Hond is plots agressief

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 00:31

elenaMM77 schreef:
Snollygoster schreef:
Oh jeetje dat wist ik helemaal niet, bedankt voor de opheldering!
Ik heb namelijk een vriendin die met al haar honden naar een hondenschool is gegaan en daar hadden ze dat haar aangeleerd om te doen omdat moeders dit ook bij hun pups zouden doen, en je zo je dominantie moest laten zien. Ik weet in ieder geval bij welke hondenschool ik nooit ga gaan!

een jaar of 25 was dat hetgene wat als 'goed' werd geleerd.. pakken en schudden..
rond 20 jaar geleden ging men de grote fout hiervan inzien..

rond die tijd stopte men het 'schudden' advies en ging zelfs tegen adviseren omdat het een kill betekent..
rond diezelfde tijd werd ook geadviseerd om liever geen piepbeestjes te geven waar de honden wild van worden.. dan zien ze het als prooi en kunnen ze agressie naar kleine dieren gaan vertonen.. bij (vooral teven) piepbeestje waarbij de vrouw het kopje schuin gaat houden ook beter weghalen, dit is het eerste teken dat ze het als 'pup' ziet waardoor ze schijndrachtig kan worden (schijndracht verhoogt de kans op baarmoeder kanker).. met piepspeeltjes mag allleen gespeeld worden als ze er neutraal als speelgoed mee om kunnen gaan.

ik denk dat ze ooit een keer ergens getraind heeft en verder dat altijd heeft toegepast.. of ze heeft getraind bij een hondenschool waar de eigenaar niet bijschoolt ben ik bang.

Wij hebben hier inderdaad ook geen piepspeeltjes meer omdat beide bullen hiervan schijndrachtig werden :)
Nou ja, in diezelfde hondenschool waar die vriendin getraind heeft werd iedereen ook verplicht om een wurghalsband om z'n hond te doen, snap zelf ook nog steeds niet dat die vriendin het daar zo lang heeft volgehouden. Haar hond luistert trouwens ook voor geen meter, kan buiten zitten en pootje geven ook niets.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 01:13

Bijt hij echt door tot bloedens toe of pint hij hem alleen tegen de grond. Als ik dit lees dan lijkt het alsof je bull hem op zijn plaats wil zetten. Hij vertoont volgens hem niet normaal gedrag en hij wil dit corrigeren. Dit betekend vaak wel dat de hond denkt dat jij als leider het niet voor elkaar hebt.

En hoe oud de hond ook is hij kan altijd een ander gedrag aanleren of afleren.

Maar ik kan hier pas echt over oordelen als ik het zie op film of foto.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 01:28

Snollygoster schreef:
Nou ja, in diezelfde hondenschool waar die vriendin getraind heeft werd iedereen ook verplicht om een wurghalsband om z'n hond te doen, snap zelf ook nog steeds niet dat die vriendin het daar zo lang heeft volgehouden. Haar hond luistert trouwens ook voor geen meter, kan buiten zitten en pootje geven ook niets.

slipketting is niet zoveel mis mee, mits je hem correct gebruikt..

sommigen gebruiken inderdaad als 'wurg' ketting.. de honden hangen erin..

ik heb mijn vorige hond gewoon met een slipketting getraind en die hing 99% van de tijd in een boogje omlaag volledig geopend. alleen op het moment dat ze compleet onnozel deed en mij negeerde trok ik m heel even kort aan en liet m gelijk weer openvallen.. dat is feitelijk hetzelfde als een tikje bijgeven als je op een paard zit.. he opletten..

waar het misging is dat mensen hun honden compleet een bocht omsleuren aan dat ding.. je moet echter eerst de aandacht krijgen van de hond voor je de bocht inzet..

het is een gevoelig middel, je moet het met gevoel gebruiken..

mijn huidige hond is vreselijk bang voor een klikker (gevoelig op gehoor) dus ook die heb ik met slip getraind in het begin, maar vanaf een maand of drie trainde ik haar al vrijwel helemaal los omdat het een heel gevoelig hondje was, is een zacht geluidje al voldoende om haar aandacht vast te houden.. als ik wandel en mm doe dan kijkt ze al.. stop ik, dan zit ze..

ze kent een scala aan kunstjes en commando's... toch loopt ze nu met een electrice fence.. omdat ze gewoon wegkachelt als ze er zin in heeft. en dat kan ik hier niet hebben helaas.. wie niet blijven wil moet maar voelen.. 1 schokje en drie piepjes later en ze probeert het niet eens meer..

