Waarom willen ze geen papa en mama worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:11

karuna schreef:
Hok is toch echt te klein en ze lijken geen daglicht te hebben. Mogelijk ook te droog, stoffig als ze geen frisse lucht hebben. een schuur/garage zonder ramen waar veel loop is is al snel te stoffig. De grote voliere met parkieten is wel ok, kunnen ze daar niet bij in. En drie vinken is een ongelukkig aantal, tenzij het twee popjes en een man is maar dan nog niet heel fijn. Het zijn fanatieke territoriumgerdedigers.

Vinken moeten kunnen vliegen, meer dus dan van stok naar stok hupsen. En zelfs dat kunnen ze niet bij je omdat er nagenoeg geen stokken inzitten. Helaas houden veel mensen ze in een minihokje waardoor ze zowiezo vaak niet heel oud worden.

Wat hebben vinken nodig, een geschikte partner, vliegruimte, frisse lucht en daglicht, nestruimte, bij voorkeur een "gevangenisje" waar een sisal nestje ingelegd wordt, geschikt nestmateriaal waarmee ze fijn kunnen bouwen. Goed zaad voor vinkachtigen of volierevogels, een vitamineblok/jodiumblok (bij voorkeur een witte), fijn grit, een badgelegenheid en groenvoer en fruit.

In jullie situatie zou ik de ene losse vink overdoen naar een ander en de vinkjes samenvoegen met de grasparkieten. Voor beide vogelsoorten de geschikte nestruimte aanbieden en het eens aankijken hoe het gaat.

Misschien een harde post maar zoals de vinkjes erbij zitten daar word ik verdrietig van, geen diervriendelijke manier

Ze hebben dag licht, de deur staat dag en nacht los en we hebben er een speciale lamp in wat dag en nacht ritme bepaald. Mijn vader heeft dit alles gemaakt samen met een fokker, dus daar heb ik vrij weinig van te zeggen.

Moet er in het tralie hokje nog een nestje?

Te klein is het niet, we hebben dit alles laten maken met een fokker, die heeft de afmetingen gedaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:09

Dat het met een fokker gedaan is wil niet zeggen dat het goed is helaas. Een deur open geeft waarschijnlijk niet voldoende frisse lucht, je moet dan doorstroming hebben om de verse lucht overal te krijgen kun je krijgen door een tweede frisse lucht toevoer zonder tocht. En met een lamp dag en nachtritme maken weegt niet op tegen de natuurlijke situatie. Daarin wordt het langer en korter licht en heb je seizoenen met temperatuur. Is de lamp trouwens een speciale daglichtlamp met voldoende lux (lichteenheid)?

En veel kwekers werken met die minihokjes omdat ze dan meer paren per ruimte kwijt kunnen en meer geld kunnen verdienen. Niet vanwege dierenwelzijn helaas. Alleen die kweekparen zitten daar normaal alleen in tijdens kweekperiodes en de jongen hebben voor ze weg kunnen en volledig zelfstandig zijn een vrije vluchtvoliere. tenminste bij een verantwoordelijke goede kweker. En per paartje moet je hooguit 3 nesten per jaar hebben. Ook zij hebben rust tussendoor nodig wil je je koppeltje niet binnen korte tijd kwijt raken door uitputting.

Misschien niet wat jullie willen horen maar helaas wel een van de redenen waarom het paartje niet tot gezonde nesten komt.

Wat betreft het nestje, met gevangenisjes bedoel ik de houten vierkante hokjes met aan 3 kanten tralies. Als je die in hun leefruimte hangt en nestmateriaal aanbied bouwen ze daarin een mooi nestje met een ingang. Het mannetje kan daar fijn druk mee bezig zijn.

Als jullie niets aan de situatie willen of kunnen doen kwa ruimte, biedt de vogels dan in ieder geval meerdere stokjes aan waartussen ze kunnen bewegen. Als ik de foto zo zie hebben ze alleen links een zitruimte en rechts helemaal niets.

