Kat veel te mager, hoe dikker krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:32

quartel schreef:
Hij kan iets dikker inderdaad maar echt heel erg mager vind ik hem nog niet.

Mijn kat had het ook aan de schildklier, dit kwam door erg hoge leeftijd.
Madam was de 20 al gepasseerd.
Wij voerden haar uiteindelijk slagroom, ijs en jus van het avond eten.
Helaas viel er niet meer tegenop te vechten, zij was minstens de helft van jouw kat qua lichaams omvang.

Wel tof van je trouwens dat jij de zorg op je genomen hebt. _/-\o_
Je had ook de DB in kunnen lichten en er zo vanaf kunnen zijn.

Schilklier onderzoek kost wel even wat meer hoor.
En de pillen die je dan krijg zijn lastig geven is mijn ervaring.

Bij mijn DA was het onderzoek totaal 50 euro excl. consult. Je hoeft niet aan de pillen, er is tegenwoordig voedsel zonder jodium. Of behaning met radioactief jood, echter is dat rond de 1000 euro

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:36

Helaas heb ik dat toen niet mee gekregen douraque.
Ik kreeg alleen een pilletje die ik er met geen mogelijkheid in kreeg.
Omdat ze al zo oud was besloten we niet dagelijks met haar in gevecht te gaan.
Wij zouden die strijd toch verliezen en we wilden haar dat niet meer aan doen ook.
Uiteindelijk heeft hierdoor haar hartje problemen gekregen en moesten we haar laten gaan.
Ze werd wel 22 de oude sok

MiVita

Re: Kat veel te mager, hoe dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 08:03

Schildklierafwijking houdt ik in mijn achterhoofd, als hij ondanks goed eten blijft afvallen en de haaruitval blijft laat ik het checken bij de DA. Voor nu vindt ik het echter niet vreemd dat hij afvalt aangezien hij echt heel weinig eet. Eerst maar iets zien te vinden dat hij lekker vindt zodat hij begint te eten.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:09

Dat is dus het vreemde bij mijn kat, die van mij at ook niet meer en viel ook af. Bij de DA alles gecheckt en kwam op de schildklier, DA zei ook dat ik een zeldzaam geval was waarbij de kat niet at in tegenstelling tot het merendeel

En als een kat eenmaal stopt met eten, begint hij ook niet meer. Dat is iets mentaals, dit moet je doorbreken door dwangvoer. Bij de DA kan je a/D halen en lusten alle katten. Bij 2 dagen niet eten, gaat een kat al uit zichzelf niet meer eten zei mijn DA

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:23

Voor makkelijk pillen geven kun je trouwens ook nog Easypil vragen. Werkt hier als een trein, zelfs bij de kat die alles door heeft ;)

Extreem mager is hij niet, maar nog meer afvallen moet ook niet. Ik zou de tips hier in het topic allemaal eens proberen en kijken wat het beste werkt. Mijn moeder deed trouwens met de opvangkittens ook weleens kipfilet koken en dan pureren (eventueel met wat kattenmelk erdoor) en dat geven, nog net warm zodat het flink geurde. Zelfs de kittens die echt ziek waren aten dit graag.

Nog even een opmerking over de ham.... Ik hoop dat jullie weten dat varkensvlees schadelijk is voor katten? Varkensvlees kan de ziekte van Aujeszky bevatten, een virus wat varkens bij zich kunnen dragen. Besmetting bij een kat is dodelijk ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:27

SAKKIA schreef:
Voor makkelijk pillen geven kun je trouwens ook nog Easypil vragen. Werkt hier als een trein, zelfs bij de kat die alles door heeft ;)

Extreem mager is hij niet, maar nog meer afvallen moet ook niet. Ik zou de tips hier in het topic allemaal eens proberen en kijken wat het beste werkt. Mijn moeder deed trouwens met de opvangkittens ook weleens kipfilet koken en dan pureren (eventueel met wat kattenmelk erdoor) en dat geven, nog net warm zodat het flink geurde. Zelfs de kittens die echt ziek waren aten dit graag.

