Welk ras zou ik nemen? *hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mcfly

Re: Welk ras zou ik nemen? *hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:15

Een keeshond misschien? Erg baasgericht en leren snel.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:19

Hier hele goede ervaring met het asiel, heb mijn hondje daar als bijna 1 jarige vandaan :)

In het asiel zitten ook jongere hondjes en soms zelf nestjes.

UnicoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 08:52

EarthFocus schreef:
Je zegt veel verstand te hebben van honden, maar weet niet hoe een franse bulldog of engelse bulldog heet.

Ik zou in ieder geval niet voor een bulldog gaan. Ze mankeren onwijs veel, en uren rennen is al helemaal niet voor ze weggelegd. Tegen de airco in de auto kunnen ze niet goed, maar als het te warm is ook niet.

Niet echt de geschikte hond dus.

Is een sheltie niet iets voor je? Het is een drijver, dus hij zal geen dieren aanvallen.
Een bulldog moet je maar net de juiste treffen en met een jack russel ook.
Al kan je ze natuurlijk wel een heel stuk zelf opvoeden.

En waar zou jij lezen dat ik dat niet weet ?

Ik heb 10jaar een franse bulldog gehad en ben gek van engelse bulls dus zie niet hoe je daarop komt :p

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:59

Een teckel :D
Die van ons gaan ook overal mee naar toe! Naar het werk, in de auto en vinden het niet erg om af en toe wat langer alleen thuis te zitten (die slapen toch meeste van de tijd)
Buiten huis super actieve hondjes!

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:02

Mijn mening: Eerst voor jezelf op een rijtje zetten welke honden je leuk vindt. Dan van elk ras een of twee fokkers bezoeken. Dan kun je beter een keuze maken. Wij wilden een RiezenSchnauzer hebben. Toen we twee fokkers hadden bezocht vonden we dit type hond toch niet goed bij ons passen. We hebben ons verder georiënteerd en uiteindelijk een prachtige Bull Mastiff gekocht. :)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:17

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:37

UnicoLover schreef:
Hey bokkers !

Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog een topic opende,
Of laat ons zeggen aanwezig was op bokt ( buiten stiekem afentoe alles snel doorlezen).

Maar ik heb jullie hulp nodig! Ik en mijn vriend gaan deze maand verhuizen naar ons appartement Of beter duplex, we kijken er super hard naar uit en zijn van plan om, als we eenmaal goed zitten daar en alle schilderwerken e.d. Klaar zijn, een pup in "duplex" te halen.

Ik heb al heel mijn leven honden van thuis uit en ken redelijk veel van honden dankzij studie dierenzorg, maar we willen echt goed nadenken hierover, het is tenslotte een dier dat voor een groot
Deel van je leven bij je is. Hier een wat info over het leven dat de hond bij ons zou krijgen. ( als pup is er constant toezicht! Gebaseerd op volwassen hond)

Ik wek met 2 ploegen, vroege en late.
Met de vroege kan zit ie van 6u00 tot 14u00 alleen,
En dan nemen we hem heel de namiddag mee naar de paarden, zo niet word ie 3 a 4 maal uitgelaten waarvan 2 x toch zeker een uur.
Met de late zit ie nooit alleen, want dan neemt mij vriend hem mee naar het werk. Daar kan hij mee wat in de vrachtwagen en wat rondlopen op de werven ( doet mijn huidige ond enorm graag, een grote beauceron).

In het weekend en vrijde tijd zou ie oo altijd meegaan naar de paarden waar hij uren kan rondrennen. Doen onze ouderlijke honden nu ook.

We zoeken dus liefst een niet al te grote hond, aangezien hij mee de vrachtwagen in zou gaan.

Ons appartement is enorm ruim en we hebben 2 afgeschermde terassen waar ie altijd toegang heeft tot 1 ervan. En als we thuis zijn tot alle 2 natuurlijk.

Nu is mijn vraag, welk ras zou het beste bij ons passen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Dus even bij elkaar:

Jullie hebben geen beschikking tot een tuin, alleen een terras. De hond zal regelmatig trappen moeten lopen.
Hij zal doorsnee veel worden uitgedaagd, dus een mid of high active hond. Het moet een kleine of middel hond zijn. Pup of volwassen.

