Veel te magere hond (KVV - Carnibest)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:56

Jeetje 18 kilo is wel erg weinig. Mijn mechelaars zitten rond de 30 kilo en zijn echt niet dik. Ik hoop dat je met rijst en brood en misschien een goede brok erbij er wat meer vlees op krijgt. Erg vervelend dat ze zo nerveus en snel in de war is. Rust en regelmaat en niet teveel stress factoren helpen misschien wel om haar weer wat meer vertrouwen te geven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:58

Meer bloedprikken..
Staat toch wel stipt op nummero 1 bij dit gedrag.
Wellicht een overactieve schildklier.
Ga je je enorm gehaast en nerveus van voelen. Er zijn zoveel mogelijkheden..
Of tekorten aan mineralen of vitaminen.

Of denk iets met haar alvleesklier.
Enzymen bij het eten wellicht.

Ik zou het eerst ff echt zoeken bij bloedonderzoek, allergie, darmonderzoek en spijsvertering.

Kalmeringsmiddelen had ik niet aan gedacht., lijkt mij geen langdurige oplossing!
Daarbij zoeken naar oorzaak ipv symptoombestrijding.

Daarnaast heb je natuurlijk ook de alternatieve hoek.. Waarbij ik met mijn stressgevoelige aussie bij Erik laarakker bizarre dingen heb zien gebeuren!
Groene Oss en phytonics hebben ook een zo te bestellen poedertje als ondersteuning voor spanning en stress bij bijv dursydog.nl

Kirrr

Re: Veel te magere hond (KVV - Carnibest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:05

Ze is wel wat kleiner dan de gemiddelde mechelaar, maar alsnog ze is echt te mager hoor. Dat ziet iedereen direct.
Ik hoop dat ik met de tips hier ze toch wat extra kan geven.

Alle, maar dan ook alle testen zijn gedaan, ze is perfect gezond. Ik blijf er echt bij dat het meer iets foutief aangeboren is.

Ik ben ook absoluut niet voor kalmeringsmiddelen, maar misschien bedoelde ze iets anders, vandaar mijn vraag wat ze juist bedoelde met die post..

Naar supplementen heb ik idd nog niet gekeken, dat is ook een zeer goede!

Die Erik zit op bijna 200km van ons af, maar misschien zijn er dichterbij wel praktijken die iets soortgelijk doen, ik ga googlen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:09

Lotgering wordt aanbevolen vanwege het hogere vetgehalte. Maar je kunt dus ook zelf schapenvet bijgeven of zalmlijven/zalmkoppen (gezondere vetten).
Rijst vind ik minder geschikt dan aardappel, als ik mijn hond rijst extra geef vind ik zijn poep de volgende dag aanzienlijk slechter dan wanneer hij aardappel gehad heeft.

Maar wat ik ervan begrijp heeft de hond nu alleen gehoorzaamheidstraining? Ik zou toch eens kijken naar speurtraining. Daarbij moeten ze zelfstandig te werk gaan, krijgen ze veel zelfvertrouwen van en ze zijn met hun neus bezig ipv met hun ogen of oren (waar ze sneller stress van krijgen). Pakwerk is ogen en oren, gehoorzaamheid is ogen en oren, speuren is neus.
Bij speuren geef je nauwelijks aanwijzingen, je houdt ze alleen bij het spoor. Deze focus aanleren helpt dus ook bij het leren negeren van bepaalde prikkels.
Soms is het iets heel basisch wat kan helpen. Zo vond ik mijn herplaatser niet genoeg vooruit gaan na 3 maanden hem te hebben. Toen ben ik een keer 4u gaan wandelen, waarvan hij 3u lang zich helemaal het leplazarus gerend heeft. Daarna waren de helft van de problemen weg. Terwijl ik daarvoor ook echt wel actief met hem was.
Tijdens die wandeling waren er dus nauwelijks prikkels (alleen heen en terugweg naar het strand) maar kon hij eindelijk een keer echt AL z'n energie kwijt.
Ik zeg niet dat dit de oplossing is voor jullie hond, maar waar ik het vaak fout zie gaan is dat het in details gezocht wordt terwijl de basis voor de hond niet goed is.

