Aangifte doen of iets anders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Aangifte doen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:56

Eigelijk is het toch van de gekke dat TS een andere route of ander tijdstip moet nemen om met haar hond te kunnen wandelen zonder dat hij gegrepen word?
Dat is toch de omgekeerde wereld?
Die eigenaren moeten zorgen dat hun hond luisterd en zich niet losrukt...Typisch weer een geval van een bepaald ras hond voor het verkeerde mens.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:22

En als je nu stil gaat staan als je de hond tegenkomt? Jouw hond netjes naast je laten zitten en de andere de ruimte* geven om te passeren? Of vliegt hij er dan alsnog naartoe?

* Aan het begin van het 'beruchte' pad of ergens aan de kant?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:27

Aangifte doen heeft inderdaad geen zin ook niet als hij echt gegrepen wordt of er moet toevallig een agent met zijn neus bovenop zitten.

Ik vraag me nu wel af wat is de houding van je eigen hond het moment dat hij de aanvallende ziet loopt hij weg duikt hij in elkaar steekt hij ze n borst vooruit.

En anders is het gewoon een kwestie ik zie hem en ik loop nog even een blokje om. Mijn hond is ook aangevallen en ik kom verschillende honden teen die op zen zacht gezegt agressief zijn en dan loop ik maar een straatje om.

callumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:50

geerke schreef:
Eigelijk is het toch van de gekke dat TS een andere route of ander tijdstip moet nemen om met haar hond te kunnen wandelen zonder dat hij gegrepen word?
Die eigenaren moeten zorgen dat hun hond luisterd en zich niet losrukt...Typisch weer een geval van een bepaald ras hond voor het verkeerde mens.

kan wel omgekeerde wereld zijn maar wat is belangrijker je gelijk halen of voorkomen dat je hond verder beschadigt.
hoe erg is het om gewoon om te draaien en de andere kant op te lopen. Zo krijgt die andere hond niet steeds de kans om zinn gedrag te bevestigen en tshaar hond word trauma bespaard.
Die eigenaar gaat toch niks doen

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:00

geerke schreef:

Natuurlijk, eigenlijk wel. Maar persoonlijk vind ik het zinnig om mijn hond zulke ervaringen te besparen, en als ik weet dat een bepaalde hond niet prettig in de omgang is, dan loop ik liever een blokje om ipv een ontmoeting te forceren en het verloop daarvan af te laten hangen van een ander :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:47

callum schreef:
Wat ik niet begrijp is als het steeds op die plek gebeurd je het zelf op blijft zoeken. Kan je je hond niet ergens anders uitlaten. Of je omdraaien en weglopen als je die hond ziet. Is toch gewoon ronduit sneu als je hond steeds gegrepen word.
Ja ok die eigenaar moet zijn hond onder controle hebben. Maar je hebt zelf ook verantwoordelihkheid.
het enige dat je kan doen is het niet opzoeken en gewoon die hond uit de weg gaan.

Nou dat... Hier ook een aantal honden die schijnbaar mijn hond op willen eten (en mijn hond doet echt helemaal niets, ze kijkt niet eens, blaft niet: ze lokt niks uit) maar no way dat ik ze ga passeren. Ik loop nog liever een uur om (bij wijze van). Zodra ik ze zie, ben ik weg.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 20:13

Eventjes een update...