Waarom zitten ze niet bij de grasparkieten erbij en waarom houden jullie die ene losse vink nog aan? Is deze niet beter af bij iemand anders en een soortgenoot?

ThreeFingers

Re: Waarom willen ze geen papa en mama worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:25

Karuna@

Hoe verklaar je dan dat ik wel succesvol gekweekt heb?

In een vogelkooi gewoon op mijn slaapkamer?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:27

Een andere kooi, slaapkamer met een raam en daardoor een natuurlijk ritme (ik neem tenminste aan dat je niet continue de gordijnen dicht had) frisse lucht, niet stoffig en druk vanwege andere vogels en waarschijnlijk een goed bij elkaar passend koppel. Totaal andere omstandigheden en een dosis geluk.

En hoe groot was je vogelkooi, daarin zit ook verschil. Vergelijk het houden van deze vogels in een kleine kooi als een paard dat nooit een grotere ruimte dan een longeercirkel heeft. Ze overleven het wel maar of ze gelukkig zijn is een ander verhaal.

En ts heeft een koppel beige/isabel vinken, dat is toch een lastiger kleur om te kweken ivm kwetsbaarheid ervan dan de wildkleur. Wildkleuren zijn toch sterker en het groot krijgen van een nest is daarin vaak gemakkelijker.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:36

Aha oke ik had meerdere in 1 kooi crème kleurig en witte. Ik denk inderdaad dat het geluk was. Wel deed ik goed voeren en de kooi gezellig houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:38

ThreeFingers schreef:
Karuna@

Hoe verklaar je dan dat ik wel succesvol gekweekt heb?

In een vogelkooi gewoon op mijn slaapkamer?

Niet iedere vogel heeft dezelfde eisen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:06

Gaan vogels wel broeden als er andere vogels bij in zitten?

Volgens experts op vogel forums zeggen dat dit hok geen probleem is

Er moeten inderdaad nog stokken in de kooi gemaakt worden.

Mijn vriendin heeft precies het zelfde en zij krijgt wel jongen.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:10

Wij hebben drie koppels vinkjes in de volière zitten, met drie nestkastjes maar ze worden gebruikt om in te slapen. Wel iedere keer onbevruchte eitjes. Is maar beter ook dat ze geen jongen krijgen.

Maar kan het zijn dat ze niet genoeg rust krijgen of dat er 1 niet vruchtbaar is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:14

Het koppel moet elkaar liggen kwa genen en karakter. Als dit koppel op de een of andere manier niet goed bij elkaar past zal het ook met andere vogels niet gaan werken. Voordeel alleen van meer vogels bij elkaar houden is dat ze hun partner zelf kunnen kiezen. Bij verplicht bij elkaar zetten is het te vergelijken met uithuwelijken. Vrije keuze is ook voor de mens een fijnere situatie.

Eerst zal de leefomstandigheid goed moeten zijn (zitstokken hadden erin gemoeten voor de vogels kwamen bijvoorbeeld) als het dan nog niet wil is dit geen geschikt kweekkoppel. Een van de twee kan onvruchtbaar zijn, of nog te jong, of de bevruchting is niet optimaal omdat een van de twee niet de goede houding aanneemt. Of er is gewoon geen reden voor. Ook ik heb wel koppels gehad waarbij het niet lukte de jongen groot te krijgen. Ze hadden elkaar zelf gekozen alleen lukte het niet. bij hun heb ik dus de eitjes steeds weggehaald en eens per jaar nepeitjes neergelegd zodat ze toch even konden broeden ook al kwam er niets uit. De oorzaak dus nooit gevonden maar voor mij geen probleem, dan maar geen nakomelingen voor hun.

En rust is voor een nest erg belangrijk, is er teveel drukte of worden ze te vaak gestoord zal het broeden en opvoeden ook niet goed gaan. Het komt trouwens wel vaker voor dat ze pas bij het tweede of derde gelegde ei gaan broeden. Ook dat is per vogel verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:32

Ik weet ook niet precies hoe er voor ze gezorgd is de afgelopen tijd.

