overbezorgd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:12

Kuggur schreef:
Dierenartsen kunnen het ook nooit goed doen...

Lees mijn post eens...?

Kuggur

Re: overbezorgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:15

Niks mis met jouw post Tica. Daar was het dan ook geen reactie op (rest dus de vraag, waarom voel je je aangesproken...?).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:33

Op zich ben ik vrij nuchter aangelegd en kan ik redelijk objectief naar mijn kat kijken.
Ik ben ook wel eens een dagje niet lekker, heb mezelf ook wel eens verstapt enz, maar dan moet er dus wel binnen redelijke termijn verbetering inzitten en iig geen verslechtering.

Vorig jaar had mijn kerngezonde kat opeens iets raars, ze kon wat minder goed haar evenwicht houden, dus hup naar de dierenarts om te kijken of het geen middenoorontsteking was, hoewel ze verder wel gezond oogde (glanzende vacht, normale temperatuur, geen waterige ogen, normale slijmvliezen enz).
Kom ik daar, loopt madame natuurlijk kaarsrecht, niets te zien van enige evenwichtsproblemen, oren waren ook schoon dus middenoorontsteking was niet echt waarschijnlijk. Toch antibiotica meegekregen.

Na een paar dagen knapte het evenwicht op en in 1 klap verslechterde het weer, weer een kat die bijna uit het raam donderde als ze omhoog sprong, dus weer terug naar de da. Kat liet weer zien over een uitstekend evenwicht te beschikken bij de da, oren nog altijd schoon maar omdat er verbetering en weer verslechtering was toch een prednison kuur opgestart.
Zelfde verhaal, situatie verbeterde zich in de dagen erop.. en in 1 klap verslechterde het weer.
Dit maal was ik zo slim geweest (na een tip van een bokker lol) het op film te zetten, juist omdat het iedere keer bij de dierenarts niet zichtbaar was.

Weer terug naar de da, nav de filmpjes andere diagnose gesteld, vestibulair syndroom, een stoornis in het evenwichtsorgaan in de hersenen, da omschreef het als een stukje hersenen wat afsterft (maar niet door een bloeding/infarct), dit komt over het algemeen maar eenmalig voor, in zeldzame gevallen 2x.

Om voor 100% middenoorontsteking uit te sluiten toch de prednison en abkuur afgemaakt, maar voor vestibulair syndroom is gewoonweg geen behandeling mogelijk.

Erna heeft ze nog 3x zo'n 'aanval' gehad en iedere keer kwam ze er slechter uit, duurde het langer voor ze iets hersteld was, en bij de laatste aanval (op vrijdagavond natuurlijk) had ik de knoop doorgehakt om haar na het weekend in te laten slapen (knoop hakte ik op zaterdag door toen ik zag dat ze niet goed herstelde), op zich was ze verder gezond, ze at, ze dronk, ik hielp haar de bak op, maar ze was zo onzeker, zo angstig geworden dat het geen leven zou zijn. Daarnaast kwam ze nauwelijks meer van haar plekkie.

Om het verhaal af te maken... dat was de laatste aanval, maandags de dag dat ik haar in wilde laten slapen na een weekend vol knuffels zag ik 's morgens toch wat verbetering, dus besloot het toch per dag nog even aan te zien... En vanaf dat moment ging het per dag beter.
Het heeft nog een half jaar geduurd voordat ik echt kon zeggen dat ik het niet meer aan haar kon zien, anderen zagen al eerder niets meer aan haar, maar ja... ik ken mijn kat beter :)

Waardoor er in eerste instantie bij de dierenarts niets te zien was is niet echt duidelijk. Waarschijnlijk heeft dat met stress (angst voor vreemde mensen en is niet dol op vervoer... zeker niet als je evenwicht minder goed is) te maken. Ik merkte thuis ook dat als ze ergens doelbewust op afging (bijv. eten) ze beter haar evenwicht kon houden, als ze doelloos rondliep zwalkte ze.

Tja... lang verhaal, wat wil ik er nu eigenlijk mee zeggen?
Luister naar je gevoel, maar ook naar je gezonde verstand.
Ik wist dat er iets niet klopte met mijn kat, ook al kwam er bij de da niets uit... en toen er eenmaal wel wat uitkwam (diagnose) tja toen was er geen behandeling mogelijk maar ja... de onzekerheid is minder dan. Tegelijkertijd, waar ik mijn post al mee begon, ik heb ook wel eens een wat mindere dag, een dier kan dat ook hebben, maar als je je beoordelingsvermogen daarin niet vertrouwt tja dan gewoon naar de da gaan.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:39

Lennox schreef:
nientje78 schreef:
Vind het nog steeds knap dat dierenartsen een soort van diagnose kunnen maken via de telefoon zonder het dier gezien te hebben.
Kun je nergens anders terecht?

Beterschap voor je hond!

Ik vind dat ook altijd bijzonder, maar de assistenten van de huisarts doen het niet anders. Triage en volgen van bepaalde protocollen.
Als ik er niet gerust op zou zijn dan zou ik gewoon nog een keer bellen en aangeven dat ik niet af wil wachten maar wil komen. Klant is koning denk ik dan, dan vind ik een dierenarts toch weer wat anders dan de huisarts. Een dierenartsenpraktijk is gewoon een commerciele instelling die eigen tarieven mag bepalen.

Gelukkig zijn ze niet allemaal hetzelfde ;)
Als ik hier bel en leg mijn verhaal uit zeggen ze dat ik maar moet langskomen omdat ze het door de telefoon niet kunnen beoordelen.

Maar ik lees net ook dat hij een enting heeft gehad.
Daar kunnen ze idd ook wat last van hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:47

TS, hoe gaat het nu?
Laatst bijgewerkt door RianneH op 17-08-14 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht op verzoek aangepast.

Davinia_

Re: overbezorgd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 16:49

Goed! Nergens meer last van vandaag. Gisteren knapte ie in de middag steeds iets op, ging uit zichzelf al rond lopen en gisteravond wilde hij weer wandelen en beetje spelen. :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:39

Ik ga zelf ook liever een keer te vaak naar de dierenarts, dan een keer te weinig. Wij gaan gewoon naar het spreekuur en hoeven dus niet op afspraak te komen, dit is enkel in het weekend. Het is misschien 'zonde' van je geld als blijkt dat het loos alarm is en het 'maar een spiertje verrekt is' maar ik kan niet rustig slapen als ik niet weet wat er met mijn hond aan de hand is. Gelukkig denkt onze dierenarts hier hetzelfde over en kan hij mij, maar ook mijn ouders, erg gerust stellen. :)