Hollandse of Duitse Herder???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 22:23

@Repelsteel:
Ik vind Zwitsers prachtig, maar die haren en je ziet ze overal (die haren he) heb je gestofzogen loopt ie langs de bank/stoel en tadaaa je mag weer een keer. Mag bij die andere ook maar daar valt het niet zo bij op :D
@CxKenzo:
Haha zo was die ouwe muts van ons ook en bij ons achter werd altijd houtdorp gehouden was ze ook standaard te vinden, want ooh my god al die kinderen en al die aandacht!!
Misschien had zij ook wel een vleugje ruwhaar in zich, ik weet het niet.
@Baszo

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:24

Goed kijken bij verschillende fokkers. Zien hoe de aanstaande moeders Zijn en eventueel de vaders. Ik heb er een jaar over gedaan om een goed adres te vinden en de pups zijn nu net 1 week oud. Had nu allang een hond kunnen hebben maar gelukkig heb ik ook alles goed uitgezocht voordat ik een beslissing nam.

Succes! Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest

jaleesa89

Re: Hollandse of Duitse Herder???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 22:33

Ja ik wil ook alles hebben uitgeplozen en dat die mensen stapel gek van me worden omdat ik zo veel wil weten maar ik moet en zal een pup hebben uit een nest waarvan de ouderdieren me aanspreken, want pa heeft net zo'n dikke vinger in de pap als ma van hoe t nest word.
Maar bovenal ga ik nu slapen, morgen weer vroeg op.
Trusten iedereen!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:54

Wilde net zeggen andere haren ook haha. Wij laten hem ontwollen eens in de zoveel tijd. Dat scheelt veel witte wolkjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:11

baszo17 schreef:
een duitse herder zou ik ook niet doen vanwege de gewrichten en het lange haar.. :P

Gewrichten? Wat bedoel je? Lange haar? Ja, als je een langhaar neemt ja. ;)

jaleesa89 schreef:
@ Baszo
Hahaha nu weet ik het dus echt niet meer, maar inderdaad dat de ouderhonden of iig de moederhond gewoon huishond is vind ik heel belangrijk en het liefst met een paar kinderen over de vloer. Hoe hoog een hond in de sport heeft gescoord zegt me niet zo veel als ie maar goed voor t gezin is.

Dat is echt een stuk opvoeding. Mijn Duitser was geen kinderen gewend als pup, maar je ziet geen verschil. Hij is gewoon rustig en voorzichtig met kinderen. Als pup niet, maar dat meer puppy eigen.

Ik heb een werklijn Duitse Herder en die vind ik veel rustiger dan de kynologen die ik ken (showlijnen dus). De showlijnen die ik ken zijn neurotischer en drukker, terwijl de werklijnen die ik ken juist een hele goede uit knop hebben in huis. Op het trainingsveld zijn ze wel aanwezig en gedreven. Uit zijn lijn komen ook honden die gewoon als huishond gehouden worden, geen probleem. Bij de Duitsers zit er een groot verschil tussen showlijn en werklijn. Maar binnen die lijnen onderling. Zo zijn er werklijnen die veel te pittig zijn, vind ik, maar ook werklijnen die gewoon heerlijke huishonden zijn. Ja, je moet er wel iets mee doen en niet denken dat ze tevreden zijn met 3 keer een blokje om. ;)

Ik ken een aantal HH korthaar en die vond ik veel pittiger dan de werklijn DH. Je hebt bij de HH ook verschil in karakter tussen de 3 varianten.

Wilawander kan je veel vertellen over Duitse Herders, als ik het goed heb heeft zij werklijn DH, alleen dan langharen. Bij de Duitsers komen langharen ook voor in een nest van 2 stokharen (kortharen), dus minder verschil in karakter, omdat het uit dezelfde lijnen kan komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:25

ik zou bij een duitser eerder voor werklijnen gaan dat kyno lijnen , de werklijnen zitten vaak veel functioneler en beter in elkaar en kwa karakter zijn ze over het algemeen ook erg stabiel (moet ook wel, hoe wil je er anders mee kunnen werken)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:46

Ik heb een duitse herder reu van 7 jaar oud, gekocht als herplaatser, dus misschien iets wat vertekend beeld omdat ik niet precies weet wat er allemaal gebeurt is in zijn eerste jaar.
Eerste jaren waren enorm zwaar, omdat hij dus gewoon lekker deed waar hij zin in had, stak nog net niet zijn middelvinger naar me op.

Wat ik er nu van vind? Mijn hond is nog altijd iets wat nerveus, andere honden vind hij meestal niet zo leuk (bang, onzeker) en ik ben hier heus mee aan de slag gegaan...maar op de een of andere manier wil dat er niet uit, maar hij gaat voor mij door het vuur, hij is enorm trouw, knuffelkont, lief met kindjes, leeft samen in 1 huis met de kat en dat gaat prima en hij is waaks.