Mijn vader wilde vogels in de tuin, een grote voliere zoals je op de foto's kan zien.
Mijn vader deed alles, maar ik had het idee dat hij de parkieten leuker vond dan de zebravinken...

Gisteren ging ik kijken, maar het ei voer was oud, ze hadden geen water badje (vindt hij onzin)
Oud nestje enz..
Nu ben ik elke dag het waterbadje aan het verversen en zorgen dat het eten tip top in orde is.
Er zit inderdaad maar 1 stok in de kooi, daar moet ik mijn vader nog op hameren dat hij er 1 extra in moet maken. De kooi is ook in gericht voor een parkiet, zoals je op de foto ziet zit er een grote broedhok in.

Maar als ik de vogels bij de parkieten(7) in doe en ik hang nesten in de kooi dan zullen ze wel jongen krijgen? Of is de kans groter? Ik kan dit overleggen maar er bestaat een kans dat hij dit niet goed vindt.

Ik heb trouwens de pop gewisseld met een bonte pop.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-14 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:48

Heb je je oude kooi van 150 bij 100 nog? Dat zou een mooie maat zijn, vinkjes desnoods op je slaapkamer zetten en dan heb je er weer zicht en controle over. En is het nog gezelliger voor de vogeltjes ook. Hoe oud is je popje dat je er nu bij hebt. Zij moet goed volwassen zijn voor ze mogen kweken.

Hoe warm is het in de ruimte waar ze nu zitten met warm weer?

Goed voer, vers eivoer en schoon water zijn zo belangrijk nog belangrijker dan het verblijf. Hoe groot is de plek waar de parkieten nu zitten zowel binnen als buiten? Stok kun je ook zelf doen, een roe (vitrage) ophangbeugeltje kopen en daar een stok inzetten aan de achterkant. Of een vastklikbare stok aan de tralies zetten.

Maar beter nog, haal je oude grote kooi van zolder en zet de vinkjes daarin nadat je de kooi leuk hebt ingericht met stokken, takjes, een goed nestje, vers materiaal en een badje.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:50

Zo op het eerste gezicht zie ik erg weinig groen! In de kleine kooien al helemaal niet, de voliere buiten kan ik niet goed zien.

Wij hebben zelf een hele grote voliere gehad op een zolderkamer, ca. 4 bij 2 meter, en hoog vanaf de grond tot het plafond, waarin we ook gewoon kunstbomen hadden staan en heel veel verstop- en rustplaatsen, zitstokken, nestbakjes, badjes, trosjes gerst etc. Daar werd erg veel gebruik van gemaakt en er werd ook regelmatig voor jongen gezorgd.

We hadden allerlei soorten tropische vogels in paartjes, en zo uitgekozen dat ze allemaal bij elkaar konden, dus geen soorten die elkaar niet verdragen.

Dus misschien gaan de parkieten en zebravinken niet goed samen en is er te weinig schuilmogelijkheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:52

karuna schreef:
Heb je je oude kooi van 150 bij 100 nog? Dat zou een mooie maat zijn, vinkjes desnoods op je slaapkamer zetten en dan heb je er weer zicht en controle over. En is het nog gezelliger voor de vogeltjes ook. Hoe oud is je popje dat je er nu bij hebt. Zij moet goed volwassen zijn voor ze mogen kweken.

Hoe warm is het in de ruimte waar ze nu zitten met warm weer?

Goed voer, vers eivoer en schoon water zijn zo belangrijk nog belangrijker dan het verblijf. Hoe groot is de plek waar de parkieten nu zitten zowel binnen als buiten? Stok kun je ook zelf doen, een roe (vitrage) ophangbeugeltje kopen en daar een stok inzetten aan de achterkant. Of een vastklikbare stok aan de tralies zetten.

Maar beter nog, haal je oude grote kooi van zolder en zet de vinkjes daarin nadat je de kooi leuk hebt ingericht met stokken, takjes, een goed nestje, vers materiaal en een badje.

Dat is dus ook het hele probleem, mijn ouders willen dat niet, en in mijn kamer vinden ze vies.
Ze vinden de kooien te groot voor in huis en de kooi in de schuur neer zetten vinden ze onzin omdat we kooien hebben..

