Hondenmythen ontkracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Hondenmythen ontkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 05:57

niets nieuws voor mij eerlijk gezegd misschien omdat ik de wetenschap volg en regelmatig naar uitleg avonden ga. Maar wel zeer interessant om het eens hier te lezen persoonlijk ben ik namelijk niet zo goed in iets goed op papier te zetten haha.

Overigens voor mensen die ook veel met hun honden bezig zijn apart van elkaar (dus mensen met meerdere honden) daarom zijn honden zo makkelijk te scheiden. Als er hier 1 een bot krijgt en de ander niet dan wil die ander eigenlijk ook niet mee weg want die moet dat bot in de gaten houden. Als ik echter nu naar mijn werk ga en ik neem 1 van de 2 mee (wat ik regelmatig doe) dan gaat dat gewoon probleemloos. Degene die mee gaat is enthousiast en kijkt niet om naar de andere hond en de andere hond kijkt ons na maar zijn we uit zicht dan draait hij zich heerlijk om op zijn kussen en slaapt verder (aldus mijn ouders die thuis zijn). De hele verdere dag geen problemen en bij thuiskomst is het elkaar begroeten en de etensbak inspecteren want wat heeft de thuisblijver ondertussen allemaal gehad?

Tja dominantie leer? Nooit wat mee gehad. Dingen die niet mogen (op de bank, in bed enz.) die mogen gewoon niet en verder nooit op gelet wanneer hun eten krijgen en wanneer ik (toevallig krijgen hun altijd voordat ik eet te eten) en ook niet wie er eerst de deur uit gaat of eerst de auto in zit. Ze mogen niet zonder commando de deur uit of de auto in/uit maar dat is voor hun veiligheid niet omdat ik wil domineren. Daarnaast zijn mijn honden 6 en 8 jaar en worden ze nog steeds beloond voor het 'hier'' komen en allerlei andere belangrijke commando's. Immers ook al werk ik al 10 jaar bij dezelfde baas ik krijg ook nog steeds mijn loon voor mijn werk ;) Ze moeten hier niet luisteren omdat ze de commando's wel kennen ze moeten luisteren om te maken dat ze veilig los kunnen lopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:12

CanisVeka schreef:
[naam] schreef:
Volgens mij moet ik de OP even aan mijn honden laten lezen want die houden er een behoorlijk dominantie- onderdaan spelletje op na, vooral wanneer het tijd is om een rauw dood beest te eten. Mijn oudste gedraagt zich dan tegenover de jongste als een soort superweerwolf die dreigt hem op te vreten wanneer hij alleen al het gore lef heeft om naar een voerbak te kijken (inclusief veel angstaanjagende horrorgeluiden).
Mischien snappen ze hier niet helemaal wat dat hond zijn nou precies inhoud ?

Resource guarding/voedselagressie kan voortkomen uit het feit dat de hond bang is dat zijn resource (in dit geval voedsel) niet veilig is en afgepakt kan worden, niet per se omdat hij hoog in rank wil zijn. Naar mensen komt het ook voor, en is zeer makkelijk af te leren (bv. zo: https://www.youtube.com/watch?v=IIt_yj893qU) En dus vooral NIET zo: https://www.youtube.com/watch?v=RDb-wsQzAeI

Het heeft helemaal niets met voedselagressie te maken. Het is een spel. Ze bijten elkaar niet, nooit trouwens. Ze hebben nooit ruzie. Ik heb nog nooit zo'n goed koppel gehad. De jongste eet uiteindelijk uit de bak die hij wil nadat hij bij de oudste heeft lopen slijmjurken als een malle wanneer de oudste niet zo'n honger heeft en blijft liggen. Anders kiest de oudste zijn bak van voorkeur en neemt de jongste de andere. Wanneer de jongste echt het botje van de oudste wil leidt hij hem af met een speeltje en pakt, zodra de oudste zich laat afleiden, meteen het botje en rent er mee weg (de beteuterde kop van de oudste is dan erg komisch om te zien ).
Mijn zoontje van 1 jaar en anderhalve maand oud kan ze ten alle tijden alles uit hun bek pakken. Heb ik ze nooit hoeven leren want dat respect zit er gewoon standaard ingebouwd in die beesten.
Mijn oudste leidt de jongste op qua vechttechnieken, dwz hij maakt soms een koprol en gaat op zijn rug liggen terwijl de jongste hem dan kan "overwinnen" tijdens hun vechtspel. Ook leert hij hem het afblokken, potenbijten, omgooien, nekschudden enz.
Maar wanneer de jongste ergens een grens mee overtreedt hoeft hij alleen maar heel kort te kijken met oorstand, lip te trekken of in het ergste geval een überweerwolf uit te beelden (heel mooi om te zien hoor, soms ook lachwekkend) en de jongste gaat meteen in slijmjurkmodes terwijl hij de oudste overdreven de bek likt terwijl het lijkt alsof hij heel hard "meloen meloen meloen" roept :D
Het is een dominantiespel. Heeft niets met agressie te maken.
Ik voel in dit topic een nieuwe hype opkomen, de überdiervriendelijke hype waarin dergelijk natuurlijk gedrag als ongepaste agressie wordt aangezien en trainingsmethoden als steeds weer de andere kant op lopen wanneer je hond niet op je let en niet netjes volgt de juiste zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:25

