Iemand ervaring met penis amputatie bij kater?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Re: Iemand ervaring met penis amputatie bij kater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:05

Overigens is een penisamputatie op veel praktijken een routine-handeling hoor. Het verhaal dat ik hier boven lees is naar mijn weten een uitzondering. Het aantal complicaties bij deze operaties ligt heel laag en daarnaast zijn ze vaak goed te verhelpen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:10

Wij amputeren meer poten dan penissen op de praktijk hoor :P verschilt per praktijk denk ik, dus zo'n routine lijkt t me niet.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:37

WillemYntJee schreef:
Wij amputeren meer poten dan penissen op de praktijk hoor :P verschilt per praktijk denk ik, dus zo'n routine lijkt t me niet.

Haha oops euhm maar 1x een pootamputatie mee gemaakt, maar wel met regelmaat een penisamputatie.
Met regelmaat bedoel ik niet dat het echt vaak voor komt.
Maar eigenlijk altijd met een goed resultaat.

Natuurlijk kan OP misgaan, dit risico loop je altijd.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 17:02

@Tulandro, zo dat beestje heeft nog een mooie leeftijd bereikt dan.

@Goeroe, fijn om ook een minder succesvol verhaal te lezen, ook dit kan gebeuren........
Wat zal jij destijds in je rats hebben gezeten......
Ik neem het zeker mee in mijn beslissing.

@Chakkie17, wel een originele naam in dit topic Hakkie Chakkie weg zakkie :D
Sorry zat er de hele tijd aan te denken hahahaha
Met alle operaties kan er iets misgaan hoe kleine operatie ook.....

@WillemYntjee, dat is vrij logisch aangezien er ook meer pootjes binnenkomen als penisen...... :+
Sorry was vroeg wakker vanmorgen......
De ene praktijk zal het vrij vaak treffen en de andere bijna nooit, dat kan heel goed.

@ThreeFingers, ik had er in elk geval nog nooit van gehoord....
Hoe gaat het na de operatie eigenlijk in zijn werk, moeten ze dan een kapje om?
Lijkt mij dat ze er anders de hele tijd aan zitten likken....

De kat is nog steeds niet zichzelf....
Hij zit erg vaak op de kattenbak en er komen maar steeds hele ieniemienie plasjes...
Had rond het middaguur de dierenarts gebeld voor wat advies maar ik vind het zo vervelend dat ik steeds iemand anders heb.......

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:10

Ook hier ervaring met penis amputatie. Kat was er echt mee geholpen en kon er jaren mee door. Helaas hebben wij hem met 8 jaar in moeten laten slapen door kanker. Hij was 2 of 3 jaar toen ie geopereerd werd....

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:17

onze kat heeft het ook nadat catheterisatie niet hielp is penis amputatie besloten,
hij is nu gewoon helemaal ok :)
merk er niks aan eigenlijk
gizmo is 9 en het is ook dit jaar gebeurt trouwens , maar doordat hij ataktisch uit de 1e narcose kwam van de katheterisatie is hij voor de twee amputatie wel weer onder narcose gebracht en kwam er godzijdank goed uit,
hij had veel moeite met goed wakker worden hij heeft maar 3 poten dus omvallen was voor hem ook erg lastig, gelukkig na de amputatie vand e penis ging het allemaal prima en plast die gewoon gelukkig

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:23

Oh wat erg.. ik dacht dat het over mensen ging en 'kater' in de vorm van te veel gedronken hebben...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 17:27

Yasmijntje schreef:
Oh wat erg.. ik dacht dat het over mensen ging en 'kater' in de vorm van te veel gedronken hebben...

_O- _O- _O- _O- _O- _O-
Whahahaha dat zou wat zijn.......

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 17:30

@Zil, gelukkig heeft hij dan nog wel een poos het goed gedaan na de operatie.
Wel zielig dat hij kanker kreeg.....

@Sparky10, Als ik kijk hoe die van ons donderdag zwabberde na de narcose dan wil ik niet eens zien hoe een kat met 3 pootjes dat doet.....
Arm ding....

