Help - logeerguppy dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Help - logeerguppy dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:54

Eerst alleen laten, enkele dagen steeds wat water verversen, loodje van plant af, andere visje observeren en temperatuur in de gaten houden. Als andere visje na een week nog vrolijk leeft kun je er een andere bij halen, maar dan moet je wel weten of je een man of een vrouw moet halen. Ik zou gewoon wachten tot ze terug zijn van vakantie, dan kunnen ze zelf een andere halen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:54

Is er een kans dat het mis gaat met de nieuwe gups bij de oude te zetten?
Zo ja, niet doen. Zo niet, wel doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 11:58

Murosch schreef:
Eerst alleen laten, enkele dagen steeds wat water verversen, loodje van plant af, andere visje observeren en temperatuur in de gaten houden. Als andere visje na een week nog vrolijk leeft kun je er een andere bij halen, maar dan moet je wel weten of je een man of een vrouw moet halen. Ik zou gewoon wachten tot ze terug zijn van vakantie, dan kunnen ze zelf een andere halen.

Het is duidelijk een man ;)

Maar nogmaals, hoe lang moet kraanwater staan voordat het geschikt is om erbij te doen? Of kan dat gelijk al? Ik weet niet zeker of ik een thermometer heb, dus daar kan ik me niet op baseren helaas.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:07

Als je nu per dag even 1/4 deel water ververst 3 dagen achter elkaar dan gooi het er maar gewoon meteen bij in, hoeft niet staan. Wel even kijken dat de temp van het leidingwater ongeveer hetzelfde is dan in de kom. Niet te warm water erin doen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 12:09

Nee dat wist ik :j ik ga 't zo verversen! Heb net al een paar kopjes gedaan maar zal zo effectief een kwart eruit halen en nieuw erbij doen.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 02-08-14 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:10

Hoe erg gehecht was ze aan de guppy? Geen truces/tikken die de guppy had?

Ik zeg koop een nieuwe die er op lijkt en hou je mond voor de rest dicht *D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:34

Ik liet het water ongeveer een uurtje staan en voelde dan even of het ongeveer dezelfde temperatuur had. Visje met het oude water in een andere kom, viskom schoonmaken als dat nodig was, steentjes afspoelen, steentjes en plantjes er weer in, vers water er in en de vis erbij. Klaar.

Ook een nieuwe vis erbij heb ik nooit zo'n drama van gemaakt. Andere vis dood: nieuwe halen, in het zakje er bij in tot het water op dezelfde temperatuur is, zakje open maken en vis is niet meer alleen. Ook klaar.

En ik moet zeggen, ik had zelden een vis dood, ze werden best oud bij mij.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:46

Murosch schreef:
Als je nu per dag even 1/4 deel water ververst 3 dagen achter elkaar dan gooi het er maar gewoon meteen bij in, hoeft niet staan. Wel even kijken dat de temp van het leidingwater ongeveer hetzelfde is dan in de kom. Niet te warm water erin doen

Phoe, dat is een heftige verschoning. Gemiddeld ververs je +/- 1/4 tot 1/3 deel van de bak per 14 dagen. Of om de 2-3 dagen een kopje water verversen ;)

Hoe kleiner de bak, hoe lastiger het is om het water in balans te houden met goede en schadelijke stoffen. Heb je iets van water verbeteraar voor in de bak? Meestal helpt dat voldoende.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 12:49

Nope, helemaal niets. Ik heb eventueel wel een vriendin met een aquarium die me wel wat uit kan lenen (zij had onlangs ook een paar vervelende ziektes in de bak en heeft veel moeten verschonen).

De bodem is momenteel ook wel behoorlijk vies. Straks eens proberen of ik het eruit krijg met een lepel ofzoiets, ik heb geen slangetjes in huis helaas.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:04

Magrathea schreef:
Nope, helemaal niets. Ik heb eventueel wel een vriendin met een aquarium die me wel wat uit kan lenen (zij had onlangs ook een paar vervelende ziektes in de bak en heeft veel moeten verschonen).

De bodem is momenteel ook wel behoorlijk vies. Straks eens proberen of ik het eruit krijg met een lepel ofzoiets, ik heb geen slangetjes in huis helaas.

