Hond langs een moederfiets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:19

Cyella schreef:
Mizora schreef:
Ik lees hier dat sommige sinds enkele weken gaan fietsen. Met 18°C naast de fiets kan al voldoende zijn voor oververhitting. Het asfalt is warm en de hond blijft rennen waardoor hij ook te warm wordt. Test eerst het asfalt door er enige tijd je platte hand op te houden in de zon. Dat moet comfortabel blijven en zorg dat je voldoende water meeneemt voor de hond.

Fietsen is een behoorlijke belasting voor de gewrichten en hierom moet de hond ook minimaal 1 jaar zijn. Ik weet niet hoe jong een jonge hond is?

Precies! :j

Uiteraard alleen gaan fietsen als het koel weer is en de hond ouder san 1 jaar....maar denk dat ts dat zelf ook wel bedacht had;-)

Wat betreft ineens trekken van de hond en dan onbalans met mamafiets....ik heb daar niet zo'n last van...nu draait mijn stuur vrij zwaar ivm de veren die er aan zitten(is dat op elke mamafiets???) En trekt mijn hond eigenlijk nooit ook niet bij kat oid...ik vind dat juist bij springer vervelend....bij riem in de hand kan je altijd nog loslaten mocht je evenwicht verliezen....

MyWishMax

Re: Hond langs een moederfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:57

Hier twee Duitse Herders en ik vind zelf de springer makkelijker als de hond ineens opzij vliegt. Maar daarom begin ik altijd met springer én halsband, zodat ik ze nog eens kan corrigeren dat we niet gaan plassen/poepen tijdens het fietsen, niet naar andere honden/mensen/dieren toegaan en dat ze moeten draven.

Ik weet alleen niet of ik het aan zou durven met kinderen op de fiets.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:20

En een honden uitlaatservice? Mijn moeder heeft ook een hond met heel veel energie, en door een beperking kan ze ook niet alle dagen lange wandelingen maken met de hond. Zij laat de hond nu twee dagen in de week door een uitlaatservice ophalen.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 21:49

Ik heb vorige week een springer gekocht, omdat ik daar toch wel langzaamaan een veilig gevoel bij kreeg. Helaas past hij niet op een moederfiets, dus ik heb hem vandaag weer terug gebracht.
Dus maar weer op zoek naar een andere oplossing.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 01:00

Zo'n springer lijkt me echt helemaal niets, hond trekt je toch omver als hij daaraan gaat lopen kloten??

Anyway, ik fiets ook met een moederfiets, op het moment met een zitje achterop maar vroeger zat er ook één voorop. Ik heb zelf een megagrote hond en vang honden op voor de stichting, het gebeurd dat ik met 4 honden fiets, die riemen gaan allemaal in één hand en soms zit er ook nog een kind achterop.
Het is maar net hoe goed je je honden opvoed.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:06

Je hebt nog nooit een springer gebruikt maar vind het bij voorbaat al niets? :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:54

anneliesdj schreef:
Zo'n springer lijkt me echt helemaal niets, hond trekt je toch omver als hij daaraan gaat lopen kloten??

Anyway, ik fiets ook met een moederfiets, op het moment met een zitje achterop maar vroeger zat er ook één voorop. Ik heb zelf een megagrote hond en vang honden op voor de stichting, het gebeurd dat ik met 4 honden fiets, die riemen gaan allemaal in één hand en soms zit er ook nog een kind achterop.
Het is maar net hoe goed je je honden opvoed.

Ook aan een springer is het maar net hoe goed je de honden opvoedt, alleen trekken ze je niet omver als ze gaan lopen kloten. Sowieso hoort er niet gekloot te worden naast de fiets. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:07

Bij een springer zitten ze vast én je kunt zelf niet ingrijpen of corrigeren.
Dus leren dat er niet gekloot mag worden is er dan niet bij.

