Kan dit zomaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:28

Het gaat hier ook niet echt om bewijzen toch? Er is in dit geval mailwisseling en een advertentie geweest dus dat is al genoeg bewijs dat de kitten verkocht is. :j

TS: ik zou de kitten houden, je geeft aan dat jij hem meer te bieden hebt en in het geval van een dier vind ik dat je altijd moet kijken naar waar hij het het beste heeft.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:29

Het is vooral de tweestrijd omdat ik me het gevoel zo goed kan voorstellen. Mijn eerste reactie was ook nee, hij blijft hier! Maar ja, ik wil wel menselijk blijven, alleen niet ten koste van een dier.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:30

Mioux schreef:
Is de kitten overigens al geent in de eerste weken dat ze normaal horen te krijgen ? Dan staat t paspoort de eigenaar en die kan je veranderen,maar de chip staat voor de database van de dieren in nl geregistreerd..

Ik zou mijn kitten nooit terug kunnen doen,was vanaf t eerste keer dat ik haar zag verliefd...

@cyella een stamboom is geen eigenaarbewijs... aangezien europese kortharen geen stambomen hebben (oftewel hoe ze de HTK noemen) is dus niemand ooit eigenaar? dat kan dus niet kloppen...

Chip staat landelijk geregistreerd

Een Europese Korthaar is niet hetzelfde als een HTK ten eerste, Europese korthaar is gewoon een mooie naam voor een straatkat zonder stamboom. Maar dan zou je ook kunnen zeggen: de katten die in Engeland rondlopen op straat zijn Britse Kortharen, dat klopt ook niet...
Als je een Europese Korthaar bij een cattery koopt, krijg je er wel degelijk een stamboom bij omdat het dan een raskat is.

Een Stamboom is een officieel bewijs. Hierin staat vastgelegd wat de afstamming is, wie de eigenaar is en wat het chipnummer is. Hierdoor kan je ALTIJD aantonen dat jij de eigenaar bent. Als je kat geen stamboom heeft, dan kan je door middel van aanwijzingen (geregistreerd chipnummer, dierenarts kosten, foto's) aantonen dat jij de eigenaar bent. Dus dat betekend niet meteen dat als je geen stamboom hebt, de kat geen eigenaar heeft. Het wordt dan alleen moeilijk aan te tonen omdat het indirect bewijs is. Chip staat landelijk geregistreerd, maar er zijn ook systemen waarbij je alleen maar een random chipnummer hoeft in te typen wat bij een random hond of kat hoort, en je je gegevens erbij kan zetten. Ben jij dan de eigenaar? Nee. Stamboom is alleen via officiële formulieren overdraagbaar en daarom betrouwbaarder als eigendomsbewijs.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:31

Vjestagirl schreef:
hwn schreef:
Verkocht is verkocht, maar anderzijds... als ze het diertje nu toch niet kunnen missen, en je geld teruggeven (plus mss een extraatje voor de zorgen), dan zou ik het wss toch doen. Er zijn genoeg kittens in de wereld die dringend een thuis zoeken.

Zelf hebben we indertijd een gevonden kitten weggegeven aan onze poetsvrouw. Twee uur later zijn mijn moeder en ik in tranen er terug om geweest, konden maar niet wennen zonder haar.

Na 2 uur al? Natuurlijk ben je niet gewent na 2 uur, probeer 2 weken :)

TS: als het voor jou 'een' kitten is, niets bijzonders waar je een eeuwigheid naar gezocht hebt, dan zou je erover kunnen denken om hem terug te geven, gewoon vanuit goedheid.
Als jij hem graag wil houden zou ik ze een nette mail sturen dat je er nu ook al aan gehecht bent, en dat hij een geweldig huisje bij jou krijgt.

