Staffords, vecht en bijthonden of toch maar een imago?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: Staffords, vecht en bijthonden of toch maar een imago?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:49

@Koia:

Wat een gefrustreerde reactie... Gadver. Kan je nog harder een heel ras over dezelfde kam scheren?

Wat jij dus met andere woorden zegt is dat los van de individuele situatie, het sowieso bij elke pitbull, stafford, rottweiler of whatever afwachten is tot er wat misloopt? Dat vind ik gewoonweg een heel zieke gedachte.

Ja ik hoor bij die mensen die het ras 'vergoeilijken' (rottweiler dan in mijn geval) en schattige foto's op Bokt gooien, maar dat houdt niet in dat ik andermans mening niet respecteer. Op wandeling gaat mijn rottie altijd aan de lijn. Niet omdat ik hem niet vertrouw maar omdat anderen hem niet vertrouwen. Jij koppelt mensen die het ras verdedigen meteen aan mensen die hun hond ondoordacht los laten lopen en de schuld op anderen schuiven als er wat gebeurt. Erg sneu vind ik dat. :n

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:51

in 1 woord liefste dieren ooit

wij hebben er 2 vader en dochter (zwart/wit oog is de reu)
en gaat super goed met zoontje van nu 2¾
teefje is opgegroeit met zoontje lief en de reu

Afbeelding
Afbeelding
(teefje wijk geen meter bij zoontje lief vandaan)

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:55

Waar heb je het over? Pitbulls en staffords zijn nou eenmaal vechthonden. Zeggen dat het niet zo is net zoiets als ontkennen dat gras groen is. Dat was de functie van het ras. En zo zijn er wel meerdere. Volgens mij worden met tosa's zelfs in deze moderne tijden actief aan hondengevechten meegedaan. En rottweilers zijn waakhonden. Ik heb alleen gezegt dat ikzelf het gevoel heb dat het spelen met een geladen geweer is en dat is -mijn- mening. Die kan je ziek vinden als je wil, ikzelf vind het zieker dat mensen het goed praten dat mijn hond tig keer tot bloedens toe is gemolesteerd door zo'n 'lieverdje'. Dus ga maar lekker verder met verdedigen maar met geen een ander ras heb ik nog problemen ondervonden.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:57

ps onze reu durf ook wel eens zn tanden te laten zien bij vreemde maar

ik ben van mening , maar niet uit wat voor hond het is altijd eerst vragen kan k hem aaien of niet?
niet zo maar naar een hond toe lopen en gaan aaien of ze er nu zo knuffel achtig uit zien of niet of het nou grote of kleine honden zijn het is een kleine moeite om het te vragen

onze teef kan iedere gek naar toe komen mits onze kleine bij is , blijf het altijd opletten (zijn heel beschermend)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:57

Staffords zijn gezin en waakhonden, geen vechthonden ;) je hebt ze er wel tussen zitten maar dit ras is niet ontstaan met als doel te vechten met andere honden. Dit is iig wat ik altijd heb meegekregen
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 07-08-14 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:58

Hoi Ts,
Wat leuk dat je stage hebt gelopen bij Jeroen! Ik heb in het verleden instructeur 1 en 2 bij hem gevolgd toen hij nog in Lelystad werkte, en heb privétraining gehad van hem toen ik net mijn Rottweiler X Husky uit het asiel had gehaald en zij een voorliefde bleek te hebben voor happen in paarden (met ruiter). -O-