ilaan schreef:
Dominantie is imo wel aanwezig bij honden.

Dominantie bestaat ook, alleen de dominantietheorie is gebaseerd op onnatuurlijke gedragingen. Honden zijn niet dominant, ze kunnen wel dominant gedrag laten zien. Het probleem is dat heel veel mensen zich tegen de dominantietheorie keren en meteen ontkennen dat er dominantie bestaat. Dat zijn twee losse zaken. Nee, ik geloof zeker niet in de dominantietheorie, dus in het hele 'een hond probeert zijn hele leven de baas te worden', maar een hond kan wel dominant gedrag laten zien.

EDIT: Hier twee honden waar er echt geen één duidelijk de 'baas' is. Ze wisselen heel wat af en ze doen maar. Het enige wat ze niet mogen is vechten, maar als ze elkaar op hun lazer geven, vind ik het alleen maar mooi om te zien hoe subtiel dat opgelost wordt.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 09:32

Anoniem schreef:
CanisVeka schreef:

Resource guarding/voedselagressie kan voortkomen uit het feit dat de hond bang is dat zijn resource (in dit geval voedsel) niet veilig is en afgepakt kan worden, niet per se omdat hij hoog in rank wil zijn. Naar mensen komt het ook voor, en is zeer makkelijk af te leren (bv. zo: https://www.youtube.com/watch?v=IIt_yj893qU) En dus vooral NIET zo: https://www.youtube.com/watch?v=RDb-wsQzAeI

[/quote] Het heeft helemaal niets met voedselagressie te maken. Het is een spel. Ze bijten elkaar niet, nooit trouwens. Ze hebben nooit ruzie. Ik heb nog nooit zo'n goed koppel gehad. De jongste eet uiteindelijk uit de bak die hij wil nadat hij bij de oudste heeft lopen slijmjurken als een malle wanneer de oudste niet zo'n honger heeft en blijft liggen. Anders kiest de oudste zijn bak van voorkeur en neemt de jongste de andere. Wanneer de jongste echt het botje van de oudste wil leidt hij hem af met een speeltje en pakt, zodra de oudste zich laat afleiden, meteen het botje en rent er mee weg (de beteuterde kop van de oudste is dan erg komisch om te zien ).
Mijn zoontje van 1 jaar en anderhalve maand oud kan ze ten alle tijden alles uit hun bek pakken. Heb ik ze nooit hoeven leren want dat respect zit er gewoon standaard ingebouwd in die beesten.
Mijn oudste leidt de jongste op qua vechttechnieken, dwz hij maakt soms een koprol en gaat op zijn rug liggen terwijl de jongste hem dan kan "overwinnen" tijdens hun vechtspel. Ook leert hij hem het afblokken, potenbijten, omgooien, nekschudden enz.
Maar wanneer de jongste ergens een grens mee overtreedt hoeft hij alleen maar heel kort te kijken met oorstand, lip te trekken of in het ergste geval een überweerwolf uit te beelden (heel mooi om te zien hoor, soms ook lachwekkend) en de jongste gaat meteen in slijmjurkmodes terwijl hij de oudste overdreven de bek likt terwijl het lijkt alsof hij heel hard "meloen meloen meloen" roept :D
Het is een dominantiespel. Heeft niets met agressie te maken.
Ik voel in dit topic een nieuwe hype opkomen, de überdiervriendelijke hype waarin dergelijk natuurlijk gedrag als ongepaste agressie wordt aangezien en trainingsmethoden als steeds weer de andere kant op lopen wanneer je hond niet op je let en niet netjes volgt de juiste zijn.[/quote]

