Hond stopt niet met blaffen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:21

Het happen is vooral uit schrik. De buurvrouw komt regelmatig onverwacht door de achterdeur en dan vliegt hij er naar toe en hapt hij, hij mist wel expres. Zodra de buurvrouw haar stem laat horen is het goed.
Ook als ik binnenkom (1 vd 2 personen die hij vertrouwt) blaft hij, maar hij ziet als snel dat ik het ben en dan is het klaar.
Hij schrikt enorm en rent op de persoon af, daarna gromt en blaft hij erg onzeker en terughoudend.

Maar het gaat in dit geval om het aanslaan bij elk geluid, niet om de reacties wanneer mensen binnenkomen.

Ik denk zeker wel dat hij goed gehoorzaam is, alleen dat hij in dit geval niet luistert door angst of wat het ook mag zijn.

BrankaZ, wat voor correctie zou jij doen?

Een gedragstherapeut hebben we wel eens naar gekeken, ik zal me er eens in verdiepen.

Kabayo

Re: Hond stopt niet met blaffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:26

Luchtoeter (airhorn) van de action , elke keer als hij blaft toeteren. Stopt ie snel genoeg

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:28

Hebben we ook overwegen, maar ik zit regelmatig tot middennacht benenden, en ik denk niet dat de buren dat kunnen waarderen :')
Overigens waakt hij alleen wanneer wij thuis zijn.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:31

@ Kaus: Als ik jouw verhaal zo lees krijg ik het idee dat het happen helemaal niet uit schrik voort komt.

Ik ben zelf niet van de fysieke correcties en ben van mening dat je alleen dingen kan corrigeren waarvan de hond heel duidelijk weet dat het niet mag. In jouw verhaal lees ik nogal wisselende reacties en dat is voor een hond heel onduidelijk. Mogelijk snapt hij niet goed wat hij wel of niet mag. Dus wat dat betreft zou ik dus het blaffen helemaal niet toestaan. Als hij het commando 'stil!' kent, dan dus standaard stil. Wil hij dan toch gaan blaffen dan zijn er remmende commando's zoals 'nee!'.

Maar nogmaals: als jij het idee hebt dat je jouw hond goed hebt getraind en toch dit probleemgedrag vertoont dan zou ik er een gedragstherapeut bij halen om te achterhalen waar dit vandaan komt en hoe je het kan oplossen.

DewieDribbel schreef:
Vind ik ook een goeie BrankaZ! Bel desnoods Ceasar Milan :') ( sorry moest er ineens aan denken)

Cesar Milan beschouw ik niet als gedragstherapeut, maar als selfmade hondentrainer. En dan ook nog eens 1 die oude en achterhaalde methodes toepast. Niet mijn manier, ik zie daar bijna alleen doodse honden die totaal geen vrolijkheid meer vertonen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:32

Ga professionele hulp zoeken!
Happen naar de buurvrouw. ....uit schrik of niet....maakt niet uit...nu is het happen en over 2 maanden zit de jas erbij...
Nogmaals je hebt de hond niet onder controle!

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:39

Kaus schreef:
Als hij aan het blaffen is en ik loop boos naar hem toe gaat hij op zijn rug liggen en kijkt hij me angstig aan. Loop ik weer weg, dan gaat hij weer als een gek te keer.

Loop je gelijk weg of wacht je tot hij echt rustig is (geworden)? Als je op hem toe loopt, gaat hij weliswaar op zijn rug liggen, maar als hij "opgewonden" blijft in zijn hoofd, dan zal hij gelijk weer (door)gaan blaffen als jij weer wegloopt.

Wij hebben een ex-zwerver uit Griekenland en die had er ook een handje van om (voor het raam) te (blijven) blaffen. Ik "stuur" hem weg bij het raam, dan gaat hij ook onderdanig doen (duiken en likken), dan laat ik hem op een plek in de kamer blijven (door voor hem te gaan staan/te blokken) en dan wacht ik net zolang tot ie rustig wordt. Hij gaat dan meestal eerst zitten, dan gapen (om spanning af te laten vloeien) en vervolgens liggen. En dan loop ik pas weg. Kan soms best even duren, maar het werkt goed. Doel is om hem rustig te maken/krijgen in zijn hoofd.

Succes!

