Welke kattenbakvulling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:57

Na hele dure kattenbakvullingen te hebben geprobeerd gebruik ik nu die van de C1000 :+
Is grof, klontert beter dan Biokat en is een stuk goedkoper.
Voor het morsen naast de bak van korrels heb ik een ombouw om mijn bak. Dat heb ik gemaakt van een goodsteenkastje van IKEA. Zo is het mooi weggewerkt in het interieur en er is in het kastje wat ruimte voor de bak, waardoor het morsen echt minimaal is.
De kastjes liggen op kun kant. Ingang is waar normaal je zwanenhals van de afvoer zit. En de deurtjes zijn als deksels bovenop. Super handig, want dan kun je er ook nog bovenop wat kwijt.

Het idee heb ik van ikeaheckers.net: http://www.ikeahackers.net/2013/10/ikea ... boxes.html
Zoiets maar dan met 2 losse kastjes van Lillangen (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40205151/)

Qua voer kun je denken aan Acana, Taste of the Wild, Porta 24, Orijen (gingen die van mij wel van aan de sch*t). Allen via Zooplus te bestellen en hoog vleespercentage.
Zeker Acana is niet eens zo duur en goed voer.

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:58

Ook ik gebruik crystals..(heeft trouwens geen bloemengeur hoor????).in aanschaf iets duurder....maar heel fijn spul...je hoeft er alleen de drollen uit te scheppe, en omdat die zo goed indrogen ruik je niks...afhankelijk van hoeveel de kat de bak gebruikt de verzadigde kristallen verschonen(heb 2 katten en nu 1 x per week) gehele bak verschoon ik maar 1 x per maand! Gaat prima...altijd schoon en vrijwel geurloos....

Mioux

Re: Welke kattenbakvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:59

@hilke er staat bv lavendel geur maar idd die ruik je alleen 1 keer met zak opendoen, des al niet te min vind ik het een super spul !

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:01

Heb ik denk ik andere kristallen...;-) blauw klein zakje...zit echt geen geur aan....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:02

hier ook zoals in de link die ik gaf die bestel ik :) Blauwe zak 5 liter de stuk. Maar alleen met opendoen ruik je het even en bij de 1 is het doorzichtig met paarse korrels, de andere met groen etc

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:04

Bij werkelijk alles moet je je bedenken: de kat bepaald zelf wat ie wil. Daarom zijn er ook zoveel verschillende meningen en ervaringen. Zo wordt catsan echt veel gebruikt, maar 1 van de 4 van mij weigert dan op de bak te gaan. Verder kan ik er alles in gooien, maar catsan is voor haar blijkbaar echt een no-go.

Zo is het dus ook met geurtjes enzo, dat is allemaal op de markt omdat de mens dat lekker vind ruiken. Genoeg katten die het geen moer kan schelen, maar ook genoeg katten die dat juist raar of vies vinden. Sowieso is hun reukvermogen niet te vergelijken met de onze.
Kattenbakken verstoppen in meubels zou ik pas aan beginnen als je zeker weet dat je kat een gesloten bak fijn vind. Behalve het grid is dat ook nog belangrijk, net zoals de lokatie.
Wat zijn het toch een geweldige karaktertjes, die katten! <3

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:05

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 13:06

Amanda, heb je daar toevallig een foto van? Klinkt goed!

Kat is nu gewend aan gesloten bak en ik krijg de bak ook mee.

Wil sowieso nog een extra bak.

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:07

Mioux schreef:
hier ook zoals in de link die ik gaf die bestel ik :) Blauwe zak 5 liter de stuk. Maar alleen met opendoen ruik je het even en bij de 1 is het doorzichtig met paarse korrels, de andere met groen etc

Ik zal proberen of ik afbeelding kan vinden...heb momenteel niks thuis staan...dus weet naam niet precies...maar komt van de hornbach...is klein blauw met wit zakje en alleen maar witte grove kristallen...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:10

ik heb zelf deze: http://www.dierenvoordeel.nl/product/sm ... kattenbak/

Wel duurdere soort, maar elke dag 1 keer draaien en leeghalen en voila! ook handig omdat mijn moeder reuma heeft is deze dus niet zwaar omdat je slechts 1 keer daags de lade hoeft te legen en met helemaal reinigen dus niet ook nog eens ontlasting erin heb zitten wat t extra zwaar maakt (en de crystallen zijn ook licht)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:11

Hilke schreef:
Mioux schreef:

Ik zal proberen of ik afbeelding kan vinden...heb momenteel niks thuis staan...dus weet naam niet precies...maar komt van de hornbach...is klein blauw met wit zakje en alleen maar witte grove kristallen...

Afbeelding

deze heb ik

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:14

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:14

Ik zal thuis even een foto maken :j
Ik zag dat toen op die site en het was zo simpel eigenlijk. Maar ziet er gelijk weggewerkt uit. Geen plastic bak in de kamer :D. Of in mijn geval in de gang.
Ingang is ook groter dan een kattenbak, en geen klepje. Mijn kater wilde liever niet op een gesloten bak, maar met deze constructie geen probleem. Als de jouwe al gewend is aan gesloten zal dat ook geen probleem worden.

