Hond 8 jaar valt voor eerste keer aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:03

Dat is bij de eerste eigenaar van onze kleine rat gebeurt kennelijk, wat ze te pakken kreeg kwam je niet meer in de buurt, ze zou je strot eraf bijten. Ook samen spelen kon niet vanwege dit gedrag. Het gaat hierom een russel/whippet kruising ook niet de gemakkelijkste dus. Door echt consequent heel erg aantrekkelijke dingen te ruilen had ze eigenlijk binnen een maand door dat het geen drama op leven en dood was.

En een jaar later speelde ze al een beetje samen met ons. Nu 6 jaar later kunnen we eigenlijk alles afpakken maar ruilen nog steeds. Voor haar was een stukje vlees of kaas toen een goede ruil, nu gebruiken we een gedroogde kippenpoot of gedroogd kipfilet. Maar we zijn ervaren in heropvoeden dat scheelt misschien.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:23

:oo :wow: :wow: :wow: :wow: *raapt mond van de grond* jeeetje zeg er zitten een hoop mensen hier die .1 nog in de middeleeuwen leven en .2 absoluut niet hond waardig zijn! wat zijn dit voor een adviezen zeg!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:26

Hondenschool Ronald van Kampen in Warffum!!!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:05

cariena1 schreef:
Hondenschool Ronald van Kampen in Warffum!!!

Ziet er goed uit, maar een beetje raar om aan te raden als je niet eens weet waar TS woont. Reclame? :')

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:06

essiesilly schreef:
:oo :wow: :wow: :wow: :wow: *raapt mond van de grond* jeeetje zeg er zitten een hoop mensen hier die .1 nog in de middeleeuwen leven en .2 absoluut niet hond waardig zijn! wat zijn dit voor een adviezen zeg!

Ik denk het, jij zegt het :')

Paperboy

Re: Hond 8 jaar valt voor eerste keer aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:33

En als je je hond nadat je haar van de prooi hebt afgetrokken een speeltje aanbied, bijv. een jachtspeeltje met geur.... Ik denk dat ze zoveel adrenaline heeft dat ze gewoon even de weg kwijt is op zo'n moment, misschien dat ze zich dan even kan afreageren met het speeltje. Wie weet als je iets hebt gevonden wat ze echt geweldig vind ze dat nog wel leuker gaat vinden dan de prooi. Dat speeltje dan alleen houden voor dit soort situaties. Ik weet wel dat mijn vorige teef een Ridgeback soms zo opgewonden kon zijn als ze wild zag (en ik haar aan de lijn had) dat ze uit opwinding in mijn been hapte. Ze was de liefste hond van de wereld en verder nooit maar dan ook nooit happen...Gelukkig kwam het niet veel voor. Ik kan me voorstellen dat het een vervelend probleem is maar absoluut geen reden om je hond af te laten maken, denk ook echt dat het niet opzettelijk naar jullie gericht.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:06

essiesilly schreef:

Nou dan stel ik voor dat jij het even gaat oplossen :Y)

Het is een rangorde probleem. En dit ga je zonder deskundige hulp niet even oplossen.
De kans is groot dat ze zich niet laat verleiden tot een ruil spelletje.
En onbewust hebben jullie het gedrag versterkt. Door de manier van reageren. Dus als de hond nu wat heeft......weet ze dat het " gevecht " met jullie gaat beginnen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:18

ThreeFingers schreef:
essiesilly schreef:

Nou dan stel ik voor dat jij het even gaat oplossen :Y)

Het is een rangorde probleem. En dit ga je zonder deskundige hulp niet even oplossen.
De kans is groot dat ze zich niet laat verleiden tot een ruil spelletje.
En onbewust hebben jullie het gedrag versterkt. Door de manier van reageren. Dus als de hond nu wat heeft......weet ze dat het " gevecht " met jullie gaat beginnen.

De expert weet het helemaal te verklaren zonder überhaupt daar geweest te zijn. En dan ook nog als conclusie rangorde probleem. :+

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:26

Ik ben het eens met die hierboven. Het meest handige is om een filmpje te maken vanaf het moment dat je hond de prooi ziet en hoe hij verder reageert tot aan het einde. Dan pas kun je goed oordelen. Dit soort gedrag kan voorkomen uit angst, hij kan nerveus zijn niet weten wat hij er mee aanmoed maar ik vermoed dat er niet een echt agressief hond is.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:21

@Cyella
Fijn dat je mij een expert vind +:)+
En als je goed gelezen hebt is mijn advies deskundige hulp te zoeken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:03

ThreeFingers schreef:
@Cyella
Fijn dat je mij een expert vind +:)+
En als je goed gelezen hebt is mijn advies deskundige hulp te zoeken.