Dit klinkt tot nu toe heel goed, maar waar ik eigenlijk over val is de vroege dienst. Je kan een hond -wat voor een hond dan ook- geen 8 uur alleen laten. Dat is gewoon enorm zielig, zeker als het regelmatig gebeurd. Het is beter dan altijd alleen zitten natuurlijk, maar ik zou absoluut geen hond pakken in deze situatie! Sterker nog; ik zit in deze situatie maar heb bewust geen hond -maar een kat- gepakt.

Maar je vraagt naar advies, dus ik zal er over ophouden. Ik zeg gewoon: neem het mee in je overweging. 8 uur is écht écht heel lang. Ik zou zelf even kritisch kijken naar de periode waarin je vrij zou hebben voor de pup. Een pup komt met ongeveer 2 maanden het nest uit, maar ik denk dat een pup pas met 5 tot 6 maanden echt een beetje alleen kan blijven. Soms duurt dat tot ze een jaar zijn! Ik vind dat een pup op dat vlak eigenlijk voor jullie afvalt. Maar dat betekend niet dat je geen herplaatser kan nemen natuurlijk.

Kleine herdershonden voldoen aan je eisen, bijvoorbeeld:
Schipperke, Sheltie, Welsch corgi.

Zo'n beetje alle terriers komen in aanmerking, maar omdat hij vrij gaat rondlopen, zoek eentje uit met zo min mogelijk jacht instinct. Teckels zou ik voor die reden niet aanraden.

Poel/oerhonden kunnen, maar ik denk niet dat dat een perfect match zou zijn. Denk dat dat to much zou zijn voor jullie.

Drentse Patrijshond, Viszla, Weimaraner, kooikerhondje. Die hebben allemaal jachtinstinct, maar met een goede opvoeding zou dat niet veel mogen uitmaken.

Amerikaanse/Engelse cocker spaniël uit werklijnen. Die zien er heel anders uit dan de showtypes:
Afbeelding

Springer spaniel, Poedel middenslag(Mag misschien niet je type hond zijn, maar zijn écht super veelzijdige honden. Van Agility tot hulphond!).

Ik zou nooit voor een hond met een platte neus gaan omdat hij heel actief zou moeten zijn. Honden met platte neuzen hebben vaak last van niet goed kunnen ademen. Ook is hun gestel niet erg goed. Mijn schoonouders hebben een super leuke boston, maar meer dan aan de riem wandelen kan er niet echt mee worden gedaan. Hij heeft ook nog last van allemaal allergieën(voor gras, graan, allerlei soorten vlees, stof etc. etc.).

Dit zijn allerlei rassen die technisch gezien aan je eisen voldoen, andere rassen zouden natuurlijk ook kunnen passen afhankelijk van het individu. Beste is gewoon om te kijken op de rasverenigingen, asiels en marktplaats wat je aanspreekt, dan te selecteren op:

-Energie
-Grootte
-Kan alleen zijn
-Heeft geen tuin nodig

Dus je hebt een middel tot kleine hond nodig die heel rustig en passief in huis is, en een kogeltje buiten. Probeer een hond te vinden die geen gedragsproblemen heeft. Neem hem op proef en ga eerst met hem wandelen voordat je hem meeneemt. Een hond die aan de lijn trekt is al een teken dat hij niet 100% is opgevoed.

Succes met het vinden van een hond! Ik zou echt niet voor een pup of hond met platte neus gaan. Dat raad ik je enorm af. Echter moet je natuurlijk zelf weten wat je doet. Zou ook kijken of er iemand tijdens die 8 uur even kan komen kijken en misschien kort kan uitlaten. Dan worden die 8 uur opeens 4 uur, dan valt het wel mee ;)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:40

UnicoLover schreef:
Mijn vriend ziet een jack russel volledig zitten!
Ik vond die niet zooo intressant. Maar ik kwam een week of 2 geleden op een hengstestal en daar liepen die blauwe jack's maar zo die kortbenige mini jr's. Mijn hartje smolt toen ook wel. Maar waar vind je zo'n blauwe jack. Ik wil wel zeker zijn van een gezond hondje en geen broodfok..

Er is een Jack Russel vereniging waar veel fokkers bij aangesloten zitten, daar worden de pups ook gecontroleerd door de vereniging of ze daadwerkelijk gezond zijn. Wij hebben onze Jack ook via deze vereniging :) Misschien kunnen zij je ook wel vertellen welke fokkers blauw fokt. Al heb ik die nog niet zo heel vaak voorbij zien komen moet ik zeggen haha.