P.S. Moet wel zeggen dat wij vanaf het begin AL het blaffen in de kiem hebben gesmoord (hij blafte op alles wat hij hoorde of zag). Het is niet aan hem om ons te "waarschuwen". Wij letten wel op en hij hoeft dus alleen maar op ons te letten...
Laatst bijgewerkt door Devitootje op 13-07-14 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:43

Wat doet die als je gewoon hem negeerd? (Als hij stil is, dan belonen)
Geen blafband met geur nemen. Helpt geen zier, en citronella id gevoelige neus...

Dan beter als laatste optie eentje met schokken. Duurt een 5 tal blaffen en dan hebben ze het wel door. Blaffen ze niet, hebben ze ook geen schock...

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:45

_/-\o_

Duhelo schreef:
Wat doet die als je gewoon hem negeerd? (Als hij stil is, dan belonen)
Geen blafband met geur nemen. Helpt geen zier, en citronella id gevoelige neus...

Dan beter als laatste optie eentje met schokken. Duurt een 5 tal blaffen en dan hebben ze het wel door. Blaffen ze niet, hebben ze ook geen schock...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:49

De wisselende reacties zijn om uit te proberen wat nou echt helpt, en uiteindelijk werkt eigenlijk niks. Nu hebben we de correctie op ssht, klaar of nee zeggen. Stopt hij echt niet dan lopen we er boos naar toe, maar eigenlijk werkt het niet.
Volgens mij snapt hij heel duidelijk wat wel en niet mag, hij doet veel dingen stiekem en zodra wij hem dan door hebben stopt hij direct.
Alleen bij het blaffen kan het hem helemaal niks schelen hoe boos je bent.
Ik ga eens naar een gedragstherapeut kijken en overleggen wat er mogelijk is. Ik denk dat dit wel handig is.

Ik weet dat ik op die momenten de hond niet onder controle heb, dat geef ik toe. Helaas is een hond van 65 cm en 25 kilo niet even onder controle te krijgen als hij op dat moment niet luistert, daarom zoek ik ook een oplossing.

Als we negeren gaat hij gewoon door, steeds heftiger totdat hij moe is. Dan gaat hij hijgend op zijn plaats liggen.

Ik wacht tot hij rustig is, hij blijft daarna ook wel even plat op de grond liggen uithijgen maar bij het kleinstje geluidje gaat hij weer door.
Wij hebben een tafeltje in de woonkamer staan waardoor wegsturen niet makkelijk is, daar draait hij weer om heen. Tafeltje snel verschuiven helpt niet, hij springt er over heen en desnoods door de dingen die er op staan als het te hoog is.

Een blafband ben ik op zich niet op tegen, alleen is dat niet symptoom bestrijding?

Overigens komt het misschien over alsof ik geen oplossingen accepteer, maar ik ben vooral voor mezelf dingen aan het afstrepen die we al geprobeerd hebben of die niet zullen werken.
Ik vind het fijn dat jullie meedenken!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:13

Je hebt drie opties:

-De hond bijt uit territoriumdrift
-De hond bijt uit onzekerheid en daarop volgende overprikkeling.
-De hond bijt uit trauma of een lichamelijk/mentaal iets(Bijvoorbeeld een tumor of pijn ergens)

De laatste komt bijna niet voor, ook omdat hij zo jong al uit Nederland is gekomen.

Ik heb het gevoel dat deze hond niet weet wat hij wel moet doen. Hij komt bij mij wel over als een onzekere hond. Ik denk dat deze hond van nature territoriumdrift heeft, waar niks mis mee is, maar daarmee snel spanning opbouwt(Waar hij duidelijk niet goed mee om kan gaan) waardoor hij maar door blijft blaffen en wanneer het geen hem de spanning oplevert dichterbij komt, hij niet meer 'kan' doorgaan met blaffen en op andere middelen moet overgaan om een bepaalde afstand(en dus minder spanning) te creëren, bijvoorbeeld bijten of opspringen. Waarom denk ik dit? De hond is door middel van correcties duidelijk gemaakt dat dit geen gewenst gedrag is, toch blijft hij het even veel doen. De dwang is er, maar het is voor de hond niet duidelijk wat hij dan wél moet doen, daardoor valt hij weer terug in het oude patroon.

De voorwaarde van een correctie is dat je een alternatief aanbiedt. Ik denk niet dat dit goed genoeg is gebeurd.

