Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Duhelo schreef:heb je een foto van de hond? hoeveel weegt ze? nu voer je enkel de rode variant?
Hoeveel voer je per dag?
je weet dat je van een kvv in principe minimum 4 diersoorten moet afwisselen ? (sommige bouwstoiffen zitten wel in kip en bv niet in konijn, en omgekeerd)
Ter vergelijking, ik heb mijn adresjes waar ik blokken gemalen vlees per kg verkrijg.
mijn pup van 9 maand (tsjechoslowaakse wolfhond, 28 kilo, staat net goed, ribben zichtbaar)
krijgt 1 kg vlees per dag, eenmaal per week krijgt ze een karkas (eend,duif of konijn als extra)
mijn vriezer zit momenteel gevuld met Eend, kip, hert, paard en fazant. Binnen enkele weken komt daar nog fazant,vis, konijn en karkassen bij.
ik probeer om ze iedere dag een andere smaak te geven.
daarnaast heeft ze onbeperkt korrels (granenvrij) bij staan,dat ze amper eet trouwens, krijgt ze tafelrestjes, en krijgt ze eens per week zalmolie, een paar rauwe eitjes, en soms wat yoghurt erbij.
kohtje schreef:Cavom heb ik erge goede ervaring mee. Ook met te magere pensionhonden die er na 3 weken hier al een stuk zwaarder uit zien.
Veel mechelaar fokkers voeren Cavom.
Kuggur schreef:essiesilly schreef:rijst schijten ze alleen maar uit
Onzin, rijst bestaat voor een groot deel uit zetmeel dat honden prima kunnen verteren.
Sassol schreef:Lotgering wordt aanbevolen vanwege het hogere vetgehalte. Maar je kunt dus ook zelf schapenvet bijgeven of zalmlijven/zalmkoppen (gezondere vetten).
Rijst vind ik minder geschikt dan aardappel, als ik mijn hond rijst extra geef vind ik zijn poep de volgende dag aanzienlijk slechter dan wanneer hij aardappel gehad heeft.
Maar wat ik ervan begrijp heeft de hond nu alleen gehoorzaamheidstraining? Ik zou toch eens kijken naar speurtraining. Daarbij moeten ze zelfstandig te werk gaan, krijgen ze veel zelfvertrouwen van en ze zijn met hun neus bezig ipv met hun ogen of oren (waar ze sneller stress van krijgen). Pakwerk is ogen en oren, gehoorzaamheid is ogen en oren, speuren is neus.
Bij speuren geef je nauwelijks aanwijzingen, je houdt ze alleen bij het spoor. Deze focus aanleren helpt dus ook bij het leren negeren van bepaalde prikkels.
Soms is het iets heel basisch wat kan helpen. Zo vond ik mijn herplaatser niet genoeg vooruit gaan na 3 maanden hem te hebben. Toen ben ik een keer 4u gaan wandelen, waarvan hij 3u lang zich helemaal het leplazarus gerend heeft. Daarna waren de helft van de problemen weg. Terwijl ik daarvoor ook echt wel actief met hem was.
Tijdens die wandeling waren er dus nauwelijks prikkels (alleen heen en terugweg naar het strand) maar kon hij eindelijk een keer echt AL z'n energie kwijt.
Ik zeg niet dat dit de oplossing is voor jullie hond, maar waar ik het vaak fout zie gaan is dat het in details gezocht wordt terwijl de basis voor de hond niet goed is.
Je zou met voer ook kunnen proberen of ongemalen vlees helpt. 1200gram ongemalen vlees zijn ze wel even mee bezig. Daarna zijn ze moe en gaan ze dus slapen. Heb je een hond die z'n bak leegeet en meteen weer gaat bewegen/stressen, dan hebben ze een gedeelte alweer verbrand voor het er aan kan komen. (Anorexiapatienten mogen dus ook NIET bewegen na een maaltijd en moeten verplicht een half uur liggen)