Mijn vader belde ze op om te vragen waar goede fokkers in de buurt van ons zaten, ze wezen ons er toen ook op dat ze een paar honden hadden die rond de 10 maanden oud waren maar die herplaatst moesten worden. Wij hadden hier wel interesse in en zijn toen bij zo'n jack gaan kijken... Ze was toen net 11 maanden oud geworden en zat daar echt in een vreselijke omgeving, werd door niemand uitgelaten, moest maar in de tuin poepen en plassen en werd door de kinderen gezien als speelgoed -O- . We konden haar schattigheid niet weerstaan en hebben er toen voor gekozen haar mee te nemen ipv verder te zoeken naar een pup.

Misschien is zoiets ook wat voor jou? Dan heb je toch een jong hondje maar wel eentje die een beter huis verdiend dan waar die nu zit. :)

Dit is hun site: http://www.nvjrt.nl

UnicoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 09:41

Cyella schreef:
UnicoLover schreef:
Hey bokkers !

Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog een topic opende,
Of laat ons zeggen aanwezig was op bokt ( buiten stiekem afentoe alles snel doorlezen).

Maar ik heb jullie hulp nodig! Ik en mijn vriend gaan deze maand verhuizen naar ons appartement Of beter duplex, we kijken er super hard naar uit en zijn van plan om, als we eenmaal goed zitten daar en alle schilderwerken e.d. Klaar zijn, een pup in "duplex" te halen.

Ik heb al heel mijn leven honden van thuis uit en ken redelijk veel van honden dankzij studie dierenzorg, maar we willen echt goed nadenken hierover, het is tenslotte een dier dat voor een groot
Deel van je leven bij je is. Hier een wat info over het leven dat de hond bij ons zou krijgen. ( als pup is er constant toezicht! Gebaseerd op volwassen hond)

Ik wek met 2 ploegen, vroege en late.
Met de vroege kan zit ie van 6u00 tot 14u00 alleen,
En dan nemen we hem heel de namiddag mee naar de paarden, zo niet word ie 3 a 4 maal uitgelaten waarvan 2 x toch zeker een uur.
Met de late zit ie nooit alleen, want dan neemt mij vriend hem mee naar het werk. Daar kan hij mee wat in de vrachtwagen en wat rondlopen op de werven ( doet mijn huidige ond enorm graag, een grote beauceron).

In het weekend en vrijde tijd zou ie oo altijd meegaan naar de paarden waar hij uren kan rondrennen. Doen onze ouderlijke honden nu ook.

We zoeken dus liefst een niet al te grote hond, aangezien hij mee de vrachtwagen in zou gaan.

Ons appartement is enorm ruim en we hebben 2 afgeschermde terassen waar ie altijd toegang heeft tot 1 ervan. En als we thuis zijn tot alle 2 natuurlijk.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Dus even bij elkaar:

Jullie hebben geen beschikking tot een tuin, alleen een terras. De hond zal regelmatig trappen moeten lopen.
Hij zal doorsnee veel worden uitgedaagd, dus een mid of high active hond. Het moet een kleine of middel hond zijn. Pup of volwassen.

Dit klinkt tot nu toe heel goed, maar waar ik eigenlijk over val is de vroege dienst. Je kan een hond -wat voor een hond dan ook- geen 8 uur alleen laten. Dat is gewoon enorm zielig, zeker als het regelmatig gebeurd. Het is beter dan altijd alleen zitten natuurlijk, maar ik zou absoluut geen hond pakken in deze situatie! Sterker nog; ik zit in deze situatie maar heb bewust geen hond -maar een kat- gepakt.

Maar je vraagt naar advies, dus ik zal er over ophouden. Ik zeg gewoon: neem het mee in je overweging. 8 uur is écht écht heel lang. Ik zou zelf even kritisch kijken naar de periode waarin je vrij zou hebben voor de pup. Een pup komt met ongeveer 2 maanden het nest uit, maar ik denk dat een pup pas met 5 tot 6 maanden echt een beetje alleen kan blijven. Soms duurt dat tot ze een jaar zijn! Ik vind dat een pup op dat vlak eigenlijk voor jullie afvalt. Maar dat betekend niet dat je geen herplaatser kan nemen natuurlijk.