Mooie omschrijving Repelsteel. Juist in jouw verhaal komt duidelijk naar voren dat er geen dominantiestrijd gevoerd wordt. Spel moet niet verward worden met dominantie (immers, anders zou de oudste zich toch niet willen laten domineren in het spel?). Spel is spel, en spelen is leuk. Wanneer jouw oudste onderop eindigt is dit niet omdat de jongste dominant is. Wanneer jouw jongste te ver gaat en de oudere niet leuk meer vindt, is het ook niet gek dat hij dit laat weten. Niet uit dominantie, maar omdat het genoeg is of te hard gaat :) Jonge honden moeten immers nog leren. Uit wetenschappelijk onderzoek van Hannah Johnson van de University of Bristol blijkt dat honden relaties leren aangaan met andere honden op basis van ‘ervaring’. Zij leren dus, net als mensen, om aan de hand van bepaald gedrag en de reactie daarop, voor zichzelf uit te maken wat gewenst en ongewenst gedrag is.
Ten tweede concludeerden de onderzoekers dat de motivatie om relaties aan te gaan met andere honden, hoogstzelden gemotiveerd wordt door de drijfveer om de ‘baas te worden’ of de ‘dominantie te handhaven’.
Laatst bijgewerkt door CanisVeka op 19-08-14 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:34

Ik vind het heel erg lastig. Van de ene kant vind ik een mooi geschreven stuk, maar het is weer zo eenzijdig. Het is iedere keer of het een, of het ander. Waarom nou nooit een keer neutraal?

CM werkt ook met counter conditionering in bepaalde gevallen en nee, zijn werkwijze is geen gemeengoed en je hoeft geen pups op te voeden en te corrigeren zoals je dat op tv ziet. Op tv zie je ook enkel de extreme probleemgevallen. En nee, er zijn ook bepaalde werkwijzen van CM waar ik niet achter sta. Maar het is altijd zo verdeeld in 2 kampen.

Ik vraag me wel af waarom TS speciaal hiervoor een account op Bokt aanmaakt?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:35

TS ik ben het helemaal met je eens en wat een ver ademing om eens iemand iets zinnigs te zien zeggen op BB! Ik heb zelf hondjes en ben dan ook met mijn honden vragen en discussies actief op een hondenforum waar iedereen deze moderne kijk weet en naleeft, en eigenlijk bijna niet op BB van bokt. (No offence bokkers :') )

Ik hoop dat de mensen die roepen je hond die geplast heeft hem er met zijn neus doorheen te sleuren, of je hond een hakje te geven, of je hond op zn rug te leggen eens gaan nadenken na het lezen van dit stukje..

Ik corrigeer nooit maar dan ook nooit fysiek. En heb toch mijn hond prima opgevoed. Een herplaatser met een rugzak en bijbehorend gedrag waar je u tegen zegt. Gek hè? :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:37

Ik ben het echt 100% eens met Iris. Het is altijd A of B en het moet altijd het een of het ander zijn. Er wordt zelden maar dan ook echt zelden gekeken naar de hond als individu. Dit soort discussies zijn zo oneindig lang en eindigen met de een tegen de ander, etc.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:40

Nee, geen hond is hetzelfde amanda en iris, maar geen hond zal beter worden van CM gerelateerd, en ander fysiek corrigeren.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 09:41

Iris82 schreef:
Ik vind het heel erg lastig. Van de ene kant vind ik een mooi geschreven stuk, maar het is weer zo eenzijdig. Het is iedere keer of het een, of het ander. Waarom nou nooit een keer neutraal?

CM werkt ook met counter conditionering in bepaalde gevallen en nee, zijn werkwijze is geen gemeengoed en je hoeft geen pups op te voeden en te corrigeren zoals je dat op tv ziet. Op tv zie je ook enkel de extreme probleemgevallen. En nee, er zijn ook bepaalde werkwijzen van CM waar ik niet achter sta. Maar het is altijd zo verdeeld in 2 kampen.

Ik vraag me wel af waarom TS speciaal hiervoor een account op Bokt aanmaakt?