Nog even een opmerking over de ham.... Ik hoop dat jullie weten dat varkensvlees schadelijk is voor katten? Varkensvlees kan de ziekte van Aujeszky bevatten, een virus wat varkens bij zich kunnen dragen. Besmetting bij een kat is dodelijk ;)

Even ter aanvulling daarop: vlees afkomstig uit NL is hierop getest en dus vrij. Pak dus als je varkensvlees geeft alleen vlees uit NL! Maar het liefste niet natuurlijk.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:31

Oh ja daar heb je gelijk in dat was ik even vergeten. Ik geef het dus nooit. Als ze al wat van me krijgen, krijgen ze een stukje ei of rund of paardenvlees.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:34

Schesir blikvoeding? Heel veel verschillende smaken te verkrijgen.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 10:18

Hij eet!
Net terug van de dierenwinkel en teleurstellend wat ze in gamma hadden. Normaal gaan we naar een andere winkel voor dierenvoeding maar zit vandaag zonder auto en is te voet nogal ver.
Dusja, enige wat ze hadden was whiskas, aveve huismerk en royal canin.
Royal canin voor oudere katten heb ik hier al staan en dat moet hij niet, dus een klein zakje Royal canin Exigent voor kieskeurige eters (http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... voer/27368) meegenomen en hij at meteen zijn bakje leeg.
Ik weet alleen niet als deze samenstelling echt goed is voor hem?

Van natvoer hadden ze dus alleen whiskas, enkele versheidszakjes met vis meegenomen. Deze eet hij ook, alleen even afwachten als hij ze niet opnieuw overgeeft zoals gisteren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:22

RC is geen goed voer, voorkeur gaat uit naar voer dat een hoog vleespercentage bevat zoals orijen of Applaws.

Echter zolang hij eet en aankomt is dat goed, dus weeg de kat nu en over een paar dagen nogmaals om de verbetering te bekijken

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:24

Douraque schreef:
RC is geen goed voer, voorkeur gaat uit naar voer dat een hoog vleespercentage bevat zoals orijen of Applaws.

Echter zolang hij eet en aankomt is dat goed, dus weeg de kat nu en over een paar dagen nogmaals om de verbetering te bekijken

Mee eens! Laat hem eerst maar eens aansterken, het is geen goed voer. Maar als hij eet, eet hij. Dat is het belangrijkste nu. Misschien kan je wel Een blikje almo nature kopen bij pets place, eens kijken of hij dat lust (:

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:26

Probeer dan niet te veel in 1 keer te geven. Waarschijnlijk eet hij gewoon veel te snel.
Mijn kater doet dit ook en omdat hij de hele dag binnen is krijgt hij het in een bal. Nu eet hij verdeeld over de dag steeds een beetje.
Heel af en toe heeft de poes het ook weleens als ze een dag de hort op is geweest en dus al wat langer geen eten heeft gehad. Ze eet dan te snel en geeft vrijwel direct over.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:22

Met slecht werkende nieren moet je voer met zout vermijden. Whiskas staat bekend als zout voer, slecht voor de nieren dus en zou ik echt achterwege laten.
Samenstelling ben ik zeker niet weg van bij Royal Canin, maar belangrijk is dat de kat eet.

Je kunt kijken of de kat rauw vlees lust, je kunt bij de supermarkt een bakje Smuldier kopen (koop Kip of Vlees enkelvoudig). Of koop wat vis (niet in blik, daar zit weer zout bij) ipv whiskas zakjes 'met vis'. In vis en rauw vlees zit veel vocht, wat goed werkt tegen een blaasontsteking.

Bij Royal Canin Exigent hebben ze iets toegevoegd voor geur, kan dus goed zijn dat jouw kat eten met een geurtje nodig heeft! Dan kun je dus gewenst voer kopen en daar zelf iets aan toevoegen voor de geur (visolie bijv.).

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:33

Sassol schreef:
Met slecht werkende nieren moet je voer met zout vermijden. Whiskas staat bekend als zout voer, slecht voor de nieren dus en zou ik echt achterwege laten.
Samenstelling ben ik zeker niet weg van bij Royal Canin, maar belangrijk is dat de kat eet.

Je kunt kijken of de kat rauw vlees lust, je kunt bij de supermarkt een bakje Smuldier kopen (koop Kip of Vlees enkelvoudig). Of koop wat vis (niet in blik, daar zit weer zout bij) ipv whiskas zakjes 'met vis'. In vis en rauw vlees zit veel vocht, wat goed werkt tegen een blaasontsteking.