Om de hond vatbaar te maken in zo'n situaties heb je dit nodig:

-Afstand/isolatie
-Een onderbreking in focus(zij het een positief signaal, of een correctie)
-Een alternatief

Ik zal het uitleggen:
De hond zal echt niet braaf zijn als hij vlak voor het bezoek/de voordeur/voorruit staat als hij dat achter in de tuin -op afstand- niet kan zijn. Hij moet ten eerste vertrouwen hebben in jou, dat jij het bezoek wel handelt. 'Roedel'leider zijn is een ding, dat betekend dat jij het voor het zeggen hebt. Maar dat betekend niet dat hij al zijn vertrouwen in jou zal leggen. Dat is iets heel anders. Als hij jou vertrouwt, en hij heeft de benodigde afstand, dan is het veel makkelijkere om grip op hem te krijgen.

Het belangrijkste in deze is om te bepalen of hij in zo'n situatie(dus niet rechtstreeks bij het bezoek...) beter reageert op een correctie of een positief signaal. Dat is afhankelijk van hond tot hond. Mijn hond die zou het bezoek wel links laten liggen voor een koekje, maar een andere hond die is veel bevattelijker voor een zware stem. Leer hem in ieder geval een signaal, bijvoorbeeld met je tong klikken, of wat ik gebruikte was 'Kijk'. Maakt niks uit, het moet in ieder geval een woord of duidelijk geluid zijn. Iedere keer als je het signaal geeft(in dit voorbeeld kijk) dan geef je hem een snoepje. Doe het gewoon in huis, gewoon onverwacht. KijK! Snoepje. Dan aai je hem even(je houdt zijn aandacht vast) en geeft nog een snoepje(Er kan nóg iets achteraan komen, dus de hond moet langer dan 1 seconden zijn aandacht vasthouden). Dan aai je hem niet meer tussenin, en ga je de tijd tussen het eerste en tweede snoepje verlengen. Dan zorg je ervoor dat de hond niet alleen moet stoppen met wat hij doet, maar ook oogcontact moet maken. Dit breid je weer uit. Dan ga je het buiten, in de tuin, bij andere honden en uiteindelijk ook bij bezoek oefenen. Kijk moet altijd kijk betekenen, als hij niet meteen reageert ben je te snel van afleiding vooruit gegaan en moet je hém dus meer afleiden(bijvoorbeeld een snoepje in zijn gezichtsveld zwaaien).

Als je denkt dat hij er klaar voor is ga je achter in de tuin staan(of in ieder geval zo ver weg mogelijk). Je vraagt iemand anders of hij of zij rond wilt lopen in huis(het liefste een bekend iemand). Ondertussen speel je een heel leuk spelletje(bijvoorbeeld apporteren) met je hond. Zodra hij afgeleid raakt zeg je 'Kijk!' en beloon je hem als je een tijd zijn aandacht hebt vastgehouden. Dan gooi je meteen de bal weg(alternatief).

Vervolgens bouw je dat op, tot iemand de voordeur open kan doen. Als hij een keer blaft is niet erg, maar hij moet niet bezig blijven. Dan komt het moeilijkste: de deurbel. De makkelijkste aanpak is denk ik om gewoon te proberen: de deurbel gaat, maar er komt niemand binnen. Gewoon steeds uitbreiden tot bezoek normaal binnen kan komen terwijl hij in de tuin is. Als dat mogelijk is, dan betekend dat:
1. Hij vertrouwt je
2. Hij kent een alternatieve gedraging.

Derde probleem is dus de afstand weer terug afbouwen, zoals je dat eerst had gedaan met het vertrouwen en de afleiding. Doe dat gewoon zo casual mogelijk, beetje bij beetje. Geef hem altijd een alternatief. Je zal zien dat als je het in de tuin kan, het veel minder moeite kost om hem af te leiden bij bezoek. Zorg in ieder geval dat hij tijdens de trainingsperiode niet de fout in kan gaan. Wanneer hij dan nog misschien wat wantrouwig is tegenover bezoek kan je misschien vragen of ze een oefeningetje 'Kijk en apporteer'(bijvoorbeeld) met hem willen doen. Zodat hij leert dat het bezoek niet 'vreemd' of 'gevaarlijk' is.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik denk dat dit in de praktijk vrij makkelijk haalbaar is. Je moet gewoon kijken of hij in een benarde situatie beter op een zware stem reageert of op een snoepje. Dit kan je bijvoorbeeld zien als hij losloopt. Als hij weet dat je snoepjes bij je hebt, komt hij dan sneller dan dat je geen snoepjes bij je hebt en een zware stem opzet? Je kan natuurlijk ook in de training een combinatie gebruiken om het effect te versterken(Nee, dit mag niet, maar als je me aankijkt ben je braaf).

