Brokken hond, welk merk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:20

CK88 schreef:
Puchje schreef:
Je kunt je voorstellen als een maag net lekker veel zuur heeft aangemaakt om het vlees te verteren dat het op dezelfde dag brok krijgt, dan blijft er zuur achter in de maag, nadat het de brokken heeft verteerd. Dit kan zorgen voor maaginfecties.

Klinkt logisch ja, of toch maar alleen brok voeren?

Niet alles wat logisch lijkt is waar. ;) En niet alles wat op internet staat is waar. Een gemiddelde maag is prima in staat om verschillende soorten producten te verteren zonder dat dat problemen oplevert. Vet, spier, pees en bot worden ook niet exact gelijk verteerd - toch kan een hond prima een dood beest eten zonder dat ze klachten krijgen. Tegenover de verhalen van hondjes met buikpijn na brok/vlees-combinaties staan genoeg verhalen van honden die nergens last van krijgen. Ik heb er hier alvast één rondlopen, in elk geval. Je moet doen waar jij je goed bij voelt hoor, maar het is echt geen gevaar voor je hond om hem op dezelfde dag (of in dezelfde voerbeurt) brok en kvv te geven. En je vooral niet gek laten maken, het is heus niet erg als een hond een dagje wat slappe poep heeft of toevallig een keer buikpijn. Dat hebben we als mens ook wel eens, en dan gaan we ook niet gelijk drastisch ons eetpatroon omgooien.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:21

callum schreef:
Welk merk blikje heb je. Is namelijk vaak 80% water en voor de rest zout en zooi.
En welk poeder is dat. Heb nog nooit gehoord van tekenpoeder dat door voer moet

Klopt, maar er zijn ook goede merken. Mijn hond kreeg altijd Mac, onbekend maar heel goed! (Klik!)

Zo is er ook van applaws bijvoorbeeld goed 'nat voer'.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:21

Omdat dit op natuurlijke basis is, de tekentablet niet.
Dingen om te kauwen heeft deze hond echt nodig, en hier beleeft hij veel plezier van. Anders pakt hij alles wat voor handen is (plastic nummerplaten bv) Diaree had die al regelmatig voor die bij ons kwam, toen kreeg die geen kauwstaaf.

Vaak heeft die in de ochtend goede poep, maar naar veel beweging/zwemmen gek doen enze dunne ontlasting. In de avond wel weer normaal.

NAIWHL

Re: Brokken hond, welk merk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:23

Maar na veel rennen, zwemmen en druk doen is het hier ook wat dunner.
Dat komt naar mijn inziens ook gewoon door het vele bewegen. Dat ligt volgens mij niet zozeer aan het voer.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:24

Wij hebben qua brokken Prins voor onze beide honden ;)
Daarvoor hadden we Bento Kronen maar daar kregen ze ook last van met Prins niet ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:27

Oke.... Ik denk dat ik eerst gewoon brokken van een goede kwaliteit ga voeren, en in de weekenden KVV, Dit raadde de leverancier ook aan, deze man is overigens heel eerlijk en echt bezig met het welzijn van de dieren ipv je iets aan te praten. Gaf ook goed advies voor droge brokken terwijl hij deze helemaal niet verkoopt (acana) En dan maar eens kijken hoe hij het erop doet :) Misschien bevalt de KVV wel super, dat ik toch maar een extra vriezer aanschaf, of reageert hij er juist helemaal niet goed op.

Kwa kauwen zijn er gelukkig ook genoeg natuurlijke producten te koop die goed verteerbaar zijn nu ik dit eens echt opzoek.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:28

BaBritFre schreef:
Wij hebben qua brokken Prins voor onze beide honden ;)
Daarvoor hadden we Bento Kronen maar daar kregen ze ook last van met Prins niet ;)

Mijn zus voert ook prins voor de katten, en is hier erg tevreden over. Ze kan echt zien als ze een ander merk brok voer dat de katten slecht in de vacht komen en slechte ontlasting hebben.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:28

Maar wat is dun. Echt water dun of nog wel met wat vorm dun. Mijn honden hebben na het rennen etc en vooral na het zwrmmen wat breiige ontlasting maar niet waterdun.

in mijn ogen kan je qua voer alleen maar vooruitgaan op wat hij nu krijgt. Dus zou kijken welk voer je het meeste aanspreekt en dat gaan geven. Probeer er niet teveel een studie van te maken. Er valt voor alles wel wat te zeggen. En de ene hond is de andere niet.

en je komt er alleen maar achter als je het uiteindelijk probeerd.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:29

Idd kauwmogelijkheden genoeg. Runderkophuid of bullepezen etc. Beter verteerbaar dan buffelhuidstaven.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:30

Voor het kauwen heb ik voor onze honden twee stukken van een gewei gekocht.
Ze vinden het heerlijk en pakken het regelmatig om op te kauwen en doen er ook nog eens heel lang mee. Ik heb deze stukken minimaal een maand in huis. Dat is langer dan welke kauwstaaf dan ook :-)

http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... onden.html
Ik heb dan de "original"

Edit: en dan zijn ze nog niet eens over de helft...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:32

Die heb ik zien liggen idd. Vond ze vrij prijzig. En vraag me af of mijn honden dat gaan doen. En heb 2 reuen dus kan ze niet laten liggen. Krijg ik ruzie in de tent

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:35

Ik vond ze inderdaad ook best prijzig, maar als ik zie hoe lang ze er mee doen ben ik in verhouding een stuk goedkoper uit.