Geurtjes gaan er 2 van de 3 bij mij ook niet op. En dan vind ik standaard wat op de mat :\
Dus geen geurtjes in de bak.
Ik heb eens getest, maar die van de C1000 ga je pas na een week ruiken. De plasbak dan. En dan met 3 katten die dezelfde bak als plasbak gebruiken :+
Ik heb 3 bakken staan. De plasbak schep ik om de dag leeg, de andere 2 bakken gooi ik elke week leeg, maak ze schoon en vul ze dan weer helemaal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:19

Qua voer moet je ook even in je achterhoofd houden, dat als je kwalitatief goed voer koopt waarvan ze minder poepen, je de kattenbak ook minder hoeft te verschonen wat ook weer in kosten scheelt. Ook voer je minder. Je kan dus niet puur de €/kg gebruiken als vergelijk.

Bij een kat van 3kg krijgt een kat per dag van:
Taste of the Wild - Rocky Mountain Feline: 50 g/dag ( € 5,51 / kg = 28ct/dag)
Porta 21 Feline Finest Adult Cat: 80 g/dag ( € 2,90 / kg = 23ct/dag)
Acana Wild Prairie: 60 g/dag ( € 6,24 / kg = 37ct/dag)

Des te meer ze eten, des te meer ze poepen. Ik heb de grootst mogelijke zak genomen bij de kg-prijs. Aan het begin ben je dus wel wat meer kwijt. Alles bij zooplus.

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:21

Ik zal proberen of ik afbeelding kan vinden...heb momenteel niks thuis staan...dus weet naam niet precies...maar komt van de hornbach...is klein blauw met wit zakje en alleen maar witte grove kristallen...[/quote]

Afbeelding

Heb im idd een andere soort...
Kan niks vinden maar volgens mij silica ....ben er iig erg tevreden over!

deze heb ik[/quote]

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:09

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:15

Heb niet alles gelezen, dus kan zijn dat deze al genoemd is.
Maar ik zweer bij het PeeWee systeem! Geen korreltjes meer door het hele huis, heel zuinig in gebruik, je ruikt niets en de katten gaan er graag op :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:20

Ideaal zo'n inbouw kattenbak :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:54

Mijn bakken. ik heb donkerbruine kastjes genomen, dat vond ik mooier dan wit.
Afbeelding

Afbeelding

De ingang is de gehele zijkant van het kastje.
Afbeelding

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:57

Mooi gedaan Keet & Amanda! Wij hebben hier Sanicat mét een lekker geurtje. Ruikt een beetje naar wasverzachter :) Zak van 4L, onze twee katten deden er een week mee. Hij kost €2.

Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:14

ik gebruik silicaat grit van tigerino. deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ing/209520

is heel goedkoop in gebruik. zo'n 5 euro per zakje. met een zakje doe ik gemiddeld 2,5 a 3 weken.
zakjes van 5 liter dus geen gesleep met grote zakken.
je haalt alleen dagelijks de poep eruit en plas laat je liggen. bak moet je 1 of 2 x per dag even doorscheppen zodat alles een beetje aan de lucht kan drogen. het vocht word volledig door de steentjes opgenomen. (hetzelfde idee als wat in vochtvreters zit).
je ruikt echt niks. ook ontlasting wat begraven is, stinkt niet.

ik heb er wel een speciale uitloopmat voor gelegt. maar dat heb ik bij elk soort grit.
ik bestel het altijd bij zooplus. die heeft vaak mooie aanbiedingen.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:24

Ik gebruik extreme classic als grit, het is fijn spul en ook zuinig in gebruik.
Ik schep mijn bakken ook 2x op een dag uit. Ik heb 9 katten, 7 bakken en doe een maand met 2 zakken.
Kwa voer zou ik het ook eerst mengen en dan langzaam over stappen op het nieuwe voer.

Mijn katten krijgen brok van Delcon, pro plan en iams en soms ook nog sanabelle.

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:08

Te nieuwsgierig wat het was dus net effe nieuw grit gehaald....is crystals van sivocat...6,50 per 8 liter...is verder qua samenstelling vergelijkbaar met tigerino zit alleen geen geurtje aan...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:22

Ik zweer bij Tigerino, dat spul blijft zo lang zo fijn.

Ik ben wel benieuwd naar je kattenvriendinnetje. :))

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:29

Iris82 schreef:
Ik krijg in ieder geval haar eigen bak mee. Dus dat is wel erg prettig. :)
Ze hebben nu een blauwe zak, Catsan heet het volgens mij.

Voer krijgt ze gewoon van de Jumbo, huismerk.
Wilde iets gaan voeren met meer kwaliteit (meer vlees).

Catan heb ik ook ideaal ik geef cat lovers gold dat is een goede brok wat groente fruit en vlees bevat