Wie is hier aansprakelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PPeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:15

In principe ben je als eigenaar van je hond altijd risico-aansprakelijk voor de gedragingen van je hond. Het maakt daarbij niet uit of je schuld hebt en waar het gebeurd. De hoofdregel is dat jij altijd aansprakelijk bent enkel en alleen doordat je een hond bezit. Maar nu komt het: tenzij je kunt aantonen dat er overmacht in het spel is. Die kans kan in dit geval vrij groot zijn, want eigen terrein en logisch dat de hond zich verdedigd. En de hond van de buurman had niet los mogen lopen. Maar het is dus nog niet gezegd dat dit ook wordt toegewezen. En dat je het voldoende kunt aantonen/bewijzen. De regels zijn niet altijd eerlijk of duidelijk misschien, maar juist voor dit soort situaties zijn die regels al bedacht. In dit geval is X dus verantwoordelijk voor zijn hond en de buurman voor de zijne.

In principe is dit een zaak voor de aansprakelijkheidsverzekeraars die gaan uitmaken wie er schuld heeft en de verzekering zal ook de schade gaan betalen. Dus zo snel mogelijk melden bij de aansprakelijkheidsverzekeraar. Bij niets doen zal er altijd een wrevel tussen de buren blijven bestaan. Nu kan de buurman gewoon een uitkering ontvangen via de verzekering als hij daadwerkelijk in het gelijk gesteld wordt. Kan hij met dat geld een dekking van de reu van je buurman betalen... opgelost! Maar dan wel op een nette manier en zonder chantage of dat er later over geroddeld kan worden. En wil hij dan toch een ander hondje, dan kan dat ook. En wordt hij niet in het gelijk gesteld, heeft hij ook niets meer te eisen en kun je uit vrije keus hem een dekking aanbieden, maar dan ben je niets verplicht!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:15

Wat ik heel raar vind in dit verhaal is waarom zou je een pup willen van de hond die jouw hond heeft doodgebeten? Niet dat die pup er iets aan kan doen maar mijn gevoel spreekt zo'n actie gewoon tegen.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 12:17

Cavaletti: Dus jij was niet aansprakelijk omdat het op JOUW afgezette terrein gebeurde? Dan is dat in ieder geval duidelijk. Ik weet dat je dit soort zaken zwartwit moet bekijken om t maar zo te zeggen. Terrein was goed afgezet van X zijn kant aangezien zijn hond de tuin onmogelijk uit kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:22

Het hondje is reeds eerder in de tuin van X geraakt, alleen zat zijn hond toen niet buiten. Dit is dus een herhaaldelijk gebeuren met nalatigheid van de buurman om zijn tuin uitbraakproof te houden. Hij was dus zeker op de hoogte van de risico's. De pup is al besproken, die kan de buurman niet opeisen. Want dan zou er contractbreuk naar die koper toe geleverd worden, en die heisa wil je ook niet.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:23

FloMax schreef:
Cavaletti: Dus jij was niet aansprakelijk omdat het op JOUW afgezette terrein gebeurde? Dan is dat in ieder geval duidelijk. Ik weet dat je dit soort zaken zwartwit moet bekijken om t maar zo te zeggen. Terrein was goed afgezet van X zijn kant aangezien zijn hond de tuin onmogelijk uit kan.

Ja maar in mijn geval heb ik geluk gehad dat ik een getuige had want de eigenaar van het hondje probeerde natuurlijk kwaad te spreken over mijn honden en wilde geld zien. Maar toen de politie kwam en ik mijn verhaal vertelde en de buurman als getuige had was het duidelijk. Ik ben niet aansprakelijk omdat het hondje van verderop niks te zoeken heeft op mijn terrein. Waren mijn honden van mijn terrein afgeweest was het natuurlijk anders geweest.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:26

Als die buurrman al geen "klein hondje" kan opvoeden, zou ik m zeker geen stafford geven!! Rot gevoel of niet! -O-

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:37

cavaletti schreef:
Ja maar in mijn geval heb ik geluk gehad dat ik een getuige had want de eigenaar van het hondje probeerde natuurlijk kwaad te spreken over mijn honden en wilde geld zien. Maar toen de politie kwam en ik mijn verhaal vertelde en de buurman als getuige had was het duidelijk. Ik ben niet aansprakelijk omdat het hondje van verderop niks te zoeken heeft op mijn terrein. Waren mijn honden van mijn terrein afgeweest was het natuurlijk anders geweest.

Zo zie je maar dat de politie echt geen kaas heeft gegeten van civiele aansprakelijkheid en zich daar ook niet aan zou moeten wagen.
x is aansprakelijk voor de schade die zijn hond heeft aangericht, tenzij het gedrag betreft dat in de haak zou zijn geweest als X het had aangemoedigd (pfff, wat is dat toch een rotbepaling). Die tenzij-bepaling doet zich hier nu niet voor. Dat betekent dat X volledig aansprakelijk is.
Of hij ook schadeplichtig is, is een andere vraag. In dat kader lijkt mij dat sprake is van en zekere mate van eigen schuld. Hoeveel die eigen schuld beloopt, hangt af van de omstandigheden van het geval (inderdaad; was het gedrag van beide dieren op elkaar bekend, hoe goed was de afrastering geregeld, en zo voort en zo verder, daarvan blijkt i.c. te weinig).