Mijn eerste hond was een Labrador X Amstaff en een supergoede hond. Wat een karakter <3 en ze was perfect opgevoed (was ze al toen ik haar kreeg toen ze 14 maanden oud was).
Ik vind Staffs wel leuk, maar ben wel op mijn hoede. Niet voor mezelf, maar wel voor mijn honden. Als het fout gaat maken ze namelijk geen schijn van kans tegen een Staff. En het kan gemakkelijk fout gaan omdat de meeste Staff baasjes die ik ken toch een bepaald type is. Het al eerder genoemde "kijk mij eens een stoere hond hebben" type. En meestal weinig kaas gegeten van opvoeding ("je moet ze gewoon laten zien wie de baas is"). Het is jammer, maar de schade is idd te groot als het misgaat. Ik denk dat jij complimenten krijgt omdat je een bijzonder beeld laat zien. Meestal zie je het beeld van een zwaar in de slipketting hangende Stafford, die zijn baas over de weg trekt. Helaas. ;(
Vervelend als je met vooroordelen te maken krijgt, ik weet er alles van... (loop met een Rottweiler en Mechelse herder). Het enige wat je kunt doen is het tegendeel bewijzen met je eigen honden :)
Los van dat het sowieso niet echt mijn type hond is, zal ik zelf niet snel voor een Staff kiezen, tenzij een hond echt op mijn pad komt, maar ik zou geen pup uitkiezen ofzo. Ik zou altijd bang zijn dat ondanks mijn prima opvoeding, mijn cursussen en oplettendheid, mijn hond één keer de fout in zou gaan en een andere hond ernstig zou verwonden. Ik weet dat ik die angst zou hebben en dat is bij voorbaat natuurlijk al geen handige basis om met zo'n hond te beginnen.

Ik kijk er naar uit om Jeroen volgend jaar op tv te zien. Moet een verademing zijn ten opzichte van Cesar Milan :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:58

Eerlijk? Ik loop op straat eerder een blokje om vanwege de eigenaren van dergelijke honden dan de hond zelf :')
Omdat deze honden toch het stoere/vechters-imago hebben kom ik ze vaak tegen aan een puntenband met een opgepompte vechterbaas aan de lijn...dáár loop ik eerder een blokje voor om.

De verdere discussie over opvoeden en genen heb ik verder geen verstand of (voor)oordeel over maar ik heb zelf geen positieve associatie met deze honden, puur vanwege het machogedrag van de baas dat er vaak bij komt kijken...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:59

Zoolgangster schreef:
Tja, hier in de buurt was ik nogal eens getuige van wat ik de "Stafford-cyclus" noem. Dat werkt zo: een nieuwbakken eigenaar loopt trots zijn Staffordpup uit te laten en gezellig te kletsen met kennissen die ook hun hond uitlaten. Wat al snel opvalt, vooral als je ze vaker ziet, is dat de pup al snel voorop loopt en lijkt te trekken. Naarmate de tijd verstrijkt en de pup groter wordt, lijken het trekken en voorop lopen te verergeren.

In een later stadium valt te zien dat de "pup" die nu eigenlijk geen pup meer was maar adolescent, niet zozeer aan het trekken is, maar zijn eigenaar eerder meesleept. Ook begint de eigenaar zijn hond weg te houden bij andere honden, en heeft duidelijk moeite dat voor elkaar te krijgen, omdat die hond zo sterk is en dat lijkt te weten, of de hond is gewoon lomp en trekt zich, letterlijk, nergens wat van aan.

De hond wordt uiteindelijk volwassen en ik zie dan nog een paar keer hoe de hond de eigenaar uitlaat, en voor mij en mijn terrier uitwijkt, door uit alle macht de hond mee te trekken naar een zijpad.

Daarna zie ik de hond niet meer... de eigenaar heeft "wegens omstandigheden" de hond weggedaan naar een goed tehuis.
Een tijdje later valt dan te zien dat de eigenaar tóch weer gezwicht is voor een schattige Staffie-pup of een daaraan verwant ras... en de cyclus kan weer opnieuw beginnen.

Ik herken dit, maar zeker niet alleen met Staffords. Ken ook menig andere hond, husky's bijvoorbeeld, die zo'n traject doormaken ;(

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:00

Koia schreef:
Waar heb je het over? Pitbulls en staffords zijn nou eenmaal vechthonden. Zeggen dat het niet zo is net zoiets als ontkennen dat gras groen is. Dat was de functie van het ras. En zo zijn er wel meerdere. Volgens mij worden met tosa's zelfs in deze moderne tijden actief aan hondengevechten meegedaan. En rottweilers zijn waakhonden. Ik heb alleen gezegt dat ikzelf het gevoel heb dat het spelen met een geladen geweer is en dat is -mijn- mening. Die kan je ziek vinden als je wil, ikzelf vind het zieker dat mensen het goed praten dat mijn hond tig keer tot bloedens toe is gemolesteerd door zo'n 'lieverdje'. Dus ga maar lekker verder met verdedigen maar met geen een ander ras heb ik nog problemen ondervonden.

hier haak ik wel even op in..

als jij een slechte ervaring heb prima maar dan zijn niet alles Vechthonden agressief jij scheer alle staffords nu over 1 kam ,

dat is het zzelfde als ik zeg dat al die kleine hondjes de andere honden uit dagen...
toevalg het geval bij jou misschien ?