Is het goedheid om een kitten terug te sturen naar die mensen?? Ja, misschien goed voor die mensen, maar niet voor de kitten, lijkt me. Een kat heeft andere katten en mensen om zich heen nodig, zeker een kitten!! Doe het arme beestje dat alsjeblieft niet aan... Daarnaast: die mensen besloten toen ze de kat nog hadden dat ze hem niet hoefden. Nu ze hem niet meer hebben willen ze hem terug. Stel ze hebben hem straks weer, worden ze dan niet weer met hun neus gedrukt op al die redenen waarom ze hem weg wilden hebben? Absoluut niks persoonlijks, maar mensen die zo met een kitten omgaan zijn imo ongeschikt om er een te hebben.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:32

Je hebt menselijk en menselijk. je kan ook denken, als het dier daar alleen overdag alleen in de gang zit, is dat dan zo goed? Zal die dat fijn vinden? Wat heb ik te bieden voor dit dier waarvoor ik betaald heb en waar ik de keuze voor heb gemaakt om die (neem ik aan) levenslang te houden? (dus niet paar weken maar ongeveer 20 jaar bv).

Hun hebben een kitten genomen,na slechts een korte maand kwamen ze er achter dat het niet ging op welke reden dan ook,en hebben dus de kitten weggedaan.... Dit is ook een teken dat ze dus een reden hadden en hun reden veranderd vast niet binnen korte tijd... Een kitten heeft ook opvoeding nodig, zeker in de eerste tijd, en sociaal contact met andere katten om alles te leren..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:33

Ik zou m houden en de oude eigenaren melden dat je het niet ziet zitten om een kat terug te brengen naar een situatie waar zelfs de verkopers achter waren dat deze niet ideaal is....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:33

Het draait (nog) niet om het bewijzen wie de eigenaar is. Zoals gezegd, er was een advertentie en er is mailcontact geweest. Stamboom is niet aan de orde, gechipt is hij ook nog niet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:33

Cyella schreef:
Mioux schreef:
Is de kitten overigens al geent in de eerste weken dat ze normaal horen te krijgen ? Dan staat t paspoort de eigenaar en die kan je veranderen,maar de chip staat voor de database van de dieren in nl geregistreerd..

Ik zou mijn kitten nooit terug kunnen doen,was vanaf t eerste keer dat ik haar zag verliefd...

@cyella een stamboom is geen eigenaarbewijs... aangezien europese kortharen geen stambomen hebben (oftewel hoe ze de HTK noemen) is dus niemand ooit eigenaar? dat kan dus niet kloppen...

Chip staat landelijk geregistreerd

Een Europese Korthaar is niet hetzelfde als een HTK ten eerste, Europese korthaar is gewoon een mooie naam voor een straatkat zonder stamboom. Maar dan zou je ook kunnen zeggen: de katten die in Engeland rondlopen op straat zijn Britse Kortharen, dat klopt ook niet...
Als je een Europese Korthaar bij een cattery koopt, krijg je er wel degelijk een stamboom bij omdat het dan een raskat is.

Een Stamboom is een officieel bewijs. Hierin staat vastgelegd wat de afstamming is, wie de eigenaar is en wat het chipnummer is. Hierdoor kan je ALTIJD aantonen dat jij de eigenaar bent. Als je kat geen stamboom heeft, dan kan je door middel van aanwijzingen (geregistreerd chipnummer, dierenarts kosten, foto's) aantonen dat jij de eigenaar bent. Dus dat betekend niet meteen dat als je geen stamboom hebt, de kat geen eigenaar heeft. Het wordt dan alleen moeilijk aan te tonen omdat het indirect bewijs is. Chip staat landelijk geregistreerd, maar er zijn ook systemen waarbij je alleen maar een random chipnummer hoeft in te typen wat bij een random hond of kat hoort, en je je gegevens erbij kan zetten. Ben jij dan de eigenaar? Nee. Stamboom is alleen via officiële formulieren overdraagbaar en daarom betrouwbaarder als eigendomsbewijs.