Bij Royal Canin Exigent hebben ze iets toegevoegd voor geur, kan dus goed zijn dat jouw kat eten met een geurtje nodig heeft! Dan kun je dus gewenst voer kopen en daar zelf iets aan toevoegen voor de geur (visolie bijv.).

Ik zou niet met rauw vlees beginnen indien de kat al moeilijk eet en gezondheidsproblemen heeft. Almo is gegaard zonder toevoegingen, dus beter verteerbaar.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 11:42

Ik zit in Belgie, dus bepaalde dingen die hier genoemd worden, zoals smuldier ed. weet ik niet of dit hier verkrijgbaar is, heb het toch nog nooit gezien.

Over applaws lees ik nogal vaak dat katten er niet echt gek op zijn of er niet genoeg mee lijken te hebben en dus afvallen, lijkt me nogal risicivol om dit te proberen met mijn kat?

Orijen lees ik dan weer betere dingen bij, maar moeilijk te verkrijgen in Belgie.

Ik ben van plan om te bestellen bij zooplus, sowieso de almo nature natvoer (zal idd beter zijn dan whiskas) maar dan, de RC die hij nu wel lust (tot hij op gewicht is en dan eventueel verder kijken) of toch orijen met de kans dat hij het niet moet?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:46

Mijn kat is een ontzettend lastige eter, als zij iets niet wil stopt zij met eten. Echter Applaws brokken doet ze een moord voor. Het is het proberen waard naar mijn mening

Voor nu op de RC houden, zodat ze aankomt. Als ze aan is gekomen overzetten naar ander voedsel

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:51

Kun je geen klein zakje bestellen? Vaak hebben ze bij Zooplus wel zakjes waar maar 200 of 400 gram in zit. Dan zit je niet direct met aan grote zak.

Ik denk dat ik ook eens applaws ga bestellen. Heb al een keer eerder graanvrij voer gekocht, maar dat wilde de poes echt niet hebben.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:00

MiVita schreef:
Ik zit in Belgie, dus bepaalde dingen die hier genoemd worden, zoals smuldier ed. weet ik niet of dit hier verkrijgbaar is, heb het toch nog nooit gezien.

Over applaws lees ik nogal vaak dat katten er niet echt gek op zijn of er niet genoeg mee lijken te hebben en dus afvallen, lijkt me nogal risicivol om dit te proberen met mijn kat?

Orijen lees ik dan weer betere dingen bij, maar moeilijk te verkrijgen in Belgie.

Ik ben van plan om te bestellen bij zooplus, sowieso de almo nature natvoer (zal idd beter zijn dan whiskas) maar dan, de RC die hij nu wel lust (tot hij op gewicht is en dan eventueel verder kijken) of toch orijen met de kans dat hij het niet moet?

Voor Orijen kan je geen klein zakje bestellen. Ik heb Acana voor mijn kat, ik wissel steeds af van smaak. Nu heb ik Wild Prairie. Acana komt uit dezelfde fabriek als Orijen en heeft een iets andere samenstelling, maar dezelfde kwaliteit. Als je wilt kan ik je wel wat brokjes opsturen van mijn zak, dan kan je proberen of je kat ze lust: heb je tenminste geen 20 euro weggegooid ;) Als het door de brievenbus past is het toch niet zo duur, de porto.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:16

quartel schreef:
Hij kan iets dikker inderdaad maar echt heel erg mager vind ik hem nog niet.

Mijn kat had het ook aan de schildklier, dit kwam door erg hoge leeftijd.
Madam was de 20 al gepasseerd.
Wij voerden haar uiteindelijk slagroom, ijs en jus van het avond eten.
Helaas viel er niet meer tegenop te vechten, zij was minstens de helft van jouw kat qua lichaams omvang.

Wel tof van je trouwens dat jij de zorg op je genomen hebt. _/-\o_
Je had ook de DB in kunnen lichten en er zo vanaf kunnen zijn.

Schilklier onderzoek kost wel even wat meer hoor.
En de pillen die je dan krijg zijn lastig geven is mijn ervaring.

Mijn oudje (ruim 24) *D heeft het ook aan zijn schildklier, het totale onderzoek met nog 2 nacontroles voor de bloed waarden heeft me ongeveer 120 euro gekost.
Ik vreesde ook al dat ik pilletjes moest gaan geven (hij veranderd in een woeste wilde tijger als je iets moet doen bij hem) maar mijn dierenarts had zalf wat ik nu 1 x daags in zijn oorschelp smeer. Hier doet hij het nu al bijna een jaar goed op.