Het is niet echt warm, de vogels zitten ook binnen als het buiten warm wordt.
Het is wat benauwder dan in huis.

Ik heb mijn post wat aangepast, omdat het een beetje off topic ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:53

simodi schreef:
Zo op het eerste gezicht zie ik erg weinig groen! In de kleine kooien al helemaal niet, de voliere buiten kan ik niet goed zien.

Wij hebben zelf een hele grote voliere gehad op een zolderkamer, ca. 4 bij 2 meter, en hoog vanaf de grond tot het plafond, waarin we ook gewoon kunstbomen hadden staan en heel veel verstop- en rustplaatsen, zitstokken, nestbakjes, badjes, trosjes gerst etc. Daar werd erg veel gebruik van gemaakt en er werd ook regelmatig voor jongen gezorgd.

We hadden allerlei soorten tropische vogels in paartjes, en zo uitgekozen dat ze allemaal bij elkaar konden, dus geen soorten die elkaar niet verdragen.

Dus misschien gaan de parkieten en zebravinken niet goed samen en is er te weinig schuilmogelijkheid?

Hoe kan ik in de zebravink kooi meer groen maken?

-

Aan de omtrek van de huisvesting kan ik vrijweinig veranderen helaas. Ik vindt het zelf ook jammer.
Dus daar liever geen kritiek meer op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-14 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:06

Geen tips over het kweken van vogels oid. Wel dat het voor een vogel fijner is om op natuurlijke stokjes te zitten, dus van bijvoorbeeld van een een wilg. Ik heb me laten vertellen dat plastic stokjes niet meeveren wanneer een vogel erop land, en een natuurlijke houten stokje wel. Uiteindelijk kan het ook effect hebben op het voortplanting stelsel van een vogel of iets dergelijks (maar dat weet ik ook niet helemaal precies).
En door de variabele diktes komen de vogelpoten ten goede, omdat ze zo niet steeds in dezelfde stand komen te staan. Daarnaast heeft het vochtigheidsgehalte in natuurzitstokken een gunstige uitwerking op de conditie van de vogelpoten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:09

Wilgentakken of fruithout takken, een druiventak afplukken en erin hangen als een zitstok. Daar hebben ze goed schik van, zitten er graag op en plukken het groen op.

Balen dat je ouders dat niet willen, in de schuur is zelfs nog een betere plaats in de grote kooi dan in dit kleine saaie ding op een donkere plaats zonder natuurlijk daglicht en frisse lucht. Benauwd is niet goed voor vogels, daardoor kunnen ze luchtwegproblemen krijgen zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:13

karuna schreef:
Wilgentakken of fruithout takken, een druiventak afplukken en erin hangen als een zitstok. Daar hebben ze goed schik van, zitten er graag op en plukken het groen op.

Balen dat je ouders dat niet willen, in de schuur is zelfs nog een betere plaats in de grote kooi dan in dit kleine saaie ding op een donkere plaats zonder natuurlijk daglicht en frisse lucht. Benauwd is niet goed voor vogels, daardoor kunnen ze luchtwegproblemen krijgen zelfs.

Maar ik kan hem natuurlijk wel opleuken met stokken enz.
Maar ze kunnen nog behoorlijk vliegen hoor in deze kooi.
Hij is ongeveer 1 meter bij 70 cm en 50 cm ongeveer.

Kan ik misschien nog iets van ventilatie in doen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:19

Wij hadden kunstplanten omdat je die ook schoon kunt houden en je zeker weet dat er geen ongedierte ed in zit. Gewoon van de intratuin.
Van die gersttakken die je in bosjes kunt ophangen aan de tralies kun je in dierenwinkels kopen.