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:32

Gruis heeft zo enorm veel te maken met voeding..
ga voeding halen speciaal voor katten die hier last van hebben en je hebt waarschijnlijk het probleem al opgelost :j

wat voer je normaal?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:08

TS de penis bij een kater loopt spits toe en is vrij nauw. Door gruis raakt ook nog eens de plasbuis geïrriteerd waardoor de doorgang nog smaller word.
Is de gruis wat korreliger, past het niet meer door de plasbuis, gevolg veel pijn....niet kunnen plassen. Nou ja de klachten ken je...
Vaak helpt een dieet niet afdoende.
Bij de amputatie word de doorgang een heel stuk ruimer.
De kat krijgt een catheter, en idd een kap.
Als alles goed verloopt is de kat snel van alle elende af.
De oorzaak van het ruis is niet helemaal bekend. ..te weinig drinken? De ene kat krijgt het wel en de andere niet, ondanks hetzelfde voer.
Dus erfelijkheid zal ook een rol spelen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 20:06

@KingYasFenn, Ze krijgen al sinds zondag speciaal dieetvoer van de dierenarts en verder helemaal niks.
Normaal kregen ze brokjes van Kitekat, ook kregen ze vaak een stukje worst of kip.
Het frappante is dat ze het daarop al 7 jaar (oudste is 7, middelste 6 en jongste 5) goed doen, maar een week of 2-3 geleden zijn we gestopt met wat extra te geven aangezien ze teveel begonnen te schooien en nu ineens de kater gruis heeft.
Zal vast wel toeval zijn hoor maar valt me gewoon wel op.

@Threefingers, Ik denk dat hij ook gewoon pijn aan zijn plasbuis heeft nu na zondag en donderdag gespoeld te zijn.
Hij plast nog steeds heel vaak kleine beetjes dus helemaal verstopt zit het nu niet.
Maar ik hou hem in de gaten en mocht het slechter gaan dan bel ik gewoon weer de dierenarts.
Beter een keer teveel als te weinig......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:08

Misschien een rare vraag hoor, maar waar plassen ze dan uit?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:11

Geen ervaring met amputatie, wel 2 katten ( broer en zus) op dieetvoer. kater is helaas enkele jaren geleden onder de auto gekomen maar de poes is nu 12 en doet het al 8 jaar lang ontzettend goed op het voer
duur grapje, dat wel maar liever dat dan een operatie als het niet nodig is, voer is alleen bij de dierenarts te verkrijgen, Hills en Royal canin.

Ik heb nu die poes en een andere kat, en voer wel apart is dus niet onmogelijk
ook krijgt de blaasgruispoes onbeperkt brok, en nog is ze vrij dus. dat dik worden hoeft dus niet

sterkte en beterschap met je kat. kan zijn dat hij nu niet durft te plassen omdat het de voorgaande keren pijn deed en hij nu angst heeft
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 16-08-14 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 20:13

@Believe, Is geen rare vraag, vanuit de blaas loopt de plasbuis daaruit plassen ze dan.
Ze maken er wat plassen betreft dan een vrouwtje van zeg maar.....
Plassen is ook het enige waar onze kater hem voor gebruikt dus missen zal hij hem niet ;)

@Lynn_Nikita, Ja dat voer is enorm duur.......
Wil straks als ik vervolg voer kan gaan gebruiken wel even goed navraag doen naar iets wat net zo goed is maar wel wat goedkoper!
Dank je wel!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:15

justdiesel schreef:
@Chakkie17, wel een originele naam in dit topic Hakkie Chakkie weg zakkie :D
Sorry zat er de hele tijd aan te denken hahahaha

Have to admit, the thougt crossed my mind... }>

Voor de dierenartsenpraktijk waar wij nu al enkele jaren klant zijn is het een routineklus en ik weet van een andere grotere praktijk in de buurt (Nijmegen) dat het ook voor die praktijk geldt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:17

Justdiezel, er is geen alternatief voer. Er bestaat wel voer in de dierenwinkels wat blaasgruis voorkomend heet, maar daar heb je niks aan. Zodra ik wat anders geef als dit voer ( in verleden wel eens geprobeerd) gaat ze weer verstoppingen krijgen.
Op zich hoef je van dit voer ook niet heel veel te geven meestal krijg je een maatbeker erbij en is het in verhouding niet heel veel duurder dan goed merk voer. Ik haal meestal 6 kg zakken en doe daar toch vrij lang mee.
Vooral veel drinken is belangrijk, hoe meer vocht hoe makkelijker het wegspoelt

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:24

Er zijn meer merken dan alleen hills en RC hoor! Denk aan trovet of specific, ook iets betaalbaarder :-) krijgt ie wel pijnstilling op t moment TS?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 20:27

@Chakkie, :D :D :D :D :D

@Lynn_Nikita, oke goed dat je het zegt, ook geen andere merken die wel kwalitatief hetzelfde zijn maar toch goedkoper?
Mijn punt is gewoon dat ik 3 katten heb en ze niet apart eten kan/wil geven.
Met dit voer mogen ze maar een bepaald gewicht per kat en dat kan ik nooit realiseren als er gewoon eten staat.
Ik heb nu een 1,5 kilo zak en die kost ruim 22 euro!