TS ik zou op dit moment voor jou kat ook het wel eten even belangrijker vinden als "goed" voer. De melk zou ik ook stoppen en daarvoor inderdaad kattenmelk nemen. En dan ook nog flink aanlengen met water. (vinden die van mij heerlijk) Kattenmelk is namelijk ook niet goed voor blaas katten.

De tips die ik hier zie over juniorvoer ga ik ook eens proberen, de oudste kan alleen nog maar zacht voer eten vanwege zijn slechte gebit. Hiervoor zou hij eigenlijk onder narcose moeten maar dat durft de DA niet meer aan, nu maar dagelijks een minimale hoeveelheid metacam.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:19

Taste of the Wild valt volgens mij vaak in de smaak bij kieskeurige eters. Ook verkrijgbaar bij zooplus. (Kijk even voor de verschillen van .be en .de, sommige dingen zijn goedkoper bij de andere site.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:28

Taste of the Wild had ik dus en ze trok haar neus er voorop en zij is echt geen kieskeurige eter.
Zelfs de kater die echt alles eet wat los en vast zit (ook wat geen voer is :+ ) wilde er niks van weten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:31

Haha tja zo zie je maar weer, elke kat is zijn eigen individu.
Dus TS: ik zou gewoon die Royal Canin kopen en daarnaast een proefzakje van je gewenste voer. Mocht ze die nou ook lekker vinden kun je na je zak RC alsnog overstappen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:57

SAKKIA schreef:
r)

dit virus wordt zeer overschat als het aankomt op consumptie ham.. Het virus is gevoelig voor verwarming en uitdroging.. tenzij de kat op een varkensboerderij woont waar de ziekte heerst en een besmette muis of rat eet, of aan het varken staat te knagen/slachtafval ervan opeet.. zal je doorsnee huis tuin en keukenkat dit virus niet oplopen door vlees uit een pakje.

zelfs rauwe ham is gedroogd en hierdoor is het virus als het al aanwezig is uitgeschakeld.. Als het heerst of geheerst heeft wordt er gevaccineerd bij de varkens.. de kans is dus heel klein dat het in consumptievlees komt en al helemaal dat het nog actief is als het in je koelkast terecht komt..

maar mensen die bang voor dit virus zijn, snap ik dat ze het voeren aan hun dieren..
maar die voeren dan ook geen gedroogde varkensoren aan de hond denk ik?

ik wil alleen meegegeven dat het issue met Aujeszky vooral gaat om rauwe varkensvleesproducten.. dus gemengd gehakt kan een risico vormen als er een besmet varken is geslacht in het proces.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:01

Geef dat dier lekker Aldi brokken als die daar blij van wordt...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:25

elenaMM77 schreef:
SAKKIA schreef:
r)

dit virus wordt zeer overschat als het aankomt op consumptie ham.. Het virus is gevoelig voor verwarming en uitdroging.. tenzij de kat op een varkensboerderij woont waar de ziekte heerst en een besmette muis of rat eet, of aan het varken staat te knagen/slachtafval ervan opeet.. zal je doorsnee huis tuin en keukenkat dit virus niet oplopen door vlees uit een pakje.

zelfs rauwe ham is gedroogd en hierdoor is het virus als het al aanwezig is uitgeschakeld.. Als het heerst of geheerst heeft wordt er gevaccineerd bij de varkens.. de kans is dus heel klein dat het in consumptievlees komt en al helemaal dat het nog actief is als het in je koelkast terecht komt..

maar mensen die bang voor dit virus zijn, snap ik dat ze het voeren aan hun dieren..
maar die voeren dan ook geen gedroogde varkensoren aan de hond denk ik?

ik wil alleen meegegeven dat het issue met Aujeszky vooral gaat om rauwe varkensvleesproducten.. dus gemengd gehakt kan een risico vormen als er een besmet varken is geslacht in het proces.

Varkensoren zijn sowieso niet echt veilig om te geven ivm verstikking.

En wat je zegt gaat allemaal op voor vlees wat uit NL komt, niet uit DE of andere landen! Er zijn wel degelijk gevallen bekend van honden en katten die deze ziekte krijgen. Neemt niet weg dat dat een vrij kleine kans is, maar voorkomen is beter dan genezen denk ik dan maar.