Bij een cattery ja, maar 90% van de katten op straat of bij iemand thuis hebben dit niet, en zo kan je dus nooit aantonen dat je de eigenaar bent. Je chipnummer krijg je ook zonder stamboom,die heb ik ook voor alle 3 mijn europese korthaar katten,huis tuin en keuken beestjes. Dus ook ik kan aantonen dat ik de eigenaar ben en ze heb laten chippen :)

Mioux

Re: Kan dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:34

@TS daarom,en je moet de keuze overwegen voor t beestje zelf, en als jij vind dat jij een beter huis kan bieden,en de kitten wilt houden heb jij je goed recht hiervoor

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:36

Thnx voor al jullie antwoorden. Dat sterkt me wel in het maken van de keuze. Precies wat een paar posts hierboven wordt aangehaald, je hebt menselijk en menselijk, maar niet ten koste van een dier.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:37

Mioux schreef:
Cyella schreef:

Bij een cattery ja, maar 90% van de katten op straat of bij iemand thuis hebben dit niet, en zo kan je dus nooit aantonen dat je de eigenaar bent. Je chipnummer krijg je ook zonder stamboom,die heb ik ook voor alle 3 mijn europese korthaar katten,huis tuin en keuken beestjes. Dus ook ik kan aantonen dat ik de eigenaar ben en ze heb laten chippen :)

Ik heb een kat zonder stamboom die ook gechipt is. Chip is alleen om gevonden dieren terug te brengen, maar zal juridisch gezien niet dienen als eigendomsbewijs. Zie de dikgedrukte reden in mijn vorige post die je heel handig genegeerd hebt ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:38

@TS, ik zou hem persoonlijk niet terugbrengen. Beestje zit daar de hele dag alleen en je geeft zelf aan dat hij het bij jou beter heeft. Het is jammer voor die mensen, maar ze hebben niet voor niets die keuze gemaakt... Wat gaat er veranderen in de reden voor die keuze als je hem terugbrengt? Helemaal niks. Je staat gewoon in je recht en je doet het beste voor het beestje. Die heeft immers geen stem, die kan niet zeggen wat hij vindt. Misschien moet jij dan voor hem spreken ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:39

Overigens zou ik me in jouw situatie, niet om je wat aan te praten! ,schuldig voelen enigzins dat ik de kitten terug in die situatie zou brengen wat hoogstwaarschijnlijk niet snel zal veranderen. Ik zou eventueel die mensen bellen of mailen en uitleggen dat je niet achter de keuze staat om de kitten terug te brengen, niet om onwil maar omdat je de kitten in die situatie liever niet ziet en dat jij alle nodige dingen kan bieden die een kitten nodig heeft

@Cyella zoals TS ook al aangaf ik ga daar geen discussie over starten, jij ziet het zo ik hoor t zo klaar. t topic ging over hoe TS erin stond en wat een ander ervan vond

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:39

Gewoon houden.
Niet omdat je dat wettelijk gezien kan, maar vanwege het diertje.

Wat een aparte mensen.
In hun situatie hadden ze er sowieso niet aan moeten beginnen en dan nu weer spijt ?
Dan denken ze morgen misschien wel weer anders ...

Nee hoor, beestje krijgt het prima bij jou, zo te lezen !

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:41

Normaal gezien zou je denken "ach ik ben er nog niet echt aan gehecht en ze missen hem zo".
Echter in dit geval is dat niet in belang van het diertje zelf.

Voor mij zou hij niet terug gaan.
Ik zou de mensen duidelijk maken dat je begripvol bent en snapt dat ze hem missen, maar dat ze ook vooral de reden waarom hij weg moest niet moeten vergeten. En dan tsja voet bij stuk houden, het kitten zelf kan zijn keuze niet aangeven, maar lijkt me vrij duidelijk dat die liever niet hele dagen alleen in de gang zit.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:44

nou ik zeg gewoon houden. Ze hebben hem niet voor niets te koop gezet. Als je iets te koop zet heb men er meestal goed over na gedacht...oke hun dan niet:) Maar jij hebt hem overgenomen, zij zijn er mee akkoord gegaan. Je weet wat de situatie is als hij daar blijft, neem aan dat dat ineens niet veranderd nu, dan hadden ze dat voor de advertentie te maken wel bedacht lijkt mij!
Ik zou terugmailen dat je er over na hebt gedacht je antwoord nee is en je het fijn zou vinden het hierbij te laten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:46

