Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Yinthee schreef:En al die gevallen kwamen van een broodfokker (want een rattery zal het niet later gebeuren dat een ratje kwetsuren krijgt tijdens "transport" ) en in de dierenwinkel terecht. Goed voorbeeld dit waarom je dus geen dier bij een dierenwinkel moet kopen.
Ik weet niet waar jij je 'wijsheid' vandaan haalt (werken in een dierenwinkel telt niet echt, we weten allemaal hoeveel 'kennis' daar aanwezig is), maar dit diertje moet gewoon naar een dierenarts. Een staart wordt trouwens ook weleens gehecht, in dit geval hoeft dat wellicht niet omdat een groot deel al is afgestorven, maar er moet op zijn minst onder gasnarcose (geen injectie!) even het onderste deel worden verwijderd en hij moet pijnstillers en antibiotica krijgen.
Al zou ik in dit geval wel gaan, aangezien je verder niets over het diertje weet, de dierenarts kan je dan wat tips geven (ook wbt voedsel en eventuele medicatie, kan me zo voorstellen dat er meer aan de hand is). Ik zou wel even op zoeken welke dierenartsen ervaring hebben met ratten, er zijn er veel te veel die dat niet hebben namelijk en dan heb je er nog niet zoveel aan. Succes ermee! Ik hoop dat het goed komt met hem, je hebt er straks een heerlijk vriendje aan, ratten zijn echt heel leuk! Bereid je er wel op voor dat de kans ontzettend groot is dat hij niet oud wordt. Kanker en gezwellen komen helaas veel te vaak voor bij deze leuke beestjes 
dees_daan schreef:Ik wil je toch even waarschuwen.. Ik heb zelf ook 3 ratten meegenomen die als voederdieren binnen kwamen, die waren rond de 6 weken oud. Stagebegeleider had me al gewaarschuwd maar ik was eigenwijs en heb ze dus toch meegenomen.
In het begin ging het prima. Ze waren tam, rustig, niks aan de hand dus..
Tot ze op een gegeven moment wel rare trekjes begonnen te krijgen (willen bijten als de voerbak er ingezet werd) en ze mijn moeder met z'n 3en flink aangevallen hebben, die belde mij huilend op en dat was de druppel..
Deze ratten worden gefokt voor het voer, er word dus niet gekeken naar de karakters, gezondheid enz..
Ik hoop het dat bij jullie goed gaat maar houd er wel rekening mee dat het geen rat is die gefokt is als huisdiertje..