Slangenvoer rat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Slangenvoer rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:42

Wellicht is het nog niet geheel afgestorven.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:45

En zou ook zeker niet zomaar zelf in de staart gaan knippen of afknippen/trekken. Wat een raar advies zeg. Ga er gewoon even mee langs de dierenarts.
En nee; een rat kun je niet prima aan de staart optillen daar zijn ze niet voor gemaakt en is pijnlijk voor de rat. En je zal niet de eerste zijn waarbij de staart daardoor (af)breekt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:46

misschien niet, maar het risico dat hij vannacht ergens hapert en het helemaal uitscheurt weegt in mijn ogen meer door dan een mini knipje waardoor alles netjes kan genezen.
uiteraard NIET afscheuren, maar met een steriel scherp staartje het restje vel waarmee het nog vasthangt in eenmaal doorknippen. Ook eerst uiteraard checken of dat stukje effectief enkel nog vel is, en er geen bot meer tussen vasthangt. indien de wervels nog intakt zijn (lijkt me vanaf de foto van niet) is dit uiteraard dierenartswerk.
maar dat is uiteraard persoonlijke keus. Ik heb de laatste jaren ook maar een paar duizend ratten zien passeren, en niet zelden zitten er tussen met dergelijke kwetsures van het transport. En al die gevallen heb ik zoals bovenstaand behandeld, en al die gevallen zjn netjes genezen ...

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:49

En al die gevallen kwamen van een broodfokker (want een goede rattery zal het niet later gebeuren dat een ratje kwetsuren krijgt tijdens "transport" ) en in de dierenwinkel terecht. Goed voorbeeld dit waarom je dus geen dier bij een dierenwinkel moet kopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:56

Yinthee schreef:
En al die gevallen kwamen van een broodfokker (want een rattery zal het niet later gebeuren dat een ratje kwetsuren krijgt tijdens "transport" ) en in de dierenwinkel terecht. Goed voorbeeld dit waarom je dus geen dier bij een dierenwinkel moet kopen.

de meeste gewone ratten in een dierenwinkel zijn idd bedoeld voor slangenvoer.(een slang is nl ook een dier en moet ook eten)
maar daar gaat deze hele discussie niet over. Ts heeft een ratje gered van de dood, en vraagt tips wat ze het beste kan doen.
ik heb al veel dergelijke gevallen (helaas) gezien,en weet inmiddels dat zoiets vlojes geneest zolang je het maar schoonhoudt.
en als het enkel nog het velletje is dat vasthangt is het beter om die even een knipje te geven,dan het risico te lopen dat het uitscheurt.(een rattenstaart kan je nou niet even gaan hechten.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:59

Een korstje knip je er toch ook af als hij alleen nog maar los hangt en irriteert? Het lijkt me dat als het inderdaad alleen nog maar een velletje is dat je het prima af kunt knippen. Even een schaar verhitten met een vlam en wat ontsmettingsmiddel bij de hand en het is zo gepiept. (haha.)

Hoe staat het er inmiddels voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 07:23

Jeetje Duhelo, wat een lomp advies zeg... :x Ik weet niet waar jij je 'wijsheid' vandaan haalt (werken in een dierenwinkel telt niet echt, we weten allemaal hoeveel 'kennis' daar aanwezig is), maar dit diertje moet gewoon naar een dierenarts. Een staart wordt trouwens ook weleens gehecht, in dit geval hoeft dat wellicht niet omdat een groot deel al is afgestorven, maar er moet op zijn minst onder gasnarcose (geen injectie!) even het onderste deel worden verwijderd en hij moet pijnstillers en antibiotica krijgen.