Hoe kan je dan al als conclusie hebben dat het een rangorde probleem is? Veel wordt op rangorde geschoven terwijl 9/10 er een ander onderliggend probleem is. Verder is er bijna nooit sprake van een rangorde probleem tussen hond en mens omdat de mens sowieso de hond afhankelijk maakt: de hond krijgt zijn eten van de mens bijvoorbeeld. Als jij iedere dag eten van iemand krijgt, zou jij hem/haar dan aanvallen? Of agressief zijn? Nee, tuurlijk niet. Dat is evolutionair gezien gewoon ontzettend dom. En dan nog niet eens te spreken over alle andere primaire en secundaire behoeftes die de mens voor de hond vervult. Soms kan het inderdaad zijn dat er wel sprake is van een rangorde probleem, maar dat zijn énorme uitzonderingen. Vaak omdat de combinatie gewoon ontzettend slecht is(Een dominante, drammerige, nerveuze hond met een onzeker en onervaren baasje bijvoorbeeld). En zoals je al leest heeft dat ook weer onderliggende oorzaken. De conclusie: het is een rangorde probleem kan je nóóit trekken zonder daar überhaupt te zijn geweest! En ookal vertoont de hond dominante kenmerken, betekend het niet meteen dat de hond té dominant is(relatief aan het baasje) en er dus een rangorde probleem ontstaat. Als het zo makkelijk lag... Gevaarlijk om zo'n conclusies zomaar te trekken ;)

Goed dat je zegt dat ze professionele hulp moet zoeken, maar besef dat dominantie niet zo simpel is als 90% van de hondenbaasjes denken. Het is niet: de hond loopt voor je, hij is dominant. De hond bijt zonder waarschuwing naar je: hij is dominant. Nee, misschien heeft de hond nooit goed geleerd om naast te lopen. Misschien heeft het baasje de hond altijd bestraft als hij of zij gromde of agressief deed(Want een hond mag nooit grommen _-:( ) en nu heeft het voor de hond geen zin meer om signalen af te geven: hij gaat meteen over op bijten. Zó krijg je dus 'valse' honden! Niet andersom! Dominantie is wel leuk en aardig, maar het verklaart niks. Dominantie is vrijwel nooit het probleem. Vandaar: een gevaarlijke conclusies!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:31

Ben het gedeeltelijk met je eens. Gedeeltelijk!
Rangorde problemen hoeven in mijn ogen niet perse dominatie problemen te zijn.
Het verhaal zoals TS het omschrijft is dit lang geleden al fout gegaan.
Was deze hond bv in een roedel geweest met andere honden dus zonder mensen, had de "bezitsdrang" er ook ingezeten, alleen door zijn soortgenoten recht gezet.
Ik wil ermee zeggen hadden de baasjes het anders aangepakt was dit probleem niet ontstaan.
En nu is dit een cirkel geworden en laat de hond aangeleerd gedrag zien. Althans zo komt het op mij over.

En de hond heeft ook niet de logica om een goed bedoeld mens niet te bijten. Sommige honden worden zelfs zeer slecht behandeld en ook dan kunnen ze niet nadenken, van goh ik heb het hier slecht laat ik eens ingrijpen...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:07

ThreeFingers schreef:
Ben het gedeeltelijk met je eens. Gedeeltelijk!
Rangorde problemen hoeven in mijn ogen niet perse dominatie problemen te zijn.
Het verhaal zoals TS het omschrijft is dit lang geleden al fout gegaan.
Was deze hond bv in een roedel geweest met andere honden dus zonder mensen, had de "bezitsdrang" er ook ingezeten, alleen door zijn soortgenoten recht gezet.
Ik wil ermee zeggen hadden de baasjes het anders aangepakt was dit probleem niet ontstaan.
En nu is dit een cirkel geworden en laat de hond aangeleerd gedrag zien. Althans zo komt het op mij over.

En de hond heeft ook niet de logica om een goed bedoeld mens niet te bijten. Sommige honden worden zelfs zeer slecht behandeld en ook dan kunnen ze niet nadenken, van goh ik heb het hier slecht laat ik eens ingrijpen...