ik schuw niet om 'hardere' dingen te gebruiken, maar ik weet wel hoe je ze in zet en doe dat zo subtiel mogelijk.. vooral met deze hond, zou ik onredelijk zijn, dan raakt ze het vertrouwen gelijk kwijt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 03:19

Tja je zgt het al het geked is waarschijnlijk de aanleiding dus misschien ook vanwege moeilijk veranderbaar gedrag een ander plekje zoeken voor de laatste die er bijgekomen is. Dan is de rust gauw teruggekeerd. Anders gaat de groep misschien ook verkeerd

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 16:37

Vandaag was het er weer twee keer tegenaan met de honden. Heb de bull deze keer bij de nek genomen en tegen de grond gehouden tot ze gecalmeerd was.
Heb het mijn moeder proberen uit te leggen dat de chihuahua de boel aansteekt, maar ze wilt er niets van horen, in haar ogen doet de chihuahua niks verkeerd. We willen beiden niet afgeven, ik hou van mijn bull en zij van de chihuahua.
Als ik de kans heb zal ik het eens proberen te filmen.

Waar ik wel gewoon niet bijkan is waarom de bull na al die maanden pas agressief begint te worden, het heeft maanden goed gegaan en nu plots niet meer..
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 06-08-14 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Hond is plots agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:44

Ik zou me ook rot ergeren als de chihuahua om het minste en geringste blaft, ik snap heel goed dat je bull haar corrigeert.
Zoals op de vorige pagina ook al werd gezegd zou ik het daar aanpakken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:44

Ik zou er een gedragstherapeut bijhalen. Tevengevechten zijn erg link en vaak moeilijk op te lossen. Met steriliseren zou ik erg uitkijken, dat kan het gedrag verergeren.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 16:47

Nikka schreef:
Ik zou er een gedragstherapeut bijhalen. Tevengevechten zijn erg link en vaak moeilijk op te lossen. Met steriliseren zou ik erg uitkijken, dat kan het gedrag verergeren.

De vrouw van mijn paardrij-instructeur werkt veel met honden, morgen heb ik er les en dan ga ik ook zeker eens vragen als ze ook ervaring heeft met zulke dingen :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:53

Moeilijk... Zou niet zomaar iets doen. Sowieso: laat ze in huis niet meer 'vrij' samen, ook al ben je erbij. Dan kunnen ze het gedrag in ieder geval niet meer herhalen en dus versterken. Laat ze inderdaad samen uit, als je er controle over hebt. Maar probeer ook elke hond individueel aandacht te geven, zonder de andere erbij. Dan heb je al minder snel dat de een jaloers wordt omdat ze allemaal genoeg aandacht krijgen. Verder gewoon NIET straffen. Haal een goede gedragstherapeut erbij, er zijn ook slechte. Dus dat je iemand kent die GT is, betekend niet dat het een goede is. Iedereen kan zich GT noemen: het is geen beschermd beroep. Doe dus eerst je onderzoek.

Lees je in over hondentaal. Dat is een heel belangrijk stukje wat je blijkt te missen 'Zonder aanleiding'. Elke hond geeft aanleidingen en waarschuwing. Als dat niet zo is, is het een hele gevaarlijke hond die verpest is door een mens. Leer die signalen dus te herkennen zodat je het gedrag kan doorbreken.

Kalmerende signalen spelen een belangrijke rol in de hondentaal. Zoek dat maar eens op in Google!

Verder heb ik niet veel tips voor je omdat ik niet bij je thuis kan kijken. Niet iedere hond kan samen leven, kan dus best zijn dat ze elkaar simpelweg niet kunnen uitstaan, net zoals wij dat wel eens kunnen hebben. Soms is er gewoon niks aan te doen, maar vaak ook wel. Succes!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:12

Denk dat je niet alleen de bull op de grond moet drukken (wanneer je dit doet), maar ook de chi.
De chi ontsteekt de boel (bull :+). De bull wil corrigeren, maar krijgt daar vervolgens straf voor terwijl de aansteker dus door kan blijven gaan (degene die hem wil corrigeren wordt immers door een meerdere gecorrigeerd, dus wat hij (de chi dus) doet zal dan wel goed zijn)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:18

Tigress schreef:
Denk dat je niet alleen de bull op de grond moet drukken (wanneer je dit doet), maar ook de chi.
De chi ontsteekt de boel (bull :+). De bull wil corrigeren, maar krijgt daar vervolgens straf voor terwijl de aansteker dus door kan blijven gaan (degene die hem wil corrigeren wordt immers door een meerdere gecorrigeerd, dus wat hij (de chi dus) doet zal dan wel goed zijn)

En om die reden dus totaal niet corrigeren. Gewoon zonder iets te zeggen uit elkaar halen. En sowieso niet meer bij elkaar laten.

