijn honden er super uit zien op Cavom en jij die van jouw op vlees. Ieder zijn ding.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:37

Als je kijkt naar vers vlees voor pups is het enige verschil dat het fijner gemalen is. Precies dezelfde ingredienten hoor.

@TS: je kunt niet gewoon lukraak wat halen bij de slager en dat aan je pup geven. Als je zelf een menu samen gaat stellen, zijn er wel een paar richtlijnen die je moet volgen. Omdat dat best een gepuzzel is, kun je met een pup het beste op KVV beginnen met af en toe wat van de slager (een kippennek/kipkarkas met orgaanvlees bijv.). Zo raakt je pup gewend aan ongemalen vlees, maar weet je ook zeker dat ie niks tekort komt.

Voor info over zelf samenstellen (voor pups) ga je naar http://www.barfplaats.nl. Daar kun je je uren inlezen en vragen stellen.

Edit: Eukanuba bevat mais, sorghum, tarwe, gerst en rijst. Dingen die naar mijn idee niet thuishoren in het menu van een carnivoor. Daarnaast voegt eukanuba natriumchloride (oftewel keukenzout) toe aan de brok. Het kan ook zeker slechter hoor, maar ook absoluut stukken beter.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 20:57

Wat mij opviel is dat beter voer ook stukker goedkoper kan zijn ik betaal voor deze zak 25 euro

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:20

Hoeveel kg is dat? 4?

http://www.food4pets.be/ is zover ik weet de goedkoopste leverancier met zowel acana, wolfsblut, orijen, TotW, Canagan en Canidae. Allemaal goede merken (alleen van Canidae ken ik geen ervaringen, maar ziet er zeer goed uit).

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:35

Hier vanalles geprobeerd al: Cavom, Acana, Dog Lovers Gold en KVV.............maar geen van allen was zaligmakend. :(

Nu beide honden op Farmfood + zalmolie en dat gaat al een hele tijd heel erg goed!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:42

Joelle1996 schreef:
Wat mij opviel is dat beter voer ook stukker goedkoper kan zijn ik betaal voor deze zak 25 euro

Je hebt nu Eukanuba zeg je? Dat is alles behalve beter voer, komt overeen met Pedigree etc. Eigenlijk betaal je reteveel voor chemische rotzooi waar alleen maar granen en vulmiddelen inzitten.

Geen Eukanuba voeren alsjeblieft. Hier ook voorstander van vlees. Wij voeren voor het gemak Naturis, Tinlo (barfmenu) en Carnibest worsten, die zijm al helemaal compleet en gemalen. Als dat ook teveel moeite is ga dan over naar een brok met een hoog (60%+) vleespercentage, zoals ze hier al eerder genoemd zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:00

En hele slechte brok kan ook weer heel duur zijn. Verkijk je ook niet alleen op het getal. Doorgaans hebben ze minder nodig van beter voer, dus is het eigenlijk even duur in gebruik.

Op brokken vergelijken kun je ook zien hoeveel het kost per dag.
Link: http://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken?field_zetmeelbron_value%5B%5D=0&field_zetmeelbron_value%5B%5D=1&field_zetmeelbron_value%5B%5D=2&field_zetmeelbron_value%5B%5D=3&field_zetmeelbron_value%5B%5D=4&field_zetmeelbron_value%5B%5D=5&field_niet_vrij_van_value%5B%5D=0&field_niet_vrij_van_value%5B%5D=1&field_niet_vrij_van_value%5B%5D=2&field_niet_vrij_van_value%5B%5D=3&field_niet_vrij_van_value%5B%5D=4&field_niet_vrij_van_value%5B%5D=5&field_niet_vrij_van_value%5B%5D=6&keys=
Dit zijn de brokken waarbij ik zelf al een filter heb gekozen.

Als je het had over EUkanuba, nee dat valt bij mij ook zeker niet onder de noemer 'goede brok'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:16

Wij hebben honden op cavom zitten. Ze glanzen erover. Beide goed bespierd.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:21

Ik voer al jaren het voer van Jarco hondenvoeding (Jarco.nl) en ben hier zeer tevreden over. Verse brok, mooie ontlasting en ze vinden het nog lekker ook.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:24

Joelle1996 schreef:
Het voer dat ik nu heb is eukanuba. Is dat goed voer?