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:56

Dit zelfde hebben wij helaas ook met de buren gehad. Meermaals gezegd dat ze op hun hond moesten passen dat deze bij ons op het erf was en dat onze roedel dit niet waardeerde.

Het is dan ook gebeurt dat de hond bij ons op het erf dood gebeten is door de leider en een tweede aanval deden toen wij achterhuis kwamen en het dus zagen maar al te laat waren.

Gebeld met de buren en het was zoals het was. En een uur later kwamen ze het beestje ophalen. Maar ineens stond de politie een week later voor de deur met de beschuldigingen dat mijn ouders de hond hebben dood gestoken en dat de hond niet is overleden door de beet van de leider. Dus hebben de agenten afdrukken genomen van onze mest vorken want daar zou het mee gedaan zijn.

Het is voor de rechter geweest en al en bewezen dat het dus niet met ons vork is gebeurt. En nog blijft er heel veel wrijving met de buren. Er kan geen hallo meer vanaf. En zoals het met vele burenruzies gaat word alles er verder bijgehaald, zoals gemeente en al.

Ik vind in X zijn geval een deel chantage. Alleen wat is wijsheid. Burenruzie of het zo laten sudderen. Maar laat t dan wel zwart op wit getekend staan.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:03

Anoeska schreef:
Naar mijn weten ben je ALTIJD (risico)aansprakelijk voor de dieren waarvoor jij de verantwoording draagt. Alleen de (hoogte van) de schadevergoeding hangt af van de situatie rond het voorval. Ik zou het dus heel raar vinden dat de politie zegt dat niet aansprakelijk bent voor je eigen dier.

Op privé terrein? Ik denk het niet hoor.
Anders is het als jouw hond ontsnapt en op straat een ander hondje dood bijt. Maar op privé terrein hoeven andere honden niet te komen, toch?

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 13:03

Wat wij dus in zekere zin willen weten is of X in dit geval dan schadeplichtig is. Is hij VERPLICHT om in te gaan op de eis van de buurman?

X wil ze echt tegemoetkomen, ook om het af te sluiten en een goede omgang te behouden. Maar ik heb voorgesteld ze dan een gezond hondje uit het asiel te doen. Als het ze echt alleen om die pup gaat, vind ik het simpelweg absurd. Dat het chantage is, is duidelijk. Maar X voelt zich natuurlijk heel naar en wil dit goed afsluiten. We willen alleen weten of hij dit alles verplicht is.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:04

FloortjeM schreef:
cavaletti schreef:

Zo zie je maar dat de politie echt geen kaas heeft gegeten van civiele aansprakelijkheid en zich daar ook niet aan zou moeten wagen.
x is aansprakelijk voor de schade die zijn hond heeft aangericht, tenzij het gedrag betreft dat in de haak zou zijn geweest als X het had aangemoedigd (pfff, wat is dat toch een rotbepaling). Die tenzij-bepaling doet zich hier nu niet voor. Dat betekent dat X volledig aansprakelijk is.
Of hij ook schadeplichtig is, is een andere vraag. In dat kader lijkt mij dat sprake is van en zekere mate van eigen schuld. Hoeveel die eigen schuld beloopt, hangt af van de omstandigheden van het geval (inderdaad; was het gedrag van beide dieren op elkaar bekend, hoe goed was de afrastering geregeld, en zo voort en zo verder, daarvan blijkt i.c. te weinig).

Dit dus. Lezen mensen!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:05

sterker nog, als jouw paard in de wei staat, er kruipt een penny door het draad en je paard schopt haar: ben jij verantwoordelijk.. er kan wel een stuk eigen risico naar de ander toegaan..

Ontopic:
Heeft x geen rechtsbijstand?

tess_84

Re: Wie is hier aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:07

Ik zou inlichtingen winnen bij de verzekering. Schade aan derde is in ons geval (in België) inbegrepen in de familiale verzekering.
Ik zou zeker niet die pup geven, aangezien die al verkocht is aan andere mensen. Een geldelijke schadevergoeding zou ik eerder overwegen.