Het ontlopen van de hond is goed gegaan, tot vanavond...
In onze straat ligt een grasveld en daarachter grenst de tuin van de eigenaren van die hond. Om de straat uit te gaan moeten we langs dat grasveld, een andere weg is niet mogelijk.
Vanavond liepen we daar dus weer met onze hond, die andere hond was in de tuin en opeens sprong die hond over zijn tuinhek (denken we, want ineens was de hond naast ons) en greep onze hond weer -O-
Dit keer was hij absoluut niet van plan om los te laten en heb ik die hond 2 keer moeten trappen voor hij eventjes los liet. Snel heb ik onze hond opgepakt (ja, ik weet dat je nooit een hond moet optillen, maar zag nu geen andere uitweg) en toen probeerde die hond alsnog onze hond te grijpen.
Inmiddels was de eigenaar er bij, maar die kreeg haar hond niet te pakken. Het gebeurde voor het huis van buurtgenoten en die vrouw was op het geblaf af gekomen en heeft onze hond over gepakt en mee naar binnen genomen bij haar. Uiteindelijk kreeg de eigenaar haar hond ook weer te pakken en ja, toen werd het dus flinke ruzie :o
De eigenaar zelf is ook flink geschrokken en voelde zich erg schuldig, maar gaf aan niet te weten hoe ze het kon voorkomen.
Het is toch van den zotte, we kunnen niet eens meer fatsoenlijk door onze eigen straat lopen. We zijn al zo dat als we de hond in de verte aan zien komen, we een andere weg inslaan of omdraaien.
Maar hoe we dit nu weer gaan oplossen. De eigenaar gaf aan het te proberen om te lossen, maar wilde niet de hond binnen houden of aanlijnen in eigen tuin. Dan maar hopen dat ze een hoge tuinhek gaat kopen..

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:18

Aangifte doen.... Volgende keer gaat het misschien heel erg fout....

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:48

Muilkorf misschien een optie voor die hond? En degelijke training lijkt me ook een goed idee maar met een muilkorf voorkom je in elk geval dat welke hond dan ook gegrepen kàn worden toch?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:56

Wordt je hond ook gebeten door andere honden of is het alleen deze.

En ik zou opnieuw aangifte doen. Ik zou inderdaad eisen van de eigenaar dat hij ze n hond niet meer los buitenlaat er zijn zat juridische stappen die je kunt nemen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 07:14

Ik zou nu zeker aangifte doen, en meteen bemiddeling vragen van de wijkagent. Die kan dan toch net even wat beter de vinger op de pols houden wbt het opvolgen van advies over hoe zij haar hond verder moet gaan houden. Nu heb je getuigen, alles is nog vers, straks is het weer een paar weken verder en bij iedereen (behalve bij jou) gezakt en wordt er alsnog niks aan gedaan.

En ze kan áltijd hetzelfde doen als dat wij hebben gedaan bij onze hond die dus ook anderen beet uit het niets: enkeltje dierenarts. Er zijn grenzen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 08:39

Heeft zij duidelijk aangegeven hoe zij dit in de toekomst wil voorkomen? Zonee dan zou ik langsgaan voor een gesprek. Neem iemand mee zodat je je op je gemak voelt ( vriend/ouder/wijkagent etc ) en vertel dat dit een hele onprettige situatie is voor zowel jouw als je hond en voor de dame van wie de aanvallende hond is. Dan kun jij aangeven wat je al doet om hun hond te vermijden en vragen wat zij kunnen doen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 08:42

Alice, het is alleen door deze hond. Onze hond kan de eerste paar seconden bang en onzeker zijn, daarna speelt hij graag met alle honden en dat gaat altijd goed. Het rare is dan ook dat wij onze hond al 2 jaar hebben en dus al 2 jaar langs die andere hond lopen en dit gaat altijd goed. We snappen er dus niets van.

Wijkagent inschakelen gaan we dus zeker doen nu, alleen hebben we het probleem dat we morgen op vakantie gaan...

Har166; Ze gaf aan dat ze dit heel vervelend vond, maar dat ze niet wist hoe ze het moest voorkomen in de toekomst. Ze kon ons niet beloven dat het niet meer ging gebeuren, want ze wist niet wat ze er aan kon doen. Langs gaan om eens rustig er over te praten had ik ook al bedacht inderdaad. Gisteren waren we allemaal zo geschrokken dat mijn vriend en ik erg boos waren en zij erg verdrietig. Ik begrijp dat het voor haar ook een hele vervelende situatie is en dat zij nu ook eventjes niet weet wat ze er mee moet.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:24

Sorry, maar ze weet niet wat ze er aan moet doen? Naar een gedragstherapeut om mee te beginnen! Dierenarts er bij, kijken of het beest lichamelijk wat mankeert en de hond africhten. Het is te gek voor woorden dat jouw hondje niet veilig is omdat zij het beest niet onder appèl hebben staan.