Júist bij 'probleemgevallen' is symptoombestrijding (straffen) een gevaarlijke techniek omdat de onderliggende oorzaak van het probleem niet wordt opgelost en je dus eigenlijk een tikkende tijdbom creëert. De hond durft zich niet meer te uiten, maar de frustratietolerantie grens kan wel ooit bereikt worden. Daarom worden het ook wel schijnresultaten, of korte termijn resultaten genoemd wat CM bereikt :)

Ik ben al jaren een meelezer op Bokt, maar toen ik een aantal reacties las op Beestenboel toen dacht ik: de tijd is rijp voor een account ;)

BTW: het is niet A of B. Ik zeg niet dat het concept dominantie niet bestaat, het bestaat (het bestaat bij mensen ook!) alleen niet op de manier waarop de oude theorie het pretendeert. In dagelijkse situaties zien we zelden dat probleemgedrag wordt veroorzaakt door dominantie, en daarom leidt het af van wat er daadwerkelijk gaande is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:42

PenP2014 schreef:
Nee, geen hond is hetzelfde amanda en iris, maar geen hond zal beter worden van CM gerelateerd, en ander fysiek corrigeren.

En dat is dus precies de tunnelvisie die Iris en ik aanhalen. Jij kunt dus niet naar de hond als individu maar naar je eigen vastgeroeste mening. Jammer, want dat is ook schadelijk voor het welzijn van de hond.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:46

Amandavd schreef:
PenP2014 schreef:

En dat is dus precies de tunnelvisie die Iris en ik aanhalen. Jij kunt dus niet naar de hond als individu maar naar je eigen vastgeroeste mening. Jammer, want dat is ook schadelijk voor het welzijn van de hond.

Ik wist wel dat dit topic iets met praten tegen een muur, en iets met dweilen met een kraan open zou worden. Reden dat ik eigenlijk niet meedoe op BB op bokt.
Maar vertel. Wat is er zo gevaarlijk aan dat ik mijn honden niet fysiek corrigeer? Want ik bescherm ze echt wel tegen zichzelf. Grijp ook in voor er wat kan gebeuren en laat geen agressief gedrag toe. Alleen dan op een positieve manier. Zodat mijn honden niet bang van me worden maar snappen dat ik het regel, en ze niet bang hoeven te zijn. Ik begrijp werkelijk niet dat je dat af kunt keuren en hakjes wèl goed kan keuren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:47

PenP2014 schreef:
Amandavd schreef:

Ik wist wel dat dit topic iets met praten tegen een muur, en iets met dweilen met een kraan open zou worden. Reden dat ik eigenlijk niet meedoe op BB op bokt.
Maar vertel. Wat is er zo gevaarlijk aan dat ik mijn honden niet fysiek corrigeer? Want ik bescherm ze echt wel tegen zichzelf. Grijp ook in voor er wat kan gebeuren en laat geen agressief gedrag toe. Alleen dan op een positieve manier. Zodat mijn honden niet bang van me worden maar snappen dat ik het regel, en ze niet bang hoeven te zijn. Ik begrijp werkelijk niet dat je dat af kunt keuren en hakjes wèl goed kan keuren.

Kun jij niet lezen of wil je niet lezen?

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 09:48

Amandavd schreef:
PenP2014 schreef:

Jouw reactie doet me denken aan deze blog: http://eileenanddogs.com/2013/05/13/eve ... different/

Natuurlijk, iedere hond is anders. Maar de leertheorie (operante conditionering) geldt voor iedere hond. Wat een hond als beloning ervaart zal echter voor iedere hond verschillen. Dat betekent niet dat alle vier de quadranten van de leertheorie niet bij iedere hond werken :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:49

@amanda je geeft geen antwoord op mijn vraag..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:50

CanisVeka schreef:
ilaan schreef:
Interessant!

Maar sinds ik een hond die me wilde grijpen (en dit ook deed eigenlijk) aan zijn nekvel op de grond hebt gedrukt kan ik lezen en schrijven met dit dier. Traumatisch? Misschien. Maar laat me toch zeker niet grijpen. Ben er wel van overtuigd dat het grijpen in het nekvel en naar beneden brengen wel een vorm van dominantie is. (Onze jongere hond probeert het ook bij de oudere, die er niet zo van gediend is overigens)

Vraag me af hoe je dan uitlegd dat ik dit gedrag bij onze eigen honden wel zie en waarom het zo effectief is (het nekvel verhaal). En uiteraard hoe je wel met een hond om moet gaan die weinig respect voor je heeft? Omdat wat ik dacht dus niet blijkt te kloppen. Mis het gedeelte waarbij er word vertelt wat dan wel goed is om te doen. Want we weten allemaal dat er soms een moment is dat het toch iets minder lekker loopt als de bedoeling is met je hond.