Zelf heb ik een tervuerense herder teef van +/- 20kg en super energiek. Voor het mooie zou ze iets voller mogen, maar eigenlijk is ze goed zo.
Kuggur schreef:essiesilly schreef:rijst schijten ze alleen maar uit
Onzin, rijst bestaat voor een groot deel uit zetmeel dat honden prima kunnen verteren.
mijn hond heeft net een nest pups, ik voerde aan het eind van de dracht wat koolhydraat bij voor de suikerspiegel, geef ik honing en zoete aardappel.. niks aan de hand.. geef ik rijst is de stront vele malen meer

essiesilly schreef:Kuggur schreef:
dat kan jij wel weer onzin vinden maar ik heb toch echt vele malen het bewijs gezien omdat ik het zelf heb geprobeerd..
pas geleden zelfs nogmijn hond heeft net een nest pups, ik voerde aan het eind van de dracht wat koolhydraat bij voor de suikerspiegel, geef ik honing en zoete aardappel.. niks aan de hand.. geef ik rijst is de stront vele malen meer
daarnaast is het ook frappant dat als ze haver van de paarden eten het er uit komt precies zoals dat het er in ging.. ja heel goed verteerd idd
kani_ejj schreef:noten zijn toch gevaarlijk voor de hond ??
edit:
Noten
Veel noten zijn giftig voor honden, vooral de Macadamia en de Pinda zijn gevaarlijk.

Duhelo schreef:persbrokken zijn niet nodig als je 8 uur tussen de verschillende soorten voeding laat.
Hier is dit niet zo, maar mijn hond doet ruim een week met 750 gram brok. Dire gaat daar voor de fun een brokje uit halen om mee te spelen. De reden dat ze er staan is meer voor mijn eigen gemoedsrust.
Ook als is de rode variant compleet, ik prefereer toch om af te wisselen tussen de diersoorten. Steek er toch minstens eens per week een vis in, bij voorkeur een zalm oid. al dan niet aangevuld met zalmolie en schapenvet.
1200 gr voor 18 kilo is behoorlijk veel idd. Karkassen zijn niet perse nodig, ik geef dat als extra, maar in een gemalen voeding zit in principe alles in.
Ontlasting is ok?
Ik zou ze ook proberen mentaal meer aan het werk zetten zodat ze minder stressy is in het algemeen. Idd speuren,zoekspelletjes,denkspelletjes. Dingen dat mentaal erg moeilijk zijn,maar lichamelijk easy is .
cavom is idd een goede om erbij te geven, geperste brok en zet erg vlug aan. Sommige honden doen het simpelweg niet goed genoeg op enkel vlees;
LhinnOlijf schreef:Waarschijnlijk ben ik van de weinigen die 18kg netjes vind voor een malinois teefjeZelf heb ik een tervuerense herder teef van +/- 20kg en super energiek. Voor het mooie zou ze iets voller mogen, maar eigenlijk is ze goed zo.
Durft jouw hond wel thuis hersenwerk te doen? Dan zou je eventueel vanuit daar kunnen uitbouwen. Een heel simpel spelletje is balletje- balletje of snoepjes/ brokjes in een badmat of douchespons verstoppen.
Loteringen is niet constant qua kwaliteit. Zo hoor/ lees ik regelmatig dat mensen klagen over een bedorven batch met vlees.
Er is ook kvv voor sportieve honden. Misschien is dat wat? Als je rijst geeft, liever even door de blender zodat de korrel stuk is. Een hond kan de buitenste laag van een rijstenkorrel niet afbreken en zo niet bij de voedingsstoffen.
Geef je al (zalm)olie of schapenvet bij? Vaak helpt dat ook een stuk.
@sasja0705 je mag mij een pb sturen. Aangezien wij hetzelfde ras hebben
kani_ejj schreef:Ik voer als brok dog lovers gold geperst bij.
Niet belachelijk duur maar zitten wel goede dingen in.
Mijn poedel die niet dik werd is hiermee mooi aangekomen en weegt nu 30 kilo.
Ik doe dan 2/3 vlees en 1/3 brok.
Hij krijgt per keer 300 Gr vlees en 75/100 Gr brok. Als die t ip eet en nog wilt krijgt die nog een hand brokken.
Vooral niet beperken maar onbeperkt geven. Des noods vlees en dan bak vol brok zodat die de hele dag kan anoepen