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:01

Ik meestal wel om voor de honden als ik mijn hond uitlaat. Maar dat is meer ondat ik voor mensen in de buurt heb gehoord dat de dieren slecht opgevoed zijn en niet de liefste. En ook omdat mij kleine shi tzu tegen elke hond gaat blaffen als verdediging omdat ie bang is voor grote honden(wij werken hier nog aan). Dit komt omdat hij als pup door 3 herders achterna is gezeten, op de hondenschool nog wel!
Hij is hierna nooit helemaal van zijn angst voor grote honden afgekomen dus loop ik liever even om als ik het niet vertrouw(dit doe ik overigens wel vaker en niet alleen bij staffords), mijn hond stopt met blaffen tegen een grote hond zodra je de hond vaker ziet en hij dus in gaat zien dat er niks engs is.
Mijn nicht heeft 3staffords en zijn super lieve beestjes alleen zijn ze niet zo dol op andere honden dus houd ze haar honden altijd netjes aan de riem en ze luisteren ook erg goed dus is er meestal niks aan de hand. Het ligt lijkt mij bij elke hond aan de opvoeding welk ras dan ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:02

MariekeS_ schreef:
Eerlijk? Ik loop op straat eerder een blokje om vanwege de eigenaren van dergelijke honden dan de hond zelf :')
Omdat deze honden toch het stoere/vechters-imago hebben kom ik ze vaak tegen aan een puntenband met een opgepompte vechterbaas aan de lijn...dáár loop ik eerder een blokje voor om.

De verdere discussie over opvoeden en genen heb ik verder geen verstand of (voor)oordeel over maar ik heb zelf geen positieve associatie met deze honden, puur vanwege het machogedrag van de baas dat er vaak bij komt kijken...

Oh dat snap ik hoor, het probleem ligt bij de baasjes en niet bij de honden. Maar ik word niet zo snel het slachtoffer (is mijn idee) omdat de Staffs vaak wel heel lief en makkelijk tegenover mensen zijn. Ik zie mijn onzekere herdertje al de haren overeind zetten en dat kan net genoeg provocatie zijn voor de Staff om in te grijpen... het risico is voor haar groter. Mijn Rottweiler heeft minder gauw problemen omdat zij veel zelfverzekerder is naar andere honden, maar zij is op hoge leeftijd en haar bescherm ik sowieso tegen te intensief contact met andere honden.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:06

Tja imo is er geen probleem als iedereen gewoon netjes zijn hond aangelijnd houdt en een basis opvoeding geeft, op z'n minst. Dan kúnnen er gewoonweg geen problemen voorvallen denk ik dan. En dat geldt voor alle rassen. Van een kleine Teckel tot een Duitse Dog. Wanneer je zonder nadenken overal je hond los laat rennen speel je idd met een 'geladen geweer', maar dit koppel ik niet zozeer aan een ras, eerder aan een individuele situatie.

Heb het meermaals meegemaakt dat eigenaars hun jack russel, duitse herder of zelfs labrador los lieten lopen. Dieren begonnen hyper tot zelfs agressief uit te vallen naar mijn rottweiler, die overigens aangelijnd was en niets meer deed dan geschokken reageren en tegen mij aan komen zitten.

Nogmaald Koia ik vind het erg jammer dat jij die ervaring hebt, maar dat geeft je inderdaad niet het recht om een sticker te plakken op 'alle staffords en pitbulls'. Ik heb ook nare ervaringen, maar dan met andere hondenrassen (en dan vooral de kleinere), maar ga ook niet lopen roepen dat die baasjes hypocriet zijn.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:10

Absoluut een imago, mijn ex had een stafford, een americaanse.. wel wat te groot voor het ras, maar wat een lieverd. hij was wat lomp, had niet door dat hij zo zwaar was maar wilde met alles en iedereen spelen.
Mn nicht heeft een engelse, 1 bonk spier, haar zoontje kan prikken, trekken etc, en hij verroerd geen vin, als hij er zat van is loopt hij gewoon weg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:10