Kennissen hebben een hond gehad die altijd super sociaal was, maar ineens honden ging aanvallen. Bleek dat hij ontzettend veel pijn had in zijn gewrichten en daarom zo vals werd. Was niets aan te doen. Om die lichamelijk reden is het dier ingeslapen. Heel jammer, want het was een schat van een hond.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 09:40

Roos, wij hebben ook al gezegd 'Lijn je hond aan in de tuin. Laat je hond niet meer buiten lopen. Neem een fatsoenlijkere tuinhek.' Maar dat was allemaal niet nodig volgens die vrouw, want hij deed dit immers nooit en was het liefste dier wat je je maar kon voorstellen...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:44

Je moet ook niet in je up aangifte doen. Zoek andere mensen die hetzelfde probleem hebben met die hond en ga samen aangifte doen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:14

Ben je met je hond naar de DA geweest? Al is het alleen voor controle! En dan de rekening aan hun geven, misschien helpt dat! Brutaal dat ze er zo goed als niks aan willen doen...

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:39

Zoals iemand voor mij al aangaf is er geen sprake van een strafbaar feit, omdat de opzet ontbreekt. Je kunt hier dus geen aangifte van doen. Je kunt wel een melding doen en die wordt dan doorgezet naar de hondengeleider waaronder jouw wijk valt. Die leggen dan vaak een huisbezoek af bij de eigenaar van de hond die voor overlast zorgt en zij kunnen bemiddelen. Mocht je schade hebben, zoals beschadigde kleding of een dierenartsrekening, dan kun je de eigenaar van de hond wel civiel aansprakelijk stellen. Willen ze niet betalen dan kun je de rechtsbijstand daarvoor inschakelen.

De hondengeleider kan wel een rapport naar de gemeente schrijven met daarin zijn/haar bevindingen. De eigenaar van de hond kan dan een brief van de gemeente ontvangen waarin een aanlijn- en muilkorf gebod kan worden opgelegd. Wanneer de eigenaar dat overtreedt kan een bekeuring worden gegeven. Mocht er weer een bijtincident zijn dan kan er wel aangifte worden gedaan en kan de hond zelfs in beslag worden genomen.

De eigenaar van de hond zal ook maatregelen moeten treffen om haar hond in de tuin te houden.

Dit is hoe het juridisch zit. Ikzelf snap alleen de eigenaresse van die hond niet. Het lijkt mij dat als je een hond hebt, je een dierenliefhebber bent. Wanneer mijn hond andere honden zou aanvallen dan zou ik er alles aan doen om er voor te zorgen dat mijn hond een andere hond niet kan verwonden of zelfs nog erger.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:11

Naar de gemeente gaan en vragen of ze de hond als gevaarlijke hond willen aanmerken. Dan krijgt die een aanlijn en muilkorf verplichting. Loopt ie dan nog los dan kan de politie ingrijpen want dan plegen ze wel een strafbaar feit.

als die vrouw zelf al aangeeft dat ze niet weet wat ze moet doen, de hond niet vast wil zetten, dan is het natuurlijk vragen om nieuwe incidenten.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:06

ik zou naar de wijkagent gaan voordat dadelijk keer helemaal mis gaat

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:36

Amandavd schreef:
Je moet ook niet in je up aangifte doen. Zoek andere mensen die hetzelfde probleem hebben met die hond en ga samen aangifte doen.

Dat zou ik je ook adviseren, omdat het keer op keer gebeurt, ook bij andere mensen en de eigenaar er niets aan doet.

Die hebben geluk dat ze niet in Denemarken wonen, dan had de hond al na de eerste poging niet meer geleefd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:49

Ik zou iig aangifte doen, en met meerdere staan jullie sterker. Aangezien de eigenaar duidelijk geen actie onderneemt en het dier ook niet onder controle heeft, zijn hardere maatregelen wel op zijn plek. Misschien dringt het dan wel door....

callumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:27

Je kan wel degelijk aangifte doen er us een bijtincident dit geeft de politei mogelujkheid tot aankijplicjt en of muilkorf plicht. Mijn vriendin heeft officiele waarschuwing gekregen omdat haar hond uitvalt

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:45

@callum, is dat alleen omdat de hond aangelijnd blaft naar andere honden?

callumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:05

Nee moet daadwerkelijk bijtincident zijn geweest. Of aangifte gedaan zijn van bijtincident