steriliseren Chihuahua teefje, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 19:20

MalaQ schreef:
Als je voor een goedkopere gaat, vraag dan wel na hoe de operatie verder in z'n werk gaat.. Ik vind 165 euro namelijk echt belachelijk weinig. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan netjes narcose via een infuusje krijgen, hartbewaking, een tube en gasnarcose! Er zijn echt nog praktijken die de narcose in de spier prikken, vervolgens de hond op tafel leggen zonder enige bewaking en zo opereren. Maar dat zou ik echt niet kiezen.

Liever wat meer geld kwijt aan een kwalitatief goede operatie, dan weinig en je hond loopt onnodig grotere risico's!

helemaal mee eens hoor, daarom vraag ik me af hoe het zo een groot verschil kan zijn. bij bovenstaande link hebben ze wel echt verschil in gewicht

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:21

MalaQ schreef:
Als je voor een goedkopere gaat, vraag dan wel na hoe de operatie verder in z'n werk gaat.. Ik vind 165 euro namelijk echt belachelijk weinig. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan netjes narcose via een infuusje krijgen, hartbewaking, een tube en gasnarcose! Er zijn echt nog praktijken die de narcose in de spier prikken, vervolgens de hond op tafel leggen zonder enige bewaking en zo opereren. Maar dat zou ik echt niet kiezen.

Liever wat meer geld kwijt aan een kwalitatief goede operatie, dan weinig en je hond loopt onnodig grotere risico's!

Dat hoef helemaal niet hier zo te zijn.
Grote DA praktijken hebben meer vaste kosten dan bv een kleine huispraktijk. Maar daar hoef het niet zo te zijn dat die operatie minder zorgvuldig en zonder bewaking gebeurt hoor.

TS dat kan je gewoon even informeren.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:22

Een kijkoperatie kon bij mijn DA pas vanaf een hond van 5 kg.
Ik was ook niet zoveel kwijt voor mijn hondje van 3,3 kg.
Het duurste is namelijk de narcose,en daar heb je minder van nodig.
Even rond bellen is dus wel aan te raden.
Ik was ooit voor mijn herder 600 gulden kwijt,dat scheelt dus nogal wat.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 19:23

ja ga ik ook zeker even doen. het grappige is weer dat die dure een kleine praktijk is en die andere lijkt me een grotere praktijk

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:24

Ik weet nog dat mijn moeder in Utrecht het dubbele kwijt was voor de sterilisatie van haar teckel dan er in mijn omgeving (Noord Oost Groningen) gerekend werd. Even rondbellen kan echt helpen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:24

cam schreef:
MalaQ schreef:

TS dat kan je gewoon even informeren.

Daarom schreef ik "Vraag dan wel na hoe de operatie verder in z'n werk gaat.." :) Tuurlijk kan TS informeren! :j

Snorkel8

Re: steriliseren Chihuahua teefje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 19:27

ja ik ga ze zeker bellen. weet iemand waar ik dan vooral naar moet vragen?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:30

-narcose via infuus of in de spier (infuus is echt beter)
-gasnarcose via tube
-hartbewaking of op z'n minst een capnogram (meting van de ademhaling en CO2 uitstoot)

Als ze dit bieden ben je een heel eind :)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 19:31

oke, ik ga van de week bellen en informatie opvragen. ik moet hoe dan ook nog 3 maanden wachten begreep ik dus ik kan rustig alles uitzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:42

Je moet ook rekening houden met het verschil tussen castratie en sterilisatie, bij een castratie haal je het risico op baarmoederontsteking weg, bij een sterilisatie niet.
Ik zou idd wat om me heen bellen om te kijken wat de verschillende prijzen zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:43

Sterilisatie dus niet doen (dan kan ze alleen maar niet meer zwanger raken), castratie wel :)*

Xpinoxx schreef:
ja ik schrok er ook een beetje van. Ze zeiden ook dat het bij alle maten honden hetzelfde was, ik heb natuurlijk wel gevraagd of het niet voor zon kleintje goedkoper is. Maar goed als het echt moet en daadwerkelijk beter is voor haar dan moet het gewoon.

Ik heb wel begrepen dat teefjes die onder het mes zijn geweest snel dikker worden en ook luier, klopt dit?

Edit: oke dus als ik het op de normale manier zou willen kan ik nog 3 maanden twijfelen :=

Dat is meestal. Er gaat minder energie naar de hormoonproductie en ze beginnen tijdens de loopsheid niet meer te stuiteren als er een reu voorbij komt.

Gewoon goed in de gaten houden dus, als ze van zichzelf al heel actief is zal ze niet ineens uitdijen zolang je voldoende blijft bewegen met haar.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 19:46

ja jullie hebben helemaal gelijk, maar het wordt dan hoe dan ook castreren hoor en misschien ook maar meteen weer der tandjes want op botjes kauwen doet ze niet.

ja ze mag niet te zwaar worden, gelukkig logeerd ze vaak bij mijn moeder en die loopt hele stukken met der ^_^ ik vind het nu al spannend haha

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:34

Die van mij zijn nooit dikker geworden en ook niet luier.
Dacht dat mijn kleintje 180€ heeft gekost voor castratie.
Dit was met gasnarcose,omdat dat het veiligste zou zijn.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:48

Dierenartsen maken tegenwoordig geen onderscheid meer tussen sterilliseren/castreren dacht ik. Alles wordt gecastreerd.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 06:51