En hier wordt er niet moeilijk gedaan gelukkig (reu en teef) en liggen ze de hele dag beschikbaar.

en toevoeging. Het is inderdaad even kijken of ze er wel wat mee doen. Honden van mijn ouders doen er niet zoveel mee. En van mijn broer is juist van eland en niet van edelhert. Zoveel honden zoveel smaken :')

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:49

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:54

Onze hond doet het erg goed op hills, die van ons had eerder vaak jeuk of diarree en op dit voer gelukkig niet meer. Wij mengen het trouwens ook zo af en toe wel eens met wat vers vlees en dat geeft nooit problemen.

Je zegt trouwens in de eerste post dat bepaalde merken afvallen vanwege de prijs per kilo, maar het heeft niet altijd zoveel zin om daar naar te kijken. Je kan beter uitrekenen wat het per dag kost als je de aanbevolen hoeveelheid voert, hoeveel gram je ongeveer per dag moet voeren kan namelijk flink verschillen per merk. Soms ben je met duurdere brok goedkoper uit omdat er meer in zit en je minder voert.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:03

Dat vers en brok niet samen kunnen is achterhaald. Het zou inderdaad heus kunnen dat sommige honden er niet zo goed tegen kunnen, maar ja ik kan ook wel eens niet zo goed tegen het eten dat mijn schoonmoeder klaarmaakt :Y)

Hoe zwaar zou de labrador ongeveer mogen wegen? Wij hebben hier een golden retriever teef die behoorlijk groot is voor het ras. Zij mag 32 kilo wegen en dan is 300 gram brok + vlees echt veeeeeeeeel te veel. De helft van de brokken, en dan nog wat vlees krijgt ze.

We hebben haar 2 jaar geleden 9 kilo laten afvallen op 120 gram brok en 50 gram vlees per dag, als extra vulling kreeg ze wat sperziebonen. Nu om op gewicht te blijven dus 150 gram brok en de ene keer vlees van carno of lukulus, de andere keer wat smuldier of andersoortig KVV, maar nooit meer dan 150 tot 200 gram vlees erbij (dit kan naar verhouding wel meer zijn omdat het veel vocht bevat)

Sinds Flame op gewicht is voeren wij naar alle tevredenheid Taste of the Wild. Ze blijft hier mooi van op gewicht, glanst er verhaart een stuk minder. Echter binnen de graanvrije voeren is er niet echt een slecht, gewoon uitproberen waar je hond het goed op doet. Kan zomaar zijn dat de golden van de buren diarree krijgt van TOTW terwijl onze het er juist prima op doet, kwest van uitproberen dus niet meteen mega zakken kopen.

Qua kauwerij.. zat! Onze hond is helemaal gek van de botten de je in de dierenwinkel kunt kopen waar nog een soort van zak omheen zit en waar ze nog stukjes vlees vanaf moet scheuren, pensstaafjes doen het goed en ook pezen van verschillende diersoorten. Maar er is zo ontzettend veel.. ook uitproberen :))

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:05

__danielle__ schreef:
Dat vers en brok niet samen kunnen is achterhaald. Het zou inderdaad heus kunnen dat sommige honden er niet zo goed tegen kunnen, maar ja ik kan ook wel eens niet zo goed tegen het eten dat mijn schoonmoeder klaarmaakt :Y)

Hoe zwaar zou de labrador ongeveer mogen wegen? Wij hebben hier een golden retriever teef die behoorlijk groot is voor het ras. Zij mag 32 kilo wegen en dan is 300 gram brok + vlees echt veeeeeeeeel te veel. De helft van de brokken, en dan nog wat vlees krijgt ze.

We hebben haar 2 jaar geleden 9 kilo laten afvallen op 120 gram brok en 50 gram vlees per dag, als extra vulling kreeg ze wat sperziebonen. Nu om op gewicht te blijven dus 150 gram brok en de ene keer vlees van carno of lukulus, de andere keer wat smuldier of andersoortig KVV, maar nooit meer dan 150 tot 200 gram vlees erbij (dit kan naar verhouding wel meer zijn omdat het veel vocht bevat)

Sinds Flame op gewicht is voeren wij naar alle tevredenheid Taste of the Wild. Ze blijft hier mooi van op gewicht, glanst er verhaart een stuk minder. Echter binnen de graanvrije voeren is er niet echt een slecht, gewoon uitproberen waar je hond het goed op doet. Kan zomaar zijn dat de golden van de buren diarree krijgt van TOTW terwijl onze het er juist prima op doet, kwest van uitproberen dus niet meteen mega zakken kopen.