Als je weet welk signaal je gebruikt is het een kwestie van afstand, vertrouwen en afleiding oefenen. Als het je eenmaal lukt om het blaffen te doorbreken, weet ik zeker dat je al binnen een paar sessies een hoop vooruitgang gaat boeken! Als het je nadat hij het signaal(kijk bijvoorbeeld) door en door kent nog niet lukt, dan moet je op een andere methode overstappen. Maar bij 90% van de gevallen zal dit prima lukken.

Ik denk dat als dit niet lukt, je beter een GT kan vragen om langs te komen. Die kan de situatie ook beter inschatten.

EDIT: Een hond moet je ook niet in controle houden met kracht of intimidatie, maar door middel van intelligentie ;)
Bewijs: mijn witte herder van 75 centimeter hoog en 35 kilo met allerlei gedragsstoornissen(inmiddels natuurlijk afgeleerd).

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 21:28

Je techniek klinkt goed, en is ook zeker iets om mee verder te gaan. Echter is hier eerst een andere stap voor nodig, überhaupt contact kunnen krijgen wanneer hij zo aanslaat. De enige manier om zijn aandacht te hebben is door of hard te schreeuwen (liever niet) of er boos op af lopen (ook liever niet).
Het commando kijk kent hij heel goed, maar met aanslaan luistert hij helemaal niet meer.
Hoe zou ik dat kunnen aanpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:30

Ik zou idd een goede gedragstherapeut inschakelen, happen vind ik echt not doen naar mensen, zeker niet als hij er zelf op af gaat.
Dit samen met het andere probleem zou ik goed aanpakken voordat het escaleert en echt fout gaat..
Zelf met een trainingsband aan de gang lijkt me niet verstandiger aangezien je echt goed moet timen anders kan je hem daar verder mee verpesten..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:39

Kaus schreef:
Je techniek klinkt goed, en is ook zeker iets om mee verder te gaan. Echter is hier eerst een andere stap voor nodig, überhaupt contact kunnen krijgen wanneer hij zo aanslaat. De enige manier om zijn aandacht te hebben is door of hard te schreeuwen (liever niet) of er boos op af lopen (ook liever niet).
Het commando kijk kent hij heel goed, maar met aanslaan luistert hij helemaal niet meer.
Hoe zou ik dat kunnen aanpakken?

Fijn dat hij al zo'n commando kent! Dat maakt alles natuurlijk een stuk makkelijker (:

De afstand tussen wel of geen contact krijgen is eigenlijk heel makkelijk te overbruggen:
afstand. Hoe dichter de hond bij is, hoe meer hij betrokken wordt en hoe meer hij de neiging heeft om 'te moeten' reageren. Hoe dichter hij dus bij is, hoe minder belangrijk de rest is. Hoe dichter bij, hoe minder snel hij zal reageren op jou of een commando. Dit werkt ook zo met uitvallende honden.

Voordat je dat kan doen heb je dus dit nodig:

1. Een commando wat hij onder alle omstandigheden betrouwbaar kan uitvoeren(Kijk dus)
2. Een ruimte die zo ver mogelijk van de bron af is
3. Een spel wat hij leuk vindt
4. Iemand die voor afleiding wilt spelen
5. Heel veel snoepjes ;)

Speel met hem in de ruimte, maak hem fel op jou en die ruimte. Hierdoor zal zijn aandacht bij jóu liggen. Laat iemand door het huis lopen die hij kent. Vanwege zijn waaksheid zal hij misschien een oortje draaien of zelf misschien omkijken. "Kijk!" en geef hem 1 snoepje als hij reageert. Houdt zijn aandacht vast en geef hem nog eentje. Ga dan meteen met energie en een beetje fanatiek verder met het spel. Zijn aandacht was bij de afleiding, wat niet erg is omdat hij vatbaar was en niet blafte.