Mijn teef is op,advies van de da gecastreerd ipv gesteriliseerd, hierdoor bleef de snee erg klein en verliep het herstel sneller. Volgens mijn da was de kans op baarmoederontsteking dermate klein dat het niet uitmaakt, alleen voor het herstel wel.
Mijn teef is bijna 20 kg, ik was 300 euro kwijt incl medpet shirt en nazorg. Dit na enig rondbellen, want de tarieven varieerden hier van 250-450 euro per praktijk.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 07:33

Mijn labrador wordt over 2 weken geholpen, dit wordt via laparoscopie gedaan, is vele malen minder ingrijpend dan een normale sterilisatie. Ik heb gewoon verschillende DA gebeld wat betreft kosten en ervaring. Ik moet nu 50 kilometer verderop met haar gaan, maar het scheelt enorm wat kosten betreft.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 08:14

Herstel, ik bedoel dat mijn hond gesteriliseerd is ipv gecastreerd. Ik vond de meerkosten van een laparascopische operatie niet opwegen tegen het herstel, mijn hond was de volgende dag alweer zo gek als een deur. Ze is trouwens geopereerd in Bavel.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 08:26

Vind de prijs absurd hoog trouwens voor zo'n klein hondje.
Bij mijn vorige werk werden de honden via infuus plat gespoten, kregen een tube in voor de gasnarcose en werden aan de bewaking gehangen, en voor honden tot 10 kilo was dat (uit mn hoofd is alweer wat jaartjes geleden) ongeveer €180 euro dacht ik.
Bij ons ging de prijs omhoog per 10 kilo lichaamsgewicht.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:01

Xpinoxx schreef:
ja ik schrok er ook een beetje van. Ze zeiden ook dat het bij alle maten honden hetzelfde was, ik heb natuurlijk wel gevraagd of het niet voor zon kleintje goedkoper is. Maar goed als het echt moet en daadwerkelijk beter is voor haar dan moet het gewoon.

Ik heb wel begrepen dat teefjes die onder het mes zijn geweest snel dikker worden en ook luier, klopt dit?

Edit: oke dus als ik het op de normale manier zou willen kan ik nog 3 maanden twijfelen :=

Ik heb na deze reactie nog niks gelezen van het topic, dus misschien heb je dit al gehoord. Dat ze de prijs bij elke hond hetzelfde houden is echt afzetterij. Ik werk bij een dierenarts als assistente en het scheelt bij ons echt heel veel tussen een hond van 30-40 kilo en een hondje van anderhalf kilo. Puur omdat je veeeeel minder narcose nodig heb. Woon je in Noord-Holland? Dan zou ik je zeker aanraden om eens verder te kijken, want 400 euro voor een sterilisatie van zo'n klein hondje is echt niet normaal.

Edit; en dikker zal ze niet worden zolang je de voeding aanpast. 25% minder voer dan wat ze kreeg zonder geholpen te zijn. :)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 09:19

Ik ga zeker rondbellen, ook nog met mijn eigen dierenarts want ik heb nu alleen de assistente gesproken. En anders een andere dierenarts die goedkoper is maar wel goed voor haar zorgt. Als ik haar nog minder eten ga geven doe ik denk ik 3 maanden met een zak brokjes van 1,5 kilo hihi

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:36

Ik zou het wel laten doen, een baarmoeder ontsteking gaat vaak gepaard met borstkanker, en dan kan je dubbel laten opereren. De ingreep bij borstkanker is ook behoorlijk heftig. Hoe ik dit weet? Ik ben afgelopen week een paar dagen gaan meelopen bij een dierenarts, omdat ik van plan ben om na mijn laatste jaar voor dierenarts te gaan. Prijs is inderdaad wel absurd, bij de dierenarts waar ik ging helpen werd wel degelijk rekening gehouden met het gewicht.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:32

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 14:53

essiesilly schreef:
http://www.ascn.nl/nieuws/nieuws/onderz ... bij-honden

http://www.akcchf.org/news-events/news/ ... early.html

http://www.akcchf.org/research/funded-r ... /1488.html

Er zijn tegenwoordig nogal wat onderzoeken naar castreren gedaan, interessant om te lezen en om er over te denken om niet bij voorbaat al te castreren..

Overigens is de prijs echt niet normaal!! :s

Heel interessant om te lezen, het zou bij mij om een late castratie gaan omdat ze natuurlijk al 5 is. Het is afwegen van voor en de tegens, als ze grotere kans heeft op andere ziektes. Het is zo moeilijk inschatten wat nou goed is...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:29

Normaal gesproken zeggen ze "sterilisatie" maar bedoelen ze "castratie plus baarmoederverwijdering". Is al jaren gebruikelijk. Waarom ze dat doen... tja, misschien omdat het voor leken wat raar klinkt om bij een vrouwelijk dier van "castratie" te spreken. Een leek denkt bij dat woord eerder aan "hakkietakkie weg zakkie" (klopt ook al niet, alleen de inhoud van het "zakkie" gaat eruit bij de reu).

Daarbij is "sterilisatie" een codewoord geworden, vertelde een assistente mij: zo zagen ze op de lijst in één oogopslag met wat voor dier ze te maken hebben die dag, en hoeveel tijd dat ongeveer gaat kosten, tenslotte duurt een castratie bij een reu korter dan een "castratie plus baarmoederverwijdering" van een teef.

Ik zou, als ik jou was, kijken of je een dierenarts kunt vinden die wel redelijke prijzen rekent voor zo'n klein hondje, de meeste dierenartsen maken wel degelijk verschil tussen de grootte van de hond en wat ze rekenen voor de narcose.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:50

Ik zelf castreer en steriliseer niet meer. Door de hormonale verandering heb je grote kans dat ze dan het hele jaar blijven verharen..