Het feit dat de hond vast zit en dus niet weg kan als er iets gebeurd vind ik niets.
Enja, zolang ik met 4 honden kan fietsen met alleen gebruik van mijn hand, vind ik het onzinnig tig euro's uit te geven aan een springer.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:45

Ik vond een springer vroeger ook maar niks, maar wilde het toch het voordeel van de twijfel geven en het een keer proberen.
Zit een beveiliging op dat als het echt fout gaat de hond vanzelf los komt en ik had het touwtje met een paardenknoop aan de musketon willen maken, zodat je hem zelf in geval van bood ook makkelijk los kan krijgen.

Ik zag gisteren ergens de walky dog (was een artikel over steppen, maar je kan er ook mee fietsen). Kent iemand dit? Die zou waarschijnlijk wel passen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:58

anneliesdj schreef:
Bij een springer zitten ze vast én je kunt zelf niet ingrijpen of corrigeren.
Dus leren dat er niet gekloot mag worden is er dan niet bij.

Het feit dat de hond vast zit en dus niet weg kan als er iets gebeurd vind ik niets.
Enja, zolang ik met 4 honden kan fietsen met alleen gebruik van mijn hand, vind ik het onzinnig tig euro's uit te geven aan een springer.

Er zit inderdaad een beveiliging met een soort klittenband op. Je kan dus niet onderuit getrokken worden. Verder kan je dus alsnog een normale riem bevestigen aan het tuig van je hond zodat je kan corrigeren. Niet oordelen als je geen ervaring hebt zou ik zeggen xd

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:45

Ik heb ze genoeg gezien hoor, alleen niet zelf mee gefietst en dat heeft natuurlijk een reden.
Die beveiliging met klittenband tjah, wat als je hond langs een drukke weg ineens besluit dat hij móét oversteken omdat hij een bekende/andere hond ziet.
En watvoor nut heeft zo'n springer als je er alsnog een extra riem aan moet doen?

Weetje, ik stond laatst in de dierenwinkel (ik kom daar niet zo vaak) en was oprecht verbaasd over de hoeveelheid 'hulp'tuigen die daar hangen, het begint aardig op een ruitersportzaak te lijken.
Soms zal het echt wel een uitkomst zijn, maar in de meeste gevallen gewoon gemakzucht of symptoombestrijding.
Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen die een springer heeft lui is ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:59

Ik denk dat je echt totaal een verkeerde indruk hebt van de springer. Het is niet bedoeld om die hond te leren naast de fiets te lopen, maar als veiligheid om klappen op te vangen. Snap je argumenten eigenlijk niet:
Je zegt dat er geen beveiliging op zit, ik zeg van wel, maar dan is het ook niet goed.
Je zegt dat je de hond niet kan corrigeren, ik zeg: doe dan een extra riem eraan, maar dan vind jij dat de springer geen nut heeft? :s

Het gaat er gewoon om dat je niet onderuit wordt getrokken, dat valt voor mij in een hele andere categorie dan een halti/gentle leader of een slipketting..

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:13

Jaren geleden heb ik een moeder met kind achterop zien vallen, omdat de hond een andere hond zag en daar naartoe vloog. Gelukkig hadden ze beide niets..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:35

Cyella schreef:
Ik denk dat je echt totaal een verkeerde indruk hebt van de springer. Het is niet bedoeld om die hond te leren naast de fiets te lopen, maar als veiligheid om klappen op te vangen. Snap je argumenten eigenlijk niet:
Je zegt dat er geen beveiliging op zit, ik zeg van wel, maar dan is het ook niet goed.
Je zegt dat je de hond niet kan corrigeren, ik zeg: doe dan een extra riem eraan, maar dan vind jij dat de springer geen nut heeft? :s

Het gaat er gewoon om dat je niet onderuit wordt getrokken, dat valt voor mij in een hele andere categorie dan een halti/gentle leader of een slipketting..

Met een riem wordt je toch ook niet onderuit getrokken?
Het gaat erom dat je er zelf geen invloed op hebt, zo'n klittenbandsluiting, dat gaat los of niet, niet ergens ertussen.
Als je zelf de riem vasthoud kun je nog iets laten vieren als je een potentieel gevaarlijke situatie aan ziet komen zonder dat je de hond meteen helemaal loslaat. Als je hem aan de springer hebt en je ziet het aankomen, weet je dat hij dadelijk los op straat loopt, danwel jou ondersteboven heeft getrokken.