Daar ben ik het ook gedeeltelijk mee eens. Maar het is duidelijk dat we een andere mening en kijk op zaken hebben. Dat is juist iets goeds, maar dat betekend ook dat we het nooit eens worden hiermee omdat het geen exacte wetenschap is :+

De enige boodschap die ik wilde overbrengen is dat het gevaarlijk is om meteen conclusies te trekken, en dan zeker een rangorde probleem. Mensen interpreteren dat vaak als in: De hond staat boven je: je moet slecht gedrag niet pikken! Als de hond de volgende keer gromt wordt de hond bestraft, met als gevolg dat de hond 'opeens' gaat bijten in het vervolg. Het is goed bedoeld advies, maar het kan vaak juist meer schade aanrichten. Want de meeste dingen zijn relatief makkelijk af te leren, maar 'de vrees' van elke GT is om een afgestompte hond die alle fases overslaat en meteen bijt weer op het rechte pad te krijgen. Dat zijn de moeilijkste gevallen, stuk voor stuk 'verpest' door hun eigenaar die stuk voor stuk dachten met straffen 'dat dominante gedrag' wel de kop in te drukken. Misschien dat ik daarom meteen het omgedraaide reageer, om zoiets te voorkomen. Maar dat kan je vast wel begrijpen. We bedoelen het beide gewoon goed, en daar gaat het om. De TS moet gewoon professionele hulp zoeken, klaar! (:

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:18

TS, wat vervelend dat jullie in deze situatie zitten.
Ik heb zelf geen ervaring met gedragstherapeuten, maar wij hebben destijds met onze hond een paar cursussen gedaan via de hondenschool van Martin Gaus. Hiervan zijn volgens mij meerdere vestigingen in Nederland en als ik het goed heb zijn er ook cursussen/programma's voor honden met gedragsproblemen. Hopelijk vinden jullie snel een oplossing voor dit probleem.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:05

helemaal met cyella eens.
inhakend op threefingers . een hond in een groep met bezitsagressie word niet gecorrigeerd hoor ;) in hondenland word normaal gezien nl NOOIT! iets van een ander afgepakt, wat men heeft mag men houden. het is het idee van de mens om dingen af te willen pakken.

het is zeker lang geleden al fout gegaan daarom vraag ik ook hoe ze toen gereageerd heeft, heeft ze hem bij elk grommetje op z n kop gegeven, voerbak afgepakt, speelgoed afgepakt etc? dan kan je er op wachten dat ze idd een keer het grommen over gaan slaan en meteen gaan snappen/bijten

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:12

essiesilly schreef:
helemaal met cyella eens.
inhakend op threefingers . een hond in een groep met bezitsagressie word niet gecorrigeerd hoor ;) in hondenland word normaal gezien nl NOOIT! iets van een ander afgepakt, wat men heeft mag men houden. het is het idee van de mens om dingen af te willen pakken.

het is zeker lang geleden al fout gegaan daarom vraag ik ook hoe ze toen gereageerd heeft, heeft ze hem bij elk grommetje op z n kop gegeven, voerbak afgepakt, speelgoed afgepakt etc? dan kan je er op wachten dat ze idd een keer het grommen over gaan slaan en meteen gaan snappen/bijten

Ze proberen wel degelijk van elkaar te stelen!
Wat je ook ziet in spelvorm bij honden is dat bv hond A een bal heeft...natuurlijk moet hond B die bal ook hebben :D dan zie je het ook wel eens gebeuren dat hond B op vele mogelijke manieren zal proberen aan de bal te komen, tot zelfs aanbieden van andere speeltjes.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:21

dan mag jij eens door een groep etende honden lopen die dat spelletje snappen... een paar keer stelen van elkaar en je hebt "agressieve" honden. het hoort gewoon niet ;) aanbieden van andere speeltjes is toch niet uit z n bek jatten? dat is ruilen.. daarnaast moet je de kleine signalen zien, spelend iets van elkaar afpakken kan maar eten jatten.. nee..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:35

essiesilly schreef:
dan mag jij eens door een groep etende honden lopen die dat spelletje snappen... een paar keer stelen van elkaar en je hebt "agressieve" honden. het hoort gewoon niet ;) aanbieden van andere speeltjes is toch niet uit z n bek jatten? dat is ruilen.. daarnaast moet je de kleine signalen zien, spelend iets van elkaar afpakken kan maar eten jatten.. nee..

Je moet wel goed lezen wat ik schrijf!!
Er staat nergens wat jij nu schrijft. Ik had een spelvorm voorbeeld.
Maar agressief iets van een ander afpakken gebeurd echt wel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:40

In een stabiele hondengroep gebeurd dat ook niet hoor. De rangordes zijn namelijk duidelijk, dus ze weten wat wel en niet kan bij elkaar.
Honden die fysiek het bot van een ander vastpakken om hem op die manier af te pakken, dat moet ik nog zien gebeuren hoor.
Wel gebeurd het dat ze er bij gaan staan, een keer grommen en de ander hem laat vallen of dus terug aanvalt om z'n bot te verdedigen.

Maar het meeste is mentaal, zelden fysiek.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:42

LadyDaily schreef:
Super bedankt voor jullie reacties. Wij zitten ook met de vraag van doen we iets niet goed in zijn hele leven al of is het echt op dat moment dat we iets niet goed doen.
Een gedragstherapeut is indd een slim. Maar ik weet niet wie goed is en wie niet?