Ik denk dat 90% van de mensen zal zeggen dat ze dominant gedrag zien bij hun hond, simpelweg omdat ze gewend zijn het op die manier te interpreteren :) Agressie heeft meestal angst of stress als oorzaak. Waarom de betreffende hond jou gegrepen heeft kan ik niet beoordelen omdat ik de situatie niet ken, maar meestal gaat er heel wat aan vooraf. Een hond laat meestal tig signalen zien om te laten zien dat hij zich niet fijn voelt. Subtiele signalen zoals om de bek likken en wegkijken, maar ook minder subtiele zoals grommen. De subtiele signalen mist de gemiddelde eigenaar en de duidelijke signalen zoals grommen worden vaak genadeloos afgestraft wat vervolgens de situatie escaleert. Dat je op het moment je hond moest grijpen om jezelf te verdedigen lijkt me noodzakelijk, maar let wel: dit is zelfverdediging en géén training. Agressie is een uiting van angst/stress/discomfort en dat train je niet door het te straffen en het op die manier te onderdrukken, want daarmee los je de oorzaak van het probleem niet op maar bestrijd je slechts symptomen. Het lijkt me te off-topic om heel diep in te gaan op trainingsmethodes :)

Tuurlijk zal er iets niet kloppen, maar angst/stress lijkt mij niet de oorzaak.
Ik heb ook een hond gehad, inmiddels in laten slapen omdat het allemaal een beetje uit de hand liep, maar die heeft een keer een hond gegrepen.
Ik was er zelf niet bij, maar uit het verhaal dat ik van m'n vader begreep ging het ongeveer zo:

M'n vader was aan het wandelen, had mijn hond los lopen. Toen kwamen ze een andere hond tegen, die werd opgepakt door de eigenaar en in eerste instantie was er niets aan de hand en m'n vader loopt verder. Bijna thuis aangekomen (vader had het hek al open) draait ze ineens om, loopt in 1 lijn naar die andere hond, bijt hem in z'n nek, schudt 3 keer en hij was dood.

Dit was dan een ridgeback tegen een chihuahua. Mag duidelijk zijn dat de chihuahua het niet heeft overleefd en de ridgeback wel.

Later heeft ze een van onze andere honden ook vaker aangevallen, gewoon zomaar uit het niets. Ander lag in z'n mand te slapen, ridgeback loopt langs, kijkt 2 keer en springt er bovenop.
Gelukkig deed deze wel wat terug en konden we ze uit elkaar trekken (ik moest dan met d'r halsband d'r luchtpijp dicht trekken anders liet ze niet los, vervolgens er op gaan zitten, anders ging ze weer terug.

Op andere momenten konden ze gewoon samen spelen en was er niets aan de hand.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:52

Ik denk dat we vooral niet uit het oog mogen verliezen dat iedere hond anders is en iedere hond gecreëerd en beïnvloed word door de mens. Daardoor kunnen we nog zo veel mooie theorieën er op los laten de huishond zal nooit zo leven en reageren als de bestudeerde wilde honden.

Sla dus niet door in de theorieën maar bestudeer ze en pik de punten er uit die jou en je hond liggen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:53

PenP2014 schreef:

Nee omdat je mijn post verkeerd gelezen hebt en die vraag er niet toe doet. Ik zeg namelijk nergens dat jouw methode gevaarlijk is. Ik zeg ook nergens dat je die niet mag gebruiken voor jouw hond. Sterker nog, als die werkt voor jouw hond, lekker doen.