Ga voor de gein zelf eens nauwkeurig kijken in de dierenspeciaalzaak, het gaat wel wat verder dan een slipketting ;)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:53

Wij leren de honden altijd netjes aan de lijn te lopen. Trekken is gewoon not-done.
Dat leren we overigens al als ze als pup aan een lijntje meewandelen. Nooit problemen mee gehad en ging altijd heel soepel.
Dat maakt de overgang van wandelen naar fietsen een stuk makkelijker.

Vervolgens op ongeveer een leeftijd van 1,5 beginnen met fietsen.
Toen we nog een hond hadden deden we dit met springer aan de moederfiets, maar tegenwoordig fietsen we met twee honden naast elkaar.
Dit bevalt ons en de honden super. :D
Daar gebruiker we geen springer voor maar een stang (Walky Dog), waar een splitlijntje aan hangt. (Met ingebouwd elastiek om op te vangen)
Zo kunnen de honden naast elkaar lopen zonder elkaar in de weg te lopen. Er zijn nog nooit vervelende dingen gebeurd en de honden lopen er ook altijd met veel plezier naast.

Zo lopen ze er dan bij:
Afbeelding
Altijd op een rustig draftempo en nooit met dit weer. :n

De rechter heeft altijd een halsband om, omdat zij dit zelf vele malen prettiger vind.
Een tuigje vind ze drie keer niks. Maar goed, als ze toch niet trekt is een halsband geen probleem natuurlijk. :)
De linker heeft overigens wel altijd een tuigje om.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:04

Nou, ik weet een ding: als ik geen springer had gehad had ik zeker 20 keer onderuit gelegen. Waarvan een deel aan een grote weg, dus als ik een riem had gehad en geen springer, dan was ik dus vaak gevallen en had mijn hond onder een auto gelegen. Mijn hond kan met en zonder riem naast de fiets lopen, maar een hond kan altijd opeens reageren op iets of iemand. Een riem is langer dan een springer waardoor een hond meer aanloop kan nemen tot het einde, daardoor heeft hij veel meer kracht. Bovendien zit er geen veer tussen die de kracht absorbeert. Imo is met alleen een riem gevaarlijk, je hond kan altijd uitschieten. Bovendien houdt de springer ook afstand tussen de fiets zodat de hond zich geen pijn kan doen. Als je het helemaal veilig wilt doen kan je er nog een extra riem aan hangen, maar een springer komt altijd goed van pas.. Echt iets anders dan een hulpmiddel om iets aan te leren, gaat ook grotendeels om de veiligheid. Verschil is dan ook dat het de bedoeling is dat je een springer altijd gebruikt, waar dat bij hulpmiddelen om iets aan te leren zoals een gentle leader niet zo is.

Verder zijn er voor het overgrote deel normale werktuigen te krijgen in de winkel, bij ons tenminste..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:10

Cyella schreef:
Nou, ik weet een ding: als ik geen springer had gehad had ik zeker 20 keer onderuit gelegen.

Hoe is dat dan afgelopen?
Juist aan de riem kunnen ze doen wat ze willen, ik heb ze altijd vrij kort maar indien nodig kun je de lijn laten vieren, corrigeren of loslaten als je ziet dat je onderuit zult gaan.

Hier in de dierenwinkel hangen tuigen om de hond 'aan de voet' te leren, om te leren 'volgen' (ja dat zijn 2 verschillende), om met hem te hardlopen, divers tuig om te fietsen icm beugels en stangen om aan de fiets te monteren. Legio aan halsbanden, tuigen en halsters met verschillende antitrek systemen, riemen met ingebouwd elastiek om klappen om te vangen en zo kan ik nog wel uren doorgaan.
Ik stond er echt van te kijken.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 06:44