Over ratten bij de staart optilen: Dat kan niet 'prima', het kan wel in noodgevallen of bij erg angstige dieren die andere opgepakt worden nog niet gewend zijn, en dan alleen bij de staartaanzet, dus net achter de billen. Zeker niet structureel doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 07:51

mijn kennis? 4 jaar dierenzorg middelbaar onderwijs, Thuisstudie dierenartsassistent, avondstudie paardenhouderij, stage gedaan bij een hondenpension,dierenarts en asiel, en ik werk reeds 8 jaar in een dierenspeciaalzaak, incl interne opleidingen. waarvan drie jaar knaagdierverantwoordelijke...
Daarnaast heel mijn leven dieren gehad, en ben me constant aan het bijlezen op internet.
Dat is niet genoeg voor jouw?
een dierenarts is altijd aan te raden bij een gekwetst dier, maar niet iedereen heeft altijd die mogelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:17

Al die theorie zegt me inderdaad niks, als je in de praktijk met zulke 'oplossingen' komt.

Duhelo schreef:
een dierenarts is altijd aan te raden bij een gekwetst dier, maar niet iedereen heeft altijd die mogelijkheid.

Wie die mogelijkheid niet heeft moet niet aan dieren beginnen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:19

Ben ik het wel mee eens, je red een dier dus moet je deze wel de mogelijkheden bieden voor verzorging.
Ik ben benieuwd hoe het nu met de staart gaat :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:28

Ik had al lang bij de dierenarts gezeten... of tenminste aan de telefoon daar gehangen.
Want ik zou zelf niet in een kapotte rattenstaart gaan knippen, ik wil dat mijn ratten me als hun lieve baasje zien, en niet als dat enge mens met die schaar... Daarbij kan de dierenarts (als het een goede is) ook iets meegeven tegen infecties, en de staart netjes amputeren en hechten.
Dat die rat zelf de staart nog niet heeft afgebeten, kan misschien ook komen doordat het daar nog pijn doet of zo... kortom, redenen genoeg om naar de dierenarts te gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:53

Kunnen we het anders een beetje gezellig houden en niet gaan gillen over wie er de beste kennis heeft?

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:22

Ik ben wel benieuwd hoe het inmiddels met het ratje gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:30

Ik wil je toch even waarschuwen.. Ik heb zelf ook 3 ratten meegenomen die als voederdieren binnen kwamen, die waren rond de 6 weken oud. Stagebegeleider had me al gewaarschuwd maar ik was eigenwijs en heb ze dus toch meegenomen.
In het begin ging het prima. Ze waren tam, rustig, niks aan de hand dus..
Tot ze op een gegeven moment wel rare trekjes begonnen te krijgen (willen bijten als de voerbak er ingezet werd) en ze mijn moeder met z'n 3en flink aangevallen hebben, die belde mij huilend op en dat was de druppel..
Deze ratten worden gefokt voor het voer, er word dus niet gekeken naar de karakters, gezondheid enz..
Ik hoop het dat bij jullie goed gaat maar houd er wel rekening mee dat het geen rat is die gefokt is als huisdiertje..

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:36

Wat een gezeik, ze probeert hem toch te helpen, dat vind ik alleen maar ontzettend lief. Dat ze geen rattenkennis heeft zegt niets over haar intenties. En ik zie ook het probleem niet van het afknippen van een stukje dood weefsel, je hoeft niet voor alles naar de dierenarts := Al zou ik in dit geval wel gaan, aangezien je verder niets over het diertje weet, de dierenarts kan je dan wat tips geven (ook wbt voedsel en eventuele medicatie, kan me zo voorstellen dat er meer aan de hand is). Ik zou wel even op zoeken welke dierenartsen ervaring hebben met ratten, er zijn er veel te veel die dat niet hebben namelijk en dan heb je er nog niet zoveel aan. Succes ermee! Ik hoop dat het goed komt met hem, je hebt er straks een heerlijk vriendje aan, ratten zijn echt heel leuk! Bereid je er wel op voor dat de kans ontzettend groot is dat hij niet oud wordt. Kanker en gezwellen komen helaas veel te vaak voor bij deze leuke beestjes :)