Je zou met voer ook kunnen proberen of ongemalen vlees helpt. 1200gram ongemalen vlees zijn ze wel even mee bezig. Daarna zijn ze moe en gaan ze dus slapen. Heb je een hond die z'n bak leegeet en meteen weer gaat bewegen/stressen, dan hebben ze een gedeelte alweer verbrand voor het er aan kan komen. (Anorexiapatienten mogen dus ook NIET bewegen na een maaltijd en moeten verplicht een half uur liggen)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:14

essiesilly schreef:
rijst schijten ze alleen maar uit

Onzin, rijst bestaat voor een groot deel uit zetmeel dat honden prima kunnen verteren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:16

Cavom heb ik erge goede ervaring mee. Ook met te magere pensionhonden die er na 3 weken hier al een stuk zwaarder uit zien.
Veel mechelaar fokkers voeren Cavom.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:19

heb je een foto van de hond? hoeveel weegt ze? nu voer je enkel de rode variant?
Hoeveel voer je per dag?
je weet dat je van een kvv in principe minimum 4 diersoorten moet afwisselen ? (sommige bouwstoiffen zitten wel in kip en bv niet in konijn, en omgekeerd)

Ter vergelijking, ik heb mijn adresjes waar ik blokken gemalen vlees per kg verkrijg.
mijn pup van 9 maand (tsjechoslowaakse wolfhond, 28 kilo, staat net goed, ribben zichtbaar)
krijgt 1 kg vlees per dag, eenmaal per week krijgt ze een karkas (eend,duif of konijn als extra)
mijn vriezer zit momenteel gevuld met Eend, kip, hert, paard en fazant. Binnen enkele weken komt daar nog fazant,vis, konijn en karkassen bij.
ik probeer om ze iedere dag een andere smaak te geven.
daarnaast heeft ze onbeperkt korrels (granenvrij) bij staan,dat ze amper eet trouwens, krijgt ze tafelrestjes, en krijgt ze eens per week zalmolie, een paar rauwe eitjes, en soms wat yoghurt erbij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:32

4 diersoorten hoeft alleen bij enkelvoudige kvv. Dit zijn kvv zonder premix. Bij carnibest hoeft dit niet.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:40

Duhelo schreef:
heb je een foto van de hond? hoeveel weegt ze? nu voer je enkel de rode variant?
Hoeveel voer je per dag?
je weet dat je van een kvv in principe minimum 4 diersoorten moet afwisselen ? (sommige bouwstoiffen zitten wel in kip en bv niet in konijn, en omgekeerd)

Ter vergelijking, ik heb mijn adresjes waar ik blokken gemalen vlees per kg verkrijg.
mijn pup van 9 maand (tsjechoslowaakse wolfhond, 28 kilo, staat net goed, ribben zichtbaar)
krijgt 1 kg vlees per dag, eenmaal per week krijgt ze een karkas (eend,duif of konijn als extra)
mijn vriezer zit momenteel gevuld met Eend, kip, hert, paard en fazant. Binnen enkele weken komt daar nog fazant,vis, konijn en karkassen bij.
ik probeer om ze iedere dag een andere smaak te geven.
daarnaast heeft ze onbeperkt korrels (granenvrij) bij staan,dat ze amper eet trouwens, krijgt ze tafelrestjes, en krijgt ze eens per week zalmolie, een paar rauwe eitjes, en soms wat yoghurt erbij.

Duhelo, even terug lezen is wel fijn. Ik heb al 4 keer geschreven hoeveel ze nu krijgt en wat ze weegt.

18kilogram en ze krijgt 1200gr van de rode variant.
De rode is degene die je niet moet afwisselen, die je dag in dag uit mag geven.
Andere kvv soort moet je idd afwisselen, maar bij deze zou dat niet nodig zijn.
(wat mizora zegt dus)

Voorheen had ik een kvv merk dat je wel moest afwisselen, maar daar werd ze ook niet dikker op hoor.

Aan karkassen (barf) begin ik niet, heb ik echt niet de tijd en de zin voor. Als dat uiteindelijk de enige oplossing blijkt wil ik er over nadenken, maar toch eerst andere dingen testen.

Jij geeft dan toch ook persbrokken? want gewone brokken mag je toch niet samen met kvv geven, ivm het zweven en 'zinken' in de maag?

Dat van eieren had ik ook al ergens tegen gekomen.

kohtje schreef:
Cavom heb ik erge goede ervaring mee. Ook met te magere pensionhonden die er na 3 weken hier al een stuk zwaarder uit zien.
Veel mechelaar fokkers voeren Cavom.

Als ik terug naar brokken ga hou ik dit zeker in het achterhoofd.

Kuggur schreef:
essiesilly schreef:

Onzin, rijst bestaat voor een groot deel uit zetmeel dat honden prima kunnen verteren.

+:)+

Sassol schreef:
Lotgering wordt aanbevolen vanwege het hogere vetgehalte. Maar je kunt dus ook zelf schapenvet bijgeven of zalmlijven/zalmkoppen (gezondere vetten).
Rijst vind ik minder geschikt dan aardappel, als ik mijn hond rijst extra geef vind ik zijn poep de volgende dag aanzienlijk slechter dan wanneer hij aardappel gehad heeft.

Maar wat ik ervan begrijp heeft de hond nu alleen gehoorzaamheidstraining? Ik zou toch eens kijken naar speurtraining. Daarbij moeten ze zelfstandig te werk gaan, krijgen ze veel zelfvertrouwen van en ze zijn met hun neus bezig ipv met hun ogen of oren (waar ze sneller stress van krijgen). Pakwerk is ogen en oren, gehoorzaamheid is ogen en oren, speuren is neus.
Bij speuren geef je nauwelijks aanwijzingen, je houdt ze alleen bij het spoor. Deze focus aanleren helpt dus ook bij het leren negeren van bepaalde prikkels.
Soms is het iets heel basisch wat kan helpen. Zo vond ik mijn herplaatser niet genoeg vooruit gaan na 3 maanden hem te hebben. Toen ben ik een keer 4u gaan wandelen, waarvan hij 3u lang zich helemaal het leplazarus gerend heeft. Daarna waren de helft van de problemen weg. Terwijl ik daarvoor ook echt wel actief met hem was.
Tijdens die wandeling waren er dus nauwelijks prikkels (alleen heen en terugweg naar het strand) maar kon hij eindelijk een keer echt AL z'n energie kwijt.
Ik zeg niet dat dit de oplossing is voor jullie hond, maar waar ik het vaak fout zie gaan is dat het in details gezocht wordt terwijl de basis voor de hond niet goed is.

Je zou met voer ook kunnen proberen of ongemalen vlees helpt. 1200gram ongemalen vlees zijn ze wel even mee bezig. Daarna zijn ze moe en gaan ze dus slapen. Heb je een hond die z'n bak leegeet en meteen weer gaat bewegen/stressen, dan hebben ze een gedeelte alweer verbrand voor het er aan kan komen. (Anorexiapatienten mogen dus ook NIET bewegen na een maaltijd en moeten verplicht een half uur liggen)

Ik vrees dat speuren ook weer iets is dat via de hondenschool moet en dan is het niet echt op een optie. Op vreemd terrein met vreemde mensen wil ze echt niks doen. Dan is ze zo verstijfd van stress dat ze amper wil bewegen en alleen maar weg wil van alles.
Heb zelf helemaal geen ervaring met speuren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:45

persbrokken zijn niet nodig als je 8 uur tussen de verschillende soorten voeding laat.
Hier is dit niet zo, maar mijn hond doet ruim een week met 750 gram brok. Dire gaat daar voor de fun een brokje uit halen om mee te spelen. De reden dat ze er staan is meer voor mijn eigen gemoedsrust.

Ook als is de rode variant compleet, ik prefereer toch om af te wisselen tussen de diersoorten. Steek er toch minstens eens per week een vis in, bij voorkeur een zalm oid. al dan niet aangevuld met zalmolie en schapenvet.

1200 gr voor 18 kilo is behoorlijk veel idd. Karkassen zijn niet perse nodig, ik geef dat als extra, maar in een gemalen voeding zit in principe alles in.

Ontlasting is ok?
Ik zou ze ook proberen mentaal meer aan het werk zetten zodat ze minder stressy is in het algemeen. Idd speuren,zoekspelletjes,denkspelletjes. Dingen dat mentaal erg moeilijk zijn,maar lichamelijk easy is .

cavom is idd een goede om erbij te geven, geperste brok en zet erg vlug aan. Sommige honden doen het simpelweg niet goed genoeg op enkel vlees;

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:50

Het is inderdaad een tijd vertelt dat het niet mag, brokken en kvv tegelijkertijd. Theoretisch zou het voor een probleem kunnen zorgen maar in de praktijk blijkt dat alleen honden met een zeer gevoelig maag-darmstelsel er op reageren (soms) en de rest het allemaal uberhaupt geen probleem vinden.

Er wordt ook vaak gepraat over de pH die anders moet zijn voor brok en kvv. Dat komt af van barf, aangezien voor botten een zeer lage pH nodig is en ze van brokken vaak meer gaan drinken. In principe is ook dat geen probleem. Zeker niet omdat je dus kvv voert.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:55

Ik voer als brok dog lovers gold geperst bij.
Niet belachelijk duur maar zitten wel goede dingen in.
Mijn poedel die niet dik werd is hiermee mooi aangekomen en weegt nu 30 kilo.
Ik doe dan 2/3 vlees en 1/3 brok.

Hij krijgt per keer 300 Gr vlees en 75/100 Gr brok. Als die t ip eet en nog wilt krijgt die nog een hand brokken.
Vooral niet beperken maar onbeperkt geven. Des noods vlees en dan bak vol brok zodat die de hele dag kan anoepen

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:36

Hier zowat hetzelfde probleem... ik heb sinds 4 maanden een Tervuerense Herder reu van bijna 3 jaar / absolute paniek-angst-stress kip ( zou me graag eens met TS per pb uitwisselen en natuurlijk ook anderen die zo bange honden hebben ) . Als bij hem de stress toe slaat krijgt hij het voor elkaar om dagen lang niet te eten.
Vers geprobeerd , extra gekookt voor hem en ik denk n stuk of 15 verschillende brok . Na 3 maanden had ik zo iets van : maakt niets uit wat ie vreet ALS die maar vreet :-(
Inmiddels heb ik n brok gevonden die redelijk erin gaat Privium koud geperste high energy brok . Hij is extreem groot voor een Tervuerense en zou eigenlijk minimaal 27-35 kgs moeten hebben. Toen ik hem kreeg woog hij nog net geen 20..., inmiddels zijn we bij 21 ( yeah , tenminste wat )
In die brok zit veel vet dus misschien het proberen waard ?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:40

Waarschijnlijk ben ik van de weinigen die 18kg netjes vind voor een malinois teefje := Zelf heb ik een tervuerense herder teef van +/- 20kg en super energiek. Voor het mooie zou ze iets voller mogen, maar eigenlijk is ze goed zo.
Durft jouw hond wel thuis hersenwerk te doen? Dan zou je eventueel vanuit daar kunnen uitbouwen. Een heel simpel spelletje is balletje- balletje of snoepjes/ brokjes in een badmat of douchespons verstoppen.

Loteringen is niet constant qua kwaliteit. Zo hoor/ lees ik regelmatig dat mensen klagen over een bedorven batch met vlees.
Er is ook kvv voor sportieve honden. Misschien is dat wat? Als je rijst geeft, liever even door de blender zodat de korrel stuk is. Een hond kan de buitenste laag van een rijstenkorrel niet afbreken en zo niet bij de voedingsstoffen.
Geef je al (zalm)olie of schapenvet bij? Vaak helpt dat ook een stuk.

@sasja0705 je mag mij een pb sturen. Aangezien wij hetzelfde ras hebben ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:52

Je kan haar ook noten bij gaan geven. Dat is heel gezond. Helemaal als je vers geeft. en bv een schepje brandnetel en of zeewier door haar voer. Succes in ieder geval.
Mijn duitse dog is mager. Maar die is nog maar een jaar en stuitert ook de hele dag. Hoop dat die ook strakjes nog wat aan gaat zetten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:53

Kuggur schreef:
essiesilly schreef:

dat kan jij wel weer onzin vinden maar ik heb toch echt vele malen het bewijs gezien omdat ik het zelf heb geprobeerd..
pas geleden zelfs nog ;) mijn hond heeft net een nest pups, ik voerde aan het eind van de dracht wat koolhydraat bij voor de suikerspiegel, geef ik honing en zoete aardappel.. niks aan de hand.. geef ik rijst is de stront vele malen meer
daarnaast is het ook frappant dat als ze haver van de paarden eten het er uit komt precies zoals dat het er in ging.. ja heel goed verteerd idd ;)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:59

noten zijn toch gevaarlijk voor de hond ??

edit:
Noten

Veel noten zijn giftig voor honden, vooral de Macadamia en de Pinda zijn gevaarlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:03

essiesilly schreef:
Kuggur schreef:

dat kan jij wel weer onzin vinden maar ik heb toch echt vele malen het bewijs gezien omdat ik het zelf heb geprobeerd..
pas geleden zelfs nog ;) mijn hond heeft net een nest pups, ik voerde aan het eind van de dracht wat koolhydraat bij voor de suikerspiegel, geef ik honing en zoete aardappel.. niks aan de hand.. geef ik rijst is de stront vele malen meer
daarnaast is het ook frappant dat als ze haver van de paarden eten het er uit komt precies zoals dat het er in ging.. ja heel goed verteerd idd ;)

Zucht, haver van paarden is rauw, dat schijt jij óók zo goed als onverteerd uit (zelfs koeien btw).

Het is een wetenschappelijk bewezen feit dat honden zetmeel en dus ook rijst (en we hebben het dus niet over rauwe rijst hé), zoals ik zei, prima kunnen verteren.

Een dieet verandering die blijkbaar een laxerende werking op jouw individuele hond heeft is voor deze discussie totaal irrelevant.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:51

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:52

Oke nooit geweten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 13:11

Duhelo schreef:
persbrokken zijn niet nodig als je 8 uur tussen de verschillende soorten voeding laat.
Hier is dit niet zo, maar mijn hond doet ruim een week met 750 gram brok. Dire gaat daar voor de fun een brokje uit halen om mee te spelen. De reden dat ze er staan is meer voor mijn eigen gemoedsrust.

Ook als is de rode variant compleet, ik prefereer toch om af te wisselen tussen de diersoorten. Steek er toch minstens eens per week een vis in, bij voorkeur een zalm oid. al dan niet aangevuld met zalmolie en schapenvet.

1200 gr voor 18 kilo is behoorlijk veel idd. Karkassen zijn niet perse nodig, ik geef dat als extra, maar in een gemalen voeding zit in principe alles in.

Ontlasting is ok?
Ik zou ze ook proberen mentaal meer aan het werk zetten zodat ze minder stressy is in het algemeen. Idd speuren,zoekspelletjes,denkspelletjes. Dingen dat mentaal erg moeilijk zijn,maar lichamelijk easy is .

cavom is idd een goede om erbij te geven, geperste brok en zet erg vlug aan. Sommige honden doen het simpelweg niet goed genoeg op enkel vlees;

Ik ga terug afwisselen dus, ga kijken voor die variant voor nerveuze/veel bewegende dieren en dan sowieso ook 1 keertje vis.
Die Cavom mag dus wel gegeven worden samen met kvv of moet daar ook 8uur tussen zitten?

Ontlasting is idd oké, is ook gecheckt geweest door DA.

Ik ga op zoek naar mentale spelletjes en kijk ofdat iets doet.

Edit: Van die Cavom vind ik moeilijk verkoopspunten, iemand een tip?