Koia schreef:
Ik vind mensen die zo'n ras voor de stoerdoenerij kopen eigenlijk net zo gevaarlijk als mensen die werkelijk álles vergoeilijken en altijd 'het zijn de liefste honden van de wereld die nooit iets doen maar een slecht imago hebben, labradors bijten vaker' als argument aanslepen.
Mijn hond (die trouwens altijd netjes aan de riem loopt) is al tig keer door een stafford te grazen genomen. Baasje is er een van de 'maar het is zo'n lieverd en hij doet het alleen bij jouw hond' type die het beest standaard los laat lopen.
Er zullen best leuke tussen zitten maar nee, voor mij hoeft het niet. Ik krijg altijd het gevoel dat het gewoon wachten is tot zo'n beest ineens besluit dat iets of iemand 'm niet aanstaat en zie 'm dan maar eens van jou of je hond af te slepen.
Trouwens, zijn dat soort rassen oorspronkelijk niet gefokt voor het bullenbijten (stieren aanvallen) waarna besloten is dat het toch ook wel spannend was als ze die beesten elkaar lieten aanvallen (en dat gedrag er toen ooit is ingefokt)? Of is dat ook een fabel die 'de onwetenden zonder bull-whatever-achtige hond' uit hun dikke duim hebben gezogen?
Het valt me elke keer weer op dat mensen met een stafford zichzelf en hun hond vreselijk stigmatiseren met een 'kijk eens hoe lief en welopgevoed mijn vechtmachines zijn' cutsie factor foto eronder.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ook handig om te weten: voluit heet de Staf: Staffordshire bull terriër...
Juist ja, terriër. Het soort honden dat gefokt is op... felheid, agressie en eigenwijsheid (om zelfstandig ratten te vangen bijvoorbeeld).
Zo heet de Pittbull ook voluit: Pittbull terriër. Juist ja, gekruist met terriër. Goed om te weten.
En beide rassen/types (staff en pitt) zijn daarbij voorzien van lompstevige kaken. Dus stevige kaken plus karakter dat àlle kanten op kan...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 07-08-14 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:11

Over het algemeen zijn het echt super leuke honden! Maar hier in de buurt zijn er ook mensen met zo'n type hond, weet alleen niet precies wat het is. Er zijn er om de zoveel tijd nieuwe, ze blaffen de hele dag en we hebben er 1 een keer een boxer zien aanvallen. Hij had zijn poot goed vast en liet niet meer los. Als ze dan langs komt draait ze met die hond om (hij heeft nog steeds geen muilkorf om 8)7 ) En met een andere komt ze langs en roept ze: "Ja deze doet niks" En dan denk ik bij mezelf toch wel 2x na voordat ik er langs op loop met onze Berner die sowieso nogal een schijterd is.. Maar dat is meer omdat ik de mensen niet vertrouw. Op stal ook een stafford kruising gehad en die hond zat het liefst de hele dag op schoot <3

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:12

Koia schreef:

Ik ben het gedeeltelijk wel met Koia eens hoor. De honden zijn wel ooit gefokt voor de hondengevechten. Je kunt dat niet helemaal wegdenken. Wat mij betreft hoef je ze daarom niet bij voorbaat af te schrijven, maar je moet er wel rekening mee houden.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:14

Wat een verschillen in ervaring! Mijn ervaring is eerlijk gezegt net zo veel of meer bijt en vecht gevallen met andere hondenrassen als met staffords. Wat de meeste van jullie zeggen is het inderdaad gewoon een training máár, waar ik het niet mee eens ben is dat er agressie 'in' de hond zit en dat je dit er meteen uit moet trainen. Border collies zijn bijvoorbeeld ook honden die ontzettend slim zijn en precies weten waar ze moeten zijn. Die leren zichzelf ook dingen zonder dat je het als baas door hebt en samen met hun was onzekere karakter kan dit ook flinke agressie veroorzaken. Zo is er bij elk ras wel een rede waardoor er agressie kan ontstaan.

Wat Mizora zegt over het feit dat ze vaak bij een verkeerde eigenaar terecht komen ben ik het ook absoluut mee eens. Want hoe stoerder hoe beter bij de meeste :) Maar er zijn tientallen rassen die op de 2 jaar omslaan (voornamelijk reuen) echter is dit 9 van de 10 keer ook op te lossen met wat training en castratie.