Ik zeg alleen, en alsjeblieft lees dit keer, dat elke hond anders is. Wat voor hond A werkt, werkt misschien niet voor hond B of C, daarmee zeg ik NIET, en dat staat wel in die domme blog die TS er net bij haalt, dat mensen die methode A of B gebruiken, niet goed bezig zijn. Je moet doen wat goed is voor de hond. Maar elke hond is anders, en elke hond vraagt een andere methode. Dat methode A werkt voor hond A tot en met G betekent niet dat het ook werkt voor hond M tot X.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:55

Ik hang er tussen in, denk ik. Ik doe niet aan op de grond leggen, dat vind ik onnatuurlijk. Wij mensen moeten dat vaak met kracht doen, terwijl honden onderling het uit zichzelf doen. Daar zit al het grote verschil. Ik heb mijn angst agressieve uitvallende herplaatser weer redelijk op de rechte pad gekregen door positieve training, ik train met mijn jonge hond vrij positief, maar ze krijgen beide wel een fysieke correctie als ze echt over de schreef gaan. Ik doe dan weer niet aan time outs, want dat vind ik een vreselijke straf. Ze mogen hier bijna alles thuis, op de bank, op bed, ik lig bij ze op de grond, ze mogen eerst de deur uit. De enige voorwaarde is dat ze wel luisteren, als ze dat niet doen, word ik strenger. Niet omdat ik denk dat ze de baas willen worden door het op de bank liggen of het eerst door de deur gaan, maar omdat dat zaken zijn waar je makkelijker de touwtjes wat strakker kan aantrekken. Er af als ik het zeg, wachten als ik het zeg.

Maar ik doe ook een sport waar de meeste mensen tegen zijn als ze het niet kennen en mijn jongste hond ligt 's nachts in een kennel.

Het grootste nadeel aan CM vind ik dat hij niet altijd kijkt naar de oorzaak, maar meteen het probleem aanpakt. Dat kan werken en is vaak sneller, maar het kan ook betekenen dat het probleem terug komt zolang de oorzaak niet opgelost is. Daarnaast zijn er ook gevallen die ik heel netjes opgelost vind. Het erge is alleen dat iedereen spontaan de disclaimer 'don't try this at home' vergeet en zelf aan de slag gaat met schopjes en rukjes.

EDIT: En de site hondenwijzer, daar ben ik geen fan van. Vooral door de manier van ongevraagd foto's van anderen gebruiken en ze uitmaken voor dierenmishandelaar, het stellige verkondigen van meningen als feiten en discussies uit de weg gaan. :)

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 09:59

Amandavd schreef:
PenP2014 schreef:

Nee omdat je mijn post verkeerd gelezen hebt en die vraag er niet toe doet. Ik zeg namelijk nergens dat jouw methode gevaarlijk is. Ik zeg ook nergens dat je die niet mag gebruiken voor jouw hond. Sterker nog, als die werkt voor jouw hond, lekker doen.

Ik zeg alleen, en alsjeblieft lees dit keer, dat elke hond anders is. Wat voor hond A werkt, werkt misschien niet voor hond B of C, daarmee zeg ik NIET, en dat staat wel in die domme blog die TS er net bij haalt, dat mensen die methode A of B gebruiken, niet goed bezig zijn. Je moet doen wat goed is voor de hond. Maar elke hond is anders, en elke hond vraagt een andere methode. Dat methode A werkt voor hond A tot en met G betekent niet dat het ook werkt voor hond M tot X.

Dit is een veelgemaakte denkfout. Wanneer methodes juist worden uitgevoerd werken ze voor iedere hond. Ja honden zijn verschillend en iedere hond heeft een andere beloning nodig, maar positive reinforcement werkt bij iedere hond, evenals counter conditioneren. Het is de leertheorie, het is hoe het brein werkt, het is de de 'wet van het leren'. Je kunt niet zeggen dat jouw hond een uitzondering is en geen nieuwe neurale verbindingen aanmaakt bij klassieke conditionering. Sorry het argument dat iedere hond anders leert getuigt van onwetendheid :) Nogmaals operante conditionering en klassieke conditionering werkt bij iedere hond, de manier waarop je het uitvoert pas je aan op de individuele hond.

Lees deze blog eens: http://eileenanddogs.com/2013/05/13/eve ... different/
Laatst bijgewerkt door CanisVeka op 19-08-14 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:00

TS, geniet van je tunnelvisie.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:01

Wat CanisVeka zegt dus. Fysiek worden werkt voor geen enkele hond op lange termijn. Tuurlijk hij zal luisteren. De reden van het luisteren is alleen fout. En dat geld voor hond A t/m Z.