Kan je niet beter een 2de, tijdelijke bak regelen? Dan kan je het vieze grind (?) schoonmaken en uitkoken. Grind in een emmer en kokend water eroverheen en roeren maar. Tussendoor het vieze water verversen en dan kan het, als de ergste viezigheid weg is, weer terug in de bak met het grind.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:06

Kan iets anders ook voor tijdens het schoonmaken? Ik heb een grote diepe ovenschaal, zou dat eventjes kunnen? Of een plastic bakje oid?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:09

Guppies in een kom zonder filter en verwarming... vind het niet heel gek dat 'ie het loodje legt. Niks ten nadele van jou ts, ik weet dat het niet jouw vissen zijn en dat je nu het juiste probeert te doen.

Ik zou geen nieuwe vis erbij kopen, een guppy sterft heus niet van eenzaamheid. Een guppy is niet zo ontwikkeld dat hij dat soort complexe gevoelens heeft. :P
Als de eigenaar er nog een gup bij wil kan ze die ook zelf wel weer kopen als ze terug is. Dan kan ze hem ook zelf uitzoeken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:13

Gewoon de vissen erin laten. Klein stuk tuinslang erin hangen en aan de andere kant aanzuigen, dan kun je de bodem zo afstofzuigen.

Heftige verschoning ja, omdat een vis dood is en je eventuele ziekte in het water wilt verbannen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:17

Ja dat zei ik dus, ik heb geen tuinslang. Het concept "aquariumstofzuiger" ken ik, heb een tijdje op de visjes van een vriendin gepast :)

Maar ik ga zo langs bij m'n ouders, mijn vader heeft vast wel iets liggen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:18

als ik dit lees hebben we op het werk wel hele sterke guppies. Als ik hun bak verschoon dan krijgen ze gewoon de hele bak verschoond met kraanwater waar ik ze meteen inflans :o

ze doen het er goed op trouwens

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:59

Magrathea schreef:
stofvlieg schreef:
De guppen zitten in een kom zonder pomp (en verwarming?)?

Guppen, en trouwens geen enkele vis, horen niet thuis in een kom maar in een aquarium die groot genoeg is met genoeg andere vissen, een pomp en een verwarmingselement.

Dat is allemaal leuk en aardig maar ze zijn niet van mij
Overigens heb ik als kind jaren guppen gehad zonder pomp en/of verwarming, en die werden allemaal 1,5-2 jaar :j (ik zou het niet weer zo aanpakken, maar guppen zijn daar redelijk robuust in op zich)

En dat terwijl ze in een goed aquarium 5 jaar (kunnen) worden.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:26

Hoe groot is je bak, guppies kunnen heel erg op territorium gericht zijn. Zo heeft mijn gup 3 andere naar de dood gejaagd, liet ze geen moment met rust en beet ze. Hij is nu de enige gup in mijn bak ( met andere vissen) en nu is hij gelukkig. Eenzaam is hij echt niet. Ik heb trouwens een thermometer in mijn bak en een pomp. Als je veel water wilt verversen kun je ook aquasafe erin doen, dat zorgt ervoor dat je nieuw water een betere start heeft. Ook een slangetje kun je makkelijk halen in een doe hetzelf zaak, kostte mij maar 1 euro ongeveer en heeft hetzelfde effect als de aqauriumstofzuigers. Bak niet in direct zonlicht zetten, zodat er minder algengroei is, en het liefst een pomp of bruissteentje erin. Zolang het oppervlakte van het water in beweging is is het goed, dan krijg je genoeg zuurstof erin, ik weet niet welke plant je hebt maar sommige planten hebben nood aan extra stoffen, een kleibolletje helpt. Maar zonder filter weet ik niet of dat een goed idee is. Edit: ik zou mij geen zorgen maken over de vakantie van je vriendin te verpesten, als je vriendin niet de goede materialen heeft om voor de vissen te zorgen kan ze jou ook niet kwalijk nemen als er iets gebeurd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 16:17

@Brainless, interessant dan dat ik op alle aquariumsites zie dat 2 jaar gemiddeld is, met uitschieters naar 3 jaar.

Ik houd het nu even bij het water de komende dagen wat minder vies krijgen, en maandag even naar de DHZ-zaak voor een stukje slang, dat zal vast een pak helpen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:24

Kaus schreef:
Ik las eerst logeerPuppy!
Ik zou het inderdaad ook pas na de vakantie vertellen en geen nieuwe kopen.

dan ben ik niet de enige!

pas bij ik heb ze niet teveel eten gegeven, pas 2x sinds ik ze heb, en dat is maandag kwam er een huhhhhhhhhhhhhh uit bij mij en las ik pas 'guppies'.