Vrouw2014, Wat stom dat ze over een stroomband beginnen.. heb je inmiddels een andere oplossing gevonden?

Goof, wat netjes van je! Zo kan het ook inderdaad! Ik probeer zelf andere honden ook op een afstand te houden om van die opgevlogen honden met rust te laten

Koia, ik vind je reactie een beetje raar en vooral heftig. Ik vraag hier gewoon om een mening en die van jou waardeer ik. Het zijn slechts logè honden en als het teckels waren geweest hadden ze ook netjes mee moeten lopen. En dan had er ook een cutie foto onder gestaan. Ik snap dat je door je ervaring niks met de honden hebt en vind dit heel vervelend voor je..

Mijn conclusie lag en ligt echt bij het beeld wat mensen hebben van deze honden en dit beeld ook elke keer maar bevestigd wordt door de mensen die niet goed met honden om weten te gaan. Ik vind dit erg jammer maar er is helaas weinig aan te doen..

Net liep ik in het losloop bos met ze waar het s middags altijd redelijk rustig is. Ze mogen van mij gewoon los want als ik roep komen ze gewoon terug en ze begroeten andere honden gewoon vriendelijk. als ik een andere aangelijnde hond tegen kom gaan zij ook gewoon vast en geef ik de ander ruimte. Ik was even gaan zitten waarop er 2 moeders met hun kinderen voorbij komen. ze liepen recht langs mij af en de hondjes gingen hun vriendelijk begroeten met een snuffel. Zo werd ook een meisje en een kindje in een kinderwagen begroet. de mensen bleven stilstaan en ik was al opgestaan om de hond bij de kinderwagen weg te halen. Niets bijzonders. Echter waren de ouders hysterisch en begonnen gelijk tegen mij te schelden met poedersuiker hier poedersuiker daar, bij houden dit dat flikker toch met je rotbeesten. Hier kan ik dan wel boos om worden. Heb de ouders vriendelijk verzocht om met kinderen die bang zijn voor honden niet in een losloopbos te gaan lopen maar dit konden ze helemaal niet waarderen want dit was toch niet normaal.. Nou echt mijn klomp brak. Gelukkig ook weer een hoop complimenten gehad die mijn dag dan toch weer goed maakte.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:15

Echt veel van Staffords weet ik niet en ik heb er ook niet veel ervaring mee, er zijn echter wel een paar dingen die ik wel weet. Een kennis heeft bijvoorbeeld een Stafford, als pup gekocht en nu kan er niet meer mee gewandeld worden, hij valt honden, fietsers en zelfs mensen aan. Hij is verder nauwelijks opgevoed als pup en er wordt naar mijn weten ook weinig met de hond gedaan. Dit is het resultaat.
Als je dezelfde slechte opvoeding aan een beagle geeft, heb je een grote kans dat deze niet agressief wordt. Staffords wel.

Ook heb ik bij een dierenasiel gewerkt, 80% van de honden daar waren Staffords of Stafford kruisingen. Allemaal konden ze niet samen met andere honden (agressief) en ook bij mensen en katten moest je met wandelen ver uit de buurt blijven.

Het ligt vaak natuurlijk aan de opvoeding en de socialisatie, maar dit neemt niet weg dat agressie van nature volgensmij in de Stafford ingebouwd zit, net zoals Beagles van nature oost-indisch doof zijn. Wanneer er niet goed omgegaan wordt met een stafford -> agressief. Niet goed omgaan met bv Beagle of labrador -> onbehouwen, druk en luistert niet goed.

Dus is het imago? Ja en nee. de honden vertonen het gedrag waar mensen bang voor zijn wel degelijk en sneller dan de meeste andere hondenrassen als er door de baas niet op een goede manier met de hond omgegaan wordt. Mensen nemen vaak ook om de verkeerde redenen een stafford: 'Stoere hond' en snappen niet wat voor opvoeding deze honden nodig hebben.

Naast dit alles is er natuurlijk het puntje van de kaakkracht waar veel mensen van schrikken. Ik laat mijn kleine pinscher ook niet zomaar in de buurt van een Stafford, áls het fout gaat dan gaat het ook goed fout.