Bouw dat gewoon verder uit. Ik denk dat als hij dat dus kan, dat het steeds kleine stapjes zijn die ervoor zorgen dat je heel snel binnen een paar sessies van 20 minuten bezoek normaal kan ontvangen ;)

Hiermee geef je de hond dus:
Iets waar hij zijn aandacht op moet vestigen(Jij bent belangrijk, hij dus vattelijk), een onderbreking en vervolgens een alternatief. Dat is precies wat je nodig hebt om hem uit deze sleur te krijgen ;)

Je hond is niet vals oid, hij heeft gewoon duidelijkheid en een alternatief nodig. Succes!

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:55

Klinkt een beetje als mijn hond dit, kwa blaffen en hem niet uit die opgefokte modus krijgen. Als alternatief gaan wij met hem spelen, he ligt er dan aan welke hon of wat er langs liep om hem het te laten 'vergeten'. En anders als het er een is die hem niet zint of bijvoorbeeld terug blaft is werkt het niet of het werkt even, hoelang je hem ook het zicht en geluid weg houd hij moet altijd nog even terug rennen en een laatste blafje geven of dat nou 2 min of 30 min is. Ook hier alles al geprobeerd.

Verder is het een schat van een hond, alleen ook onzeker en angstig naar vreemden tot dat hij buiten LOS loopt dan is alle angst en onzekerheid helemaal verdwenen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:12

Ik zou het blaffen vergeten en me vooral richten op oefeningen die impulscontrole trainen. En verder je hond leren om te ontspannen eventueel kan dat zelfs op commando.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 17:45

We zijn nu hard aan het oefenen met het niet blaffen.
Met z'n tweeen lukt het redelijk. De een hiudt de hond in bedwang, de ander doet de deur open. Daarna mag de hond rustig snuffelen en dan is het ook klaar voor hem.

Helaas lukt het wanneer we alleen zijn niet. Dan gaat de hond als een gek tekeer en kun je hem dus ook niet in bedwang houden omdat je de deur open moet doen.
Ook bij plotselinge geluiden ontploft hij zo ongeveer. Hij blaft dan zo ongelooflijk overstuur en opgefokt dat je zou zeggen dat hij nog eens een hartaanval krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:53

Zijn jullie nog van plan om er een gedragstherapeut bij te halen?
Dat je er iemand bij moet hebben om hem in bedwang te houden is niet gezond natuurlijk.. (Bedoel het niet verkeerd, maar hij loopt dus compleet door/over jullie heen als je de deur niet open kan doen zonder dat iemand de hond in bedwang moet houden)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 17:55

Ik bedoel niet in bedwang op een manier van vasthouden en tegenhouden. Meer op een manier van aandacht vasthouden en zorgen dat hij gefocust is op mij en niet op de deur en het gepraat in de gang.

Ik wil er wel graag een gedragstherapeut bij, mijn moeder is daar wat minder enthousiast over, masr ik zal het idee nogmaals voorleggen als het niet verbetert.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 14:50

Lijkt er op dat we een oplossing hebben gevonden.
We zijn steeds met de buurvrouw aan het oefenen en dat gaat goed. Als de deurbel gaat is hij stil en ligt hij, enigszins gespannen, te wachten. Maar zodra hij de vreemde ook daadwerkelijk ziet gaat hij alsnog als een gek te keer.
Maar we zien gelukkig sinds dit topic steeds meer verbeteringen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:41

Toch vind ik het jammer te lezen wat je gedaan hebt aan correcties... In de zij porren op zijn zij leggen bek dicht knijpen sssst zeggen (teveel naar een bepaald programma gekeken en de woorden " do not! Try this without consulting an proffessional" niet begrepen)
Ik en een aantal anderen hebben ook in je vorige topic al heel duidelijk gezegd dat je heel voorzichtig moet gaan zijn met je hond omdat deze heel onzeker is, hoe meer je hem straft hoe moeilijker het word.. Hij vertrouwd je niet, heeft stress en wat gebeurd er hij gaat bijten.. De rot hond!.. Nee dus ;) alleen is helaas het baasje niet bereid genoeg zich te verdiepen in het gedrag wat de hond al sinds dat hij bij jou is laat zien..
Bovenstaande van cyella is heel interessant en asjeblieft neem het zeer serieus anders zie ik deze hond over een jaar op herplaats sites staan..
Ik hoop dat de vruchten zich afwerpen op de manier hoe je nu bezig bent en er niet iets anders negatiefs voor in de plaats komt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:02