Juist een riem lijkt mij heel gevaarlijk. Want wat nu als je inderdaad je hond loslaat en er komt net een auto aan gescheurd? Als je onderuit gaat dan hou je of vast (Waarbij de hond wellicht zo kan schrikken van de vallende fiets dat hij er voorlopig niet mee naast te krijgen is) of je laat los, waarbij er het risico bestaat dat hij onder een auto verdwijnt. Nee, persoonlijk prefereer ik de stang. Twee handen aan het stuur, meer oog voor het verkeer en een stabielere fiets.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:44

Laat maar, ik geef op om je te overtuigen... Ik weet wel dat als ik geen springer had gebruikt mijn hond niet meer leefde vandaag de dag, en ik had waarschijnlijk ook iets eraan overgehouden. Maar gebruik jij maar lekker een o zo veilige riem waarbij je hond álle vrijheid heeft om tegen het wiel van je fiets op te lopen, of je onderuit te trekken *\o/*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:40

Ik weet in dit geval niet wat voor hardlooptuig het was. Maar als de hond mee mag trekken (bijvoorbeeld met canicross) is er een andere drukverdeling nodig (vergelijkbaar met een sleetuig, maar toch weer anders i.v.m. een hoger trekpunt).

Ook is er een hoop afhankelijk van de hond. Onze hond wil bijvoorbeeld geen tuigje met een riempje tussen de benen, maar ook niet waar hij in moet stappen. Sommige honden willen niks over het hoofd juist. En dan heb je al weer een hele selectie van tuigjes gehad.

Tegen het trekken heb je de tuigjes met sliptouwtjes onder de oksels, maar ook tuigjes met een ring om de borst. En gentle leaders, halti's (beide zijn om mee te werken beduidend anders. Ik kan niet met een halti werken, sommige juist weer niet met een gl), en namaakvarianten.

Halsbanden heb je de gewone halsbanden met gesp en met kliksysteem. Dan heb je de halsband die maar een klein stukje slippen voor makkelijk aantrekken, de grotere stukken slip voor correctie, volledige slip, de slipketting, de martingaal van stof, half metaal en vol metaal. Alles heeft zijn functie en een hoop is nuanceverschil, maar dat kan wel het verschil voor baas en hond maken voor een fijne aanlijning of een minder fijne aanlijning.

Ik ben zelf geen fan van springers, maar er ook niet tegen. Maar het nut van verschillende type springers zie ik wel in, want voor de ene hond is het één fijner, en voor de ander de ander. Dat maakt het niet stom, maar divers en dat doet niets af aan de praktischheid.

Mijn hond loopt ook altijd gewoon met de riem naast de fiets. Klein hondje en goed onder controle. Een grotere hond lijkt me eigenlijk makkelijker, want die heeft meer lengte om te sturen en kan niet onder je fiets door tussen de wielen in.

Eigenlijk alles is opvoeden. Maar wat het fijnste is, dat is persoon verschillend en dus ook waar je op uit komt. Vrijwel alle systemen werken, maar niet iedereen kan met alle systemen werken.

Met riem kan je wel veel makkelijker corrigeren, en je hoeft niet om te vallen als de hond in de lijn springt. Je kan namelijk dan ook nog een hoop vangen en als het goed is heeft de hond niet meer lijn dan dat hij direct weg kan springen (dus niet eerst een sprintje trekken). Ook een paard heb ik naast de fiets gehad en ook die is wel eens weggesprongen. Als je er rekening mee houdt, dan kan je nog prima overeind zijn en het dier onder controle houden. Dat geintje had ik trouwens niet aan de springer willen doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 11:50

Cyella schreef:
Laat maar, ik geef op om je te overtuigen... Ik weet wel dat als ik geen springer had gebruikt mijn hond niet meer leefde vandaag de dag, en ik had waarschijnlijk ook iets eraan overgehouden. Maar gebruik jij maar lekker een o zo veilige riem waarbij je hond álle vrijheid heeft om tegen het wiel van je fiets op te lopen, of je onderuit te trekken *\o/*

Dat is toch gewoon een kwestie van leren en opvoeden?
Wat volgens jou bij een stang/springer ook gewoon nodig is?
Je hebt mijn vraag overigens niet beantwoord.