Als contrast ken ik een super-lieve stafford kruising, waar mijn pinscher ook graag mee speelt. Ab-so-luut niet agressief, tegen niemand niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:20

billionache schreef:
Tja imo is er geen probleem als iedereen gewoon netjes zijn hond aangelijnd houdt en een basis opvoeding geeft, op z'n minst. Dan kúnnen er gewoonweg geen problemen voorvallen denk ik dan. En dat geldt voor alle rassen. Van een kleine Teckel tot een Duitse Dog. Wanneer je zonder nadenken overal je hond los laat rennen speel je idd met een 'geladen geweer', maar dit koppel ik niet zozeer aan een ras, eerder aan een individuele situatie. .

Bij ons in het bos lopen alle honden los, dit is ook toegestaan. Je gaat toch niet overal je hond aan de lijn doen?
Ik ben het overigens wel met je eens dat meestal de kleine keffertjes de meest problemen geven. Dit ligt niet altijd aan de baas: gedrag van deze hondjes wordt ook door omstanders snel vergoeilijkt of er wordt om gelachen. En veel eigenaren van grotere honden corrigeren hun eigen hond wanneer deze terug gromt naar het felle k*thondje, dat vervolgens niet of niet op de juiste manier gecorrigeerd wordt (dat is dan weer wel de baas te verwijten). Mensen vinden toch al gauw dat de grootste hond de schuldige is. (zo kreeg mijn oudere zus thuis altijd op haar kop als wij zaten te klieren, meestal was ik de aanstichter...)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:24

Beetje lomp verwoord misschien. Natuurlijk hoef je niet overal aangelijnd. Ik heb het meer over het feit dat honden niet altijd naar andere honden toelopen. Als dit wel het geval is kan je hem beter aan de lijn doen imo. Mijn eigen Rottweiler bijvoorbeeld is gek op andere honden, loopt er meteen naartoe om gedag te zeggen maar enorm veel eigenaars zijn daar niet mee gediend. Vandaar dat ik hem nagenoeg altijd aangelijnd heb.

Dat van die kleine hondjes blijft herkenbaar, helaas... Onlangs nog vloog er een Yorkshire Terriër (los) naar mijn Rottweiler, die zoals altijd een beetje schrok en tegen me aan ging zitten. Yorkje was aan het uitvallen en een paar seconden later kwam z'n eigenaar erbij. Begon die mij de huid vol te schelden dat mijn hond het had uitgelokt en hoe ik het in m'n hoofd haal om met zo'n hond te gaan wandelen... :n

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:27

Als eigenaar van een klein hondje merk ik hetzelfde van andere mensen. Mijn hondje is erg lief, maar kan soms een beetje arrogant doen naar andere honden. Dan corrigeer ik hem netjes, of roep hem bij me, maar eigenlijk altijd vinden mensen dit 'zielig' of zeggen ze 'nee joh, dat hoeft toch niet, zo'n klein ding'. Terwijl ik vind dat ook 'zo'n klein ding' opvoeding nodig heeft :+

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:28

een goede vriendin van mij heeft er, en wat een schatjes <3

Ik denk dat bijthonden en vechtende gecreëerd worden door de aard van het baasje zelf...

Iemand met een kort lontje die zijn hond opfokt en altijd zelf haantje de voorste wil zijn en zijn hond zo meetrekt in karakter zal zelfs nog het liefste diertje bijtende krijgen.
Iemand die enorm onzeker is en zijn hond hem laat bewaken omdat ze zijn dier niet terugplaatst als hij waaks is etc. zal daar ook prima toe in staat zijn :j

Ik geloof niet dat een dier van nature een vechter of een bijter is, maar de hoe mensen omgaan met een dier en corrigeren als de boosdoener zijn van 'bijthonden'...
En waarom staffords dit imago hebben gekregen?
Omdat ze stoer ogen en te vaak bij deze roekeloze baasjes in de handen komen, die de hond hebben voor het image en vooral niet willen dat hij poeslief is tegen de rest van de wereld, want dan is baas van zijn stoere imago op.. deze baasjes fokken ze zelf op etc...
en als er op een begeven moment te veel stoerdoenerij baasjes zijn met staffords krijg je helaas dit imago.. :(

Als nu opeens al deze mensen het stoer vonden op een teckeltje te houden etc. en deze hetzelfde behandelen, durf ik te wedden dat opeens over een paar jaar de teckel deze stempel krijgt...