Kleine herdershonden voldoen aan je eisen, bijvoorbeeld:
Schipperke, Sheltie, Welsch corgi.

Zo'n beetje alle terriers komen in aanmerking, maar omdat hij vrij gaat rondlopen, zoek eentje uit met zo min mogelijk jacht instinct. Teckels zou ik voor die reden niet aanraden.

Poel/oerhonden kunnen, maar ik denk niet dat dat een perfect match zou zijn. Denk dat dat to much zou zijn voor jullie.

Drentse Patrijshond, Viszla, Weimaraner, kooikerhondje. Die hebben allemaal jachtinstinct, maar met een goede opvoeding zou dat niet veel mogen uitmaken.

Amerikaanse/Engelse cocker spaniël uit werklijnen. Die zien er heel anders uit dan de showtypes:
[ Afbeelding ]

Springer spaniel, Poedel middenslag(Mag misschien niet je type hond zijn, maar zijn écht super veelzijdige honden. Van Agility tot hulphond!).

Ik zou nooit voor een hond met een platte neus gaan omdat hij heel actief zou moeten zijn. Honden met platte neuzen hebben vaak last van niet goed kunnen ademen. Ook is hun gestel niet erg goed. Mijn schoonouders hebben een super leuke boston, maar meer dan aan de riem wandelen kan er niet echt mee worden gedaan. Hij heeft ook nog last van allemaal allergieën(voor gras, graan, allerlei soorten vlees, stof etc. etc.).

Dit zijn allerlei rassen die technisch gezien aan je eisen voldoen, andere rassen zouden natuurlijk ook kunnen passen afhankelijk van het individu. Beste is gewoon om te kijken op de rasverenigingen, asiels en marktplaats wat je aanspreekt, dan te selecteren op:

-Energie
-Grootte
-Kan alleen zijn
-Heeft geen tuin nodig

Dus je hebt een middel tot kleine hond nodig die heel rustig en passief in huis is, en een kogeltje buiten. Probeer een hond te vinden die geen gedragsproblemen heeft. Neem hem op proef en ga eerst met hem wandelen voordat je hem meeneemt. Een hond die aan de lijn trekt is al een teken dat hij niet 100% is opgevoed.

Succes met het vinden van een hond! Ik zou echt niet voor een pup of hond met platte neus gaan. Dat raad ik je enorm af. Echter moet je natuurlijk zelf weten wat je doet. Zou ook kijken of er iemand tijdens die 8 uur even kan komen kijken en misschien kort kan uitlaten. Dan worden die 8 uur opeens 4 uur, dan valt het wel mee ;)

Bedankt coor je reactie maar je moet even goed lezen. Dat alleen zotten 8uur is pas als de hond volwassen is, als pup is er altijd iemand bij hem staat er duidelijk bij. En de hond moet helemaal geen trappen lopen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:50

Een duplex is over het algemeen een woning met trappen, ik ben natuurlijk niet telepathisch begaafd. Heb alleen je eerste post gelezen.

En 8 uur is ook voor een volwassen hond veel te lang!? Ik heb duidelijk omschreven wat ik vind.

"Dit klinkt tot nu toe heel goed, maar waar ik eigenlijk over val is de vroege dienst. Je kan een hond -wat voor een hond dan ook- geen 8 uur alleen laten. Dat is gewoon enorm zielig, zeker als het regelmatig gebeurd. Het is beter dan altijd alleen zitten natuurlijk, maar ik zou absoluut geen hond pakken in deze situatie! Sterker nog; ik zit in deze situatie maar heb bewust geen hond -maar een kat- gepakt. "

Hier praat ik toch over hond, geen pup. Daarna heb ik het over de periode waarin je een pup leert alleen thuis te zijn.

"Ik zou zelf even kritisch kijken naar de periode waarin je vrij zou hebben voor de pup. Een pup komt met ongeveer 2 maanden het nest uit, maar ik denk dat een pup pas met 5 tot 6 maanden echt een beetje alleen kan blijven. Soms duurt dat tot ze een jaar zijn! Ik vind dat een pup op dat vlak eigenlijk voor jullie afvalt. Maar dat betekend niet dat je geen herplaatser kan nemen natuurlijk."