Honden snappen een correctie niet meer na 3 seconden. Binnen 3 seconden kan je één hond corrigeren. Niet twee. Bovendien moet je ook op een ander moment corrigeren. Is geen goed idee om 'zomaar' te doen...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:26

Ik begreep dat de correctie juist kwam als ze al in elkander hingen, waardoor het op tijd is. Blijkbaar heb ik dit verkeerd begrepen :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:30

Uit elkaar halen is iets anders dan corrigeren. Bovendien is het dan al te laat. Ze hebben hun doel bereikt. En ook al corrigeer je het correct, het onderliggende probleem blijft, waardoor ander probleemgedrag wat misschien juist moeilijker te verhelpen is ontstaat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:28

Je moet die chihuahua al de mond snoeren, je bull heeft deze taak nu op zich genomen omdat niemand anders het doet.

De chihuahua is instabiel, en instabiliteit roept instabiliteit op. Het gaat er dus niet om welke hond 'fout' zit. Wel gaat het er om welke hond er het instabielst is? Welke hond heeft het meeste spanning? (En dus niet: welke hond daagt uit, valt aan etc. etc.)
Aangaande met je moeder moet jullie doel zijn om de roedel weer in balans te brengen, niet om te wijzen naar een hond die fout zit. Laat de emotie dus even los en ga met de chihuahua aan de slag (zonder bull in de buurt) vanwege het blafprobleem. En waarschijnlijk zijn er nog wel meer instabiliteitsproblemen met de chihuahua naast het blaffen. Misschien een neurotisch loopje, constante alertheid etc. etc.

Als je de grootste spanningsbron aangepakt hebt, kun je de bull er weer bij halen. Let dan goed op de bull en de chi. Als je de chi op tijd corrigeert, ziet de bull ook dat zij dat niet meer hoeft te doen. Let de bull dan toch nog heel erg op de chi, dan corrigeer je de bull. Dus allemaal voordat ze aanvallen.

En dan komt dus de vraag hoe corrigeer je? Vanuit stabiliteit. Dus duidelijk, maar kalm. Daar hoort in de nek grijpen en schudden dus niet bij. Dat is geen stabiel gedrag. Schreeuwen hoort daar ook niet bij.
Als jullie op een instabiele manier corrigeren, doe je eigenlijk hetzelfde als de chi en bull en geef je dus het verkeerde voorbeeld.
Corrigeer dus altijd vanuit rust, zonder emotie. En een correctie duurt kort, anders krijgt de hond ook geen tijd om te ontspannen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:29

Ik ga mee met Sassol.

Toen mijn herplaatster teef hier kwam wonen was ze ook erg blafferig vooral in de tuin langs de schutting. Waar mijn reu zich dan vervolgens mee wilde gaan bemoeien. Echt vechten werd het niet maar had zomaar gekund. Wat ik in zulke situaties deed is naar mijn teefje toelopen en haar bij de schutting wegsturen met behulp van lichaamstaal. Als Lucan mijn reu erbij kwam, tussenbeide gaan staan en hem wegsturen. Hiermee geef je in feite aan aan: bedankt dat je wil helpen maar ik kan het echt zelf wel aan. Ging hij toch over op corrigeren kon ook hij een correctie verwachten. Een mooie ontwikkeling op den duur was dat Lucan ipv fysiek ging corrigeren, in feite mijn gedrag ging overnemen door tussen haar en de schutting in te gaan zitten om haar te laten kalmeren.