Wij voeren ook Eukanuba. Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten maar onze honden doen t erg goed op Eukanuba.

Rauw vlees is een optie maar dan kan je hond bepaalde voedingsstoffen/mineralen/vitaminen mislopen. In brokken zitten nou eenmaal meer verschillende voedingsstoffen :Y) Er zitten niet ALLEEN maar voordelen aan vers vlees, wat iedereen wel doet overkomen op Bokt. (voedingsstoffen in brokken kom ik zometeen nog even op terug)

En nee, ik hoef nu geen reacties van "ja maar wolven aten ook alleen vlees". 1: een hond is geen wolf, de meeste rassen zelfs verre van dat. 2: Een wolf eet als eerst de maaginhoud van zijn prooi op met allerlei voedingsstoffen daar in inclusief granen. Als je de hond dan graag met de wolf wil vergelijken.

Ik vraag me af waarom Eukanuba hier als slecht afgestempeld wordt. Veel rasfokkers binnen ons ras, vooral fokkers die het goed doen, voeren het ook. Honden zijn gezond, zien er altijd perfect uit: Super vacht en goede ontlasting. Dat zal overigens niet genoeg zeggen, dat weet ik dus verdere onderbouwing:

Er zitten inderdaad allerlei ingrediënten in het voer maar dat betekent nog niet dat het slecht is.
Samenstelling Eukanuba Lam en Rijst Large Breed:
gedroogde kip en kalkoen (een natuurlijke bron van glucosamine en chondroïtinesulfaat),lam (14%), rijst (14%), maïs, sorgo gierstmeel, gerst, gedroogd ei, gedroogde suikerbietenpulp (2,6%), dierlijk vet, hydrolysaat van dierlijk eiwit, kaliumchloride, natriumchloride, natriumhexametafosfaat, fructo-oligosacharide (0,2%), calciumcarbonaat, visolie.

Bron: http://www.zooplus.nl/shop/honden/hondenvoer_droog/eukanuba/eukanuba_grote_rassen/27862
Nou, zoek die moeilijke woordjes zoals kaliumchloride maar eens op in Wikipedia... Wat is er allemaal zo slecht dan?

Als je op de link klikt kun je ook de vitaminen e.d. inzien die toegevoegd worden aan het voer.

Tegenwoordig is het helemaal hip om volledig bio te gaan zowel voor je zelf als voor je hond. Prima als mensen dat doen, deels ben ik het er ook mee eens, maar daarmee hoeven populaire brokken niet per definitie als slecht afgestempeld te worden. Alsof dat opeens een soort taboe is.

Aangezien wij op dit moment 6 gezonde grote lummels rond hebben lopen in de leeftijd van 0 tot 10 durf ik wel te zeggen dat ze het goed doen op Eukanuba brokken. Meer dan goed :)

Nu krijg ik vast weer iedereen over me heen, maar goed... :')

Ik denk dat het belangrijkste gewoon is dat je kijkt hoe jouw hond het op het voer doet wat je hem/haar geeft. Sommige honden hebben bijv. een gluten allergie, dan zou ik zeker eens verder kijken. Er zijn zo veel mogelijkheden en ook zo veel goede soorten voer. Ook iedereen heeft hier een andere mening over. En ik denk dat in iedere mening wel een kern van waarheid zit.

Zo hoor ik ook goede verhalen over Profine, echter heeft iemand in mijn omgeving een pup en voerde hem Profine (ook bij fokker al) en die pup had vaak diarree, ontlastingproblemen dus en groeide niet goed. Zakje Eukanuba meegegeven en het is over, en de pup groeit opeens weer goed. Dit zegt niet dat Profine slecht is en Eukanuba goed, maar wel dat het voor deze hond in deze situatie beter is.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 26-08-14 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 22:46

Ik vind het zelf niet zn goed idee om mijn hond rouw vlees te voeren aangezien ik daar helemaal niet bekend mee ben. En ik wil niet dat omdat ik er niet echt bekent mee ben dat mijn hond daar straks de dupe van word.