Qua kauwerij.. zat! Onze hond is helemaal gek van de botten de je in de dierenwinkel kunt kopen waar nog een soort van zak omheen zit en waar ze nog stukjes vlees vanaf moet scheuren, pensstaafjes doen het goed en ook pezen van verschillende diersoorten. Maar er is zo ontzettend veel.. ook uitproberen :))

Even als tip, niet vervelend bedoeld. Maar dat zijn dus dragende botten die eigenlijk niet geschikt zijn voor honden, hier kan hij zijn tanden mee beschadigen. Wees dus voorzichtig ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 13:07

Als je naar het voeradvies kijkt, mag die 400 gram, maar dat kan dus minder?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:08

Wat super dat je de hond wil over nemen.

Ik ga met voer met de rest mee gewoon kijken wat het beste past. Wij voeren hier Farmfood en ze krijgen hier +/- 1 keer in de week dan pens en hart van farmfood.

Ik vind je schema wel mooi maar zal wel opletten dat je kijkt na wat de hond nodig heeft. Als je kijkt na farmfood, die van ons wegen +/- 20 kilo en hebben aan 220 gram genoeg.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:10

Alles is uitproberen.. Is de hond gecastreerd of niet? Dat heeft namelijk al invloed op meer of minder kunnen voeren. Moet de hond afvallen of niet, beweegt hij meer of niet, is het reu of teef. Allemaal dingen die op de hoeveelheid voer van invloed kunnen zijn en die adviezen op verpakkingen zijn ook maar richtlijnen. Ik voer op het oog. Wordt ze te zwaar, voer ik minder. Wordt ze te dun, voer ik weer wat meer en de hoeveelheden zoals hierboven genoemd blijft die van ons van op gewicht. (is een gecastreerde teef van nu bijna 12)

@Cyella thanks! Ze krijgt zo'n ding mischien twee keer per jaar en altijd alles onder toezicht, maar bedankt voor je tip:)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:15

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:16

__danielle__ schreef:
Alles is uitproberen.. Is de hond gecastreerd of niet? Dat heeft namelijk al invloed op meer of minder kunnen voeren. Moet de hond afvallen of niet, beweegt hij meer of niet, is het reu of teef. Allemaal dingen die op de hoeveelheid voer van invloed kunnen zijn en die adviezen op verpakkingen zijn ook maar richtlijnen. Ik voer op het oog. Wordt ze te zwaar, voer ik minder. Wordt ze te dun, voer ik weer wat meer en de hoeveelheden zoals hierboven genoemd blijft die van ons van op gewicht. (is een gecastreerde teef van nu bijna 12)

@Cyella thanks! Ze krijgt zo'n ding mischien twee keer per jaar en altijd alles onder toezicht, maar bedankt voor je tip:)

Ik zou juist niet alles uitproberen, onze honden gingen daar ongelofelijk slecht op. Je kan beter meteen goed voer kopen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:27

CK88 schreef:
Als je naar het voeradvies kijkt, mag die 400 gram, maar dat kan dus minder?

Wat je precies moet voeren is helemaal afhankelijk van de voedingswaarde van de brok en ook nog afhankelijk van je hond (conditie, beweging, gecastreerd etc.). De ene brok is de andere niet, er zitten soms best flinke verschillen in. Goedkopere brok bevat vaak minder voedingstoffen per kg, en is daardoor soms net zo duur of duurder in gebruik.

Als je hond nu rustig aan afvalt zou ik niet perce nog veel minder gaan voeren, te snel afvallen is ook voor een hond denk ik niet gezond.

@Dewiedribbel: Onze hond werd juist heel ziek van de royal canin, ook in goed voer kan iets zitten waar jouw hond net allergisch voor blijkt te zijn. Je moet het in zekere zin toch maar gewoon proberen als je hond slecht reageert op bepaalde soorten voer maar je niet precies weet waar het aan ligt.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 08-07-14 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:27

Ik geef mijn honden Orijen, echt super spul! Het is erg smakelijk voor de honden.
Mijn berner krijgt 2 keer per dag een plastic bekertje vol met brokken. Het voer is wel duurder maar als je ziet hoe weinig je ervan moet voeren valt het ontzettend mee.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 13:28

De hond is gecastreerd, Royal Canin is niet graanvrij toch?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:34

Beste voer: Orijen/taste of the wild, brokken waar veel vlees in zit. Maar prijzig.
Slechte brokken, Eukaneuba/royal canin, veel te duur voor heel veel granen.
Waar mijn honden het goed op doen: prins en farmfood. Dit is voor mij ook nog te betalen ;)
Elke hond doet het goed op ander voer, er is niet 1 beste voer aan te wijzen.
Let er op dat er zo min mogelijk granen in zitten in ieder geval.
Zalmolie heeft niet zoveel nut om te geven. Hier zit omega 3 en omega 6 in + nutteloze toevoegingen.
Het gaat om een goede verhouding tussen omega 3 en 6. Honden (en mensen) krijgen in de voeding al (te) veel omega 6 binnen. Beter kan je een omega 3 supplement gebruiken. Ik gebruik die van Kruidvat eigen merk (soft shells), even open snijden en je hebt een perfect supplement.