Fijn dat er verbetering in is gekomen!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 17:12

Jammer dat je het niet goed vindt, essiesilly.
Ik probeer de Cesar manier niet op mijn hond, dat past niet bij hem. Het porren is om hem uit zijn concentratie te halen. Dit is, lijkt mij, een vrij algemene manier. Even laten schrikken waardoor hij op mij let.
Bek dicht houden is om te voorkomen dat hij blaft, werkte niet nee. Maar na een tijdje wordt je behoorlijk hopeloos.
Ik heb me absoluut in gelezen en zou alsnog graag naar een gedragstherapeut gaan, maar mijn moeder wil dit niet. Uiteindelijk beslist zijn natuurlijk.

We zijn absoluut nooit van plan de hond weg te doen. Ik vind dat jij er vrij negatief tegen aan kijkt, volgens mij doen wij ons best toch? Het is een super lieve hond met een duidelijke gebruiksaanwijzing waar soms lastig mee om te gaan is.

De manier van Cyella is de manier die wij gebruiken. Zolang we streng zijn concentratie vast houden gromt hij alleen. Hij blijft liggen zonder dat wij hem aan hoeven te raken en rent dus niet meer op mensen af.
De angst voor vreemden is groot en deels voorbij. Hij laat zich niet zomaar aaien maar accepteert ze wel en zoekt ook contact.
Ik zie vooral verbetering met af en toe een hapering en wat moeilijk heden.
Maar over het algemeen gaat het super fijn.

Overigens vertrouwt de hond mij zeker wel en zoekt mij ook graag op. Hij heeft bevestiging nodig die hij niet in alle situaties mag krijgen en wordt dan onzeker. Op dat soort momenten trekt hij aandacht op een negatieve manier (grommen en blaffen). Dat is naar mijn idee gedrag dat niet bevestigd maar gecorrigeerd moet worden. Wat we toen fout deden was dat we hem niks anders lieten doen.
Hij mocht niet blaffen, maar wat wel?
Nu hebben we daar dus groot en deels de oplossing voor, naar ons kijken en blijven liggen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:38

Kaus schreef:
Jammer dat je het niet goed vindt, essiesilly.
Ik probeer de Cesar manier niet op mijn hond, dat past niet bij hem. Het porren is om hem uit zijn concentratie te halen. Dit is, lijkt mij, een vrij algemene manier. Even laten schrikken waardoor hij op mij let.
Bek dicht houden is om te voorkomen dat hij blaft, werkte niet nee. Maar na een tijdje wordt je behoorlijk hopeloos.
Ik heb me absoluut in gelezen en zou alsnog graag naar een gedragstherapeut gaan, maar mijn moeder wil dit niet. Uiteindelijk beslist zijn natuurlijk.

We zijn absoluut nooit van plan de hond weg te doen. Ik vind dat jij er vrij negatief tegen aan kijkt, volgens mij doen wij ons best toch? Het is een super lieve hond met een duidelijke gebruiksaanwijzing waar soms lastig mee om te gaan is.

De manier van Cyella is de manier die wij gebruiken. Zolang we streng zijn concentratie vast houden gromt hij alleen. Hij blijft liggen zonder dat wij hem aan hoeven te raken en rent dus niet meer op mensen af.
De angst voor vreemden is groot en deels voorbij. Hij laat zich niet zomaar aaien maar accepteert ze wel en zoekt ook contact.
Ik zie vooral verbetering met af en toe een hapering en wat moeilijk heden.
Maar over het algemeen gaat het super fijn.

Overigens vertrouwt de hond mij zeker wel en zoekt mij ook graag op. Hij heeft bevestiging nodig die hij niet in alle situaties mag krijgen en wordt dan onzeker. Op dat soort momenten trekt hij aandacht op een negatieve manier (grommen en blaffen). Dat is naar mijn idee gedrag dat niet bevestigd maar gecorrigeerd moet worden. Wat we toen fout deden was dat we hem niks anders lieten doen.
Hij mocht niet blaffen, maar wat wel?
Nu hebben we daar dus groot en deels de oplossing voor, naar ons kijken en blijven liggen.