Tip: Google eens op 'kalmerende signalen, opsplitsen' Dit is een krachtig stukje lichaamstaal wat zowel jij kan uitvoeren om te voorkomen dat beide honden gaan vechten, maar wat ook honden onderling heel goed beheersen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:44

We hebben ondertussen contact gehad met een gedragstherapeute, zij zegt dat het vechten niets te maken heeft met het keffen van de chihuahua.
Toen ik in mijn proefwerken zat deed ik tijdens het studeren altijd de deur van mijn kamer dicht omdat de bullen mijn kamer soms wel eens als een speelplaats zien, en zo werd ik dus niet lastiggevallen onder het studeren. De gedragstherapeute zegt dat ik door het uitsluiten van mijn bull van haar vertrouwde plekje ze haar plaats in de roedel kwijt is, en zich nu dus aan de "indringer" (laats bijgekomen hond) wil vergrijpen voor het "innemen" van haar plaats. Ze zei ook dat dit conflict echt een minieme kans heeft om opgelost te geraken gezien de leeftijd van de chihuahua, het teefjes zijn en mijn bull mijn moeder niet als alpha ziet. Mij ziet ze wel als alpha want wanneer ik in de ruimte ben en de chihuahua blaft probeert ze ook niet uit te halen, bij mijn moeder erbij doet ze dit wel.

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik van die therapeute haar uitleg moet denken. Mijn proefwerken zijn nu al bijna 3 maanden voorbij, waarom zijn ze toen al niet begonnen met vechten als dat écht de oorzaak is? Waarom nu pas 3 maanden later?

Maar soit, we zijn nu al druk bezig met een ander plaatsje voor de chihuahua te zoeken want dit gaat zo inderdaad niet meer verder..

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:58

Dat advies, daar kan ik eigenlijk ook niet zo veel mee... Terwijl ik aan het lezen was, dacht ik al 'huh, wat is dit nou?'.

Ik denk eerder, misschien klopt het niet hoor, dat de bull de zaak probeert te regelen. Mijn hond is dan wel een herder, dus het zit ook wel in haar om te willen regelen. Als er hier thuis een andere hond is (oppashond, en dat is haar allerbeste maatje), wilt zij niet dat de andere hond bepaalde gedragingen laat zien. Bv spelen, oppashondje begon ineens met een knuffel te spelen (grommen, blaffen, dat soort dingen). Mijn hond dook er meteen boven op. Niet echt 'agressief', maar wel om duidelijk te maken dat ze zoiets niet tolereerde. Het is dat dat oppashondje heel sociaal is en mijn hond aankeek met 'huh?', anders zou het echt vechten zijn hoor. Goed, ik sta het zelf niet toe dat mijn hond dat doet, want het slaat nergens op en het is mijn taak om zaken te regelen.

Vandaar dat ik denk dat jouw bull misschien ook de boel probeert te regelen? Het is een nieuwe hond, kent de nieuwe hond niet (de chi) of woont in elk geval ineens 24/7 in huis. Dan schiet het ook niet op dat de chihuahua er negatief op reageert zodra je bull gaat 'regelen', dus actie reactie: vette ruzie.

Nou is mijn hond absoluut niet de makkelijkste meer met andere honden. Sinds een paar maanden ben ik daar systematisch mee gaan werken en mocht zij alleen contact hebben met andere honden als zij los was en de andere hond sociaal vaardig was. Haar vertrouwen is nu flink gegroeid, ze vertrouwt andere honden weer en plots kan ze ook weer omgaan met de twee hondjes van mijn tante waar ze voorheen altijd ruzie mee had. Haar sociale vaardigheden mbt andere honden is er dus zeer op vooruit gegaan. Ik weet niet of je hier iets mee kan, maar wellicht komt het ook doordat de chihuahua niet goed wéét hoe ze op je bull moet reageren en haar eerste reactie simpelweg is door van zich af te bijten.
Voor je bull zou je duidelijk moeten maken dat hij dan de zaken niet moet gaan regelen maar dat jij dat doet. 1 + 1 = 2, dus bull regelt niet meer en de chi weet weer hoe ze sociaal moet zijn.

Al klinkt dat niet makkelijk... En ik weet ook niet of de situatie daadwerkelijk zo is. Ik wilde even mijn visie met je delen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:22

Als ik jouw verhaal zo lees denk ik het volgende; 2 roedels op 1 territorium. Jij als TS met Bullen je moeder met de Chiwafwafs.

Zitten je moeder en jij wel op 1 lijn betrefd de regels voor de honden? Worden de Chiwafwafs onbewust vaak opgetild of komen ze op de bank/stoelen (hogere posities geplaatst) Hoe verloopt het voeder ritueel?

Kan mij voorstellen dat Bullen netjes op hen eten moeten wachten tot dat je toestemming geeft, Chiwafwafs wachten zij ook zo rustig op hen eten of springen ze in het rond?????

Dit zijn al kleine voorbeelden om een stabiele roedel te vormen, als de Bullen en Chiwafwafs elk hen eigen verschillende priveleges hebben wordt het al snel een lastige situatie.