Overigens voor mensen die ook veel met hun honden bezig zijn apart van elkaar (dus mensen met meerdere honden) daarom zijn honden zo makkelijk te scheiden. Als er hier 1 een bot krijgt en de ander niet dan wil die ander eigenlijk ook niet mee weg want die moet dat bot in de gaten houden. Als ik echter nu naar mijn werk ga en ik neem 1 van de 2 mee (wat ik regelmatig doe) dan gaat dat gewoon probleemloos. Degene die mee gaat is enthousiast en kijkt niet om naar de andere hond en de andere hond kijkt ons na maar zijn we uit zicht dan draait hij zich heerlijk om op zijn kussen en slaapt verder (aldus mijn ouders die thuis zijn). De hele verdere dag geen problemen en bij thuiskomst is het elkaar begroeten en de etensbak inspecteren want wat heeft de thuisblijver ondertussen allemaal gehad?
Tja dominantie leer? Nooit wat mee gehad. Dingen die niet mogen (op de bank, in bed enz.) die mogen gewoon niet en verder nooit op gelet wanneer hun eten krijgen en wanneer ik (toevallig krijgen hun altijd voordat ik eet te eten) en ook niet wie er eerst de deur uit gaat of eerst de auto in zit. Ze mogen niet zonder commando de deur uit of de auto in/uit maar dat is voor hun veiligheid niet omdat ik wil domineren. Daarnaast zijn mijn honden 6 en 8 jaar en worden ze nog steeds beloond voor het 'hier'' komen en allerlei andere belangrijke commando's. Immers ook al werk ik al 10 jaar bij dezelfde baas ik krijg ook nog steeds mijn loon voor mijn werk
Ze moeten hier niet luisteren omdat ze de commando's wel kennen ze moeten luisteren om te maken dat ze veilig los kunnen lopen
Jonge honden moeten immers nog leren. Uit wetenschappelijk onderzoek van Hannah Johnson van de University of Bristol blijkt dat honden relaties leren aangaan met andere honden op basis van ‘ervaring’. Zij leren dus, net als mensen, om aan de hand van bepaald gedrag en de reactie daarop, voor zichzelf uit te maken wat gewenst en ongewenst gedrag is.
)