Kwa gezondheid is het drama, hij is blind aan 1 oog, andere oog slechtziend ( dat kan ook het bange, onzekere gedrag naar andere honden verklaren) , heeft spondylose, schildklierprobleem en heeft huisstofmijt allergie en voedselallergie.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 10:50

Ik ga ws voor een DH uit werklijnen. Oud duits of gewoon kortharig weet ik nog niet precies. Ben nu druk op zoek naar goede fokkers.
Maar ik ga plenty doen met de hond, hou niet zo van stil zitten ;)

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:52

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 10:54

Dyanne_z schreef:
Een oud duitse herder. Stabiele werklustige honden. Minder gezondheids problemen. Brede en sterke rug

http://Www.vanhethydepark.nl

Haha zo einde discussie ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:55

wij hebben al jaren DH's zowel kyno als werklijnen. En qua gezondheid valt het enorm mee. Waar je bij de duitsers opletten moet is dat je een pup uit keurfok neemt en geen zonder stamboom of met alleen een stamboom zonder keurfok. Dan valt het qua gezondheid erg mee. Wij hebben er momenteel 6 en ook daarvoor meerdere gehad en nog nooit problemen gehad met HD en dergelijke. Maar ook allen uit keurfok. Ook de oud duitse herder is minder gezond ook mede doordat je daar zo kunt fokken met 2 stamboomhonden en er weinig controle is.

Kijk bij een DH goed of de ouders ook getetst zijn op Degeneratieve Myelopathie. Een veel voorkomend DH probleem wat makkelijk te voorkomen is mits ouders getest.

Een DH kan prima als eerste hond maar wel bedenken dat een DH een werkhond is en zijn energie kwijt moet kunnen. Dat word vaak vergeten. Het is geen bankhanghond.

edit: de DH uit keurfok is er in zowel stockhaar als langstockhaar. De ODH is destijds ontstaan toen de LSH nog een fokfout was en is geen erkend ras. De langstockhaar normale duitse herder wel.

Op onze website (in onderschrift) vind je veel algemene info ook over wat keurfok inhoud en de voors en tegens.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:59

jaleesa89 schreef:
Dyanne_z schreef:
Een oud duitse herder. Stabiele werklustige honden. Minder gezondheids problemen. Brede en sterke rug

:j

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:03

Wij hebben ook duitse herders thuis. Hebben nog nooit problemen gehad met gewrichten oid.
Onze oude herder is uit ouderdom gestorven.

Verschil tussen de hollandse en duitse vind ik dat de hollandse wat feller is. Wij hebben liever de duitse :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:31

jaleesa89 schreef:
Dyanne_z schreef:

:n Dezelfde genen, dus dezelfde risico's op gezondheidsproblemen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:41

beatje schreef:
heb je ook al eens aan aanverwante rassen gedacht de shiloshepperd ,tasmakan of iets?
De Tamaskan is een wolf/poolhond absoluut geen aanverwant van de herder :x

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:57

Mijn broer fokt al meer dan 40 jaar HH's. Gezonde mooie honden met stabiele karakters. (http://sgravenschans.nl/sgravenschans/Welkom.html)

Wij hebben zelf een HH gehad en een DH. Beide zijn meer dan 14 jaar oud geworden. Van ouderdom gestorven, nooit ziek geweest. De DH kwam wel uit Oost-Duitsland ,een hele sterke hond met bijpassend karakter. Ik zelf houd meer van de DH, maar dat is meer het plaatje. Het is maar net wat je mooi vindt. Als je goed zoekt, kun in beide rassen wel een passende hond vinden.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:09

Dyanne_z schreef:

Niet helemaal waar, kan ik uit ervaring zeggen. :n Mijn schoonouders hadden er 1 en dat was van jongs af aan niks anders dan ellende :(:) Zware HD, eigenlijk geen redden meer aan.... na lang zoeken was er een DA die een heupkanteling aandurfde, maar of dat het beste voor de hond is geweest vraag ik me af. Daarnaast had hij om de haverklap hotspots en stabiel en werklustig zou ik hem ook niet willen noemen := (hoewel dat werklustig natuurlijk ook te maken zal hebben gehad met zijn gezondheid en de manier waardoor hij daardoor op is gegroeid)

Ik heb zelf een Duitse herder en ben daar erg tevreden over :j prettige hond in de omgang, in huis heerlijk rustig, maar als je iets met haar wilt gaan doen, is ze ook altijd enthousiast :) Vriendelijk in de omgang, niet eenkennig en doet het ook erg leuk met mijn zoontje van nog geen jaar oud. Ik moet bekennen dat ze af en toe wel een tikkeltje lomp is, maar het is goed bedoeld :+

Hollanders heb ik verder geen ervaring mee. Vind het leuke hondjes om te zien, maar geen idee hoe ze in elkaar zitten qua gedrag.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 16:18

Jongens ik ben overstag t wordt gewoon een duitse herder. Ik heb het comment van wilawander bekeken en daarna de site van haar kennel, alles wat daarin naar voren komt spreekt me zeer aan.