@WillemYntjee, kijk dat bedoel ik, zijn die ook net zo goed?
Ja hij krijgt 1 keer per dag een spuitje in zijn mond met Meloxidyl en twee keer per dag een tabletje Clavubactin (AB kuur)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:31

ik zit bij 3 klinieken en die verkopen alleen hills en rc voor de blaas, krijg je die andere dan ook bij dierenwinkels?

ik betaal €52- voor 6 kg

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:35

snel even gekeken maar met trovet ben ik net zo duur uit hoor

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:35

Ja hoor, vooral trovet verkopen wij veel (de ASD is t voor blaasgruis), gaat tot 10 kg!

Lynn, niet elke dierenarts verkoopt hetzelfde hè. Trovet ASD is bij ons ongeveer €75 voor 10 kg uit m'n hoofd. Nee niet in de dierenwinkel verkrijgbaar, t is dieetvoer hè!

Edit: Das bijna een €1 goedkoper per kilo..

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:01

Voor de minder ernstige gevallen heb je zelfs een type voer van Prins dat het goed doet. Precies weet ik niet meer welke dat is maar het is een blauwe verpakking.

Edit: deze bedoelde ik: http://www.discount4pets.nl/prins-cat-v ... tAodhSwA4w

Overigens zijn wij van de specific. Wij hebben zo'n bijzonder gevalletje dat het goed doet op het ene voer en niet op het andere. RC werkt bij ons bv niet zo goed en Hills redelijk en Specific dan weer uiterst goed. Daarnaast vinden ze het natvoer daarvan uber lekker (krijgen ze hier zo nu en dan).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 07:30

Ik heb ook een blaasgruis kater sinds een paar jaar en ook hier was het als hij teveel last zou houden kwam ook hier de penisamputatie om de hoek kijken.
Ik ben naar dierenartsvoer gegaan, maar de andere twee snoepen hier ook af en toe van.
Ik ben op zoek gegaan naar een alternatief en voer nu al sinds jaren Sanabella uraniry.
Plus de blaasgruis kater krijgt twee keer per dag een klein beetje blik met water om zeker te zijn dat hij genoeg drinkt.
Laatst had hij een kleine terugval voor het eerst, waarschijnlijk buiten iets gegeten wat niet kan.
Met wat pijnstilling was het snel weer goed.
Het ligt er volgens mij wel heel erg aan welke gruis ofzo ze hebben, maar het is overleggen met de da en zelf een beetje uitvogelen.
En als het nodig is zou ik die pensiamputatie laten doen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 13:36

Weer net terug van de dierenarts, beestje had zijn blaas weer helemaal vol en bleef maar ieniemienie plasjes doen.
Hij was ook weer anders als anders dus toch maar aan de bel getrokken.
Er is nu een echo gemaakt en daar was niks verontrustend op te zien, nog wel hele kleine gruisjes maar die zou hij in combinatie met het voer gewoon uit moeten kunnen plassen.
Zijn blaas is leeg geknepen en urine gecontroleerd, minimaal gruis nog wel een ietsje bloed maar de zuurgraad van de urine was al goed.
Dus hij zou gewoon moeten kunnen plassen, geen idee waarom hij het niet doet.....
Schreef trouwens eerder dat hij al 5 was maar hij is nog 4, had me een jaartje vergist.... :o
Pppfff het houd me wel bezig zo......
Kreeg wel complimenten dat ik het goed op tijd allemaal in de gaten had.
Het is trouwens wel een heel erg relaxte kat want normaal verdoven ze de katten altijd voor een echo maar die goedzak van ons was makkelijk zo in bedwang te houden.

@Chakkie en WillemYntjee en Lynn_Nikita, Bedankt voor de verschillende voermerken, voorlopig ga ik me daar nog even niet mee bezig houden, eerst moet hij weer goed gaan plassen......
Daar ben ik nog even druk genoeg mee..... ;)

@Jesito, ben vergeten te vragen wat voor gruis het nou was......
Had zoveel andere vragen.......