En je kan natuurlijk ook nog een ratje uit het asiel halen, daar zitten ook ontzettend leuke beestjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:01

Met gebrek aan kennis bedoelde ik Duhelo, die barbaarse tips geeft. Niks tegen de TS, ik zie de goede intenties heus wel. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:06

TS doet vast haar best, ik hoop dat het goed komt met het ratje en dat ze er een leuk huisdiertje aan krijgt. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:28

RedPassion schreef:
Met gebrek aan kennis bedoelde ik Duhelo, die barbaarse tips geeft. Niks tegen de TS, ik zie de goede intenties heus wel. :)

Er is niks barbaars aan een stukje dode huid af te knippen en de boel te ontsmetten...

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:01

dees_daan schreef:
Ik wil je toch even waarschuwen.. Ik heb zelf ook 3 ratten meegenomen die als voederdieren binnen kwamen, die waren rond de 6 weken oud. Stagebegeleider had me al gewaarschuwd maar ik was eigenwijs en heb ze dus toch meegenomen.
In het begin ging het prima. Ze waren tam, rustig, niks aan de hand dus..
Tot ze op een gegeven moment wel rare trekjes begonnen te krijgen (willen bijten als de voerbak er ingezet werd) en ze mijn moeder met z'n 3en flink aangevallen hebben, die belde mij huilend op en dat was de druppel..
Deze ratten worden gefokt voor het voer, er word dus niet gekeken naar de karakters, gezondheid enz..
Ik hoop het dat bij jullie goed gaat maar houd er wel rekening mee dat het geen rat is die gefokt is als huisdiertje..

Dit gaat niet altijd op hoor. Een van mijn ratten van vroeger kwam ook uit een dierenwinkel als 'slangenvoer'. Was echt van alle ratten die ik had de meest lieve en sociale, had nooit gebeten, echt écht een schatje. Qua gezondheid helaas erg zwak, beestje kreeg een enorme tumor in z'n poot waar hij uiteindelijk ook aan is gestorven. Als je de keus hebt inderdaad kopen bij iemand met verstand en hart voor de diertjes maar soms lopen de dingen zoals ze lopen zoals bij TS en kan je gewoon niet aanzien dat zo'n beestje wegkwijnt in een glazen bakkie als voedsel voor een slang. Ik spreek hier weer vanuit mijn eigen ervaring maar vrouwtjes ratten zijn vaak wat levendiger en feller dan mannetjes. De mannetjes die ik had waren in ieder geval allemaal veel relaxter en vonden het allemaal wel best, de vrouwtjes waren ondernemender.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:39

Ik ben het met Koia eens, het is niet gezegd dat dit "voederratje" meteen van alles hoeft te mankeren, ik ben zelf bijvoorbeeld nog nooit gebeten door een dierenwinkelrat en ik heb er heel veel plezier van gehad.

Wel heb ik 1 rat meegemaakt die een vangtrauma in de dierenwinkel had opgelopen, de persoon die mij die rat gaf had gezien hoe hard de dierenwinkelmedewerker die rat in de buik had geknepen en dat ratje ging, eenmaal in de puberteit, krijsen als hij werd opgepakt, maar zelfs dat ratje beet me niet en was verder wel gezond, hij moest alleen voorzichtig opgepakt worden de eerste tijd.

Trouwens, ik meen me te herinneren dat (een van)de wilde ratjes van RedPassion ook een tumor ontwikkelde dus zelfs met gezonde genen kan het nog mis gaan, geen enkele reden dus om het ratje niet te willen helpen of geen goed tehuis te bieden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:05

Alle ratten kunnen tumoren ontwikkelen. Door zorgvuldig te fokken is er kans dat bijvoorbeeld luchtwegklachten of tumoren minder in een bepaalde lijn voorkomen. Wanneer er sprake is van vermenigvuldigen zonder te kijken naar de ouderlijn heb je wel meer kans op een rat te kopen die vroegtijdig ziek wordt.