Ik ben hem nu net aan het over zetten en dat gaat tot nu toe goed. en dan kan ik nu moeilijk andere dingen erin gaan gooien omdat hij al eerder aan de diaree is geweest. en dat is voor hem niet fijn en voor mij ook niet aangezien hij nog niet goed zinlijk is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:47

Waarop ben je hem nu aan t over zetten? :D Dat heb ik even gemist denk ik.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:51

in een komplete kvv zitten vitamines aan toegevoegd dus zijn gewoon net als brok,komplete voeding te noemen,niets tekorten daarin..

verder eten wolven alleen pensen op van prooidieren ( magen van grote dieren worden niet gegeten :n ),over het algemeen is een prooidier voor een hondachtige klein,konijn/haas grote en die gaat heelhuids naar binnen,incl maag,maar de "granen"die in een konijnenmaag zitten zijn natuurlijk maar een mini onderdeel van het hele diertje.

overigens worden pensen voor ze opgegeten worden heel erg uitgeschud ,bij deze dus ook de tip NOOIT vuile pens IN huis te geven,tenzij je de "granen" van het plafond af wil schrappen :D

kohtje ,smuldier heeft komplete voedingen daar zit gewoon alles in wat puppies nodig hebben...in de natuur krijgen 'hondachtige' welpen echt geen ander konijntje als dat de ouderdieren eten... ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:56

Borisje schreef:
Joelle1996 schreef:

Je hebt nu Eukanuba zeg je? Dat is alles behalve beter voer, komt overeen met Pedigree etc. Eigenlijk betaal je reteveel voor chemische rotzooi waar alleen maar granen en vulmiddelen inzitten.

Geen Eukanuba voeren alsjeblieft. Hier ook voorstander van vlees. Wij voeren voor het gemak Naturis, Tinlo (barfmenu) en Carnibest worsten, die zijm al helemaal compleet en gemalen. Als dat ook teveel moeite is ga dan over naar een brok met een hoog (60%+) vleespercentage, zoals ze hier al eerder genoemd zijn.

Onze labrador is nu 13 jaar en doet het al net zoveel jaar geweldig op dit voer. Mooie glanzende vacht, nooit wat gehad, geen diarree, mooie schone tanden.

Ik vind de meeste hier echt hypocriet. Want ik durf te wedden dat er hier een heleboel wel dingen als krachtvoer etc aan hun paard geven, in een stal zetten en ijzers onderslaan. Maar de hond.... Die moet wél natuurlijke voeding :Y)

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 22:57

Thesserd schreef:
Waarop ben je hem nu aan t over zetten? :D Dat heb ik even gemist denk ik.

eukanuba ofzo hahaha vergeet iedere keer die naam

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 23:02

Mizora schreef:
Hoeveel kg is dat? 4?

http://www.food4pets.be/ is zover ik weet de goedkoopste leverancier met zowel acana, wolfsblut, orijen, TotW, Canagan en Canidae. Allemaal goede merken (alleen van Canidae ken ik geen ervaringen, maar ziet er zeer goed uit).

3 kilo. Ik kan anders wel die zak ff opzoeken geen idee hoe ik een foto moet maken maar zet wel een link neer hihi

http://www.google.nl/search?q=eukanuba+ ... B600%3B400
Laatst bijgewerkt door Joelle1996 op 26-08-14 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:02

kimmie261 Het klopt dat het in verhouding weinig granen zijn, ik zei ook niet dat ze veel granen eten :P Maar iedereen is altijd anti graan terwijl dat dus eigenlijk nergens op slaat, vind ik. Tenzij je hond een gluten allergie heeft natuurlijk.

Hier trouwens een bron over het wolven-maag-eten-verhaal
http://www.ecostyleanimalcare.nl/hond-en-kat/hond/voorouder-van-de-hond-de-wolf

Je hebt overigens ook gelijk over complete kvv. Zo lang het compleet is, is het compleet :Y) Als je hond alleen rauw vlees krijgt, letterlijk, kan het wel tekorten krijgen.

Ik ben overigens niet anti kvv. Helemaal niet, maar naar mijn mening is het niet zo zwart-wit als sommigen hier doen blijken.