FloMax

Re: Wie is hier aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 13:10

Avelienvd: Voor zover ik weet niet. Maar we willen hier ook geen heisa van maken. Enige wat we willen weten is of X VERPLICHT is om op de eis van de buren in te gaan.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:11

Ons burgerlijk wetboek bevat inderdaad een artikel welke gaat over de aansprakelijkheid voor dieren. Je bent als bezitter van een dier risicoaansprakelijk voor het gedrag van uw dier vanwege het feit dat hij zich zelfstandig kan gedragen en dit gedrag gevaar op kan leveren voor anderen. Onder een dier verstaat men zowel wilde en tamme dieren, gevaarlijk en ongevaarlijk. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt. Er wordt alleen gekeken of iemand als bezitter van het dier aan te wijzen is. Is dat niet het geval, dan is er ook niemand risicoaansprakelijk. Risicoaansprakelijk wil zeggen dat je als bezitter geen schuld hoeft te hebben gehad aan het voorval waardoor schade is ontstaan. Ook als je er zelf niets aan kunt doen, maar het dier op eigen houtje schade heeft veroorzaakt, ben je in beginsel aansprakelijk wanneer je bezitter bent van dit dier.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:12

Hij kan niet zomaar gaan eisen, neem contact met de rechtsbijstand/juridisch loket en leg het daar voor.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:13

Zou dus lekker krom zijn. Dan ben jij verantwoordelijk voor de slecht opgevoede, slecht luisterende dieren of kinderen van een ander die uit baldadigheid, ongehoorzaamheid of criminaliteit bij JOU op je EIGEN terrein komen en er gebeurt wat, jij dus kunt betalen en bent verantwoordelijk???????.

Bij mij hangen overal bordjes. verboden toegang. prive grondstuk, gevaarlijke honden, eigen risico enz. en als dan dus een dier of mens daar schijt aan heeft en gewoon komt dan zou ik verantwoordelijk zijn. Nee daar geloof ik echt niks van. Niemand heeft ongevraagd wat te zoeken op mijn terrein.
Laatst bijgewerkt door cavaletti op 21-08-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:14

FloMax schreef:
Avelienvd: Voor zover ik weet niet. Maar we willen hier ook geen heisa van maken. Enige wat we willen weten is of X VERPLICHT is om op de eis van de buren in te gaan.

vandaar het advies om dan contact met rechtsbijstand op te nemen, zij kunnen het jullie vertellen

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:15

X is niet verplicht om mee te gaan in de eis van de buurman. De buurman had zijn hond beter in de gaten mogen houden!

Ik zou hier absoluut niet aan meewerken en je niet laten manipuleren Door die rare figuren.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:19

cavaletti schreef:
Zou dus lekker krom zijn. Dan ben jij verantwoordelijk voor de slecht opgevoede, slecht luisterende dieren of kinderen van een ander die uit baldadigheid, ongehoorzaamheid of criminaliteit bij JOU op je EIGEN terrein komen en er gebeurt wat, jij dus kunt betalen en bent verantwoordelijk???????.

Bij mij hangen overal bordjes. verboden toegang. prive grondstuk, gevaarlijke honden, eigen risico enz. en als dan dus een dier of mens daar schijt aan heeft en gewoon komt dan zou ik verantwoordelijk zijn. Nee daar geloof ik echt niks van. Niemand heeft ongevraagd wat te zoeken op mijn terrein.

Hoe vervelend ook dit staat in het BW. Er staat niet in privé gebied uitgezonderd. U zou het kunnen proberen met beroepen op overmacht.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:20

X is zeker niet verplicht om op de eis van de buurman in te gaan. Als je niet ingaat op de eis kan het zijn dat de buurman alsnog aangifte gaat doen. Maar ik heb het gevoel dat jullie best sterk staan.

Ik zou dus even contact opnemen met het juridisch loket en daarna eventueel met je verzekering. Omdat de buurman gedreigd heeft de hond iets aan te doen zou ik ook de wijkagent bellen en hem op de hoogte stellen van wat er gebeurd is + het dreigement wat de buurman geuit heeft.

Ik zou zeker de buurman geen nieuwe pup geven, zeker niet als deze al is toegezegd aan een andere koper.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:21

SAKKIA schreef:
X is zeker niet verplicht om op de eis van de buurman in te gaan. Als je niet ingaat op de eis kan het zijn dat de buurman alsnog aangifte gaat doen. Maar ik heb het gevoel dat jullie best sterk staan.

Ik zou dus even contact opnemen met het juridisch loket en daarna eventueel met je verzekering. Omdat de buurman gedreigd heeft de hond iets aan te doen zou ik ook de wijkagent bellen en hem op de hoogte stellen van wat er gebeurd is + het dreigement wat de buurman geuit heeft.

Ik zou zeker de buurman geen nieuwe pup geven, zeker niet als deze al is toegezegd aan een andere koper.

Helemaal mee eens van niet op de eis ingaan, want van welk strafbaar feit kan de eigenaar van de hond beticht worden Strafrecht en aansprakelijkheid zijn hier wel twee verschillende zaken.
Laatst bijgewerkt door Radionx op 21-08-14 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:22

Een pup ter waarde van pakweg €700,- ter vervanging van wat voor hondje? Rashond? Vuilnisbakje? Jong of oud dier? Zelfs ALS X een schadevergoeding zou moeten geven moet dat wel in verhouding staan. Als hun hondje cru gezegd een asieldiertje was, afstamming ongekend en pakweg 15 jaar oud, dan is dat niet bepaald gelijk opgaand.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:22

SAKKIA schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:23

cavaletti schreef:

Ja je bent altijd verantwoordelijk en dus aansprakelijk. *edit* voor de gedragingen van je huisdier.
Maar of je ook schadeplichtig bent is dan een heel ander verhaal.