baszo17 schreef:een duitse herder zou ik ook niet doen vanwege de gewrichten en het lange haar..

Gewrichten? Wat bedoel je? Lange haar? Ja, als je een langhaar neemt ja. 
jaleesa89 schreef:@ Baszo
Hahaha nu weet ik het dus echt niet meer, maar inderdaad dat de ouderhonden of iig de moederhond gewoon huishond is vind ik heel belangrijk en het liefst met een paar kinderen over de vloer. Hoe hoog een hond in de sport heeft gescoord zegt me niet zo veel als ie maar goed voor t gezin is.
Dat is echt een stuk opvoeding. Mijn Duitser was geen kinderen gewend als pup, maar je ziet geen verschil. Hij is gewoon rustig en voorzichtig met kinderen. Als pup niet, maar dat meer puppy eigen.
Ik heb een werklijn Duitse Herder en die vind ik veel rustiger dan de kynologen die ik ken (showlijnen dus). De showlijnen die ik ken zijn neurotischer en drukker, terwijl de werklijnen die ik ken juist een hele goede uit knop hebben in huis. Op het trainingsveld zijn ze wel aanwezig en gedreven. Uit zijn lijn komen ook honden die gewoon als huishond gehouden worden, geen probleem. Bij de Duitsers zit er een groot verschil tussen showlijn en werklijn. Maar binnen die lijnen onderling. Zo zijn er werklijnen die veel te pittig zijn, vind ik, maar ook werklijnen die gewoon heerlijke huishonden zijn. Ja, je moet er wel iets mee doen en niet denken dat ze tevreden zijn met 3 keer een blokje om. 
Ik ken een aantal HH korthaar en die vond ik veel pittiger dan de werklijn DH. Je hebt bij de HH ook verschil in karakter tussen de 3 varianten.
Wilawander kan je veel vertellen over Duitse Herders, als ik het goed heb heeft zij werklijn DH, alleen dan langharen. Bij de Duitsers komen langharen ook voor in een nest van 2 stokharen (kortharen), dus minder verschil in karakter, omdat het uit dezelfde lijnen kan komen.