Maartje1990 fijn dat ik een "medestander" heb :') Hier ook alleen maar goede ervaringen met Eukanuba.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:28

hmm ja dat artikel ken ik wel,alleen als je volgens NRV richtlijnen voert ( natuurlijk prooidiermodel) voer je 70% spiervlees,15% orgaan en 15 % bot...

dat komt niet geheel over met magen en darmen eten,overigens voer je als je BARFT buiten pens nooit magen of darmen aan honden...

maar goed,smuldier kompleet is gewoon volledig komplete voeding voor zowel baby hondjes als volwassen honden.... :)

en ik ben niet anti graan,alleen ik zou zelf geen voer willen voeren wat voor meer als 80% uit graan bestaat...vind dat zelf geen "hondenvoer" past dan meer in een paardenvoerbak lijkt mij :)

maar goed,ik ben niet bekend met brokken voeren,daar ik in mijn hele 'honden carriere' nog nooit een hond op brokken heb laten leven...kan daar verder dus niet over meepraten wat wel of niet goed is :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:47

Ergens klinkt dat ook heel logisch! :) overigens is het percentage vlees in brokken uiteindelijk altijd gebaseerd op gedroogde massa waardoor het percentage lager is als dat het vers vlees zou zijn. Kan wel halveren. Echter is het dan niet daadwerkelijk minder vlees zeg maar :+

Wij hebben thuis door de jaren heen meerdere brokken (o.a. pro plan, orijen, geperste brok) en zelfs een blauwe maandag kvv gevoerd. Uiteindelijk bij Eukanuba beland wat ze allemaal lekker vinden (dat lekker vinden was best een groot probleem, o.a. bij geperste brokken) en waar ze het allemaal goed op doen qua vacht, gezondheid/fitheid en ontlasting. Er zitten wellicht meer granen in dan nodig (overigens voorverteerde granen) , maar dat hoeft nier persee fout te zijn dus naar mijn mening.

Nogmaals, ik ben niet voor bepaald voer of tegen bepaald voer. Het verschilt per hond wat goed werkt en uiteindelijk is er heel veel goed en heel veel slecht. Er zitten meerdere kanten aan het verhaal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 06:37

Over Eukanuba heb ik vrij veel jeukklachten gehoord, dus ik zou dat zelf niet zo snel voeren. Maar zolang je er tevreden over bent en je hond het er goed op doet, is er niet direct een reden om over te stappen.

Over de granen in de maag van de prooien in de natuur: granen komen vrijwel niet voor in de natuur. Behalve als het gras in aar staat, zal je granen eigenlijk niet aantreffen. Wel grassen, bladeren, wilde groenten en als het seizoen er is, fruit. Maar graan is een ontzettend gecultiveerd gewas. Er zal wel eens een graantje in de maag zitten. En de wolf/hond zal wel eens een graantje binnenkrijgen als hij aan het spelen is met een graangewas. Maar daar houdt het dan wel bij op.

Wel kan een hond koolhydraten, mits in beperkte hoeveelheden, gewoon verteren. I.t.t. katten, die obligate carnivoren zijn en geen enzymen hebben om koolhydraten af te breken. Sommige actieve honden hebben ook echt koolhydraten nodig.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 06:47

Ik weet nog wel dat de hond van een vriend van mij er echt stukken beter uit zag dan op welke andere brok dan ook. Toen kreeg hij Acana Pacifica. De kleuren van z'n vacht werden dieper, ging meer glanzen, z'n flanken kwamen weer terug en z'n poep werd beter.

Nu ziet de hond er ook goed uit, maar zeker niet zo goed als op Acana destijds. Dus ja, ik vind honden die het er 'goed' op doen altijd een beetje een non uitspraak. Ik heb liever dat mijn hond het er uitmuntend op doet zullen we maar zeggen.

@TS: als je meer als 8 euro per kilo wilt betalen voor Eukanuba, is een goede graanvrije brok zeker betaalbaar. Die heb je zelfs al voor 2,56 per kilo als je groot inslaat. (Als hij volwassen is, anders zit je meer rond de 4-5-6 euro)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:01

wij voeren ook cavom, bevalt goed en hij heeft geen jeuk meer en goed op de mest, vers vlees ook geprobeerd maar enorm aan de dunne, en overgeven helaas.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:07

Ik voer first class brokken zonder graan. Supervoer goed verteerbaar weinig ontlasting.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:14

Ik heb voor mijn 10 jarige lab-kruising al zoveel verschillende soorten voer gebobeerd, brok, KVV, barf etc...
En waar doet hij het het beste op?
Fine pets (huismerk) Makro brokken, de senior variant.
Stevige ontlasting, glanzende vacht, actieve hond en brokken worden goed gegeten.