Het is gewoon zo raar het lijkt net of een knop omgezet word in zijn hoofd. Ook word de hond is algeheel minder 'gezellig'. hij wil soms niet eens een eind lopen en spelen ging na het pup zijn er ook al gauw vanaf.
Erg jammer.
Onze hond kan wel los lopen op vreemd gebied, ze blijft dan ook wel mee lopen en snuffelt ondertijd hier en daar wat maar valt dan niks aan.

Ook op onbekend terrein zou ik adviseren deze hond vast te lijnen. Hij zal maar net een woede aanval krijgen en bijv een kind als prooi zien. Nee ik ben van mening dat deze hond niet meer los zou mogen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:46

StalNollie schreef:
Ook op onbekend terrein zou ik adviseren deze hond vast te lijnen. Hij zal maar net een woede aanval krijgen en bijv een kind als prooi zien. Nee ik ben van mening dat deze hond niet meer los zou mogen

Ik ben er niet zo bang voor dat de hond een kind ineens als prooi gaat zien. Wat natuurlijk wel een realistische setting is, is dat de hond een konijn spot, wegschiet, konijn vangt (buiten jullie zicht dus) en er dan een kind (of wie dan ook) toevallig net te dicht in de buurt komt.
Hoe dan ook, de hond is niet gehoorzaam genoeg. En bij deze hond kan dat dus tot problemen leiden. En daarom moet de hond vast.

Jachttraining lijkt mij het meest geschikt voor deze hond. Waarschijnlijk is hij ook zo fel, omdat dit het enige aspect is waar hij zijn jachtdrift kwijt kan.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:51

Sassol schreef:
In een stabiele hondengroep gebeurd dat ook niet hoor. De rangordes zijn namelijk duidelijk, dus ze weten wat wel en niet kan bij elkaar.
Honden die fysiek het bot van een ander vastpakken om hem op die manier af te pakken, dat moet ik nog zien gebeuren hoor.
Wel gebeurd het dat ze er bij gaan staan, een keer grommen en de ander hem laat vallen of dus terug aanvalt om z'n bot te verdedigen.

Maar het meeste is mentaal, zelden fysiek.

Ik heb de eer gehad om in een "sledehonden" roedel mee te kijken. En dat was een bestaand roedel waar toch regelmatig rake klappen werden uitgedeeld. Er was een teef met jongen, jongen van toen ca 9 weken oud. Als er gevoerd werd (stukken vlees) probeerden de andere honden wel degelijk het vlees van de pups af te pakken. Daarop kregen ze echt flinke uitbranders van de moeder.
Veel kabaal gegrom en gegil maar zelden met veel schade.

Sorry TS voor het offtopic gaan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:01

Ik zit in Drenthe met mijn Hondenschool.
Heb je een pb gestuurd zodat je kan langskomen voor een gratis proefles / priveles.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:03

Dat is lief aangeboden Paintlinger!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:59

Ik heb een deel van jullie berichten. En ga straks nog even wat lezen, iig super bedankt voor jullie reacties! Ben er erg blij mee!!
Het klopt inderdaad dat de hond voor de rest echt absoluut NIET agressief is! Het is voor de rest een lieve hond maar wel eigenwijs net als de meeste beagles.
Blaffen kan ze ook goed maar ook dan is mw niet agressief als we haar corrigeren.

en indd kinderen ziet ze niet als prooi net als wat Sassol zegt. Maar zodra ze wel een prooi heeft (egel of iets dergelijks) en er komt een kind of wat dan ook te dicht bij gaat ze eerst bijten grommen enz en als je dan nog dichter bij komt ook echt bijten.
Daarom willen we haar ook gelijk bij haar prooi weg hebben zodat er niemand anders bij komt en gebeten word dan.
De hond loopt thuis ook wel eens los. Maar nu niet meer

Het was ook echt raar om te zien dat ze mij aanviel en 5 min later weer kwispelend naast me loopt en geniet om geaait te worden.

We zijn trouwens toen ze pup was met haar naar puppy cursus geweest. Hier deed ze alles keurig en luisterde super goed.
Maar thuis was ze weer lekker eigenwijs zoals ''hier'' duurt dan super lang of helemaal niet want dan is ze helemaal afgeleid.
Blaffen doet ze ook, ook op puppycursus eerder maar daar werd geen aandacht aan besteedt wat erg jammer was.
Het is wel een super leergierige hond en doet alles voor een koekje, plakje kaas of stukje worst. Zo heb ik haar bijv op 5 jarige leeftijd nog leren rollen in 1/2 dagen.