Verder hadden we van die metalen hangmandjes waar je losse zachte nestjes in kunt doen, die werden ook veel gebruikt.
Ik zal even kijken of ik linkjes kan vinden ... ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:21

Ik heb geen verstand van vinkjes (heb zelf valkparkieten), maar het koppel dat hier op eitjes zit, krijgt ook extra mineralengrit en sepia voor de ontwikkeling van de eitjes en het kalkgehalte van de eitjes en de moeder. Daarnaast voldoende eivoer, vochthuishouding in de gaten houden, rust en regelmaat rond de kooi en een fijn nestje zal ook al veel helpen. Ze krijgen hier ook extra trosgierst (rode trosgierst) omdat het vrouwtje veel energie in het broeden steekt. Ik ben er in ieder geval de afgelopen weken al achter gekomen dat het een heel management is :+

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:21

simodi schreef:
Wij hadden kunstplanten omdat je die ook schoon kunt houden en je zeker weet dat er geen ongedierte ed in zit. Gewoon van de intratuin.
Van die gersttakken die je in bosjes kunt ophangen aan de tralies kun je in dierenwinkels kopen.

Verder hadden we van die metalen hangmandjes waar je losse zachte nestjes in kunt doen, die werden ook veel gebruikt.

http://www.petsplace.nl/vogel/broedarti ... 9cm~722165

http://www.vogelartikelenwebshop.nl/nl/tags/trosgierst/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:23

simodi schreef:

Is het misschien een idee omdat het nogal druk is (staan spullen in de schuur, 7 drukke parkieten..enz) om de tralies met een soort groen (plantjes,takken) te bedekken en op te leuken? Beschutting te maken.
Of vinden ze dat niet leuk?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-14 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:24

Trouwens complimenten voor de TS dat ze er zo mee bezig is om het de vogeltjes wat beter naar de zin te maken :)
Hoe oud zijn ze trouwens? Dat kan ook meespelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:27

Cayenne schreef:
Trouwens complimenten voor de TS dat ze er zo mee bezig is om het de vogeltjes wat beter naar de zin te maken :)
Hoe oud zijn ze trouwens? Dat kan ook meespelen.

Het vrouwtje is al rijp genoeg, die hebben we een jaar geleden gekocht. Het mannetje weet ik niet zeker.
Ik heb vanavond het vrouwtje verwisseld, ik heb nu een bont vrouwtje. Het mannetje en het oude vrouwtje gingen wel fluiten naar elkaar.. Maar ik hoop dat dit nieuwe koppel ook vriendjes worden. Deze lijken wat meer op elkaar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:28

Het groen moet in de kooi, zodat ze erin/erop kunnen gaan zitten.

Een drukke schuur waar geregeld mensen in en uit lopen, hun fiets wegzetten etc is sowieso geen goede broedplek, ben ik bang ....

Onze voliere stond in een zolderkamer met een groot raam, dus veel daglicht, en er liep niemand in en uit. Een paar keerc per dag kwamen we er en gingen er soms gewoon een uurtje bij zitten. Ze hadden dus rust en een vrij natuurlijk leefomgeving, dat is natuurlijk heel bevorderlijk.

Ik zou zoeken naar een tak met zijtakken voor in de kooi waar ze op kunnen zitten, die kun je dan misschien overdwars in de kooi bevestigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:31

simodi schreef:
Het groen moet in de kooi, zodat ze erin/erop kunnen gaan zitten.

Een drukke schuur waar geregeld mensen in en uit lopen, hun fiets wegzetten etc is sowieso geen goede broedplek, ben ik bang ....

Onze voliere stond in een zolderkamer met een groot raam, dus veel daglicht, en er liep niemand in en uit. Een paar keerc per dag kwamen we er en gingen er soms gewoon een uurtje bij zitten. Ze hadden dus rust en een vrij natuurlijk leefomgeving, dat is natuurlijk heel bevorderlijk.

Ik zou zoeken naar een tak met zijtakken voor in de kooi waar ze op kunnen zitten, die kun je dan misschien overdwars in de kooi bevestigen.

Er wordt niet veel ingelopen hoor, ja de fietsen worden wel gepakt en weg gezet, maar dat gebeurt natuurlijk niet 5x.
Maar dat kan ik misschien met die takken voor de trailies dat het een beetje afgesloten en beschut zit redelijk oplossen..