Het afknippen van een dood vel, daar zie ik ook geen problemen in, enkel ik kan vanaf deze foto's niet beoordelen wat de staat van de staart is, in hoeverre er nog intact weefsel is wat deze staart van bloed voorziet. Wel ziet het er naar uit dat er een deel aan het afsterven is. Het onbehandeld laten kan ook leiden tot ontstekingen en bloedvergiftiging. Derhalve was mijn advies DA.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:29

Wat naar! Arm beestje.. Zie je maar weer dat je eigenlijk nooit beestjes uit een dierenwinkel moet halen (aangezien dat de winkels aanmoedigt meer te kopen)
Ik zou zeggen, zsm naar de dierenarts!
Ik las eerder dat er een dierenarts niet had willen opereren ivm narcose risico's. Het is inderdaad een groot risico, maar mijn rat is laatst met een leeftijd van 2 nog onder narcose geopereerd (aan een baarmoedertumor, dus nog wel een ingreep intensiever dan een staartamputatie) en dat is zonder enig probleem verlopen, dus het kan ook gewoon goed gaan, mits je een kundige dierenarts hebt.
Bovendien denk ik dat het het welzijn van de rat voorop staat.

En ja, inderdaad overduidelijk een man, haha.
Wat een dierenwinkel.. Weet niet eens het verschil tussen een man en een vrouw..

Oh en wat betreft een leeftijdsgenootje.. Check marktplaats of een rattenopvang! Daar zitten vaak eenzame ratten die nog een vriendje zoeken! (Heb ik beide ratten die ik nu nog heb ook vandaan) :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:40

Over het risico van opereren: ja een narcose heeft een risico, toch zijn er veel ratten-eigenaren die goede ervaringen hebben met operaties, en zal het aan de ervaring van de dierenarts met knaagdieren liggen of hij een operatie wel of niet ziet zitten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:45

Ik heb jarenlang meerdere ratten gehad en ook al veel operaties moeten laten uitvoeren. Nog nooit een rat verloren.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 14:57

ajspruit en anderen: we hebben het beestje niet gekocht en hij zat daar niet als huisdier maar hij was de enige overgebleven voederrat die te groot was geworden om als slangenvoer te dienen en daarom al maanden zijn leven sleet in een glazen bakje van 30x30 cm.
Ze zullen echt wel ratten als slangenvoer blijven inkopen alleen komen die normaal niet in de winkel terecht of in elk geval niet in dat gedeelte van de winkel maar tussen de krekels en ander voer voor reptielen.

Ze verkopen er ook raskonijnen met certificaat en alles en die zitten beter gehuisvest. Wij komen er alleen voor het paarden- en kippenvoer.

Wat betreft de dierenarts: ik heb inmiddels uitgebreid overlegd met twee dierenartsen. Eerst mijn eigen dierenarts en die heeft me voor de zekerheid doorverwezen naar een andere dierenarts die meer verstand van ratten heeft.

Omdat het stukje staart er al bijna afligt en de wond aan het genezen is vonden ze het niet zinvol om te gaan amputeren. Kreeg inderdaad het advies om het laatste, draadje, stukje af te knippen en ik moest bij de apotheek speciale wondzalf gaan halen die eigenlijk voor mensen is bedoeld maar ontsmettend en wondgenezend werkt.

Staartwonden schijnen langzaam te genezen door de slechte doorbloeding maar als ik na een week totaal geen verbetering zie kon ik terugkomen. Het ratje zou er geen pijn meer aan moeten hebben omdat het stukje dood is en het wondje dicht is. Belangrijkste is nu voorkomen dat hij een ontsteking krijgt.

Zodra zijn staartje genezen is ga ik op zoek naar een vriendje. Nu durf ik dat niet. Bang dat ze misschien even ruzie krijgen en zijn staart weer opengaat.
Hij is trouwens overduidelijk eenzaam dus ik hoop dat er snel een vriendje bij kan.