Elke hond is positief te trainen. En je kunt zelfs positief ingrijpen op gedrag. Verdiep je er eens in.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:05

Leuk topic!

Ik kan me erg in de mening en info van TS vinden.

Top!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:06

Eens met amanda, jaren werk ik al met honden heb gedrag gestudeerd maar mijn eigen weg daarin gegaan want allesis te eenlijnig zo moet het punt maar dat werk dus niet.

De ene angstagressieve hond moet je over halen een ander corrigeren en nee corrigeren is geen straffen. Bij straffen leg je uit waarom je iets doet en dat werkt niet bij honden. Corrigeren is stoppen van gedrag. (en dat kan ook positief hoeft nuet een klap of por te zijn ;) ) waarna je dan het juiste beloont en bevestigt dit pas je aan naar de hond. Sommige honden hebben grotere correcties nodig zeker als ze buiten zich zelf gaan, maar nogmaals dit is zo hond verschillend

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:09

Ik lees sinds gisteravond al mee, en ga mee in Iris haar antwoord :j

Dominante honden zijn er inderdaad zeer zeker wel, al zijn dit inderdaad de extremere gevallen. De meeste honden worden voor dominant aangezien, terwijl ze zich alleen zo gedragen.
Die lobbes van mij is een grote goedzak, maar met andere honden erbij kan hij zich dominant gaan gedragen (verschilt per hond natuurlijk en welke houding die aanneemt)
Daarintegen is onze oppashond écht dominant. Geen gedraging naar andere honden, maar echt constant.
Goedzak verder, maar daar moet je echt wel even laten merken dat jij de baas bent, anders walst ze over je heen en probeert ze niet al te fijne dingen als ze eenmaal dat bereikt heeft..

Waarom kan er geen tussenweg omschreven worden? Ik heb die tussenweg allang gevonden. Het is gewoon een opvoeding met een mix van beide. Beste maatjes zijn, maar als het puntje bij het paaltje komt wel een leider zijn. Regels stellen, duidelijk maken wat wel en niet mag. Daarin ben ik niet de enige. Er zijn veel mensen die net als mij methodes combineren :)

Die oppashond van ons? Het was een ongeleid projectiel. Viel letterlijk elke hond aan omdat ze opgekropte energie had. Ging dat eruit met wandelingen, zelfs zwemmen? Nee, daar ging een beste tijd overheen. Respecteerde ze mij? Absoluut niet. Daar heb ik voor moeten vechten. Met mentale correcties kwamen we al ver, maar toch heb ik ook fysieke correcties moeten gebruiken op de hoogtepunten. Sinds die tijd dat ik het gevecht won deed ze alles voor en met mij. Vanaf dat punt kon ik eindelijk werken op de ''best-buddy'' basis. Er zonder dat gevecht naar toe werken bestond niet. Positief alles benaderen constant? Hartstikke leuk, maar het loste niks op bij Senna.
Senna moest los kunnen, moest kunnen rennen, vliegen en hond zijn. Dat kon ze niet met al het opgekropte wat ze had. Ookal wandelden we een uur, was ze compleet afgemat...hond in zicht was ineens nieuwe energie, en die werd verkeerd gebruikt. Ons ergste punt was dat ze boven op een husky pup dook en het ook niet liet gaan. Hoe hard het beessie ook zijn best deed om te laten zien dat het zich al over gaf.

Elke hond is anders, en moet ook anders bekeken worden. Wat je hiervoor zegt klopt voor geen kant bij Senna. Is zij dan net die uitzondering? Lijkt me te toevallig, aangezien zij niet de enige is die een andere aanpak nodig had. Onze opvanger uit Kroatie had weer een compleet andere aanpak nodig dan onze lab.

Wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander niet altijd :) Geen methode is écht verkeerd, zolang het maar bij je hond past. Ik wil over een tijd een corgi aanschaffen. Die zal persoonlijk weer een eigen, goed werkende, aanpak krijgen om het op te voeden tot een evenwichtige hond :j

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:11

Voor angst corrigeer ik in eerste instantie niet.
Vaak is hierbij een enorm verlies van vertrouwen te zien naar o.a. de baas.
Dus begin sowieso met alleen belonrn voor goed gedrag.
Laat de hond maar weten wat hij WEL goed doet.
Zo bouw je weer vertrouwen op en zal in de meeste gevallen het negatieve gedrag minder worden of zelfs verdwijnen.