Wat kan een bunzing wel en wat niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maitu

Re: Wat kan een bunzing wel en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 07:02

Wij hebben steenmarters in onze ren op heterdaad betrapt. Via een inie minie gaatje waren ze naar binnen gekomen met zijn drieën ( moeder met kids??). Ze hadden al een aantal kippen te pakken gehad maar het konijn en de cavia niet. Mega agressief, niet te verjagen en super brutaal....
We hebben uiteindelijk die nacht alle dieren ( dood en levend) verplaatst naar een paardenstal....de marters zijn nog een uur of zo aan het zoeken geweest in de ren.

Geen lol meer aan om zo kippen, konijnen en cavia's te houden

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:37

Wat ontzettend naar zeg! Denk ook even aan de wezel, die is klein, woont oa in poldergebied. Bij kippen maken ze een kras in de nek om ze leeg te drinken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:11

Nogmaals, een wezel weegt tussen de 35 en 75 gram. Die krijgt met alle goede wil geen 11 cavias van een kilo meegenomen en verstopt.

Ook zuigen ze geen bloed, maar eten hun prooi op. Ik vind dat zo'n raar verhaal dat mensen denken dat er roofdieren zijn die alleen op bloed kunnen leven...? Wel kan het gebeuren dat een marter een prooi doodt en niet mee kan nemen, bijv omdat de prooi te groot is. Wellicht dat ze dan alleen wat bloed drinken. Maar gebruikelijk is toch echt dat ze gewoon opeten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:29

beert schreef:
Nogmaals, een wezel weegt tussen de 35 en 75 gram. Die krijgt met alle goede wil geen 11 cavias van een kilo meegenomen en verstopt.

Ook zuigen ze geen bloed, maar eten hun prooi op. Ik vind dat zo'n raar verhaal dat mensen denken dat er roofdieren zijn die alleen op bloed kunnen leven...? Wel kan het gebeuren dat een marter een prooi doodt en niet mee kan nemen, bijv omdat de prooi te groot is. Wellicht dat ze dan alleen wat bloed drinken. Maar gebruikelijk is toch echt dat ze gewoon opeten.

http://www.dynamisch.nu/feno/5marters.html

Marterachtigen drinken wel degelijk bloed. Daarna vreten ze de prooi ( gedeeltelijk) op.
Ik heb hier meerdere kippen gehad die zo zijn overleden, kip opengereten, en verder intact. ik denk dat er dan tijdens het opeten gestoord zijn.

En het lijkt mij ook sterk dat 1 wezel 11 caviaas weggewerkt krijgt hoor. ;)

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:41

Kunnen ze niet zelf ontsnapt zijn?

Of is dit te onrealistisch .... :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:49

Het enige wat ik erg sterk vind aan dit verhaal is dat ik me niet kan voorstellen dat er een in nederland levend roofdier in 1x 11 cavia's opeet zonder iets achter te laten…

Zelfs een vos zit na 2 cavia's toch wel vol?

Dus mits je geen hele roedel wolven in je tuin hebt gehad denk ik misschien toch dat ze zijn ontsnapt… :=

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:53

We hebben haren gevonden van de dader aan de schutting. Donkerbruin, wat het vermoeden van een bunzing wel bevestigt.

Ontsnappen...cavia's en dan alle 11? Nee dat is niet echt realistisch. Cavia's zijn juist heel honkvast.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:59

Oh dat wist ik niet! Ik heb namelijk zelf konijnen en zodra d'r 1 weg gaat gaan ze allemaal :o

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 13:01

Konijnen gaan inderdaad veel eerder weg, hoewel die toch vaak ook weer terugkomen hoor.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:56

Maar hoe kan een bunzing (met een gewicht tussen 500 en 1500 gram) 11 cavia's met hetzelfde gewicht verorberen in 1 nacht?

Ik vind het dan aannemelijker dat de bunzing ze heeft opgejaagd en dat ze daarom allemaal weg zijn.

Edit: Er zou dus aan het eind van de nacht een bunzing van 13 kilo door het gat in de schutting moeten zijn gekropen?

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:06

Er zijn vast wel roofdieren die samenwerken/leven toch?
Misschien dat de moordenaar met een hele groep kwam...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:12

Ja dat kan heel goed een bunzing of andere marterachtige zijn geweest.
Cavia's zijn gewoon een snack voor ze en ze kunnen door inimienie gaatjes kruipen en ook gaas van een meter hoog is een eitje voor ze.

Weet je wat de narigheid is? Het zijn echte opportunisten, zo leggen ze bijvoorbeeld voedselvoorraden aan als ze op een buitenkansje stuiten. En cavia's zijn makkelijke prooien, die smiecht is er gewoon keer op keer voor terug gekomen. Of smiechten, want het is natuurlijk aannemelijk dat er een moeder met jongen bij is.
Houd daar wel rekening mee als je besluit weer dieren te nemen, ze houden je ren nu drommels goed in de gaten, want waar eens voedsel was...

Een goed nachthok en ze daar opsluiten is eigenlijk het enige wat je goed garantie geeft tegen marterachtigen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:36

_Nelleke_ schreef:
Maar hoe kan een bunzing (met een gewicht tussen 500 en 1500 gram) 11 cavia's met hetzelfde gewicht verorberen in 1 nacht?

Ik vind het dan aannemelijker dat de bunzing ze heeft opgejaagd en dat ze daarom allemaal weg zijn.

Edit: Er zou dus aan het eind van de nacht een bunzing van 13 kilo door het gat in de schutting moeten zijn gekropen?

Een bunzing maakt ze dood en versleept ze naar zijn voedselopslagplaats.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:37

Vrees dat er niet veel anders op zit Annelies :( .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:43

Een goede terrier achtige hond wil ook wel helpen.
Heb hier een opvanghond gehad die een marter heeft gekilld :o

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 06:42

Marters zijn beschermd dus dat kan je een boete voor stropen opleveren ;)
Wat nachthok betreft: Let erop dat ook deze hermetisch afgesloten is. Bij mij is een marterachtige (geen idee welke soort) eens in een nachthok van mijn konijn binnengedrongen en heeft mijn konijn gedood. Hij kreeg het konijn niet mee naar buiten, dus heeft in het hok opgegeten wat hij op kon krijgen en liet de rest voor mij liggen :r ;( En het gaatje waar hij doorheen is gekomen? Tussen spijlen door die 1,5 à 2 cm uit elkaar stonden!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:45

Waha dat had ik wel verwacht ja, maar je kunt een hond niet verbieden zijn eigen terrein te bewaken. Het is pas stropen als je hem er expres achteraan stuurt.
In mijn geval waren de honden in de schuur en vond de marter dat hij in de schuur mijn kippen moest aanvallen.

Bij een marterachtige geld net als bij een kat; kan de kop erdoor, dan kan de rest er ook door.