een dier is zo goed aardig als dat zijn baas hem heeft gemaakt :j
en ik geloof er ook in dat vele honden 'gered' kunnen worden van hun bijt-image als ze bij de juiste mensen in de handen komen :j

Elke hond, zo groot of klein hij is, moet juist worden opgevoed en altijd gecorrigeerd worden etc.
Uiteindelijk is een groep, of dat nou alleen mensen zijn of alleen honden of een combi, zo sterk als de zwakste schakel....
En als jij als baas faalt, zal je hond uiteindelijk allerlei andere problemen laten zien :(

(daarom kan ik er ook absoluut niet tegen als mensen kleine hondjes altijd maar optillen en meedragen, ze krijgen er een ego van van jewelste en deze hondjes denken dat ze de hele wereld aankunnen etc. en blijven vaak maar blaffen, zet ze eens op de grond en laat ze inzien hoe het leven is van hun eigen perspectief ipv altijd maar beschermd te worden etc..)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 07-08-14 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:29

Ik loop er met een mega grote boog omheen

Moet echt werkelijk niks van dit ras hebben ,ook al zijn ze zo lief en hebben ze nog nooit iets gedaan
Maar eens moet de 1e x zijn en ik wil dan niet de voorbijganger zijn die daar met mijn honden loop

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:31

Honden zijn spiegels van mensen. Op mijn stage gaven we hier workshops in en mochten mensen met een onbekende hond werken. Vaak hadden de mensen zelf weinig ervaring met honden en konden ze kiezen uit een rits honden. De stafford bleef altijd staan en tijdens het trainen kon je precies aan de honden zien wat het karakter van de mensen was. Erg leuk om te ervaren!

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:36

Zoolgangster schreef:
Koia schreef:
Ik vind mensen die zo'n ras voor de stoerdoenerij kopen eigenlijk net zo gevaarlijk als mensen die werkelijk álles vergoeilijken en altijd 'het zijn de liefste honden van de wereld die nooit iets doen maar een slecht imago hebben, labradors bijten vaker' als argument aanslepen.
Mijn hond (die trouwens altijd netjes aan de riem loopt) is al tig keer door een stafford te grazen genomen. Baasje is er een van de 'maar het is zo'n lieverd en hij doet het alleen bij jouw hond' type die het beest standaard los laat lopen.
Er zullen best leuke tussen zitten maar nee, voor mij hoeft het niet. Ik krijg altijd het gevoel dat het gewoon wachten is tot zo'n beest ineens besluit dat iets of iemand 'm niet aanstaat en zie 'm dan maar eens van jou of je hond af te slepen.
Trouwens, zijn dat soort rassen oorspronkelijk niet gefokt voor het bullenbijten (stieren aanvallen) waarna besloten is dat het toch ook wel spannend was als ze die beesten elkaar lieten aanvallen (en dat gedrag er toen ooit is ingefokt)? Of is dat ook een fabel die 'de onwetenden zonder bull-whatever-achtige hond' uit hun dikke duim hebben gezogen?
Het valt me elke keer weer op dat mensen met een stafford zichzelf en hun hond vreselijk stigmatiseren met een 'kijk eens hoe lief en welopgevoed mijn vechtmachines zijn' cutsie factor foto eronder.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ook handig om te weten: voluit heet de Staf: Staffordshire bull terriër...
Juist ja, terriër. Het soort honden dat gefokt is op... felheid, agressie en eigenwijsheid (om zelfstandig ratten te vangen bijvoorbeeld).
Zo heet de Pittbull ook voluit: Pittbull terriër. Juist ja, gekruist met terriër. Goed om te weten.
En beide rassen/types (staff en pitt) zijn daarbij voorzien van lompstevige kaken. Dus stevige kaken plus karakter dat àlle kanten op kan...

En zo heb je ook de Yorkshire terriër, Cairn terriër en West highland white terriër. Gefokt op het zelfde :) Dus wat je zegt heeft weinig te maken met de honden zelf.
Bovendien zijn 'bijna' alle honden gefokt op jacht. Op de groep gezelschaps honden en veedrijvers na. Zo heb je de whippet uit de windhonden die is gefokt op zicht, zelfstandigheid, snelheid en kracht om hazen en ander wild te vangen. Hetzelfde dus als als de pitt en stafjes.
Laatst bijgewerkt door Fosco op 07-08-14 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt