Pup heeft weer diarree.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:59

Cassidy, ik bedoel dat totaal niet cynisch. Maar als wij 's nachts de DA bellen dan is het een kwestie van leven of dood. Als deze pup zoals in openingspost staat levendig is, geen tekenen van uitdroging heeft en medicijnen tegen diarree gebruikt dan is dat imo geen spoedgeval. Maar ik zou als ik TS was, ieder uur even pup controleren vannacht.

Cassidy

Re: Pup heeft weer diarree.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:00

Als ts op tijd belt, is dat in mijn ogen absoluut niet midden in de nacht. Hoe langer ze echter wacht, hoe later het wordt....en dan is het idd midden in de nacht.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:03

Na een uur of 7 's avonds is het gewoon nachttarief volgens mij. En naar mijn mening bestemd voor echte spoedgevallen. Kan me trouwens wel voorstellen dat TS onzeker wordt van alle paniekberichten. DA heeft iig beoordeeld nav bevindingen TS dat er geen grote spoed is. Dan had hij nl. TS geen keuze gegeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:05

Nachttarief gaat bij mijn DA in na 8 uur 's avonds.
En in mijn ogen is het aan ts om te beslissen of het noodzakelijk is om te komen, en niet aan de dienstdoende DA. Als zij denkt dat het beter is dat de DA er even persoonlijk naar kijkt, dan is de DA in mijn ogen ertoe verplicht om dat te doen. Te vaak gehoord dat een telefonische diagnose uiteindelijk toch heel verkeerd heeft uitgepakt. De rekening krijgt ts daarna vanzelf wel...met de kosten voor consult na gewone openingstijden....

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:07

slimmerik schreef:
Cassidy schreef:
Een dienstdoend arts krijgt ervoor betaald om telefonisch advies te geven of om klaar te staan in echte noodgevallen. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat de dienstdoende arts idd slaapt.

Ja, hij wordt inderdaad door de beller betaald. En de dienstdoende DA maakt er doorgaans geen probleem van dat ie wakker gebeld wordt. Hij wordt nl. GOED betaald ......

Mag ik je even heel hard uit die droom halen? Hij wordt er alles behalve goed voor betaald.... Aan mijn nachtdienst (dierenarts assistente) houd ik (ongeacht of ik de hele nacht moet waken of maar 2x) er ongeveer 20 euro aan over.....

Ontopic: zorg dat je pup genoeg blijft drinken, of geef wat extra vocht. Vang de ontlasting alvast op. Geef hem even geen snoepjes etc. Alleen zijn eigen brokjes/lichtverteerbare voeding en medicatie. Als de pup nog niet dagenlang ernstige diarree (+bijvoorbeeld bloed) heeft, dan kan het nog wel een nacht wachten.

Succes. Kom er eventueel snachts nog een extra keertje uit (al zal je dat waarschijnlijk nog wel moeten met een pup)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:13

Kan zijn Seni maar wij als boer (klant) betalen wat meer dan 20 euro. ;)

En Cassidy volgens mij heeft TS ook keuze gemaakt in deze.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:16

Jullie als boer hebben wat meer mogelijkheden aan behandelingen die jullie zelf toe kunnen passen.
En ik kan me vergissen, maar een boer heeft toch een andere relatie met zijn dieren dan een particulier. Een particulier heeft er doorgaans ook meer voor over (financieel gezien). :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:21

Dat is in ons geval een foute aanname Cassidy. We leren de dieren wel beter kennen en zien iets eerder dat het een noodgeval is of niet. Maar de relatie die mijn man met de koeien heeft, scheelt niet veel met de relatie met onze paarden en hond.

Ennuh onze hond heeft in de eerste maand nadat ze bij ons kwam een rekening van 700 euro opgeleverd. Met liefde betaald ....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:22

Ik denk zomaar dat jullie geen duizenden Euro's overhebben voor een kunstheup voor een hond.
Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:23

Vergis je je in Cassidy. lees mijn toevoeging op vorige post. Overigens zal van een ingreep die nodig is mij de kosten niet boeien. Over een kunstheup zal ik echter wel even nadenken.... niet de kosten maar het nut en onnodig lijden van het dier..... maar dat is een andere discussie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:30

Is idd een heel andere discussie. De keuze om voor een operatie of behandeling te gaan met beperkte prognose voor een positieve uitkomst is puur persoonlijk. Net zoals de beslissing om een DA in te schakelen als je zelf niet helemaal zeker bent van je zaak.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 23:34

Bedankt voor alle tips en goed bedoelde adviezen. Net nog een eindje met hem gewandeld.. Zijn diarree is niet meer waterdun maar het is breiïg geworden, volgens mij een goed teken dus..
Bij terugkomst ook wat van zijn brokken gegeten en gedronken. En op dit moment is hij in gevecht met zijn knuffel haha.
Vannacht kijken gaan we zeker doen!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:39

Succes TS. Gelukkig lijkt het tij te keren en kun je nog redelijk rustig slapen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:41

Wat jammer dat de dierenarts zo stug is. Dat geeft ook niet echt een drive om een mogelijke volgende keer te bellen als het dringend is. Jammer! Gelukkig gaat het nu beter met je pupje. Succes vannacht!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 23:42

Dankjullie lief! Ja hoop het ook, al maak ik me nog steeds zorgen..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:46

Gewoon een of twee keer gaan kijken vannacht willemlover en morgenvroeg na 9 uur bellen als je denkt dat het niet tot maandag kan wachten. Je voorlaatste post klinkt echt positief. Zou ik de nacht wel mee indurven. Vang wel zo spoedig mogelijk ontlasting op.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:47

de veltest,

velen vergissen zich hiermee..

99% van de tijd lijkt de huid direct terug te veren (1e puntje, een pup is nog zeer elastisch dus veert het sowieso al schijnbaar vlot terug.. maar of het echt vlot is, of zoals bij een oudere hond is lastig te zien.. eerste tekenen zie je dus vlot over het hoofd)..

daarnaast kijkt men vaak naar hoe vlot het 'terugspringt'.. het gaat echter niet om het eerste stukje, maar het laatste langzamere 'terugzakken' op de plek.. dit gebeurt altijd het laatste stukje ( je pakt immers een punt.. die valt snel terug omlaag en daarna 'spreidt' de huid zich weer terug in de oorspronkelijke positie).. Dit uitspreiden, daar zit m vaak het issue. vallen en uitspreiden moeten geleidelijk in elkaar overgaan en ook het uitspreiden moet vlotjes gaan..

vaak denken mensen dat de huid omhoog moet blijven staan of langzaam aan terug moet zakken om van uitdroging te spreken.. maar dan heb je het eigenlijk al over 'uitgedroogd'..

met een gezonde hond, doe je er goed aan om eens te kijken hoe vlot en hoe het vel terug zakt, zodat je uitdroging vroeg kunt opvangen als het optreed..

-----------

waterdunne diaree, absoluut mee heen gaan.. Dit kan ook duiden op een (nog niet bloedende) ontsteking of iets verkeerds gegeten..

hebben jullie water op het erf waar geen of weinig stroming in zit?

breiïg kan op zich wachten of het beter of minder wordt.. echter wel in het oog houden dat dit niet komt omdat de hond gezond is/wordt, maar omdat je er stoppers in duwt (de pillen)..

wat je kunt doen om de maag en darmen tot rust te krijgen..

rijst koken.. rijstwater apart houden (dit mag de hond drinken, is ook goed). kip koken (is ook rustig voor de maag).. voor 'smaak' doe ik er dan een heel klein beetje kippenbouillon bij..

bijkomend voordeel van rijst is dat het goed veel vocht bevat..

----------

ruime ervaring hier een hond met darm problemen.. die van mij heeft gemiddeld een keer in de twee jaar een zware darmontsteking . als ik met dunner wordende diaree gelijk begin met rijst en kip zodat de maag en darmen rustig maar gevuld blijven.. kan ik meestal een ernstige uitbraak voorkomen. (als ik de eerste signalen mis dan is het ook meteen goed mis, gaan zitten en in plaats van water spuit er bloed uit.. en dit kan van smiddags lichte diaree, naar snacht puur bloed omslaan.. vandaar ook dat ik altijd heel voorzichtig ben met 'afwachten' adviseren bij diaree.. dan moet je je hond wel goed kennen en weten wat er kan volgen).

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 08:16

Wat is bokt toch een super fijn forum! Door jullie heb ik nog wat kunnen slapen vannacht! Echt bedankt :). Het lijkt er op dat het de goeie kant op gaat wbt. zijn ontlasting. Net was het alweer in de vorm van een drol maar nog wel zacht haha ( sorry voor de details :p). Al durf ik nog niet te hard te juichen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:04

Heerlijk om dit tijdens ontbijt te lezen haha.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 09:18

Haha i'm sorry :P :+

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:25

Voordat je alle tips qua voer etc hier gaat opvolgen zou ik eerst gewoon zijn poep late onderzoeken. Dit kost maar 15/20 euro en de uitslag is vaak doorslag gevend wat betreft wormen/parasieten. Rijst/gekookte kip of die anti diarree pillen dat is alleen symptoom bestrijding, ik zou liever achter de oorzaak gaan en die oplossen. ( kijk maar eens in mijn topic wat een parasiet kan veroorzaken, en mijn hond was ook gewoon vrolijk en is nu ook nog steeds vrolijk) Ik zou gewoon de dierenarts bellen voor een poep onderzoek, dan krijg je een speciaal bakje mee waar je de ontlasting in kan doen en die geef je weer aan de dierenarts. Zo gepiept, niet duur en de uitslag is er met een week.

Mijn hond had ook 2 dagen diarree wat niet stonk, en dan weer een week goed en dan weer 3 dagen minder etc. Bleek Giardia te zijn. Ik zeg altijd, liever 1 onderzoek teveel dan te weinig.. En zeker als het zo'n goedkoop simpel onderzoekje is.

Elk geval succes!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 09:29

Nessah: Heel erg bedankt voor de tip. Mocht het vandaag rustig blijven dan bel ik morgen mijn eigen DA voor een ontlastingsonderzoek, baat het niet dan schaad het niet..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:31

ja dat heb ik ook altijd :) Het is zo'n simpel onderzoekje en het is ook nog eens niet duur.. Bij twijfel raad ik het altijd iedereen aan om het gewoon voor de zekerheid te doen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:35

Fijn dat ze de nacht goed is doorgekomen en ik hoop voor je dat de stijgende lijn doorzet.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 09:49

Dankje!
Nessah: pff heb je topic doorgelezen, wat een horrorverhaal zeg... Hoe gaat het nu met je hond?