@TS:

guppies kunnen elkaar inderdaad naar het leven staan. en daarnaast kunnen er nog tig factoren zijn die van toepassing zijn..

als jij keurig gedaan hebt wat de eigenaar je gevraagd hebt, dan kun je jezelf niets kwalijk nemen.. zelfs niet als je een klein foutje gemaakt zou hebben.

je hebt echt je best gedaan, daar ga ik vanuit en het zou mij ontzettend verbazen als de eigenaar dit niet zou vinden..
----------------

ik zou het niet melden, na de vakantie is vroeg genoeg.. tenzij het een prijsguppy is van een paar ton.. maar dan had de eigenaar vast wel gezegd dat je dingen gelijk moest zeggen..

Mijn hoofd zegt, om heel eerlijk te zijn, het is een 'maar een vis'. Maar ik begrijp heel goed dat voor sommige mensen een vis hetzelfde kan betekenen als voor een ander een kat of een hond..

als de vissen echter een echt hoog emotionele waarde zouden hebben. Dan zouden de eigenaren gemeld hebben wat je zou moeten doen in geval van nood/plotselinge ziekte of dood van een van de dieren..

natuurlijk is het vervelend, maar zet het voor nu van je af.

een tip voor een volgende keer..

maak vooraf hoe dan ook even afspraken wat je moet doen in het geval dat een diertje ziek wordt of ineens overlijdt.. dan hoef je nooit meer te twijfelen wat je nu moet doen en of ze 'boos' worden of niet..

ik kan je alleen een virtuele knuf sturen voor de schrik.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:28

Kaus schreef:

Ik las ook logeerpuppy! Ik schrok ook al toen je over 2x in de week eten begon :')

Ter zake, ik zou geen nieuwe kopen. Gewoon eerlijk zijn als de eigenaar weer terug is. Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal, helaas.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:29

Het gupje eruit scheppen en even in een maatbeker met water uit de kom.
De steentjes kun je prima schoonmaken in een vergiet.
maak de kom schoon en doe de steentjes er terug in.
Giet voorzichtig de maatbeker leeg in de kom. (wiiiiiii waterglijbaan!!!)
En aanvullen met kraanwater op kamertemp.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:32

Kaus schreef:

Ik ook. En ik dacht 3x in de week eten, nogal wiedes dat ie gaat.

Maar een visje dus. Ik zou er inderdaad geen vis bij doen. Wel een gedeelte van het water verversen. +/- 10% van het water wat er in zit.

Maar wat banketstaaf voor je. Dat heb je gewoon liever niets je voor een dier van een ander zorgt.

Ik heb het ooit met een kat gehad. Diertje was stokoud

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:22

ik ga tegen de winter een weekje weg, maar maak hele goede afspraken met mijn dieren oppas,
wat ze zelf mogen doen beslissen/waar ze mij absoluut van op de hoogte moeten stellen en ik laat een x bedrag achter voor als er eventueel wat is..

in mijn geval mag men mijn dieren niet onnodig laten lijden bijvoorbeeld.. is het raadzamer een dier in te laten slapen doordat het een ongeluk heeft gehad of ineens ernstig ziek is en niet redbaar.. dan moeten ze dat direct doen en mij daarna pas bellen.. niet wachten omdat ze mij even niet te pakken krijgen (mag vast niet bellen in een achtbaan).. dat heeft mijn dier niet verdiend.

ik zal ook wel moeten hoor.. eens zullen mijn dieren toch wegvallen en voor twee van hen komt die dag gewoon dichterbij.. ook al vertonen ze geen enkel teken dat ze op korte termijn dood zullen vallen... een 18 jarige kat zou zomaar ineens niet meer wakker kunnen worden.. (althans over een maand wordt ze 18)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 13:59

Wut, dit is echt heel gek. -O-
Ik zit achter mijn laptop met de kom in het zicht, zie het visje langszwemmen, en ik denk "ohja, ik moet nog voeren vandaag". Dus ik nog even wat water gepakt (bodem was ook weer een klein beetje vies dus die moest morgen weer) en ik kijk in de kom, visje dood :oo

Ik snap het niet! :( Het is wel echt sneu hoor... Ik hoop maar dat m'n buurmeisje het niet erg vindt...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:12

Oei kan zo gebeuren dat lijkt met het rottigste als je op dieren van anderen past. Hier nu ook een logeerguppie kom vol guppies. Binnen 12 uur was de eerste al dood............. Hopelijk gaan er niet meer volgen.....