Shirley, dat wispelturige is idd waar ik ook niet mee om kan gaan, zowel voor mezelf als tov het dier. Het is fijn om jullie reacties te lezen. Veel van de dingen die jullie zeggen dacht en denk ik nl ook, maar dan twijfel ik weer of ik niet te hard en te zakelijk ben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:47

Cyella schreef:

En als je een kat hebt die niet op jouw naam staat.... is deze dus niet van jouw?
Dat klopt dus niet, het is geen wettelijk bewijs dat een kat wel/niet van jouw is omdat de stamboekpapieren wel/niet op jouw naam staan.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:48

ik zou niet twijfelen hoor als ik jou was!!!

Ayasha
Blogger

Ik zou een fijne, lieve mail terug zenden, dat je het heel erg vindt voor hun dat ze het dier zo missen, maar dat je op slag verliefd was en het dier absoluut niet meer kwijt wil. Dat het diertje bij jou ruimte, aandacht en gezelschap zal krijgen en vragen of het niet verstandiger is dat ze het wat tijd geven om te wennen aan de "leegte".
het kan zijn dat de mail die ze gezonden hebben een beetje "vanuit emotie" gezonden is... De leegte en het gemis die op speelde en dat als ze het even geven, ze daarna wel zelf beseffen dat dit de beste beslissing was voor de kitten. :) Maar dat heeft langer nodig dan 1 dag.

Dan ben je menselijk, (je erkent hun gevoelens) maar denk je ook aan het dier.

Mioux

Ben je zeker niet jibbel, je kijkt ook vanuit het dier dus ook wat t beste voor de kitten is. T feit dat ze heen en weer zou moeten is niet goed voor de kitten ook, wennen en weer elders heen etc. Als ze teruggaat is de kans dus ook groot dat ze na een maand of misschien wel langer wederom te koop staat...weer een andere plek weer wennen weer risico's. Ik vind jouw redenen haar te houden ook niet belangrijk voor de eigenaren,je wilt de kitten niet terugbrengen en is je recht meer hoeven ze niet te weten,al zou t wel fijn en netter zijn als dit wel vermeld word natuurlijk.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:55

Wat Ayasha zegt.

Mocht het ooit aan de orde komen: strikt juridisch ben je eigenaar als een goed aan jou geleverd is door iemand die daarover kon beschikken en wanneer daar een overeenkomst als bijvoorbeeld koop of schenking aan ten grondslag ligt. Tenzij het gaat om een registergoed (bijvoorbeeld een huis, een boot, een vliegtuig) staat nergens geregistreerd wie de eigenaar van een goed is. Ook de registratie als eigenaar bij een stamboek levert niet het juridische bewijs op dat iemand ook daadwerkelijk de eigenaar is. In dit geval gelukkig allemaal nog niet aan de orde...

Ik hoop dat het een laatste oprisping van afscheid was, en dat je lekker kan gaan genieten van je nieuwe aanwinst :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:00

Ik zou hem houden, wat als ze over een week weer mailen dat hij toch maar weg moet?
Dat hij nog niet gechipt is vind ik een slechte zaak, het is zelfs strafbaar..
Kittens moeten een geregistreerde chip hebben als ze het nest verlaten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:01

dees_daan schreef:
Ik zou hem houden, wat als ze over een week weer mailen dat hij toch maar weg moet?

Nee dat geldt alleen voor honden, niet voor katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:11

Brainless schreef:
dees_daan schreef:

Nee dat geldt alleen voor honden, niet voor katten.

Ik zie idd dat het er voor katten niet door gekomen is.
Dan nog vind ik het een slechte zaak dat ze nog niet gechipt is, of door de vorige eigenaren of door diegene waar ze geboren is.