Dus er mag een slotje op wat mij betreft :)
Thanks voor al het meedenken en de goede adviezen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:25

Veel plezier met de zoektocht naar een Duitser!! :)

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:54

Ik denk dat je een goeie keuze hebt gemaakt. Ik ben opgegroeid met duitse herders, en nu nog hebben we er thuis 2 lopen, waaronder een door onszelf gefokt. Beide honden zijn uit werklijnen, maar man wat een verschil zit er tussen die twee. Mijn teefje wil altijd wat doen, werken werken werken. En nu nog steeds, nu ze de 9 jaar al nadert (wat voor een werkhond die actief in de sport gelopen heeft al oud is). Het is net een pup waarmee je werkt, heerlijk!
Mijn moeder is nu druk bezig in de sport met onze reu. Een knuffel van een hond die enorm goed kan schakelen tussen werken en 'vrij' thuis zijn. Als hij niet aan het werk is, kan alles er mee knuffelen en weglopen, een schat van een hond. Maar zodra hij aan het werk is, is het een compleet andere hond! Vooral met manwerk, dan is hij maar met een ding bezig, en dat is degene in het pak in de gaten houden en zijn ding doen. Met apèl is hij wel eens iets te stug, vooral met wedstrijden, dan kijk hij alle kanten op behalve de goede, en wil hij af ook nog wel eens verwarren met zit of sta. := In tegenstelling tot mijn teefje, die alleen maar met mij bezig is en er niet aan denkt de andere kant op te kijken. :o

Maar dat vind ik dus ook zo enorm fijn aan de DH, ze zijn enorm veelzijdig, trouw en ook binnen het ras kunnen de honden zo enorm verschillen dat er altijd wel een hond tussen zit met het karakter wat bij jou past! Wel wil ik je een tip mee geven, koop altijd een hond met aangekeurde ouders. Als je dan al nog eens de sport in wilt kan dat, maar als een van de ouders niet aangekeurd is en je eigen hond ook niet, kan je geen wedstrijden draaien!
En ook zou ik voor aangekeurde ouders kiezen om zo het risico op hd/ed of andere lichamelijke kwaaltjes zo klein mogelijk te maken.
En ook zou ik je een DH uit de werklijn aanbevelen, die zijn vaak zekerder van zichzelf en hebben, in mijn beleving, vaak een stabieler en fijner karakter (minder snel bang etc. ) en ook hun bouw is vaak beter, omdat kyno's (showdh's ) eigenlijk puur op het uiterlijk word gefokt, en werkhonden op hun stabiele karakter en sterke bouw.
Maar het karakter word ook grotendeels bepaald door de eigenaar die de hond opvoed natuurlijk. :)

Veel plezier en succes met je zoektocht naar een DH, ik weet zeker dat je een hond kan vinden met het karakter wat helemaal bij jou past!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:03

Om je eventueel toch weer te laten twijfelen zoek dan eens op de chodsky pes oftewel boheemse herder ;)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:21

zonder twijfel de DH! En inderdaad, met stamboom uit keurfok :j Ik weet niet uit welke regio je komt, maar mijn DH komt uit Gouda en ik kan je haar kennel zeker aanraden! Allemaal stuk voor stuk superhonden: gezond, stabiel en evenwichtig karakter, intelligent, trouw en natuurlijk een prachtige uitstraling! Voor foto's zie mijn profiel :)

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:08

heel veel plezier in de toekomst met de hond van je keuze!

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:13

Over een hollandse herder kan ik je niks vertellen, maar wij hebben 2 Duitse herders en zijn geweldige beesten !!! <3 <3 Fantastische waakhond, geweldige familiehond en wandelhond :))

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 22:39

Haha jongens ik heb mijn keuze gemaakt en het is geen van beide geworden.
Ik ga voor de Shiloh Shepherd, hardstikke zeldzaam in Nederland en ik moet haar waarschijnlijk uit Amerika of Canada halen, maar ze zijn zoooo ultiem gaaf. Alles wat de hond is spreekt mij enorm aan.

Voor diegene die benieuwd zijn. Ik ga ws een topic over mijn zoektocht naar een pup openen :D