Ik bedoelde daarmee(Dat staat er ook duidelijk) dat je dus minimaal 3 maanden vrij moet hebben voordat een hond zo lang alleen kan blijven. Ik denk dat je dat meestal niet kan rondkrijgen bij je werkgever. Daarom zei ik ook dat je daar zelf even kritisch naar moest kijken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:54

Acht uur alleen is niet ideaal maar ook biet zo dramatisch als dat jij het doet voorschotelen. Het ligt er natuurlijk ook gewoon aan wat er die andere 16 uur van de dag met hem gebeurt. Gaat de hond daarna de hele middag mee naar stal en kan lekker spelen en zijn ding doen is het minder erg als een blokje om en terug in de mand.
Ik ken ook genoeg mensen die de hele dag thuis zijn met hun hond. Hem drie keer een kwartiertje in de tuin gooien en hem alleen roepen als zijn bak klaar staat. Die zijn misschien nog wel veel meer alleen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:57

Jennyj01 schreef:
Acht uur alleen is niet ideaal maar ook biet zo dramatisch als dat jij het doet voorschotelen. Het ligt er natuurlijk ook gewoon aan wat er die andere 16 uur van de dag met hem gebeurt. Gaat de hond daarna de hele middag mee naar stal en kan lekker spelen en zijn ding doen is het minder erg als een blokje om en terug in de mand.
Ik ken ook genoeg mensen die de hele dag thuis zijn met hun hond. Hem drie keer een kwartiertje in de tuin gooien en hem alleen roepen als zijn bak klaar staat. Die zijn misschien nog wel veel meer alleen.

Klopt, maar het is bij lange na geen ideale situatie lijkt mij. Maar een hond is en blijft een sociaal dier, hij wordt bij wijze van 8 uur geïsoleerd. Hoe voel jij je als je 8 uur lang naar de muren moet staren? Nu snap ik dat het een hond is en blijft, maar leuk is het niet. Ik geef daarom aan dat ik het absoluut niet zou doen, maar wat zij doet moet ze natuurlijk zelf weten ;)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:01

Ken je het ras nova scotia Duck tolling retriever. Moet maar eens opzoeken fijne honden, alleen als je gaat kopen apsoluut niet in lithoijen of van danielle in bladel, dit zijn beide broodfokkers.
ook via de rasvereniging is dit heel goed geregeld.
wij hebben er zelf 2 en het zijn zulke fijne honden. Die kunnen niks doen als ze niks moeten doen terwijl border collies altijd veel energie hebben.
Ze vermaken zichzelf, maar zijn zo slim. Daar moet je je niet in vergissen.
Als je bijvoorbeeld jachttraining doet, volgen ze het pad van jou geur zodat ze uitkomen op wat ze moeten vinden :')

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:14

Mijn hondjes, het zijn er dan wel drie, zitten ook vaak overdag alleen thuis. Meestal doet mijn buurman ze dan tussen door een paar keer in de tuin. En dat gaat eerlijk gezegd prima.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:22

UnicoLover schreef:
HorseTopShop schreef:

Het is belangrijk om te kijken wat qua gedrag/karakter bij jullie past.
Heb je daar al over nagedacht?

Had ik er misschien moeten bijvertellen!
Dat is meer het probleem, ik hou van staffords en pits achtige, of iets alsmijn beauceron bv. duitse herder ofzo. En die ziet mijn vriend ook supergraag hij is verliefd op mijn beauceron, vooral kalme maar toch geintresseerde honden waar je veel mee kan werken en snel leren. Ik heb al een pitbull gehad en mijn papa een stafford ooit. Maar beaucerons en duitse zijn al meteen zo groot.. Ik dacht misschien aan zo'n bully of hoe noemen ze dat? Kleine pitbull.. Zelfde snuit maar hond zelf is wat korter van pootjes en wat breder van borst , maar ik weet nou niet zo goed of die van karakter ook verschillen? Allesinds het moet een beetje een slimme hond zijn die ik net als chivas goed kan trainen en dingen leren. Eenhond dat binnen leeft heeft dat toch wel nodig denk ik. En ik ben er graag mee bezig dus :p[/quote]

In het dikgedrukte zeg je het dus;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:26

Je hebt de quote verkl**t. Ik heb dat niet geschreven EarthFocus. :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:10