Fijn om te lezen dat hij langzaam wat uit zijn 'grommen en blaffen' schulpje kruipt! Het is een kwestie van aanhouden en een kwestie van tijd, jullie zijn in ieder geval op de goede weg!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:43

Ik sluit even aan bij Cyella.
Kun je het niet oefenen door te proberen de situatie vóór te zijn? Zal even uitleggen waarom ik dat zeg.

Wij hebben een hond, die heel beschermend, maar ook best onzeker is. Toen wij hem kregen was hij 3 en was enorm gewend om katten weg te jagen (hij woonde op een boerderij en daar kon dat weinig kwaad, maar ik hou er niet zo van als hij dwars door de vijver van de buren een kat achterna zit en dan dus nergens en nergens meer naar luistert. IN het begin probeerde ik dit 'gewoon ' te corrigeren door het te corrigeren. Dus telkens als hij gromde of uitviel naar een kat, terughalen, bestraffen en belonen als hij dan rustiger (zou) deed. Alleen, dit ging van kwaad tot erger. Hij werd steeds feller op katten. Uiteindelijk begreep ik dat het probleem meer was dat hij er van overtuigd is, dat IK een hekel heb aan katten (en dat onderstreepte ik eigenlijk door telkens overstuur te raken als hij een kat wegjoeg) en dat hij VOOR MIJ die katten dus weg wil hebben. Hij doet het niet voor zichzelf of uit agressie, hij doet het puur voor mij.

Ik ben toen begonnen met telkens als ik zelf een kat in het vizier kreeg (er lopen er nogal wat) de hond te belonen, een brokje te geven en vooral even lekker te knuffelen en te belonen. Dus in feite vóór dat hij het agressieve gedrag vertoonde. In het begin liep ik dan wel liever nog even een andere kant op, want anders kwam ik alsnog in de problemen. Na een tijdje begon hij te begrijpen: poes = leuk en vooral baas vindt poes leuk. Blijkbaar is dat voor hem voldoende en het is vanaf dat moment steeds beter gegaan. Hij wordt nog steeds weleens ongemakkelijk van een poes (dan zie ik aan z'n hoofd dat hij niet zeker meer weet of ik nu wil dat hij 'm wegjaagt of dat ik nu wil dat hij 'm NIET wegjaagt). Maar als ik dan iets zeg van 'ja, oooooh, wat een leuke poes en wat ben jij braaaafff' (of zo) dan krijgt hij weer een hoofd van 'oh ja' en negeert hij het beest volkomen. Hij kan nu vlak langs een poes lopen aan een losse riem en valt er niet meer naar uit.

Misschien kun jij ook zoiets toepassen? Gezien het feit dat jouw hond ook nogal onzeker is en bestraffen dus echt niet helpt. Het zou wel een noodzaak zijn dat jouw hond er ook op kan vertrouwen dat jij de situatie rond bezoek kunt handelen, m.a.w. dat hij ook weet dat hij het aan jou kan overlaten.

Misschien kun je gebeld worden door je bezoek (telefoon dus, niet deurbel) en dat je het dan samen met je hond gaat ophalen (hij achter jou natuurlijk), visite ophalen (buiten), enthousiast doen en begroeten, samen aanbellen en pas dan je positie achter de voordeur innemen en je bezoek nog eens begroeten (moet je wel kennissen hebben die aan zoiets willen meedoen haha).

Snap je wat ik hiermee bedoel? Als je hond er van overtuigd is dat bezoek misse boel is en hij doet wat hij doet voor JOU, dan zal bestraffen in deze alleen maar averechts werken (net zoals bij mijn hond) omdat hij in de war raakt door juist alle commotie rond bezoek.

Oh ja (edit) en natuurlijk niet vergeten om buiten dan juist positief gedrag bij de hond aan te moedigen. Dus eerst oefenen met mensen die hij kent en vertrouwt. Ik weet niet of hij graag speelt, maar het zou het mooist zijn als ze als begroeting dan iets doen (een balletje weggooien of misschien een brokje geven) wat hij leuk vindt, waar hij gevoelig voor is.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:54

HannahFrouk schreef:
Ik sluit even aan bij Cyella.
Kun je het niet oefenen door te proberen de situatie vóór te zijn? Zal even uitleggen waarom ik dat zeg.