LhinnOlijf schreef:
Waarschijnlijk ben ik van de weinigen die 18kg netjes vind voor een malinois teefje := Zelf heb ik een tervuerense herder teef van +/- 20kg en super energiek. Voor het mooie zou ze iets voller mogen, maar eigenlijk is ze goed zo.
Durft jouw hond wel thuis hersenwerk te doen? Dan zou je eventueel vanuit daar kunnen uitbouwen. Een heel simpel spelletje is balletje- balletje of snoepjes/ brokjes in een badmat of douchespons verstoppen.

Loteringen is niet constant qua kwaliteit. Zo hoor/ lees ik regelmatig dat mensen klagen over een bedorven batch met vlees.
Er is ook kvv voor sportieve honden. Misschien is dat wat? Als je rijst geeft, liever even door de blender zodat de korrel stuk is. Een hond kan de buitenste laag van een rijstenkorrel niet afbreken en zo niet bij de voedingsstoffen.
Geef je al (zalm)olie of schapenvet bij? Vaak helpt dat ook een stuk.

@sasja0705 je mag mij een pb sturen. Aangezien wij hetzelfde ras hebben ;)

@sasja0705, je mag mij altijd pb sturen hoor.

Kan je die spelletjes wat uitleggen? Voedsel verstoppen doen we wel vaak, maar ze is erg bang om dingen verkeerd te doen dus altijd erg voorzichtig. De moeilijkheidsgraad mag dus niet te hoog liggen. Ze is erg slim en handig; maar vooral als je er niet bij bent.

Rijst door de blender dus vanaf nu, ik leer hier enorm veel bij.
Ik gaf nog niks speciaals bij, dus ga nu kijken naar olie en schapenvet. Altijd moeilijk om hier winkels te vinden die dit verkopen. In elke winkel krijg je dan ook weer ander info waardoor je de bomen door het bos niet meer ziet.

kani_ejj schreef:
Ik voer als brok dog lovers gold geperst bij.
Niet belachelijk duur maar zitten wel goede dingen in.
Mijn poedel die niet dik werd is hiermee mooi aangekomen en weegt nu 30 kilo.
Ik doe dan 2/3 vlees en 1/3 brok.

Hij krijgt per keer 300 Gr vlees en 75/100 Gr brok. Als die t ip eet en nog wilt krijgt die nog een hand brokken.
Vooral niet beperken maar onbeperkt geven. Des noods vlees en dan bak vol brok zodat die de hele dag kan anoepen

Zie dat een winkel hier niet zo ver vandaan deze ook verkoopt, dus het proberen waard.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:25

Ik ben fan van die brokken heb moeilijke eters en dit gaat er altijd met smaak in

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 13:26

En welk merk van KVV voer jij er dan nog bij?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:40

Cavom wordt min of meer particulier verkocht... Er is een merk dat gelijkaardig is maar ik ben de naam effe kwijt.
Geperste brok mag je in principe samen voeren of onbeperkt aanbieden hoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:44

Een hond die zo gestresst/angstig is kan heel lastig op gewicht komen/blijven. Ik heb er zelf zo één en na 3 jaar ziet ze er voor het eerst goed uit. Nog steeds erg slank, maar niet meer mager. We hebben van alles geprobeerd, van alles onderzocht, maar bij haar was stress de reden. Niet alleen van mager zijn, maar ook van slecht eten. En door het slechte eten voelde ze zich belabberd en at ze nog minder. Wij hebben met een GT gewerkt (eigenlijk aan een ander probleem), maar ook aan veel duidelijkheid en heel veel rust. Ze weegt nu 27 kilo en is een Duits herder teefje. Ze kwam bij ons toen ze 21 kilo woog en is een hele tijd blijven hangen op 24/25 kilo. Ik zou dus niet alleen naar het voer kijken, maar ook eens kijken hoe ze iets rustiger kan worden. Wij hebben vaste riedeltjes en best veel op haar afgestemd en voor haar werkt het.

Hebben jullie ook wel eens met haar gespeurd? Dat kan een goede mentale uitdaging zijn en kan je in een vertrouwde omgeving doen als je er de ruimte voor hebt.