Wij hebben een hond, die heel beschermend, maar ook best onzeker is. Toen wij hem kregen was hij 3 en was enorm gewend om katten weg te jagen (hij woonde op een boerderij en daar kon dat weinig kwaad, maar ik hou er niet zo van als hij dwars door de vijver van de buren een kat achterna zit en dan dus nergens en nergens meer naar luistert. IN het begin probeerde ik dit 'gewoon ' te corrigeren door het te corrigeren. Dus telkens als hij gromde of uitviel naar een kat, terughalen, bestraffen en belonen als hij dan rustiger (zou) deed. Alleen, dit ging van kwaad tot erger. Hij werd steeds feller op katten. Uiteindelijk begreep ik dat het probleem meer was dat hij er van overtuigd is, dat IK een hekel heb aan katten (en dat onderstreepte ik eigenlijk door telkens overstuur te raken als hij een kat wegjoeg) en dat hij VOOR MIJ die katten dus weg wil hebben. Hij doet het niet voor zichzelf of uit agressie, hij doet het puur voor mij.

Ik ben toen begonnen met telkens als ik zelf een kat in het vizier kreeg (er lopen er nogal wat) de hond te belonen, een brokje te geven en vooral even lekker te knuffelen en te belonen. Dus in feite vóór dat hij het agressieve gedrag vertoonde. In het begin liep ik dan wel liever nog even een andere kant op, want anders kwam ik alsnog in de problemen. Na een tijdje begon hij te begrijpen: poes = leuk en vooral baas vindt poes leuk. Blijkbaar is dat voor hem voldoende en het is vanaf dat moment steeds beter gegaan. Hij wordt nog steeds weleens ongemakkelijk van een poes (dan zie ik aan z'n hoofd dat hij niet zeker meer weet of ik nu wil dat hij 'm wegjaagt of dat ik nu wil dat hij 'm NIET wegjaagt). Maar als ik dan iets zeg van 'ja, oooooh, wat een leuke poes en wat ben jij braaaafff' (of zo) dan krijgt hij weer een hoofd van 'oh ja' en negeert hij het beest volkomen. Hij kan nu vlak langs een poes lopen aan een losse riem en valt er niet meer naar uit.

Misschien kun jij ook zoiets toepassen? Gezien het feit dat jouw hond ook nogal onzeker is en bestraffen dus echt niet helpt. Het zou wel een noodzaak zijn dat jouw hond er ook op kan vertrouwen dat jij de situatie rond bezoek kunt handelen, m.a.w. dat hij ook weet dat hij het aan jou kan overlaten.

Misschien kun je gebeld worden door je bezoek (telefoon dus, niet deurbel) en dat je het dan samen met je hond gaat ophalen (hij achter jou natuurlijk), visite ophalen (buiten), enthousiast doen en begroeten, samen aanbellen en pas dan je positie achter de voordeur innemen en je bezoek nog eens begroeten (moet je wel kennissen hebben die aan zoiets willen meedoen haha).

Snap je wat ik hiermee bedoel? Als je hond er van overtuigd is dat bezoek misse boel is en hij doet wat hij doet voor JOU, dan zal bestraffen in deze alleen maar averechts werken (net zoals bij mijn hond) omdat hij in de war raakt door juist alle commotie rond bezoek.

Oh ja (edit) en natuurlijk niet vergeten om buiten dan juist positief gedrag bij de hond aan te moedigen. Dus eerst oefenen met mensen die hij kent en vertrouwt. Ik weet niet of hij graag speelt, maar het zou het mooist zijn als ze als begroeting dan iets doen (een balletje weggooien of misschien een brokje geven) wat hij leuk vindt, waar hij gevoelig voor is.

Is goed uitgelegd! Dat is ook precies te reden waarom ik nóóit voor corrigeren ben(Alhoewel het in sommige gevallen geen kwaad kan, maar het is niet aan mij besteed). Je kan er vaak juist meer kwaad mee doen, dan goed. Terwijl als je er wat voertjes, tijd en positiviteit in stopt, het vaak voor altijd opgelost is. Omdat je het onderliggende probleem aanpakt. Staan ook een paar bruikbare tips in!

Sinds dat CM op TV komt, valt me op dat meer mensen hun honden anders zijn gaan behandelen. Alsof het maar een slap aanhangsel is waar geen respect voor wordt opgebracht: hij moet maar luisteren en braaf zijn! Is niet dé manier om met honden om te gaan imo...